A három balti állam, Észtország, Lettország és Litvánia fővárosai között 2025-től könnyebb lesz az utazás, ugyanis a Tallinn, Riga és Vilnius között közlekedő vonatok menetrendjét összehangolták, hogy az átszállásoknál rövidebb ideig kelljen várakozni.
A balti fővárosok vonatainak márkajelzését alkalmazzák (Elron fotó)
Litvánia, Lettország és Észtország nemzeti személyvonat-üzemeltetői összehangolt szolgáltatásokat indítottak, hogy praktikusabbá tegyék a Vilnius, Riga és Tallinn közötti vasúti utazást.
Bár az utazás eddig is lehetséges volt a nagyon elszánt vasúthasználók számára, a három ország közötti összeköttetések sokáig hiányosságnak számítottak az európai vasúti személyszállítási térképen.
Az észt motorvonatok (Fotók: B: Elron)
„Az észt, lett és litván vonatmenetrendek összehangolásával rendszeres vonatjáratokat hozunk létre e három ország között, amire közel 30 éve nem volt példa” - mondta Lauri Betlem, az észt Elron elnöke a szolgáltatások január 6-i indulásakor.
Bár elméletileg már korábban is lehetett vonattal utazni a fővárosok között, az új menetrendek sokkal kényelmesebbé teszik az átszállásokat. Ez a kapcsolat különösen fontos Dél-Észtország számára, mivel jelentősen javítja a régió nemzetközi kapcsolatait.
Üzemeltető | Állomások | Észak felé | Dél felé |
---|---|---|---|
LTG Link | Vilnius | 07:05 | 21:03 |
Riga | 11:04 | 16:55 | |
Vivi | Riga | 11:16 | 16.37 |
Valga | 13.51 | 14:11 | |
Elron | Valga | 14:10 | 13:54 |
Tallinn | 17:34 | 10:25 |
Egyesülő erők
Kristina Meidė, a litván LTG Link vezérigazgatója elmondta, hogy a nemzetközi szolgáltatások összehangolása általában több mint egy évet vesz igénybe, de a három országnak ez hat hónap alatt sikerült.
A litván szerelvény (Fotók: L: LTG Link)
A menetrend „példa arra, hogy a balti államok mit tudnak elérni, ha összefognak a lakosok mobilitásának javítása érdekében” - mondta Kaspars Briškens lett közlekedési miniszter a megállapodás decemberi megerősítésekor.
Tervezett fejlesztések
Az eltérő nemzeti adózási követelmények és az egyes fuvarozók informatikai rendszereinek képességei miatt minden egyes üzemeltető számára külön jegyet kell vásárolni, és ezek nem alkotnak egységes szállítási szerződést. Jelenleg folynak a munkálatok egy egyszerűbb jegyértékesítési rendszer bevezetésére 2025 első negyedévében.
A lett motorvonat (Fotók: B: Vivi)
A 2025. január 6-án bevezetett menetrend szerint a teljes menetidő Tallinn és Vilnius között mintegy 10 és fél óra, de remélhetőleg az észtországi infrastruktúra-javítások befejezésével ez egy órával csökkenhet. A tervek szerint a jövőben az egyik átszállás is megszűnhet.
Raitis Nešpors, a lett Vivi elnöke elmondta, hogy mindhárom üzemeltető közös célt követ a balti államok közötti összeköttetés javítása érdekében, és „az államok közötti mobilitás előmozdítása érdekében megkezdett munkát folytatni fogják”.
A Rail Baltica
A vasúti közlekedésben az igazi változást a közeljövőben elkészülő Rail Baltica projekt jelenti majd. Ennek során Varsóból Rigába vezet majd egy normál nyomtávolságú vasútvonal, egy leágazással Vilnius felé. Rigából pedig tovább Tallinba vezetnek majd a sínek, majd onnan a távoli jövőben egészen Helsinkiig lehet normál nyomtávolságon utazni. Addig azonban maradnak még az átszállások a széles nyomtávolságú hálózatok között.
Az épülő normál nyomtávolságú Rail Baltica vasútvonal (kép forrása: www.lrt.lt)
Ha elkészül, a tervek szerint új éjszakai járatok is indulnak majd Európában, olyan izgalmas útvonalakon, mint a Bécs-Tallin vagy a Berlin-Tallin közvetlen összeköttetések!
Forrás
* A Railwaygazette weboldal Vilnius, Riga and Tallinn linked by co-ordinated passenger trains című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek