HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (3) állomás (28) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (145) autó (4) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (15) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (12) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brazília (1) brenner hágó (5) budapest (6) busz (2) caf (1) chatgpt (1) Cinque Terre (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (18) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (25) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (75) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (94) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (14) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (5) hollandia (7) horvátország (3) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (23) iho.hu (1) index (152) index2 (337) india (5) innsbruck (5) interrail (20) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (16) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (24) kenya (2) kína (55) kindertojás (2) kiskunhalas (1) kisvasút (19) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (4) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (6) las vegas (4) la spezia (2) lego (3) lengyelország (5) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (45) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (4) mercedes (1) metró (14) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (45) nagysebességű vasút (199) nápoly (5) németország (101) nightjet (3) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (39) olaszország (82) oroszország (4) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (21) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (10) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (7) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (84) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szolnok (2) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (14) texas (1) tgv (50) tibee (9) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) usa (5) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (13) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (8) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (9) zürich (2) Címkefelhő

2025.10.11. 22:25 Balogh Zsolt

Vasúti fejlesztések Horvátországban

Horvátország gazdasága nagyrészt a turizmusra épül, rengetegen mennek nyaralni az országba, ki repülőgéppel, ki pedig autóval. A horvátok rengeteget költöttek a közúti infrastruktúra kiépítésére az elmúlt években, hogy autópályákkal kössék össze az ország nagyobb csomópontjait. Sajnos azonban a vasút fejlesztésére már nem jutott elegendő forrás, így a vasúti közlekedés még nagyobb hátrányba került a közúttal szemben. A trend azonban lassan változik, Horvátország is ambiciózus célokat fogalmazott meg, hogy a vasúti közlekedés versenyképes maradjon.

h_pp_1141_386_53018521413.jpgSzemélyszállító vonat Zágráb és Rijeka között. A tagolt domborzat nem kedvez a nagysebességű vasúti közlekedésnek (kép forrása: Wikimedia Commons)

Horvátország tengerpartra vezető vonalai még a Monarchia idején épültek ki, nagyon kacskaringósak és meredek hegygerinceket másznak meg, melyen a vonatok nem tudnak gyorsan haladni. A jövőben azonban szeretnék a fővárost, Zágrábot egy gyorsabb, közvetlenebb vonallal összekapcsolni a tengerparttal.

Legközelebb a megvalósuláshoz a Karlovac és Tijani közötti szakasz áll. A 111 kilométeres új útvonal elkészülte után várhatóan 56 kilométerrel lesz rövidebb a teljes útvonal.

A HŽ Infrastruktura megkapta a teljes környezetvédelmi jóváhagyást a Zágrábot és Rijekát összekötő, a Karlovac-Oštarije/Skradnik és a Skradnik-Krasica-Tijani szakaszokra kiterjedő tervezett vasútvonalra. A Skradnik-Krasica-Tijani szakaszra vonatkozó végleges határozatot 2025. szeptember 16-án adták ki, miután a Karlovac-Oštarije/Skradnik szakaszra vonatkozó korábbi jóváhagyást május 19-én elfogadták.

A projekt a Zágráb és Fiume közötti vasúti folyosó jelentős átalakításának részét képezi. A folyosót kétvágányú, vegyesen személy- és áruszállításra tervezett vonalnak tervezik, 160 km/h legnagyobb sebességgel.

A régió meglévő (sárga színnel) és tervezett (cián, zöld, lila és piros színnel) vasútvonalai. Mint látható, az új vonal jóval kevésbé lesz kacskaringós (kép forrása: railmarket.com)

A projektdokumentáció kidolgozása 2025 novemberében még folyamatban volt. A HŽ Infrastruktura 2025. augusztus 12-én 1,5 millió eurós szerződést írt alá a Karlovac-Oštarije/Skradnik szakaszra a Granova, ŽPD, BBD - Bridge&Building Design és Mobilita Vision konzorciummal. A koncepciótervezés és a helyszín engedélyeztetése a tervek szerint 2026 novemberéig befejeződik.

A Skradnik-Krasica-Tijani szakaszra vonatkozó külön szerződést 2024 novemberében ítélték oda a Granova, a ŽPD, a BBD - Bridge&Building Design és a Geotehnički stúdiónak. A munkának ez a több mint 3 millió euró értékű része 2026 februárjáig esedékes.

A meglévő vonal már csak nehezen bővíthető, így inkább teljesen új vasútvonalat építenek helyette (kép forrása: Wikimedia Commons)

A változatos domborzati viszonyok miatt az új vasútvonalat költséges infrastruktúra-elemeket fog tartalmazni. A tervek szerint 17, összesen mintegy 10 km hosszúságban viaduktokat építenek, továbbá 14 alagutat terveznek, amelyek együttes hossza 57 km. A legjelentősebb építmények a Kapela 1 és Kapela 2 alagutak, amelyek hossza 10 km, illetve 15 km, és amelyek a Velika és Mala Kapela hegyvonulatokat szelik át.

Öt új állomás és egy megálló is része a folyosó tervének.

Az új vasútvonalon a vonatoknak már nem kell felkapaszkodnia a hágókhoz, ezeket a szakaszokat hosszú alagutakkal fogják kiváltani. Az új vonal nem csak 56 kilométerrel lesz rövidebb, hanem a kisebb lejtők és emelkedők és a nagyobb sugarú ívek miatt a vonatok is gyorsabban haladhatnak majd, versenyképes menetidőt kínálva az utasoknak.

Az építkezés összetettsége miatt azonban nem számíthatunk gyors befejezésre: az optimista elképzelések szerint a teljes szakasz valamikor 2036-ban vagy utána készül csak el. Néhány eleme a projektnek azonban azonban hamarabb is megnyílhat a forgalom számára.

Forrás

* A railmarket.com HŽ Infrastruktura secures environmental clearance for lowland railway route from Zagreb to Rijeka című cikke

9 komment

Címkék: horvátország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr818969507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.10.19. 20:48:44

Jó nagy fába vágják a fejszéjüket. Közben az jutott eszembe, hogy mennyit segítene a közlekedésen is, a baleseti statisztikán is, meg a környezeti terhelésen is, ha a komphajók mintájára valamiféle személyautók számára épített szerelvényeket csinálnának, amikre felhajtva az ember a saját kocsijában utazhatna vonattal. Ha a szerelvénynek lennének oldalfalai, igénybe lehetne venni a vonatok szolgáltatásait is, meg a saját jármű komfortját is egyszerre. Persze ez így elég futurisztikus, de talán érdemes lenne gondolkodni rajta.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.10.19. 20:55:18

@Pályamágus, a sínész: Egyáltalán nem futurisztikus ötlet, rengeteg helyen létezik ilyen Európában: Csalagút, Tauernbahn, Brennerbahn, Vereina-alagút...

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.10.19. 21:02:05

@Balogh Zsolt: Azokat ismerem, de szerintem elég nehézkesek. Macerás a beszállás, és el kell hagyni a kocsit az utazáshoz. Én olyanra gondoltam, hogy mondjuk egy oldalra kifordítható rampára áll fel az autó, azt befordítják az utazáshoz, és mindenki a saját kocsijában ülve teszi meg az utat. Ha közben rájön a szükség, vagy enne pár falatot, akkor kiszáll, átmegy a föfékocsiba, majd visszasétál az autójához. Az egyéni rampa lehetővé tenné, hogy a kocsik egyesével elhagyhassák a szerelvényt, vagy mások beállhassanak a helyükre. Nem tudom, hogy ilyen van-e valahol, csak úgy elképzeltem, hogy nem lenne rossz.

NAR 2025.11.06. 14:35:05

@Pályamágus, a sínész: Az elképzelt vasúti kocsinak van oldalfala? Mert ha van, akkor azon keresztül nehéz felhajtani, ha meg nincs, akkor menet közben közlekedni nehézkes, főleg mondjuk alagútban...

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.11.07. 10:13:46

@NAR: Kicsit megleptél a kérdéseddel, mert műszaki ember létemre ezen eddig egyáltalán nem töprengtem. Inkább csak a funkció foglalkoztatott, amiben a fentebb már említett lehetőségek kerülnek előtérbe.

Na de ha már felvetetted, kicsit elgondolkodtam a dolog mérnöki oldalán is. Nem túl mélyen, inkább csak elvi szinten, és a következőkre jutottam.

- Adott ugye egy hosszú téglalap, ez a vagon platója.

- A platóra 45-90 fokos szögben oldalirányba kihajtható ráhajtó, és szállító rampák kerülnének egy csapszeggel, ami körül a forgás történik.

- Nyilván az egészhez kell egy platómagasságúra épített kétoldali beszállóperon is, hogy ne kelljen még szintkülönbséget is kezelni.

- Mozgatáshoz leginkább sűrített levegőt használnék pneumatikus motorokkal, mert az szabályozható is, meg a sűrített levegő amúgy is rendelkezésre áll bármilyen vontatójármű esetén, nem igényel önálló energiaellátást, végállomásoknál pedig nagy kapacitású állomási kompresszorokkal is rásegíthető a rendszer, amikor minden rampát egyszerre kell mozgatni.

- Az autók egymás mellett a vágány felé fordulva sorakoznának fel a peronon. A vonat beérkezése után kifordulnának az érintett rampák, majd a lehajtások után rögtön a másik oldalról rövid idő alatt megtörténhetne a felhajtás is,

- És a kérdésedre a válasz, hogy az egész fikció műszaki összetettségéhez képest innen már számomra nem tűnik nagy kihívásnak, hogy a menet közben védelmet nyújtó oldalfal a rampával együtt nyílik, vagy külön, esetleg fel, vagy lenyitható legyen, bár a különmozgatás feltétlenül még bonyolultabbá tenné, szóval maradnék a rampára szerelt és azzal együtt mozgó verziónál.

Persze mindez csupán fantázia, de ha elengedem az enyémet, abból ilyen dolgok szoktak kisülni. Az a rossz hírem, hogy néha, ha számomra lehetséges és megérősnek tűnik, kidolgozom és még meg is valósítom. :) Mondjuk ez esetben ilyesmitől nem kell tartani. Ennyi pénzem nincs, pedig van olyan érzésem, hogy volna rá kereslet.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.11.07. 11:23:17

@Pályamágus, a sínész: A teljes terved sajnos nem a műszaki résznél, hanem a biztonság résznél bukik meg. A tervedhez legközelebb a Csalagút vagonjai állnak.

Valamiért nem tartják biztonságosnak, hogy az utasok a saját autójukban legyenek, míg a vonat halad. Gondolom mert nincs vészfék, nincs tűzbiztonság, baleset esetében lehetetlen a kimenekítés az egyedi kocsikból. Ha mindenkinek ki kell szállni, akkor az időveszteség, ha mindenki a kocsiban marad, az pedig szabályellenes.

Valószínűleg nem műszaki okokból nincs ilyen rendszer.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.11.07. 18:50:37

@Balogh Zsolt: Eszemben sincs vitatni az ismereteidet. Egyértelműen több adattal rendelkezel, viszont a felhozott ellenérvek szerintem nem valami szilárdak.

Nem biztos, hogy valóban ezekről van szó, de azért így diskurzus jelleggel érdemes lehet elgondolkodni néhány életszerű részleten.

Az egyik ilyen, hogy amikor komppal közlekedünk, akkor sem szabad a kocsiban ülni utazás közben. Az az indoklás, hogy baleset esetén rosszabbak a menekülés esélyei. Ez elfogadható, de a vonatok jellemzően nem szoktak süllyedni. Vagy az egyik állítás helytelen, vagy a másik, esetleg mindkettő.

Egy másik érdekes megközelítés, a vészfék. Nem hiszem, hogy mondjuk minden rampán elhelyezett fékszelep kevésbé lenne biztonságos, mint egy termes kocsiban a terem két végében lévő összesen két fékszelep, ez utóbbi mégis elfogadható. Ez az érv kicsit olyannak tűnik, mint amit abban a reményben mondanak, hogy egy laikus úgy sem tud rá reflektálni.

Tűzbiztonság. Ez is egy fontos szempont, de ezt is kontextusba kell helyezni. Egy termes kocsiban keletkező tűz esetén vajon nagyobb biztonságban vannak az utasok, mint mondjuk egy személyautóban? Mennyivel valószínűbb, hogy valaki felgyújtja a saját kocsiját, mint hogy ugyan ezt teszi a személyvagonban? Nem tűnik megfontolt érvnek.

Baleset esetén menekülési lehetőség. Szintén egy termes kocsit vennék alapul, de a fülkés talán még rosszabb, ha balesetkor menekülni kell, mert a közlekedési útvonalak keskenyek és hosszúak, a vagonok meg komoly vastartalommal rendelkeznek. Nem lehet csak úgy feszítővágóval felnyitni, mint egy konzervet. Ehhez képest az egymás után rögzített kerekekkel sorakozó személyautókból csupán egy ajtó, és egy vészkijárat, és az utas már kint is van a szerelvényből. Nem összesen mondjuk négy ajtón kell minden utasnak kimászni, hanem szinte minden utasra jut egy külön ajtó.

Összességében a részletek vizsgálata után nekem úgy tűnik, hogy az ilyen ellenvetések sokkal inkább származnak a vasúttársaságtól, mint objektív véleményekből, és nagy valószínűséggel gazdasági okai vannak. Ha kiszállítják az utast a kocsijából, akkor lehet külön pénzt kérni az autóért, meg külön a személyektől egyesével. Elég nehéz lenne indokolni, hogy miért kell többet fizetni ugyan azért a kocsiállásért ha négyen ülnek benne, mintha csak mondjuk ketten. Így nincs vita, és ráfogják valami objektívnek látszóra.

Még egyszer rögzítsük, hogy ettől még lehetnek komoly műszaki, vagy biztonsági okai egy ilyen rendszer kerülésének, de azok az okok nem ezek, mert ezek viszonylag egyszerűen cáfolhatók, ha mással nem, hát a jelenleg alkalmazott gyakorlat semmivel sem biztonságosabb voltával.
Na és persze amúgy is csupán diskurálunk. Nem a világot váltjuk meg. :)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.11.07. 19:35:30

@Pályamágus, a sínész: Én szinte biztos vagyok benne, hogy biztonsági okokból nincs ilyen rendszer.

Tovább gondolkozva ezen, eszembe jutott, hogy a Csalagút autószállító vonatából ki lehet szállni menet közben is, viszont azok a kocsik teljesen zártak és a kocsik között tűzvédelmi kapuk vannak.

egy mozgó vonatnál nem tudod az ajtót kinyitni, a te autószállító vonatodnál viszont bárki kiszállhatna a kocsiból, és csak egy rossz mozdulat és már le is esett a vagonról... Szerintem ezt a kockázatot nem vállalja egy üzemeltető/szabályozó hatóság sem.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.11.08. 09:17:29

@Balogh Zsolt: Ha jól értem, biztonsági szempontból azt feltételezed, hogy a kis fiktív vagonunknak nincs oldalfala, tehát veszélyes menet közben az autóból való kiszállás. Szerintem itt van egy félreértés. @NAR: kérdésére válaszolva ezt az oldalfalat már eleve feltételeztem, az ahhoz fűzött kommentem épp ennek mozgatásáról írtam. Ebből az következik, hogy az autójából menet közben kiszálló utas nem tud a vonatból kiesni.

Kicsit utána néztem a méreteknek is. Ez konkrétan úgy történt, hogy kimentem a kocsijaimhoz a szélességüket megmérni. Ezek passat-mondeo kategóriás autók, szóval vehetjük referenciának, nem egy marutiról van szó. Ezeknek a nagykasztnis személykocsiknak a szélessége 170-180 cm környékén van. A szabvány vasúti rakminta szélessége 315 cm (szakszerűen ez természetesen mm-ben van megadva). A kettő közötti különbség 315-175=140, 140/2=70cm. Tehát elvi szinten 70 cm jut egy nagy méretű személyautó ajtajának nyitásához. (A vagon fala pár milliméter vaslemez, most ezt elegánsan lépjük át!) Ennyi olykor még egy aszfaltozott parkolóban sincs. Ehhez még megjegyezném, hogy egy személyvagonon belüli sarkig tárt ajtó szélessége is elég gyakran csupán ennyi. Úgy gondolom, hogy így a számítások felvázolása után az ajtónyitáshoz kapcsolódó biztonsági aggályokat is elvethetjük.
süti beállítások módosítása