2015 január közepén hivatalos munkaügyben az ausztriai Puchberg am Schneebergbe kellett utaznom. Mivel saját autóm még mindig nincs, maradt a vonatozás. Rengeteg átszállással és vonatra várakozással jutottam el a magyar határ közelébe, Sopronba, hogy egy újabb átszállás után ismét külföldön lehessek. Az utazás célja most nem a kikapcsolódás volt, de azért a fényképezőgépem sem maradt otthon!
A Schneebergbahn vonalán utazva Puchberg am Schneeberg felé
Az otthoni menetrend-tervezgetés és információ gyűjtögetés közben akadtam rá arra, hogy itt bizony egy híres fogaskerekű vasút is működik, így egy újabb célom is lett az utazással: megörökíteni a Schneebergbahn különleges festésű vonatait.
Megérkezés Wiener Neustadtba a GySEV zöld-sárga szóló Jenbach motorkocsijával
Az átszállások szűkre szabott idejében nem sok időm maradt fotózni, így az első képeimet csak Wiener Neustadtban (Bécsújhely) sikerült elkészítenem.
A bécsi kirándulójegyeken kívül a vasúttársaságok kedvezményes jegyeket biztosítanak Bécsújhely felé is, mindössze 19 euróért válthatunk retúrjegyet a Budapest-Győr-Sopron-Bécsújhely viszonylatra, mely négy napon át érvényes bármely vonatra. IC-vel való utazás esetén pótjegyet is szükséges váltani. Számomra is ez a kirándulójegy adta a legolcsóbb utazást, mely annyira kedvezményes a normál jegyárakhoz képest, hogy csak az odautazás esetében is megéri megváltani.
A Budapestről induló IC vonat 2 óra 32 perc alatt tette meg a 216 km-es távolságot Sopronig. A menetidőbe még egy kis tili-toli is belefért Csornán, ugyanis itt kapcsolják le (majd visszaúton fel) a Szombathelyre tartó kocsikat.
Sopronig összejött néhány perc késés, majd ezután következett egy őrült rohanás a lépcsőn és az aluljárón át a Bécsújhelyre tartó motorkocsiig. Sopron állomás kialakítása még magán hordozza az egykori európai megosztottság néhány maradványát, a nyugatra induló vonatoknak külön peronjuk van külön aluljáróval. Erre a nemzetközi peronra egykor még csak érvényes útlevéllel volt szabad fellépni, a határok eltűnésével ez a szigor is a múlté már. A z egykoron a nemzetközi peronra vezető aluljáró pedig új kijáratot is kapott a belföldi peronhoz is.
Sopron és Bécsújhely között bár csak egy nem-villamosított mellékvonal vezet, a motorkocsi mégis meglepően gyorsan tudott haladni, miközben sorra hagytuk el a takaros és modern megállókat. Már-már S-Bahn jellege volt az utazásnak.
Bécsújhelyen következett az utolsó szakaszra érvényes menetjegy megváltása, majd néhány fotó és ismét egy átszállás a Schneebergbahn motorkocsijára.
A Puchberg am Schneeberg felé tartó személyvonat
Célom Puchberg am Schneeberg (röviden Puchberg), az osztrák Alsó-Ausztria szövetségi tartomány Neunkirchen járásnak mezővárosa volt, mely a névadó Schneeberg (2075m) közelében terül el. A Schneeberg (lefordítva Hóhegy) Alsó-Ausztria legmagasabb hegye, ahová egy 9,8 km-es fogaskerekű vonal is felvezet, melyet egykor még Ferenc József avatott fel.
Jegyautomata a vonaton, kár volt úgy sietni az állomáson a jegyvásárlással
Puchberg kedvelt üdülőhelye volt a fővárosból érkező vendégek számára, egyben a Schneeberg felfedezésének központja. Kedveltsége az üdülési szokások változása miatt kissé csökkent, de a település ma is őrzi 19. századi báját és hangulatát. A vendégeket (és a jövendőbeli dolgozókat) számos szálloda és vendéglátó egység várja mind a mai napig.
A község Bécstől 82 km-re délre, Bécsújhelytől 30 km-re nyugatra fekszik a B26-os főút mentén. A várostól nyugatra magasodik a Schneeberg csúcsa.
A Bécsújhelyről kiinduló Schneebergbahn Puchberg am Schneebergen át vezet, egészen a Hochschneeberg csúcsáig. A vonal első 23 km-e normál nyomtávolságú, adhéziós vasút, Puchberg állomás után azonban már csak egy keskeny nyomtávolságú fogaskerekű vasút vezet tovább. Érdekes, hogy a két szakasznak bár közös állomása van, fizikai kapcsolat nincs közöttük (az eltérő nyomtáv miatt nem lehetséges), mégis egy vonalként hivatkoznak rá.
A Schneebergbahn nevet az építtető vasúttársaságról kapta (Actiengesellschaft der Schneebergbahn), majd ezt a nevet a vonalat később, 1997-ben átvevő (Niederösterreichsche Schneebergbahn GmbH vagy NÖSBB) is továbbvitte.
Megérkezés Puchberg am Schneebergbe
A hagyományos vasútvonalat az ÖBB üzemelteti, naponta 15-20 regionális személyvonat közlekedik erre, óránként ütemes menetrend szerint. A vonatok a Magyarországon is ismert Siemens Desiro motorkocsik, melyek szólóban járnak, az üzemet két motorkocsi kényelmesen kiszolgálja. Hangulatos kis mellékvonal, keresztül a hegyeken, kicsiny osztrák falvakon, a bécsújhelyi autópálya hidat leszámítva komolyabb műtárgy nélkül. Se alagút, se egy komolyabb híd vagy egy nagyobb állomás nem található rajta, csak 23 km-nyi mellékvonali romantika.
A vasút maximális emelkedése (lejtése) 44 ezrelék, a legkisebb ívek sugara 152 méter, ám még ezek mellett is a megengedett legnagyobb sebesség 110 km/h. Ezt nemhogy a magyar mellékvonalak, de még sok fővonal is megirigyelné!
Figyelemre méltó, hogy Puchbergig Budapestről közvetlen vonat is közlekedett a nyári szezonban, ki tudja, talán a MÁV ebben az évben is elindítja ezt az élményvonatot. Ezáltal nem csak a közvetlen kapcsolat jön létre, hanem még a kis mellékvonal is láthat újra "igazi" mozdonyvontatású vonatot. A tavalyi évben közlekedő járatról a MÁV-Start honlapján olvashatunk részletesebben.
A felső szakaszt, ahol a fogaskerekű is közlekedik, az 1997-ben alapított NÖ Verkehrsorganisationsgesellschaft üzemelteti, melynek tulajdonosai Felső-Ausztria és az ÖBB. A fogaskerekű egyértelműen turistalátványosság, ez érződik a jegyárakon is! Az alig valamivel több, mint 10 km-es útra 32 euró a teljesárú menetjegy, csak a fiatalabbak kaphatnak 50%-os vagy 100%-os kedvezményt életkortól függően. De még ilyen áron is népszerű a kisvonat, hiszen évente 120 000-130 000 utas vált rá menetjegyet.
Nyári kép a szalamender-festésű motorkocsiról, a következő fotó remélem a sajátom lesz! (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A modern motorvonatoknak ez a rövid szakasz is 53 percnyi mászást jelent, amikor pedig nosztalgiaüzemben fogaskerekű gőzmozdony kaptat fel a hegyre, akkor a menetidő egy óra 17 percre nő! Április vége és október vége között közlekednek csak a fogaskerekűek, így ottjártamkor a teljes üzem a téli álmát aludta. De azért remélem lesz még alkalmam látni a Schneebergbahn motorvonatait.
A fogaskerekű motorkocsik téli álmot alusznak a szezon kezdetéig
A fogasléc-rendszer egy gyalogos átkelőbe építve
Itt jegyezném meg, hogy Puchberg is és Schneeberg is valami oknál fogva nagyon büszke a szalamandrára, hiszen ennek a kis kétéltűnek a képe sokfelé feltűnik a városban. Láttam a játszótéren, mint gyerekjáték, a fogaskerekű épületének a falán is, de a fő attrakció mégiscsak az, hogy a hegyre felkapaszkodó motorkocsit is szalamandra-foltosra festették le. Ez a vonal egyértelmű névjegye, a járművek emiatt teljesen egyediek és összetéveszthetetlenek más hasonló hegyi vasutakkal.
A leszállókat ez a kép fogadja, előttünk a Schneeberg örökké havas csúcsa
A kisvasúton kívül még kiemelkedő a rengeteg könnyebb és nehezebb túraútvonal, a sípályák, a sífelvonók, a szép táj, a városka kicsiny tava, de ha a városi életre vágyunk, akkor Bécsújhely vagy a távolabbi Bécs is elérhető közelségben van.
A település közepén elterülő tavacska
Ha pedig ez még mindig nem lenne elég, akkor a hegyeken túl pedig a Semmeringbahn található, gyalogosan vagy autóval mindössze 24 kilométer és már Gloggnitzban is vagyunk!
A Desiro az állomásépület előtt, hamarosan indul vissza Wiener Neustadtba
Az utazás célja a Schneeberghof Hotel volt
Az állomás, balra a fogaskerekű vonatok mozdonyszíne, rajta a szalamanderrel
Érkezik a következő Desiro az állomásra
Motorkocsik találkozója Wiener Neustadtban
Magyarországra a visszaút ugyanolyan volt, mint az odaút, csupán az átszállások sorrendje változott. Ugyanazok a vágányok, ugyanazok a járművek, ugyanolyan szolgáltatással. Az ütemes menetrend minden előnyét megtapasztalhattuk.
Indulás vissza Budapest felé, hogy a nemzetközi élmény teljes legyen, ezúttal román kocsikban utaztunk hazafelé
És hogy a nap tényleg a nemzetközi utazások napja lehessen, a MÁV és a GYSEV szolgáltatása, majd az ÖBB kényelme után hazafelé a román CFR vagonjai kerültek a budapesti vonatba. Így egy nap alatt négy vasúttársasággal is összejött az utazás.
Puchberg am Schneeberg a Google térképén
Utolsó kommentek