HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.01.17. 16:04 Balogh Zsolt

Az ÖBB felújítja a Mattersburgbahnt

Első osztrák munkahelyemre mindig vonattal utaztam Magyarországról Sopronon át a Sopron-Bécsújhely vasútvonalon keresztül. A győri fővonalon való utazás után Sopronban egy Jenbacher-motorkocsira való átszállás majd a határátkelés mindig visszalépésnek tűnt Magyarország irányából, pedig Sopron és Bécsújhely között jelentős az ingázó forgalom. Az évek alatt az Osztrák Államvasút, az ÖBB többször is csinosítgatta a vonalat, de igazán jelentős fejlesztés nem történt.

img-pbf0ruku9fiyqkng.jpegBad Sauerbrunn (Savanyúkút) megújult állomása egy látványterven (Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)

2024 azonban úgy tűnik, ebben is változást hoz! 2023 végén az ÖBB komoly fejlesztéseket ígért erre a 31,8 km hosszúságú, kevésbé ismert nemzetközi vonalra!

Története

Magyarország első vasútvonala Pest és Vác között nyílt meg 1846. július 15-én, a második helyezett esetében azonban már megoszlanak a vélemények. A történelemkönyvek szerint a második a Pest-Szolnok vonal volt, ám épült korábban egy vasútvonal Sopron és Bécsújhely között is, nagyrészt osztrák földön. Talán emiatt is nem tekinti mindenki magyar vasútvonalnak. A Sopron és Bécsújhely közötti vonalat 1847. augusztus 20-án adtak át a forgalomnak, 11 nappal megelőzve az 1847. szeptember elsején átadott Pest-Szolnok-vasútvonal megnyitását.

tajvanMegérkezés Wiener Neustadtba a GySEV zöld-sárga szóló Jenbach motorkocsijával még 2015-ben

A vasútvonal az akkor már megnyílt Bécs-Trieszt vonalba csatlakozott be Bécsújhelynél, átszállásos eljutási lehetőséget biztosítva Nyugat-Magyarországról az osztrák főváros vagy a tengerparti, akkor még osztrákTrieszt felé.

Nagymarton állomás 2009-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

A folytatása Győr és Szombathely felé épült ki a következő években, egy alternatív, hosszabb és lassabb kapcsolatot biztosítva a Monarchia fővárosai között.

Érdekesség, hogy Európa-szerte az elsőnek átadott vasútvonalak az évek folyamán komoly, kétvágányos és villamosított fővonalakká fejlődtek, a Sopron-Bécsújhely-vasútvonal azonban nem futott be nagy karriert, egy egyszerű mellékvonal maradt, bár az átlagos magyarországi mellékvonalaktól lényegesen jobb műszaki tartalommal. A vonal több olyan települést is felfűz, mely jelentős helyi utasforgalmat biztosít a vasúti járatoknak.

Bad Sauerbrunn 2011-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az ÖBB az elkövetkező években tervezi a Bécsújhely (Wiener Neustadt) és Sopron közötti Mattersburgi vasútvonal villamosítását és az állomások korszerűsítését. A vasút több mint 100 millió eurót tervez ebbe befektetni, hogy a 2026 végi menetrendváltástól kezdve környezetbarát városi járatok közlekedhessenek Bécsújhely és Sopron között. Loipersbach-Schattendorf, Mattersburg Nord, Bad Sauerbrunn, Marz-Rohrbach és Neudörfl állomásai is új, modern külsőt kapnak.

img-cj8f0h3zgwbtxs1k.jpegBahnhof Loipersbach - Schattendorf látványterve (Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)

A vonalon és a rajta lévő elavult állomásokon jelenleg még dízelmotorvonatok közlekednek. Ez a 2026 végi menetrendváltástól kezdve a múlté lesz, amikor elektromos meghajtású Cityjetek fognak közlekedni a pályákon. Loipersbach-Schattendorf, Marz-Rohrbach, Mattersburg Nord, Bad Sauerbrunn és Neudörfl állomásokat felújítják és korszerűsítik. Heinz Gschnitzer projektvezető szerint az ÖBB több mint 100 millió eurót fektet be ebbe a projektbe.

img-nzahwh8xuyyy8sjw.jpegBahnhof Mattersburg Nord látványterve (Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)

"Korszerűbb vonatokat tudunk majd itt közlekedtetni, amelyeket zöld árammal hajtanak. A Mattersburgi vasútvonalat Burgenlandból Bécsújhelyen keresztül egészen Bécsig szeretnénk összekötni. A jelenlegi bécsújhelyi átszállási kényszer ezután a múlté lenne, és a menetidő-intervallumokat is szeretnénk lerövidíteni" - mondja Gschnitzer.

img-oqvsty3rd0frqtmn.jpegBahnhof Neudörfl látványterve(Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)

Az ÖBB reméli, hogy ezek az intézkedések jelentősen növelik az utasszámot. "A Wiener Neustadt-Sopron útvonalon jelenleg négy számjegyű utasszám közepén vagyunk, és az építkezések befejezése után még növekedési potenciál van" - mondja optimistán Christopher Seif, az ÖBB sajtószóvivője. A normál üzem itt a jövő év végéig folytatódik, mivel ennyi időbe telik, amíg az összes szükséges engedélyt jóváhagyják. Ha minden a tervek szerint halad, az átalakítási munkálatok 2025-ben kezdődnek.

img-smpqcyxcmru8myhf.jpegBahnhof Marz - Rohrbach látványterve (Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)

A villamosítás akár azt is lehetővé tenné, hogy a Magyarország felől Sopronba érkező Intercity vonatok végállomása ne Sopron, hanem Bécsújhely legyen, az Ausztriába ingázóknak megspórolva ezzel egy átszállást. A vasútvonal korszerűsítése és a menetrend fejlesztése már csak azért is időszerű, mert az ágfalvi osztrák-magyar határátmeneten annyian haladnak át személyautóval, hogy az a környéken élőknek elviselhetetlen. Talán ha rendelkezésre áll egy korszerű vasúti eljutási lehetőség is, kevesebben választják majd a közúti közlekedést, így a korlátozások és viták is megszűnnek idővel.

Forrás

* bvz.at - ÖBB: Strecke wird elektrifiziert und Bahnhöfe modernisiert

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

1 komment

Címkék: ausztria sopron bécsújhely


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7118305109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.01.18. 08:30:37

"ám épült korábban egy vasútvonal Sopron és Bécsújhely között is, nagyrészt osztrák földön"

Hmmm...
Milyen térképet nézegetsz?
Akkoriban Bécsújhely kb hatérvéros volt.
süti beállítások módosítása