Magyarországon a legtöbb embernek a vonatozásról csak a rossz jut eszébe: régi vagonok, állandó késések, rossz pályaállapotok...
Pedig vonatozni jó is lehet, ehhez azonban megfelelően kiépített infrastruktúra és megfelelő járművek szükségesek.
A következő cikkemben párhuzamba állítok két általam már többször beutazott, hasonló adottságú vasútvonalat. Magyarországot a (Szeged)-Kecskemét-Cegléd-vasútvonal és folytatása a Cegléd-Budapest-vasútvonal, míg Ausztriát a Bécsújhely-Bécs közötti Südbahn képviseli.
Természetesen tisztában vagyok vele, hogy a két ország gazdasági lehetőségei nagyon eltérőek, így a közlekedésre fordítható összegek is különbözőek. De mégis érdemes kicsit ábrándozni, hogy mit is lehetne megvalósítani Magyarországon, és egy kicsit irigykedni, hogy "bezzeg nyugaton..."
Szálljunk hát vonatra egyszerre Kecskeméten és Bécsújhelyen, majd induljunk el képzeletben a fővárosok irányába.
Az útvonal
A példában szereplő két vasútvonalat már többször is beutaztam, nem két szélsőséges vonalat választottam, nem a legjobb nyugati példát hasonlítom a legrosszabb magyarországi mellékvonalhoz.
Mindkét vonal jelentős belföldi forgalmat bonyolít le, regionális- és távolsági személyforgalommal, tehervonatokkal. 2015-ben, egy éven keresztül még nemzetközi vonatok is közlekedett Kecskemét és Budapest között, mára már mindez azonban a múlté. Mindkettő állomásról átszállásmentesen juthatunk el a fővárosba, miközben érintünk egy-egy nagyobb metróval rendelkező városi állomást is. A budapesti utazásunk során érintjük a nemzetközi repülőteret is, míg a bécsi vonatozás során egy további átszállással juthatunk el a légikikötőbe.
A Hibrid-IC érkezett Budapest felől, ezen a napon szokatlan módon az első vágányra egy műszaki hiba miatt
A kiindulási állomás
Kecskeméten az állomáson és a várótermében megállt az idő. Bár már nemzetközi pénztár is rendelkezésre áll, sőt egy évig még Bécsbe is utazhattunk innen, a falakon és a berendezéseken az egykori szovjet stílus köszönt vissza ránk. Már csak néhány boldogan integető úttörő hiányzik a fali freskókról, hogy tökéletes legyen az illúzió.
Kecskemét állomás váróterme, szemben a falon az utastájékoztató
A várótermet az elmúlt 10 évben a fokozatos leépülés jellemezte, sorba szűntek meg a vendéglátóhelyek, bezárt az újságárus is. Egyedüli kiemelhető fejlesztés az elmúlt évekből a két lapozós utastájékoztató tábla, mely az induló- és érkező vonatokat mutatja.
Bécsújhely állomás, a lépcsők a váróteremhez és a jegypénztárakhoz vezetnek
Bécsújhely állomáson az utasokat ingyen wifi, újságárus, élelmiszerbolt, kávézó várja, a pénztárakon kívül jegykiadó automatákból is vásárolhatunk jegyeket. Szinte minden peronon találunk üdítő- és csokiautomatát.
A váróteremben több helyen is, továbbá az aluljáróban minden lépcsőnél, a vágányoknál pedig legalább három helyen találunk utastájékoztató monitorokat, mely az induló- és az érkező vonatokon kívül a járat fontosabb állomásait is mutatja.
Kecskemétről az út egy részben egyvágányú, részben kétvágányú villamosított vasútvonalon át vezet egészen a Nyugati pályaudvarig. A megyeszékhely fontos vasúti csomópont, három irányból is mellékvonalak csatlakoznak itt a Szegedről induló fővonalhoz.
Szóló Bzmot motorkocsi a lajosmizsei vonal kiszolgálására
Az évek alatt azonban a fülöpszállási vonal bezárt, a lajosmizsei vonalon napi két pár vonattal fenntartott "alibi-menetrend" van érvényben, egyedül Lakitelek irányába utazhatunk kb. kétóránként egy már újkorában is korszerűtlennek számított orosz motorkocsival. A legnagyobb forgalmat az óránként közlekedő, InterCity- és gyorsvonati kocsikból összeállított "Hibrid-IC" bonyolítja, mindenféle 40 vagy még több éves, kohóérett kocsikkal és hozzá a '60-as évek technológiáját jelentő V43-as mozdonyokkal. Időnként azonban a fiatalabb TRAXX mozdonyok is tiszteletét teszik az ablakos vonatok élén.
Desiro motorvonatok indulásra várva
Bécsújhelyről távolsági vonatokkal Bécs (és tovább Prága) irányába vagy Graz felé vonatozhatunk. Mellékvonal vezet a határ túloldalára, Sopronba, a belföldi lehetőségeket az aspangi és a puchbergi vonal jelenti. Bécs felé még egy másik vasútvonal is vezet, elővárosi forgalmat ellátva.
A mellékvonali járművek elsősorban a Siemens Desiro motorvonatai, melyeket Magyarországról az esztergomi vonalról ismerhetünk. Néha azonban betétjáratként előfordulhat egy-egy Jenbach motorkocsi is. Sopron felé viszont többségében ezek járnak.
Kecskemét állomása 2013-ban. A peronokat csak a vágányokon átkelve lehet megközelíteni, mikor egyszerre két-három irányból is érkezik vonat, veszélyes lehet a vágányokon átkelni
Kecskeméten a vágányokon jelenleg csak gyalogosan lehet átkelni. Tervben van egy teljesen új, intermoduláris vasútállomás építése némileg keletre a jelenlegi helyétől, ennek azonban a megnyitási dátuma még ismeretlen. Majd valamikor a közeljövőben...
Gyalogos aluljáró a Bécsújhelyi állomáson, a kihaltság ne tévesszen meg senkit, a kép késő este készült
Bécsújhelyen a vágányok alatt egy széles és világos aluljáró vezet át, minden lépcsőnél utastájékoztató monitorokkal. Az aluljáró átvezet a teljes állomás alatt, a túloldalon autóparkolók és biciklitárolók találhatóak.
Ezen kívül az állomás másik oldalán egy magas gyalogos felüljáró is épült (lásd 3. kép).
A repülőtér
Mint korábban említettem, Kecskemétről és Bécsújhelyről is egyszerű a nemzetközi repülőtér elérése. Ám míg Magyarországon a távolsági vonat a reptér kapujában, a már bezárt egyes terminál bejáratánál tesz le, addig Bécsben Bécsújhely irányából még egy másik vonatra is át kell szállnunk. Salzburg, Linz, St. Pölten... irányából azonban már nem.
Budapest előtt érjük el Ferihegy megállót, mely a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér vasúti kapcsolata. A sors iróniája, hogy az itteni terminált már nem is használják a repülőgépek, így mire megépült ez a megálló, néhány év után szinte funkcióját vesztette.
A karbantartás hiánya miatt az egészet mára már bevonta a rozsda, a felüljáró plexi fala mintha már évtizedek óta koszolódna. Jegypénztár egy konténerben üzemel, váróterem nincs, az utasellátást az egyik kis utcában üzemelő vegyesbolt jelenti. Az alacsony peronról a felszállás nehézkes, különösen ha sok csomaggal érkezik az ember.
Magyarországon, bár már ott vagyunk a reptéren, gyalogosan mégis jelentős időbe telik a váróterem elérése, Bécsben viszont a vonat állomása már bent a reptér alatt található. egy lépéssel itt is Magyarország előtt járnak...
A bécsi repülőtér vasúti megállója
Bécsújhelyről indulva a bécsi repülőtér megállója a főpályaudvar után következik, ahová csak átszállással juthatunk. Megközelítése viszont nagyon egyszerű, hiszen a Salzburg felől érkező távolsági vonatok a reptérig közlekednek, de jár erre a bécsi S-Bahn, sőt van dedikált reptéri vonat is a belvárosból City Airport Train (CAT) néven. A megálló szinte a repülőtér váróterme alatt található, a vonatról leszállva már bele is csöppenünk a repülőtér nemzetközi forgatagába.
A Ferihegyi repülőtér után következik Budapest széle, Kőbánya-Kispest állomás. Annak idején egy modern, előremutató állomásépület volt, busz- és metrókapcsolattal, mozgólépcsőkkel és a vágányok felett átvezetett felüljáróval. Az átadás után azonban nem sokat törődtek vele, a mozgólépcsők évek (évtizedek?) óta nem üzemelnek, a perontetők beáznak, a felüljáró üvegablakaiból több is betört már. Mindent elborít a falfirka és a rozsdapor. A váróteremben és az oda vezető folyosókon pedig kéregetők és utcai zenészek keresik a napi betevőt. Igazi világvége hangulat, pedig Kőbánya-Kispest is nemzetközi állomás! Tavaly még kettő, az Avala és a Hortobágy EC is érintette, mára csupán már csak a második járat maradt a külföldre utazóknak.
Kőbánya-Kispest, átszállási lehetőség autóbuszra, metróra vagy más irányokba közlekedő vonatokra. A budapesti S-Bahn első csírája, mióta a tárnoki vonatok is ide érkeznek a Déli-pályaudvar helyett
Wien Meidling (kép forrása: Wikimedia Commons)
Bécsújhely és a Bécsi főpályaudvar között Wien Meidling állomáson is lehetőségünk van átszállni szinte bármire, ami csak Bécsben közlekedik: távolsági-, regionális- és S-Bahn vonatokra, vagy a bécsi tömegközlekedés egyik járatára, metróra, autóbuszra.
A vágányok állapota
Aki Magyarországon már vonatozott, annak azt hiszem nem kell bemutatni a vasúthálózat siralmas állapotát. Az Uniós pénzekből átépülő fővonalak állapota még elfogadható, azonban a karbantartás hiánya miatt a felújítás után néhány éven belül újra ki lehet tűzni a lassújeleket. Tíz évvel a felújítása után a Cegléd-Budapest-vasútvonal alig különbözik az ország többi vonalától: mindent belepő barna rozsdapor, összefirkált állomások, sebességkorlátozások...
Katonatelep állomás harmadik vágánya, a vasúti kövek között feltör az alépítmény építőanyaga
Ausztria nem csak a fejlesztésekre, hanem a karbantartásra is ügyel, az állomások tiszták és rendezettek, még a mellékvonalakon is.
Bécsújhely állomás a gyalogos felüljáróról fotózva
Pontos és biztonságos vasúti forgalmat pedig csak megfelelő minőségű pályákon lehet lebonyolítani.
A végállomás
A Szeged felől érkező vonatok a Nyugati pályaudvarra futnak be. A műemléki védettséget élvező épület még elhanyagolva is gyönyörű, Budapest és a Nagykörút dísze is lehetne. Azonban az állomást még a 19. században építették, az akkori követelményeket és forgalmat figyelembe véve. Bár az évek alatt többször is átépült, fejpályaudvar-jellege mind a mai napig megmaradt.
Ez pedig egyre nagyobb hátrány, hiszen az érkező és az induló vonatok hossza és száma sokszorosan meghaladja azt, amire annak idején tervezték. Égető szüksége lenne Budapestnek is a fővárost átszelő, átlós vonalakra, melyeknek a jelenlegi fejpályaudvarok komoly akadályai.
Bár többször is felmerült az átépítése, modernizálása, az igazi megújulás még beláthatatlan messzeségben található.
Nyugati pályaudvar 2009-ben, a helyzet azóta sem sokat változott..
Ausztria mert nagyot álmodni, mikor a Südbahnhof bezárása mellett döntött, hogy a helyére felépíthesse Bécs új, központi fejpályaudvarát. Az átmenő állomásként épített létesítmény 886 millió euróba került és 2012. decemberében nyílt meg részlegesen, az előzetes terveknek megfelelően.
Az új Bécsi főpályaudvar bejárata
Menetidő
Bécsújhely és a Bécsi főpályaudvar között a leggyorsabban a Railjet közlekedik, mindössze 30 perc alatt repít be a főváros szívébe. Kecskemét és Budapest között a menetidő 1 óra 15 perc, de számolhatunk további 10-20 perc késést is mindkét irányba és minden járaton (saját tapasztalat, évek óta ingázom a két város között).
Magyarországon a távolság a két vizsgált város között kétszerese az ausztriai példánál, a menetidő azonban körülbelül háromszoros.
Menetrendi kínálat
2006 decemberétől Szeged és Budapest között, akkor még egyedülálló módon a gyorsvonatok az IC vonatokkal egyesítve kezdtek el közlekedni. Erre azért volt szükség, hogy bevezethessék az egész napos óránkénti ütemes menetrendet. Mivel a pálya nagyrészt egyvágányú, kétszintű, gyorsvonatokat és InterCity-vonatokat is tartalmazó menetrendet szinte képtelenség lett volna szerkeszteni, mert a vonatoknak mindig várakozniuk kellett volna egy-egy ellenvonat miatt.
Railjet szerelvény indul tovább Prága irányába
Az óránként gyors- és IC vonat példátlan menetrendi kínálatot jelentett akkor, ami az utasszám növekedésén is meglátszott. Nem csoda hát, ha a módszert később más vonalakon is bevezették.
Az intézkedés vesztese Katonatelep és Nyársapát állomás, továbbá Ceglédi szállások megállóhely, ugyanis a Hibrid-IC-k megjelenésével a személyvonatok számát is csökkentették napi 1-2 párra!
Kecskemét és a főváros között viszont létrejött az óránkénti ütemes menetrend, 5 óra 53 perctől egészen 19 óra 53 percig óránként indulnak a vonatok Budapestről Szeged felé.
Utolsó lehetőség a fővárosból a vidékre utazáshoz a 22:28-kor induló debreceni sebesvonat, melyhez Cegléden van személyvonat csatlakozás Kecskemét felé.
Modern mozdony modern szerelvénnyel a magasperon mellett
Ezzel szemben Bécsújhely és Bécs között óránként négy-hét! járat is közlekedhet. A Railjeteket kiegészítik a mindenhol megálló regional- és regionalexpress vonatok, továbbá a Bécsi S-Bahn néhány járata.
Persze ez a z összehasonlítás itt sem teljesen korrekt, hiszen Bécsújhely csak 50-km-re van a fővárostól, de ha levesszük a csak Bécsújhelyig közlekedő járatokat, még akkor is marad kettő-négy járat minden órában Mürzuslag vagy Graz felé.
Bécsből legkorábban 4 óra 29-kor tudunk indulni, az utolsó vonat pedig 22 óra 59 perckor hagyja el a főpályaudvart Bécsújhely felé.
Árak
A végére maradt az utolsó kategória, melyben kétségtelenül a MÁV a nyertes: ez pedig a szolgáltatás ára.
Míg Bécsújhelyről Bécsbe utazva az ÖBB a 48 kilométerre a teljes áru jegyért 9 euró 10 centet (kb.: 2820 Ft) kér el, addig a MÁV 2375 Ft-ért szállít el, de több, mint kétszer olyan hosszan, 100 km-en.
A képet azonban itt még árnyalja, hogy a dolgozó emberek 900 eurónál kevesebbet nem keresnek, sőt a szakmunkásképzőbe járó diákok is 400-600 eurós ösztöndíjat kapnak havonta. Ebből a fizetésből pedig már a drágább vonatjegyre is futhatja...
Mint látható, Magyarországnak még bőven van mit behoznia, remélhetőleg a különbségek a két ország vasútja között a jövőben nem tovább nőni, hanem helyette látványosan csökkenni fognak.
Utolsó kommentek