A Bécsújhelyről induló, vagy azon keresztülhaladó vasútvonalak közül már csak az Aspangbahn beutazása maradt hátra. Egy decemberi hétköznapon ennek az ideje is eljött, Bécsújhelyről a vonal névadójáig, Aspangig, majd onnan tovább a Wechselbahnon és a Thermenbahnon át majdnem egészen a szlovén határig, Fehringig utaztam.
Hamarosan indul a Siemens Desiro motorvonata Aspang felé Bécsújhelyről
Aspangig a vasút nem sok különlegességet tartogatott, de a folytatása, a Wechselbahn izgalmas vonalvezetéssel törte át a hegyeket, mellékvonalakat megszégyenítő műtárgyak hadán át, hogy ezután ismét barátságosabb környezetben érje el a szlovén-magyar-osztrák hármashatáron fekvő Fehringet.
Scheiblinckirchen-Warth állomás
Az Aspangbahn vasútvonalat a Osztrák-Belga Vasúttársaság (Austro-Belgischen Eisenbahngesellschaft) kezdte el építeni Bécstől Aspang településig. Célja, hogy a Bécsújhelyi csatorna bécsi kikötőjét (mely a harmadik kerületben található Landstrasse közelében épült) összekössék Bécsújhelyen át, a Balkánon keresztül, Szalonokivel.
1877. november 28-án kiadták az engedélyt egy új vasútvonal megépítésére, mely Magyarországot elkerülve érte volna el a tengert. A Hajózási-csatorna Rt. (Schifffahrtskanal-AG), miután vasúti érdekeltségeket is szerzett, megváltoztatta a nevét Osztrák-Belga Vasúttársaságra (Austro-Belgische Eisenbahn-Gesellschaft) és az építéshez 1879. január 17-én k. k. priv. Eisenbahn Wien-Aspang (röviden: „EWA“) néven leányvállalatot alapított. Az engedélyek kiadása után rögtön megindult az építkezés. A vasút melletti kilométerkövekre, gondolva a jövőre, már a "WSB" rövidítés került, vagyis „Wien-Saloniki-Bahn” (Bécs-(The)Szaloniki Vasút).
Valamivel több, mint 85 km-nyi új vasútvonal épült, ám a történelem alakulása jelentősen átírta a vonal későbbi sorsát. Elsőnek az 1873-as tőzsdeválság szólt közbe, majd a világháború kitörése, és a Monarchia széthullása véglegesen meghiúsította a terveket. A grandiózus vasút építése így félbemaradt, majd az ÖBB megalakulásával a vasútvonal állami tulajdonba került.
A vasútvonal állomásépületein jól látszik, hogy eredetileg fővonalnak szánták: hatalmas állomásépületek készültek, melyek a mai forgalomhoz képest meglehetősen túlméretezettnek tűnnek. Szerencsére azonban az Osztrák Vasútnak pénze és akarata is van ahhoz, hogy ezeket a szép emlékeket megőrizze és új funkciókat találjon nekik. Az épületek üresen maradt részeit ma már a vasúti biztosítóberendezések szekrényei és transzformátorok foglalják el.
A vasútvonal nyomvonala lankás tájakat szel át
Élénk a teherforgalom is, elsősorban fát rakodnak és szállítanak a vasútvonalon
Kicsi település, mégis impozáns állomás
Aspang településen is komoly, több peronos állomás épült, pedig a faluban még 2000-en sem laknak. Az ÖBB mégis attraktív menetrenddel kedvez a település lakóinak, hiszen óránként indul minden megállónál megálló korszerű motorvonat Bécsújhelyre, néhány járat pedig egészen Bécsig közlekedik. Az órás ütemet ezen kívül még néhány regionalexpress is színesíti, melyek csak egyszer állnak meg Bécsújhelyig.
Az állomásig óránként közlekednek a Desiro motorvonatok Bécs és Bécsújhely felől, Fehringig csak ritkábban, négyóránként jár vonat
Aspang állomás hozza az elvárt osztrák színvonalat, bár nincs drága peronburkolat, csak aszfalt, mégis a peronok tiszták, a vágányokat sem veri fel a gaz. A biztonságról fényjelzők gondoskodnak, az esetleges vonatkeresztekhez pedig a három peronos vágányon kívül még további sínek is rendelkezésre állnak.
Aspang környéke vidékies jellegű, kérődző tehenekkel és legelőkkel
A váróterem is tiszta és fűtött, jegypénztár azonban már sem itt, sem a vonal legtöbb állomásán nincs. Jegyet vásárolni a vonatokra telepített jegyautomatákból tudunk csak.
Aspang település, közvetlen mellette az Aspangbahn vágányai
Mellékvonal, de fővonalat idéző sokvágányos állomás
A Bécsújhelyre és Bécsbe közlekedő motorvonatokon kívül a forgalmat még a tehervonatok jelentik. Az ÖBB Hercules mozdonyai néha akár kettesével is cibálják errefelé a vonataikat, kiváló fotótémát nyújtva az idelátogató vasútbarátoknak.
Bár a vasútvonal nem érte el végül a görög tengerpartot, azért folytatás épült hozzá, mely a Wechselbahn nevet kapta. Az alig 21 km-es szakasz Aspangot kapcsolja össze a kb. 2500 lakosú Friedberggel.
A Murtalviadukt a Murtalbach patak felett, közvetlenül Aspang után (kép forrása: Wikimedia Commons)
Újabb jelentős állomás, forgalom azonban alig-alig
A táj még lankás és szelíd, de hamarosan igazi hegyi vonatozás vár ránk
Letekintve az egyik völgyhídról
Ez a rész a leglátványosabb, hiszen hat alagút és több mint húsz híd is épült. Miközben átvág a hegyeken lélegzet elállító hurkokat ír le, sebes folyású patakokat keresztez, a közutak pedig vagy alatta vagy felette vezetnek át. Egy csipetnyi Semmeringbahn, azonban most egy egyvágányú vonalon egy dízelmotorkocsival utazva!
Friedberg állomása elágazó állomás, nem csak a Wechselbahn vége, de innen indul a 77 km-es Thermenbahn is Fehringbe, továbbá a ma már csak teherszállítást végző Pinkatalbahn Oberwart felé. Sajnos ennek a vonalnak az utolsó kétharmada bezárt, pedig egykoron egészen Szombathelyig lehetett rajta vonatozni.
A Thermenbahnt több szakaszban építették meg Fehring felől. az első szakasza 1885-ban nyílt meg, majd a következő 6 évvel később, 1891-ben, végül a hiányzó láncszem Friedberg állomásig 1905-ben készült el.
A (kép forrása: Panoramio.com)
A személyforgalmat itt már csak a négyóránként közlekedő napi néhány Desiro jelenti, de a teherforgalom itt is jelentős! Szintén a környékbeli fa adja a fő árucikket, de néhány ipari üzem is a vasúttal szállíttat. Sőt az állami vasúttársaságon kívül itt már új szereplő is felbukkan, mégpedig a grazi székhelyű Steiermärkische Landesbahnen.
Túljutva a meredek hegyeken ismét alföldi jellegű szakasz következik
Áttörve a hegyeket ismét unalmas vonalszakaszok következnek, kisebb és nagyobb állomásokkal. Ami viszont mindben közös, az az, hogy példásan rendben tartottak, bár a kicsiny falvakhoz mérten ezek is még mindig hatalmasnak tűnnek. Az állomások mellé pedig buszállomások épültek, így az átszállások és a csatlakozások is jól működnek.
A kis forgalom ellenére is az állomások szépen karbantartottak
Lassan lenyugszik a nap, decemberben sajnos nagyon korán sötétedik már...
Fehringbe érkezés előtt a vonal hosszan emelkedni kezd és egy hatalmas hurokkal éri el az állomást. A 7330 fős lakosságával a sok kis falu után már igazi nagyvárosnak mondhatjuk. Modern állomásépülete már a jövőt idézi, váróterme mégis kong az ürességtől. Három padon és egy jegykiadó automatán kívül csak egy újságost tart el az itteni forgalom. Már messze járunk Bécstől és Bécsújhelytől, a forgalom már Graz és Szentgotthárd felé hangsúlyos. Nekem három órám van a visszaindulásig, de ez idő alatt több vonat is érkezik Graz és Szentgotthárd felől.
Na és persze a tehervonatok, melyek már a fán kívül egyéb árukat is szállítanak, némelyik vonat elé ezért elkél segítségnek még egy további mozdony is.
Egy kék Desiro halad keresztül Großer Pestingbach településen (kép forrása: Wikimedia Commons)
Megérkezés Fehringbe, az állomás a városközponttól itt jó messzire épült
Modern állomásépület és váró, pedig a település kilométerekre van innen
Fehring főtere karácsonyi díszkivilágítással
A városka főtere karácsonyi fényekbe borul
Indulás visszafelé, időközben minden irányból befutottak a vonatok
Mivel nem a Bécsújhely felől érkező Desiro fordul vissza Fehringből, hanem később majd egy másik, így a négy órás menetrendi lyuk valamivel rövidebb, "csupán" három órás lett. A város nem tartogat túl sok látnivalót az ide vetődőnek, ezért néhány fotó után a fennmaradt időmet az állomáson voltam kénytelen tölteni majd koromsötétben indultam vissza Bécsújhely felé.
A kétrészes Desiro Aspanging mindenhol megállt, majd onnan mint már regionalexpress vágtatott vissza Bécsújhelyig. A járat nem épp az ÖBB legfelkapottabb és legnépszerűbb járata, a több, mint 100 km-es úton mindössze hárman utaztunk a kocsiban.
Graz felé Hercules mozdonyok és Schlieren kocsik járnak
Kettő Hercules mozdony is jutott a tehervonat elé
Megérkezés Bécsújhelyre késő este
Érdekes és látványos volt a vasútvonal beutazása, bár a legizgalmasabb rész, Aspang és Friedberg között, sajnos csak 21 km-es volt. Így az utazóknak és az Ausztriában nyaralóknak, esetleg fotózóknak csak ezt a rövid szakaszt tudom ajánlani, Fehring helyett pedig inkább más mellék- vagy fővonalak beutazását javaslom. Szerencsére Ausztriában látványos hegyi vasútvonalakból akad bőven!
Utolsó kommentek