HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2021.12.25. 23:32 Balogh Zsolt

Semmeringtunnel: Ghega befejezte munkáját!

Ausztriában a Semmering-bázisalagút építése kezdődött és a munka azóta is megszakítás nélkül halad. Ha elkészül, kevesebb mint két óra alatt eljuthatunk vonattal Bécsből Grazba, kihagyva az igen szép és látványos jelenlegi útvonalat. 2028-tól az alsó-ausztriai Gloggnitzot köti majd össze a stájerországi Mürzzuschlaggal. Ez tehermentesíti a történelmi Semmering-vasútvonalat, és még gyorsabban juthatnak el az utasok úti céljához. Ezen kívül a teherszállítás is vonzóbbá válik ezen az útvonalon: az alagúton még a nehéz tehervonatok is áthaladhatnak egy mozdonnyal a jelenlegi kettő, sőt három helyett!

semmering-portal.jpgIllusztráció a már elkészült alagútról (kép forrása: ÖBB)

A vasúti közlekedés jövője szempontjából a Semmering-bázisalagút fenntartható beruházás. Az új déli útvonal részeként megerősíti a Balti-Adria folyosót Európában. Ennek eredményeként Ausztria gazdasága nemzetközileg versenyképes marad, a környezet pedig fellélegezhet: Minden tonnányi vasúton szállított áru körülbelül 15-ször kevesebb CO2-kibocsátást jelent, mint a tehergépkocsi-szállítás.

A Semmering-vasútvonal Európa egyik legrégebbi vasútvonala és az első, mely a hegyeken át, igen nehéz terepen haladt át. Korának egyik legnagyobb műszaki teljesítménye volt és sok kritikus szerint nem is lehetett megépíteni. Az akkori fejletlenséget jól jellemzi, hogy még az alkalmas mozdonyt is ki kellett fejleszteni, mely ezen a nehéz terepen át tud majd kelni, miután elkészül a vonal.

Az építkezés végeredménye lélegzet-elállító lett, igazi szépségét azonban nem a vonatból, hanem a környező hegyekről mutatja be igazán. Ennek a látványos átkelésnek vet majd véget az új alagút, mely a forgalmat nem a hegyeken át, hanem azok alatt vezeti majd.

Az alagutat mindkét irányból egyszerre fúrják alagútfúró gépekkel, hogy majd középen egyszer csak találkozzanak.

A hivatalos alapkőletétel 2012 április 25-én történt meg, az építkezés 2014-ben indult, az alagút tervezett átadása 2024 volt, ez később 2027-re módosult. Ha elkészül, Bécs és Graz között a vonatút a jelenlegi 2 óra 35 percről kevesebb, mint 2 órásra csökken, a hegyeken való átkelést kiváltja egy könnyed 27 km hosszúságú suhanás az erdők alatt. Az útvonal nem csak rövidebb, gyorsabb is lesz, a vonatok akár 230 km/h sebességgel is haladhatnak majd.

A kétcsöves alagutat több alagútfúró gép is fúrja. 2021. december 22-én történt az első jelentős mérföldkő, egy alagútfúró gép már el is végezte a rábízott feladatot.

semmering zwanzig 20 schilling blickHa elkészül az alagút, ez a kép megismételhetetlen történelmi fotó lesz, a viadukt helyett a távolsági vonatok a föld alá költöznek 35 percnyi időnyereségért. A kép a 20-schilling-blick kilátónál készült még 2015-ben

A mintegy 125 méter hosszú "Ghega" alagútfúró gép több mint 8100 métert tett meg a hegységben. Munkáját befejezte, és így sikeresen befejeződött a Semmering-bázisalagút építésének egy fontos szakasza.

Összességében az alagútcsövek több mint 80 százalékát már kiásták. Időközben a csövek "belső befejezése" is megkezdődött, de még sok a tennivaló, mielőtt 2028 végén a vonatok közlekedhetnek az alagútban.

Ausztriában ezen kívül még két jelentős alagútépítés zajlik: Az 55 km-es Brenner-bázisalagút Innsbruck és Verona, míg a 32,9 km-es Koralm-alagút Graz és Klagenfurt között rövidíti le az utazási időt.

2 komment

Címkék: ausztria alagút semmering


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7716792972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2023.02.24. 20:08:07

Azt lehet tudni, hogy miért ír le akkora vargabetűt az alagút? Légvonalban kb. 21 km a távolság a két végpont között...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.02.24. 22:53:44

@NAR: Hogy itt miért, azt nem tudom, de több ok miatt is lehet: hosszabb távon küzdi le a magasságkülönbséget; föld alatti víztározókat kerülget; a puhább kőzetekben fúrnak inkább; egyéb
geológiai okok miatt
süti beállítások módosítása