A 204 őszén történt nagy esőzések rekordmagasságra emelték a folyók vízszintjét, így Ausztriában több folyó is kiöntött a medréből, megrongálva az emberi építményeket, többek között a vasúti pályát is. Az árvíz több helyen is elmosta a pályát és elöntötte az alagutakat, jelentős fennakadásokat okozva a vasúti közlekedésben.
Bahnhof Tullnerfeld is víz alá került
A víz visszahúzódásával megkezdődtek a helyreállítási munkák is, hogy minél hamarabb visszatérjen minden a megszokott kerékvágásba. Az ÖBB és más osztrák lapok néhány képet is közöltek a pusztító árvízről és az okozott károkról.
A víz elöntötte az alagutakat, néhol a síneket és az aluljárókat. A lehulló csapadék sárlavinát zúdított a sínekre, a szél fákat döntött ki, röviden: a természet változatos és széleskörű károkat okozott.
Földdel beborított vasúti sín Ausztriában
Az ÖBB vasúthálózatát súlyosan érintette a kelet-ausztriai árvíz. A heves esőzések mostanra elálltak, a víz visszahúzódik, és a károkat fel lehet mérni. Különösen Alsó-Ausztriát sújtotta sokfelé az árvíz. A károk mértéke régiónként eltérő - a javítási munkákat az útvonalak szerint rangsorolják.
A kár itt nem túl látványos, ám épp elég ahhoz, hogy a vonatok csak egy vágányon tudjanak közlekedni
A négyvágányú nyugati vonalat (Westbahn) súlyosan sújtották a heves esőzések és viharok, különösen a Bécs és St. Pölten közötti „új nyugati vonalat”, amely a személy- és teherszállítás szempontjából nagy jelentőséggel bír. A vizet mostanra szivattyúzták ki az alagutakból, és a károk mértéke lassan láthatóvá válik. A vonatok közlekedéséhez szükséges műszaki vasúti rendszerek rendkívül bonyolultak és egyes esetekben súlyosan megrongálódtak. Egy példa: Az „új nyugati vonal” 2,5 km hosszú Atzenbrugg alagútjában az ÖBB az első felmérés után azt feltételezi, hogy a teljes elektromos rendszert, a vészhelyzeti rendszert és a szellőzőrendszert ki kell cserélni.
Az elmúlt napok erőfeszítései lehetővé tették, hogy a Bécsi-erdőn át vezető „régi” nyugati vonalon a vonatok szeptember 18. óta ismét egy vágányon közlekedjenek. Az ÖBB gőzerővel dolgozik azon, hogy a második vágányt is megnyissa a vonatforgalom számára. A felázott lejtők azonban még mindig mozognak, és ezeket szorosan figyelemmel kell kísérni.
A régi és az új Westbahn vonalon négy vágányból jelenleg csak egy használható. A „régi nyugati vonal” második vágányát várhatóan október 10-től nyitják meg újra a vonatforgalom számára. Hogy ezután pontosan hogyan fog kinézni a menetrend, azt jelenleg dolgozzák ki. Különböző érdekeket (távolsági közlekedés, helyi közlekedés, teherszállítás) kell figyelembe venni.
Víz alatt a Bécs-St. Pölten nagysebességű vasútvonal Wienerwaldtunnel nevű alagútja
A Westbahnon kívül, amelyen az ausztriai távolsági vonatok mintegy harmada közlekedik, a Bécsbe tartó egyéb hatékony csatlakozó vonalak is nagymértékben érintettek. Ezenkívül a vasútállomások még mindig víz alatt állnak, a vágányokat elöntötte a víz és a váltók, peronok, felvonók, műszaki berendezések és Park&Ride létesítmények is károsodtak.
Tullnerfeld állomás vízzel elárasztott gyalogos aluljárója
A Tulln an der Donau között Tullnerfelden keresztül Herzogenburgig közlekedő vonalat 2024. szeptember 28-án 8.00 órakkor nyitották meg a teherforgalom előtt. Ez lehetővé teszi, hogy a „régi nyugati útvonalon” éjszaka közlekedő vonatok mellett nappal további tehervonatok közlekedjenek a Duna-tengelyen. Ezzel a megoldással az eddigi 25% helyett a szokásos kapacitás akár 75%-a áll rendelkezésre az áruszállítás számára. Ez biztosítja az osztrák és az európai ipar folyamatos ellátásbiztonságát. Az ÖBB a lakosság türelmét és megértését kéri, amiért a jelenlegi helyzet miatt az említett útvonalakon éjszaka több tehervonat fog közlekedni.
További előrelépés az ingázók számára, hogy a tullnerfeldi állomáson az árvízkárok után újra megnyitották a Park&Ride létesítményt. Azzal, hogy a parkolóhelyek ismét rendelkezésre állnak, az ÖBB megkönnyíti az átállást az autóról a vasúti pótlóbuszokra. Maga a vasútállomás az árvízkárok miatt továbbra sem használható.
Alsó-Ausztriában számos vasútvonalon még mindig dolgoznak, illetve tisztítják a pályákat. Mintegy 500 alkalmazott dolgozik a károk helyreállításán. A helyzetet folyamatosan értékelik, és a vonalakat újra és újra megnyitják a vasúti forgalom előtt.
A víz több helyen is alámosta a pályát, néha a teljes alépítményt elvitte a víz... Ilyenkor a sínek a víz felett lebegnek
A Bécs és Gmünd közötti Franz-Josefs-Bahn, a Pannoniabahn, a Mattersburgerbahn, a Wiener Neustadt és Aspang közötti Aspangbahn és a Leobersdorferbahn is újra üzemel. Felső-Ausztriában a Mühlkreis és az Almtal vasútvonalon ismét közlekedhetnek a vonatok.
St. Pölten térségében továbbra is türelemre van szükség: a Tullnerfeldi vasútvonalat súlyosan érintette az árvíz, ezért még nem tudnak arra vonatok közlekedni. A Kamptal vasútvonalon a forgalom 2024 decemberéig szünetel egy tervezett építkezés miatt. Az építkezést az árvíz miatt rövid időre meg kellett szakítani, de most már újra a menetrend szerint halad.
Az árvízhelyzet Tullnerfeld állomáson és az új nyugati vonal egyes szakaszain továbbra sem teszi lehetővé a rendezett vasúti közlekedést. Ez azt jelenti, hogy a Tullnerfeld és Bécs közötti fontos ingázóvonalon további intézkedésig nem közlekedhetnek a vonatok.
Víz alatt az állomás teljes vágányhálózata
St. Pölten teherpályaudvar és St. Pölten Kaiserwald területén is hatalmas vízbetörések és áradások keletkeztek. A Moosbierbaum-Heiligeneich (Tullnerfelder Bahn), Paudorf (Kremser Bahn), Traiskirchen-Aspangbahn (Innere Aspangbahn) és Korneuburg (Nordwestbahn) vasútállomásokat is érintette az árvíz. A károk mértékét csak a víz levonulása után lehet megállapítani.
Remélhetőleg a kárelhárítással a terveknek megfelelően haladnak majd és hamarosan visszatér minden a régi kerékvágásba Ausztria vasútján! Addig is legyünk türelemmel.
Forrás
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek