Ausztriában a Semmering-bázisalagút építése kezdődött és a munka azóta is megszakítás nélkül halad. Ha elkészül, kevesebb mint két óra alatt eljuthatunk vonattal Bécsből Grazba, kihagyva az igen szép és látványos jelenlegi útvonalat. 2028-tól az alsó-ausztriai Gloggnitzot köti majd össze a stájerországi Mürzzuschlaggal. Ez tehermentesíti a történelmi Semmering-vasútvonalat, és még gyorsabban juthatnak el az utasok úti céljához. Ezen kívül a teherszállítás is vonzóbbá válik ezen az útvonalon: az alagúton még a nehéz tehervonatok is áthaladhatnak egy mozdonnyal a jelenlegi kettő, sőt három helyett!
Illusztráció a már elkészült alagútról (kép forrása: ÖBB)
A vasúti közlekedés jövője szempontjából a Semmering-bázisalagút fenntartható beruházás. Az új déli útvonal részeként megerősíti a Balti-Adria folyosót Európában. Ennek eredményeként Ausztria gazdasága nemzetközileg versenyképes marad, a környezet pedig fellélegezhet: Minden tonnányi vasúton szállított áru körülbelül 15-ször kevesebb CO2-kibocsátást jelent, mint a tehergépkocsi-szállítás.
A Semmering-vasútvonal Európa egyik legrégebbi vasútvonala és az első, mely a hegyeken át, igen nehéz terepen haladt át. Korának egyik legnagyobb műszaki teljesítménye volt és sok kritikus szerint nem is lehetett megépíteni. Az akkori fejletlenséget jól jellemzi, hogy még az alkalmas mozdonyt is ki kellett fejleszteni, mely ezen a nehéz terepen át tud majd kelni, miután elkészül a vonal.
Az építkezés végeredménye lélegzet-elállító lett, igazi szépségét azonban nem a vonatból, hanem a környező hegyekről mutatja be igazán. Ennek a látványos átkelésnek vet majd véget az új alagút, mely a forgalmat nem a hegyeken át, hanem azok alatt vezeti majd.
Az alagutat mindkét irányból egyszerre fúrják alagútfúró gépekkel, hogy majd középen egyszer csak találkozzanak.
A hivatalos alapkőletétel 2012 április 25-én történt meg, az építkezés 2014-ben indult, az alagút tervezett átadása 2024 volt, ez később 2027-re módosult. Ha elkészül, Bécs és Graz között a vonatút a jelenlegi 2 óra 35 percről kevesebb, mint 2 órásra csökken, a hegyeken való átkelést kiváltja egy könnyed 27 km hosszúságú suhanás az erdők alatt. Az útvonal nem csak rövidebb, gyorsabb is lesz, a vonatok akár 230 km/h sebességgel is haladhatnak majd.
A kétcsöves alagutat több alagútfúró gép is fúrja. 2021. december 22-én történt az első jelentős mérföldkő, egy alagútfúró gép már el is végezte a rábízott feladatot.
Ha elkészül az alagút, ez a kép megismételhetetlen történelmi fotó lesz, a viadukt helyett a távolsági vonatok a föld alá költöznek 35 percnyi időnyereségért. A kép a 20-schilling-blick kilátónál készült még 2015-ben
A mintegy 125 méter hosszú "Ghega" alagútfúró gép több mint 8100 métert tett meg a hegységben. Munkáját befejezte, és így sikeresen befejeződött a Semmering-bázisalagút építésének egy fontos szakasza.
Összességében az alagútcsövek több mint 80 százalékát már kiásták. Időközben a csövek "belső befejezése" is megkezdődött, de még sok a tennivaló, mielőtt 2028 végén a vonatok közlekedhetnek az alagútban.
Ausztriában ezen kívül még két jelentős alagútépítés zajlik: Az 55 km-es Brenner-bázisalagút Innsbruck és Verona, míg a 32,9 km-es Koralm-alagút Graz és Klagenfurt között rövidíti le az utazási időt.
Utolsó kommentek