Horvátország gazdasága nagyrészt a turizmusra épül, rengetegen mennek nyaralni az országba, ki repülőgéppel, ki pedig autóval. A horvátok rengeteget költöttek a közúti infrastruktúra kiépítésére az elmúlt években, hogy autópályákkal kössék össze az ország nagyobb csomópontjait. Sajnos azonban a vasút fejlesztésére már nem jutott elegendő forrás, így a vasúti közlekedés még nagyobb hátrányba került a közúttal szemben. A trend azonban lassan változik, Horvátország is ambiciózus célokat fogalmazott meg, hogy a vasúti közlekedés versenyképes maradjon.
Személyszállító vonat Zágráb és Rijeka között. A tagolt domborzat nem kedvez a nagysebességű vasúti közlekedésnek (kép forrása: Wikimedia Commons)
Horvátország tengerpartra vezető vonalai még a Monarchia idején épültek ki, nagyon kacskaringósak és meredek hegygerinceket másznak meg, melyen a vonatok nem tudnak gyorsan haladni. A jövőben azonban szeretnék a fővárost, Zágrábot egy gyorsabb, közvetlenebb vonallal összekapcsolni a tengerparttal.
Legközelebb a megvalósuláshoz a Karlovac és Tijani közötti szakasz áll. A 111 kilométeres új útvonal elkészülte után várhatóan 56 kilométerrel lesz rövidebb a teljes útvonal.
A HŽ Infrastruktura megkapta a teljes környezetvédelmi jóváhagyást a Zágrábot és Rijekát összekötő, a Karlovac-Oštarije/Skradnik és a Skradnik-Krasica-Tijani szakaszokra kiterjedő tervezett vasútvonalra. A Skradnik-Krasica-Tijani szakaszra vonatkozó végleges határozatot 2025. szeptember 16-án adták ki, miután a Karlovac-Oštarije/Skradnik szakaszra vonatkozó korábbi jóváhagyást május 19-én elfogadták.
A projekt a Zágráb és Fiume közötti vasúti folyosó jelentős átalakításának részét képezi. A folyosót kétvágányú, vegyesen személy- és áruszállításra tervezett vonalnak tervezik, 160 km/h legnagyobb sebességgel.
A régió meglévő (sárga színnel) és tervezett (cián, zöld, lila és piros színnel) vasútvonalai. Mint látható, az új vonal jóval kevésbé lesz kacskaringós (kép forrása: railmarket.com)
A projektdokumentáció kidolgozása 2025 novemberében még folyamatban volt. A HŽ Infrastruktura 2025. augusztus 12-én 1,5 millió eurós szerződést írt alá a Karlovac-Oštarije/Skradnik szakaszra a Granova, ŽPD, BBD - Bridge&Building Design és Mobilita Vision konzorciummal. A koncepciótervezés és a helyszín engedélyeztetése a tervek szerint 2026 novemberéig befejeződik.
A Skradnik-Krasica-Tijani szakaszra vonatkozó külön szerződést 2024 novemberében ítélték oda a Granova, a ŽPD, a BBD - Bridge&Building Design és a Geotehnički stúdiónak. A munkának ez a több mint 3 millió euró értékű része 2026 februárjáig esedékes.
A meglévő vonal már csak nehezen bővíthető, így inkább teljesen új vasútvonalat építenek helyette (kép forrása: Wikimedia Commons)
A változatos domborzati viszonyok miatt az új vasútvonalat költséges infrastruktúra-elemeket fog tartalmazni. A tervek szerint 17, összesen mintegy 10 km hosszúságban viaduktokat építenek, továbbá 14 alagutat terveznek, amelyek együttes hossza 57 km. A legjelentősebb építmények a Kapela 1 és Kapela 2 alagutak, amelyek hossza 10 km, illetve 15 km, és amelyek a Velika és Mala Kapela hegyvonulatokat szelik át.
Öt új állomás és egy megálló is része a folyosó tervének.
Az új vasútvonalon a vonatoknak már nem kell felkapaszkodnia a hágókhoz, ezeket a szakaszokat hosszú alagutakkal fogják kiváltani. Az új vonal nem csak 56 kilométerrel lesz rövidebb, hanem a kisebb lejtők és emelkedők és a nagyobb sugarú ívek miatt a vonatok is gyorsabban haladhatnak majd, versenyképes menetidőt kínálva az utasoknak.
Az építkezés összetettsége miatt azonban nem számíthatunk gyors befejezésre: az optimista elképzelések szerint a teljes szakasz valamikor 2036-ban vagy utána készül csak el. Néhány eleme a projektnek azonban azonban hamarabb is megnyílhat a forgalom számára.
Forrás
* A railmarket.com HŽ Infrastruktura secures environmental clearance for lowland railway route from Zagreb to Rijeka című cikke

Utolsó kommentek