Bécsújhely (vagy német nyelven: Wiener Neustadt) vasútállomás Sopron állomástól 32, a Bécsi Főpályaudvartól 48 km-re fekszik az Alpok lábánál. Elhelyezkedésénél fogva hívhatjuk akár az Alpok kapujának is, hiszen rajta keresztül halad át az osztrák Südbahn Graz felé, melynek része a híres Semmering-hágó is.
Az ÖBB 1144-es mozdony hamarosan indul Bécs felé egy emeletes szerelvényt tolva, miközben Bécs felől érkezik esgy másik emeletes vonat egy ÖBB Taurussal
Az 1841-ben megnyílt állomás mára komoly közlekedési csomóponttá fejlődött, az állomás nyolc személyforgalomra megnyitott vágányán napi 700 vonat is megfordul, miközben 25 ezer utas indul innen vagy érkezik ide.
Ezt a beszámolót már a soproni bejegyzés óta szeretném megírni, eddig azonban egyéb elfoglaltságok miatt csúszott. A képek egy márciusi átszállás alkalmával készültek, miközben siettem haza Kecskemétre. Érdemes összehasonlítani a két város pályaudvarát, Wiener Neustadtban 43 ezren laknak (2015), míg a határ túloldalán fekvő Sopronban majdnem másfélszer annyian, 61 ezren. A vasútállomásuk alapján azonban az osztrák testvér sokkal-sokkal komolyabb képet mutat az átutazóknak.
Bécs irányába nézve, a kék-fehér motorvonat egy bécsi S-Bahn szerelvény, a főváros vonzáskörzete bizony idáig elér!
Összesen hét irányból futnak be ide a sínek:
* A Südbahn az osztrák fővárost kapcsolja össze Grazzal, majd azon túl Szlovéniával és Olaszországgal. A kétvágányú, villamosított fővonal a legforgalmasabb irány az állomáson belül. Wiener Neustadtot elhagyva tekintélyes rendezőpályaudvar mutatja az élénk teherforgalom nagyságát. De nem csak a tehervonatok járnak erre, hanem nemzetközi vonatok akár egészen Rómáig, Velencéig, Prágáig, Zágrábig és Varsóig is. Railjetek (kék is, piros is, néha vegyes is), ÖBB EC-k és regionális emeletes vonalak váltakoznak a síneken kora reggeltől késő estig;
* Schneebergbahn Puchberg am Schneebergig vezet, néhány kisebb szárnyvonallal kiegészülve. A Végállomáson kezdődik a Szalamandra-vasút, melyen a vonatok fogasléc segítségével másszák meg a Schneeberget. A vasútvonal nem villamosított, elsősorban a Siemens Desiro motorvonatai közlekednek erre;
* A Mattersburger Bahn a második nemzetközi vonal, mely az állomásról indul. Mattersburgon át Sopronba vezet, így Magyarországgal teremt nemzetközi kapcsolatot. De korridorvonalként is funkcionál Deutschkreutz (Sopronkeresztúr) felé. A forgalomhoz elegendőek a Jenbach motorkocsik, de néha besegít egy Hercules által vontatott emeletes kocsikból álló betétjárat is. A vonalon szintén csak a dízelvontatás lehetséges;
* A Pottendorfer Linie Ebenfurton át vezet szintén Bécsbe, így a városból a császárváros két különböző utirányon át is megközelíthető. Az 51 km hosszúságú vonal végig villamosított, így itt a forgalmat már nem dízel motorvonatokkal, hanem a Magyarországon is ismert (és hírhedt) Talent motorvonatokkal szolgálják ki. De talán jár errefelé mozdonyos vonat is, ezt még megfigyelni nem volt időm;
* Az Aspangbahn 85 km hosszúságú, egészen a névadó Aspangig vezet. Eredetileg egészen Szalonikig húzódott volna, ám a történelem közbeszólt és csak az első szakasza épült meg. A tervezett fővonalból így egy nem-villamosított mellékvonal lett, szintén Desiro motorvonatokkal kiszolgálva;
* A végére hagyott Gutensteinerbahn némiképp kakukktojás, ugyanis eredetileg nem Wiener Neustadtból indult, a várossal csak a Schneebergbahnon át volt összeköttetése. A vonal első 9 kilométerének bezárása után a vonal tényleges kezdete Wöllersdorf lett. A kis településen át járnak a Desiro motorvonatok Wiener Neustadtba. A vonalon teherszállítás is zajlik, az elmúlt évtizedekben pedig szinte mindegyik ÖBB dízelmozdony megfordult már a vonalon.
A sínek Bécs irányába kanyarodnak, a kép szélén egy Railjet várja az indulását
A GySEV 5047 sorozatú Jenbach motorkocsija az állomáson, a felette haladó üvegfalú felüljáró kiváló rálátást biztosít az állomás vágányhálózatára és forgalmára
Wiener Neustadt állomás a a legutóbbi átépítés során megkapott mindent, amit elvárhatunk egy fontos vasúti csomóponttól. Térkővel burkolt magasperonok, perontetők, a vágányok alatt aluljáró, felettük felüljáró, kulturált váróterem és jegypénztár, élelmiszerbolt és újságos, ingyenes mosdók... csak hogy néhányat említsek. 2014 augusztusa óta pedig ingyen Wi-fi is az utasok rendelkezésére áll. Bár nyolc vágány van, a különböző irányból befutó vonatok mindig ugyanazokat a vágányokat használják, így az utazások és az átszállások pontosan tervezhetőek.
Magyar szemnek érdekes és szokatlan megoldás, hogy gyakran egy vágányról mindkét irányba is indul vonat, növelve ezzel is az állomás kapacitását. Itt nincs se idő, se hely a mozdonyokkal körüljárni, a forgalmat minden esetben motorkocsikkal, motorvonatokkal vagy ingavonatokkal látják el. Az a néhány mozdonyos vonat, mely csak egy irányba képes haladni, az nem is itt fordul, csupán áthalad a vágányokon.
A teherforgalom már régóta száműzve van innen, a város déli felén terül el a hatalmas rendező- és tároló pályaudvar. A Bécs irányába tartó tehervonatok a peronos vágányok mellett poroznak el.
Ha Magyarországról, Sopron felől érkezünk, akkor szinte biztos, hogy a GySEV 5047-es motorkocsijával fogunk utazni. Ezek a zöld-sárga kocsik forgalomtól függően egyesével, kettesével vagy akár hármasával csatolva is közlekedhetnek. De komolyabb vonatok is megfordulnak itt Magyarország irányába, ugyanis Sopronkeresztúr felé Sopronon át vezet a legrövidebb út, így korridorvonatként egy Herculessel néhány emeletes kocsi is érinti hazánkat.
A hatékonyabb helykihasználás érdekében több vágányra is fogadnak rendszeresen több vonatot. Felszálláskor figyeljünk arra, hogy a vágányszám ismerete még nem elég!
Az állomás első vágányát egy segéylszerelvény foglalja el, mely egy átalakított személykocsiból, egy vízszállító tartálykocsiból és egy alacsony kamionszállító vagonból (hasonló, mint a Magyarországon megszűnt Ro-La vonatokban láthattunk) áll.
A vágányokat az aluljárón át is és a felüljárón át is keresztezhetjük
Három vágány, három eltérő feladatú jármű: emeletes vonat regionális forgalomhoz, Railjet a nemzetközi forgalomhoz és egy ÖBB IC a belföldi távolsági forgalomhoz
A kék Railjetek 2014 decemberétől közlekednek a Graz-Bécs-Prága vasúti tengelyen kétóránként, ütemesen. A szolgáltatás beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a járat népszerű az utasok között
Az állomás aluljárójából a váróteremhez és a pénztárakhoz vezető lépcsősor
Az állomás aluljárója már az első alkalommal is lenyűgöző volt, pedig "csak" egy 43 ezres osztrák kisvárosról van szó
ÖBB 1044-es sorozatú villamos mozdony emeletes szerelvényével
Az ÖBB 1044-es sorozat több szempontból is érdekes mozdonytípus. Ausztria a hosszú és nehéz vonatok továbbítására vásárolta, 5xxx kW-os teljesítményével Ausztria legerősebb, és a világ legerősebb négytengelyes mozdonyának számított. Kezdeti gyermekbetegsége volt, hogy a szellőzők előszeretettel szívták be a hegyek porhóját, mely a géptérbe kerülve megolvadt és zárlatot okozott. A hibát természetesen hamar kijavították, ez azonban nem mentette meg attól, hogy a becenevét ezekről az incidensekről kapja. A vicces kedvű köznép a találó "Alpesi porszívó" becenévvel emlékszik meg a kezdeti nehézségekről.
"Jó napot Prágában", hirdeti a Talent motorvonaton lévő reklám. A CD és az ÖBB álltal üzemeltetett Railjetekkel akár 19 euróért is elutazhatunk a cseh fővárosba, Prágába!
Bécsújhely a Google térképén
Bécsújhely könnyen megközelíthető célpont mind autóval, mind vonattal. Az ÖBB és a MÁV a Bécsújhelyi kirándulójeggyel próbál minél több utast a vasútra terelni. A jegy mindössze 19 euró, mely négy napig érvényes egy oda-vissza utazásra Sopronon át bármelyik vonattal (az IC vonatokra azonban a pótjegyeket továbbra is meg kell venni, a gyorsvonati pótjegyeket viszont már nem).
A menetidő Budapestről 3-3,5 óra vonattól és átszállások számától függően, így akár egy napra is érdemes ellátogatni ide. Természetesen nem csak az állomás színes forgataga miatt, hanem a város kedvéért is, mely sok látnivalóval és több magyar vonatkozású történelmi hellyel is várja a kirándulókat.
Utolsó kommentek