A Bécs–Schwechati nemzetközi repülőtér (német nyelven: Flughafen Wien-Schwechat) 16 kilométerre található Ausztria fővárosától, Bécstől. A repülőtér nem csak Ausztria legnagyobb, Közép-Európa egyik legforgalmasabb repülőtere, hanem az ország keleti felének legnagyobb munkaadója is. A City Airport Train, a közvetlen reptéri vasúti járat 2002 óta köti össze a várost a repülőtérrel, de 2015 decembere óta bizonyos Salzburg és Linz felől érkező távolsági vonatok végállomása is a repülőtér lett. Ezen kívül még a bécsi S-Bahnnal is elérhető.
A City Airport Train érkezése a repülőtér alatti állomásra. Már 2002 óta létezik a belvárost a repülőtérrel összekötő kapcsolat (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az osztrák főváros és Nyugat-Ausztriából tehát már napjainkban is könnyen megközelíthető köztött pályán, a vonatokról leszállva közvetlenül a terminál alá érkezünk. Ausztria azonban nerm elégszik meg ennyivel, a kelet felől érkező vonatokat is a reptér felé fogja terelni a jövőben! A Flughafenspange nevet kapó összekötő vágány megépítését az ÖBB a napokban jelentette be.
A Repülőtéri kapcsolat
Alsó-Ausztria keleti részéből és Észak-Burgenlandból gyorsan és egyszerűen a repülőtérre és Bécsbe lehet majd utazni. A Bruck an der Leitha és a bécsi repülőtér közötti jövőbeli összeköttetés hatékonyan kapcsolja majd össze a repülőteret a kelet-ausztriai vasúti hálózattal, és új lehetőségeket teremt az ingázók számára.
2015 decembere óta a Salzburg felől érkező távolsági vonatok egy részének is a repülőtér a végállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)
Rövidebb lesz a menetidő a Bruck an der Leitha környéki régióból a bécsi repülőtérre és Bécs városába való közvetlen csatlakozásnak köszönhetően.
A bécsi repülőtér a régió legfontosabb ingázóközpontja, ahol mintegy 22 500 munkavállaló dolgozik, de Bécs az ingázók számára is fontos célállomás. Számukra a repülőtéri összeköttetés nagyobb kényelmet jelent. Az Enzersdorf an der Fischa-i regionális vasútállomással, beleértve egy lehetséges Park & Ride létesítményt is, még több potenciális utas és ingázó részesül a bécsi repülőtérre és tovább Bécsbe vezető gyors vasúti összeköttetés előnyeiből - az Ostbahn megnövekedett pontossága miatt is.
A piros színnel jelölt vonalszakasz hiányzik még ahhoz, hogy a kelet felől érkező nemzetközi vonatok is a reptéren keresztül közlekedhessenek
A cél a Bécsi repülőtér, Budapest és Pozsony közötti gyors közvetlen vasúti összeköttetés feltételeinek megteremtése. Gyors, közvetlen összeköttetés jön létre Észak-Burgenlandból és Alsó-Ausztria keleti részéből a bécsi repülőtérre és tovább Bécsbe. És épül egy új regionális vasútállomás is Enzersdorf an der Fischa-ban az ingázók helyzetének még átfogóbb javítása érdekében.
Az új összeköttetés nyomvonala az Openrailwaymap weboldalán
Bruck an der Leitha és Neusiedl am See városrészek a rövidebb menetidőnek és a további összeköttetéseknek köszönhetően jobban megközelíthetővé válnak. A jövőben a Bécsi Nemzetközi Repülőtérre irányuló utasforgalom egyharmada várhatóan vasúton fog közlekedni. Ez nemcsak a károsanyag-kibocsátást csökkenti, hanem hozzájárul a közlekedési rendszer hatékonyabb kihasználásához is.
Az S7-es S-Bahn 2012-ben a repülőtéri állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az Airport Link révén a bécsi repülőtértől délkeletre fekvő úti célok a jövőben sokkal gyorsabban elérhetők lesznek: Az új közvetlen összeköttetésnek köszönhetően Bruck an der Leitha és a bécsi repülőtér között körülbelül 15 perc, Neusiedl am See és a bécsi repülőtér között pedig körülbelül 30 perc lesz a menetidő.
Nemzetközi jelentősége
A bécsi repülőtér és Bruck an der Leitha közötti új vonal a Bécs - Bécsi repülőtér - Győr - Budapest - Pozsony Petržalka határon átnyúló összeköttetés része. Mint ilyen, jelentősen hozzájárul az Európai Unión belüli hálózatépítéshez. A bécsi repülőtérnek az európai nagyteljesítményű hálózatba való bekapcsolásával a jövőben a környezet- és klímavédelem érdekében a rövid távú járatok csökkentése is lehetővé válik.
Így nem csak Bécsből, hanem Pozsonyból, Hegyeshalomból, Győrből, Tatabányáról és Budapestről is elérhetővé válik a bécsi repülőtér átszállás nélkül kényelmesen és pontosan, vonattal utazva.
Néhány éven belül akár Budapestről érkező utasok is leszállhatnak a Railjetről a repülőtér alatt (kép forrása: Wikimedia Commons)
Miközben a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér továbbra is csak kényelmetlenül és körülményesen közelíthető csak meg kötött pályán (metróval Kőbánya-Kispestig, majd onnan busszal, vonattal Ferihegy megállóig, majd onnan busszal; esetleg taxival), addig a bécsi légikikötő már a magyarországról érkező utasok számára is versenyképes alternatívát jelent majd. Kelenföldről akár két óra alatt is átszállások nélkül megérkezhetünk a bécsi repülőtér utasterminálja alá, miközben a budapestire csak egy 3 átszállásos utazás során, igaz, kb másfél óra alatt.
Ezzel a fejlesztéssel a Bécsi repülőtér három fővárost is versenyképes eljutási időkkel szolgál majd ki a jövőben.
A repülőtér utasforgalma 2019-ben, még a Covid előtt 31,6 millió utas volt, ami már most is több mint a duplája a budapestinek. A jövőben ez a különbség csak tovább fog nőni.
Mikorra lesz kész?
Az ÖBB tervei szerint az építkezés 2026-ban kezdődne és 2032-ben fejeződne be, a vonal hossza 26 km lesz és teljesen zöldmezős beruházásként fog megépülni (egy facebook komment szerint a bejelentés azért most történt, mert az építkezés is hamarosan indul, így lehet nem is kell megvárni a 2032-t).
Forrás
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek