Bécstől egészen Salzburgig vezet Ausztria legfontosabb és legforgalmasabb fővonala, a Westbahn. Bővítése már évek óta zajlik, a kétvágányos fővonalat fokozatosan négyvágányossá bővítik. Bécs és Linz között már elkészült a 3. és a 4. vágány, melyek hol jobbról, hol balról, hol alagútban, néha messzire távolodva, de mindvégig követik az első és a második vágányt. A cél az, hogy egészen Salzburgig kiépüljön, jelentősen megnövelve a jelenlegi szűk kapacitást.
Itt már négy vágányon robognak a vonatok, de messze még az út vége!
A beruházás következő lépcsője a Linz és Wels közötti 24 kilométeres szakasz bővítése, melyre 1,3 milliárd eurót fordítanak.
Linz és környékének vonalhálózata a meglévő, az épülő és a tervezett vonalakkal (kép forrása: krone.at)
Az ÖBB folyamatosan fejleszt, ám az igények, úgy tűnik, mégis a lehetőségek előtt járnak. A Westbahn mind a személy- mind a teherszállítás területén elérte kapacitásának felső határát. A bővítést mihamarabb folytatni kell, nem lehet tovább halogatni.
Az ÖBB vonatainak 32%-a jár a Westbahnon, miközben ez a hálózat működési hosszának csak a 10%-át teszi ki. Naponta legfeljebb 400 vonat haladhat át Linzen és Welsen, ami nem könnyű feladat! Bécstől Kleinmünchenig (Linz egyik városrésze) a vonatok már ma is négyvágányú vasútvonalon haladhatnak 230 km/h sebességgel 2015 óra. Ez lehetővé tette, hogy a két nagyváros között az utazási idő 1 óra 14 percre csökkenjen.
Bár az új pálya lehetővé teszi majd a magasabb sebességet, a menetidő mégsem fog csökkenni. Ennek oka az, hogy a vasútvonal a Linzi repülőtér mellett halad el, a Bahnhof Hörsching nevű állomáson keresztül. Jelenleg itt nem állnak meg a távolsági vonatok, de ez hamarosan megváltozik. Az újabb megálló pedig valószínűleg el is viszi az időmegtakarítást.
Linz Hauptbahnhof (kép forrása: ÖBB)
Változik a fiatal, 2016 december végén létrejött S-Bahn Oberösterreich kínálata is. A jelenlegi órás ütemet félórásra vagy akár 15 percesre szeretnék csökkenteni!
Talán felmerül a kérdés, egy ilyen rövid szakasz átépítése és felújítása miért ilyen drága? Ez több okkal magyarázható: először is az építkezés ausztria legforgalmasabb vasútvonalán zajlik majd, úgy, hogy a forgalmat mindvégig fent tartják. A második nehezítő körülmény Linz pályaudvar jelenlegi összetettsége, ami csak tovább fog bonyolódni majd. A különböző vasútvonalak jelenleg is bújtatással érik el az állomást, a nyugati oldalon már most is két kétvágányú fővonal és egy egyvágányú mellékvonal találkozik, miközben egy villamosvonal is keresztezi őket. Ide kell még bekötni további két vágányt úgy, hogy a megnövekedett kapacitás ne okozzon palacknyak-effektust.
A projekt várható befejezése 2026.
A folytatás
Mint már említettem a négyvágányos szakaszt a Westbahn teljes hosszába ki akarják terjeszteni, egészen Salzburgig. Wels után néhány rövidebb szakaszon már megépült a 3. és 4. vágány. Neumarkt-Köstendorf és Salzburg között pedig a legegyszerűbb (és talán a legdrágább) megoldást választják: alagutakat fúrnak.
Az első alagút, a Seekirchnertunnel 14,6 km hosszúságú lenne, helyenként 120 méterrel a földfelszín alatt, a következő, a Leitnerbauertunnel kicsivel Salzburg előtt kezdődne és mindössze csak 2 km-es lenne. A költségeket 2012-ben 1,65 milliárd euróra becsülték.
Utolsó kommentek