HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.07.17. 14:47 Balogh Zsolt

Bécs 19-re lapot húzott: A Flughafenspange

A Bécs–Schwechati nemzetközi repülőtér (német nyelven: Flughafen Wien-Schwechat) 16 kilométerre található Ausztria fővárosától, Bécstől. A repülőtér nem csak Ausztria legnagyobb, Közép-Európa egyik legforgalmasabb repülőtere, hanem az ország keleti felének legnagyobb munkaadója is. A City Airport Train, a közvetlen reptéri vasúti járat 2002 óta köti össze a várost a repülőtérrel, de 2015 decembere óta bizonyos Salzburg és Linz felől érkező távolsági vonatok végállomása is a repülőtér lett. Ezen kívül még a bécsi S-Bahnnal is elérhető.

cat_bahnhof_flughafen_wien.jpgA City Airport Train érkezése a repülőtér alatti állomásra. Már 2002 óta létezik a belvárost a repülőtérrel összekötő kapcsolat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az osztrák főváros és Nyugat-Ausztriából tehát már napjainkban is könnyen megközelíthető köztött pályán, a vonatokról leszállva közvetlenül a terminál alá érkezünk. Ausztria azonban nerm elégszik meg ennyivel, a kelet felől érkező vonatokat is a reptér felé fogja terelni a jövőben! A Flughafenspange nevet kapó összekötő vágány megépítését az ÖBB a napokban jelentette be.

A Repülőtéri kapcsolat

Alsó-Ausztria keleti részéből és Észak-Burgenlandból gyorsan és egyszerűen a repülőtérre és Bécsbe lehet majd utazni. A Bruck an der Leitha és a bécsi repülőtér közötti jövőbeli összeköttetés hatékonyan kapcsolja majd össze a repülőteret a kelet-ausztriai vasúti hálózattal, és új lehetőségeket teremt az ingázók számára.

2015 decembere óta a Salzburg felől érkező távolsági vonatok egy részének is a repülőtér a végállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

Rövidebb lesz a menetidő a Bruck an der Leitha környéki régióból a bécsi repülőtérre és Bécs városába való közvetlen csatlakozásnak köszönhetően.

A bécsi repülőtér a régió legfontosabb ingázóközpontja, ahol mintegy 22 500 munkavállaló dolgozik, de Bécs az ingázók számára is fontos célállomás. Számukra a repülőtéri összeköttetés nagyobb kényelmet jelent. Az Enzersdorf an der Fischa-i regionális vasútállomással, beleértve egy lehetséges Park & Ride létesítményt is, még több potenciális utas és ingázó részesül a bécsi repülőtérre és tovább Bécsbe vezető gyors vasúti összeköttetés előnyeiből - az Ostbahn megnövekedett pontossága miatt is.

repterkapcsolat.jpgA piros színnel jelölt vonalszakasz hiányzik még ahhoz, hogy a kelet felől érkező nemzetközi vonatok is a reptéren keresztül közlekedhessenek

A cél a Bécsi repülőtér, Budapest és Pozsony közötti gyors közvetlen vasúti összeköttetés feltételeinek megteremtése. Gyors, közvetlen összeköttetés jön létre Észak-Burgenlandból és Alsó-Ausztria keleti részéből a bécsi repülőtérre és tovább Bécsbe. És épül egy új regionális vasútállomás is Enzersdorf an der Fischa-ban az ingázók helyzetének még átfogóbb javítása érdekében.

openrailmap.pngAz új összeköttetés nyomvonala az Openrailwaymap weboldalán

Bruck an der Leitha és Neusiedl am See városrészek a rövidebb menetidőnek és a további összeköttetéseknek köszönhetően jobban megközelíthetővé válnak. A jövőben a Bécsi Nemzetközi Repülőtérre irányuló utasforgalom egyharmada várhatóan vasúton fog közlekedni. Ez nemcsak a károsanyag-kibocsátást csökkenti, hanem hozzájárul a közlekedési rendszer hatékonyabb kihasználásához is.

Az S7-es S-Bahn 2012-ben a repülőtéri állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Airport Link révén a bécsi repülőtértől délkeletre fekvő úti célok a jövőben sokkal gyorsabban elérhetők lesznek: Az új közvetlen összeköttetésnek köszönhetően Bruck an der Leitha és a bécsi repülőtér között körülbelül 15 perc, Neusiedl am See és a bécsi repülőtér között pedig körülbelül 30 perc lesz a menetidő.

Nemzetközi jelentősége

A bécsi repülőtér és Bruck an der Leitha közötti új vonal a Bécs - Bécsi repülőtér - Győr - Budapest - Pozsony Petržalka határon átnyúló összeköttetés része. Mint ilyen, jelentősen hozzájárul az Európai Unión belüli hálózatépítéshez. A bécsi repülőtérnek az európai nagyteljesítményű hálózatba való bekapcsolásával a jövőben a környezet- és klímavédelem érdekében a rövid távú járatok csökkentése is lehetővé válik.

Így nem csak Bécsből, hanem Pozsonyból, Hegyeshalomból, Győrből, Tatabányáról és Budapestről is elérhetővé válik a bécsi repülőtér átszállás nélkül kényelmesen és pontosan, vonattal utazva.

Néhány éven belül akár Budapestről érkező utasok is leszállhatnak a Railjetről a repülőtér alatt (kép forrása: Wikimedia Commons)

Miközben a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér továbbra is csak kényelmetlenül és körülményesen közelíthető csak meg kötött pályán (metróval Kőbánya-Kispestig, majd onnan busszal, vonattal Ferihegy megállóig, majd onnan busszal; esetleg taxival), addig a bécsi légikikötő már a magyarországról érkező utasok számára is versenyképes alternatívát jelent majd. Kelenföldről akár két óra alatt is átszállások nélkül megérkezhetünk a bécsi repülőtér utasterminálja alá, miközben a budapestire csak egy 3 átszállásos utazás során, igaz, kb másfél óra alatt.

Ezzel a fejlesztéssel a Bécsi repülőtér három fővárost is versenyképes eljutási időkkel szolgál majd ki a jövőben.

A repülőtér utasforgalma 2019-ben, még a Covid előtt 31,6 millió utas volt, ami már most is több mint a duplája a budapestinek. A jövőben ez a különbség csak tovább fog nőni.

Mikorra lesz kész?

Az ÖBB tervei szerint az építkezés 2026-ban kezdődne és 2032-ben fejeződne be, a vonal hossza 26 km lesz és teljesen zöldmezős beruházásként fog megépülni (egy facebook komment szerint a bejelentés azért most történt, mert az építkezés is hamarosan indul, így lehet nem is kell megvárni a 2032-t). 

Forrás

* Az ÖBB Infra weboldala

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

6 komment

Címkék: repülés ausztria bécs index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7918168925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2023.07.17. 22:19:18

Az OK, hogy a reptér elérése gyorsabb, de a bécsi főpályaudvar elérése mennyivel lesz lassabb a kerülő(?) és az új megálló miatt?

Gerardus A. Lodewijk 2023.07.18. 21:53:37

Az ötlet nem új, és 2010 körül már konkrétabb tervek is voltak, egy meglévő, az ábrán is jelölt vasútvonal részleges felhasználásával, de aztán a 2010-es évek elejének költségvetési nehézségei (igen, még Ausztriában is előfordul ilyesmi) a távoli jövőbe sodorták el a megvalósítás lehetőségét. Úgy látom, azóta a nyomvonalat újragondolták, és talán a pályasebesség is elég nagy lesz ahhoz, hogy Hegyeshalom és Bécs Hbf között ne hosszabbodjon meg nagyon az utazási idő.

Az viszont még érdekes kérdés lesz, hogy fog nem csak elvben, de gyakorlatban is beférni a repülőtér és Kaiserebersdorf (régi nevén: Klein Schwechat) közötti pályára a mostani óránként 6-7 vonat közé még vagy 2-3.

Megjegyzem, Budapest és Bécs között már a jelenlegi utasszám alapján is indokolt lenne a távolságivonat-kínálat növelése, pl. dupla railjet/hosszabb EC vagy 30 perces ütem formájában. (Jut eszembe, tud esetleg a szerző arról, hogy mikor adja már fel végre a magyar hatóság a dupla rj-tel szembeni ósdi elzárkózását?)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.07.19. 22:01:37

@NAR: A jelenlegi pálya a magyar határ és a hbf között többnyire 140 km/h-val járható. Az új vonal is minimum ennyit tud majd, de akár még többet is bírhat. Talán nem is fog nőni a menetidő. Az igazi menetidő-lefaragást amúgy nem az osztrákoknak, hanem a magyaroknak kellene megvalósíani.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.07.19. 22:04:00

@Gerardus A. Lodewijk: A Regionalbahn blog is elemezte a témát, tőlem jóval alaposabban és részletesebben, ajánlom elolvasásra: www.regionalbahn.hu/2023/07/flughafenspange-ostbahn.html

Elméletileg egy kétvágányú vasútvonal maximális kapacitása 40 vonat/irány/óra, így még bőven van tartalék abban a vágányszakaszban.

Az ÖBB nyitott lenne sok mindenre, de a magyar partner sajnos nem. :(

Gerardus A. Lodewijk 2023.08.16. 23:48:41

@Balogh Zsolt: "Elméletileg egy kétvágányú vasútvonal maximális kapacitása 40 vonat/irány/óra"

Igen, pontosan írja, elméletileg. A gyakorlatban ez az érték inkább villamos- vagy metróüzemben közelíthető meg, de ott sem gyakori. Nagyvasúton a biztosítóberendezés koncepciójától és gyakorlati működésétőltől függően akár már 8-10 vonat/irány/óra körül is rezeghet a léc. (Reméljük, itt nem így lesz.)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.08.17. 21:36:19

@Gerardus A. Lodewijk: Ettől azért már jóval előrébb jár a technika. A müncheni S-Bahn stammstrecke nevű törzsvonalán 7 S-Bahn járat jár 20 perces ütemben + az S8-asnak van még egy + betétjárata. Ez 8 vonat/irány/20 perc, óránként 24 egy irányba.

Oké, S-Bahn, lássunk nagyvasutat is szélsőséges értékkel: Párizs és Lyon között jelenleg óránként 13-14 járat közlekedik irányonként, ezt a jövőben óránként 16-ra növelik. Ez már javában nagyvasút!
süti beállítások módosítása