HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.05.13. 23:58 Balogh Zsolt

Prágai tavasz

Nem-nem, ez nem egy politikai poszt lesz, csupán csak a rövid húsvéti prágai szabadságom befejező része, melyben a város villamosairól és a prágai várról lesz szó!

prága Tatra T3 villamosTatra villamos Prágában

A München-Prága vonatút, a Prágai Nemzeti Technikai Múzeum és a főpályaudvar bemutatása után következzék hát egy kis városi közlekedés is, majd néhány kép a Károly-hídról, végül pedig a világörökség részének nyilvánított Kézművesek utcájáról lesz szó.

prága Vencel tér villamosRégi villamosból és egy régi pótkocsiból kialakított kávézó Prága belvárosában a Vencel téren

Prága rendkívül nagy és kiterjedt villamoshálózattal rendelkezik, a hálózat a legnagyobb Csehországon belül. A fővároson kívül városi vasutat még Brnoban, Liberec és Jablonec között, Most és Litvínov között, Olomoucban Ostravában, Plzeňben és Vítkoviceban találunk.

A csilingelő villamosok vágányai 142 kilométer hosszan szövik át Prágát (összehasonlításképp Budapesten a villamosvonalak hossza 157 km), ha pedig a teljes viszonylathosszt összeadjuk, akkor összesen 518 km-nyi villamos-viszonylatot kapunk.

Az itteni villamos viszonylatai túlnyomó többségben átmenő jellegűek, azaz az egyik külvárosból a belvároson át a másik külvárosba közlekednek. Ennek köszönhetően a vonalak a belvárosban több helyen fonódnak, gyakran 5-6 viszonylat közlekedik egy-egy szakaszon, elősegítve ezzel a város nagy részébe történő átszállásmentes utazást.

A villamoshálózatot – bár a metróhálózat kiépülése miatt kiterjedése csökkent valamelyest – ma ismét intenzíven fejlesztik, törekedve az új vonalak egyedi építészeti kialakítására is. Erre a legjobb példa a közelmúltban átadott Barrandovba tartó vonal.

prága T3 tatra villamosReklámfestéssel díszített villamos

A városban egyaránt megtalálhatóak a kockakövekkel kitöltött, nagypaneles technológiával épült, hagyományos nagyvasúti vonalra emlékeztető zúzottköves és füvesített pálya is. Az általam beutazott szakaszok jól karban voltak tartva, nyoma sem volt a rendkívül alacsonyra vett sebességkorlátozásnak vagy az erős zökkenőknek a vágányok illesztésénél.

prága T3 tatra villamosTatra T3-asok a Moldova folyó felett, a típusból és az altípusokból összesen 14113 db-ot gyártottak!

A városi közlekedéshez lehet vásárolni egy utazásra szóló jegyet vagy napi jegyet is. Összesen 21 nappali és 9 éjszakai viszonylat van, ezen kívül pedig még egy, mely csak a turistaszezonban közlekedik. A városi tömegközlekedést a Dopravní podnik hlavnívo města Prahy üzemelteti.

prága T3 tatra villamosismét egy T3-as a belvárosban

A város első lóvasútja 1875. szeptember 23-án indult el, a villamos vontatásra pedig 1891-ig kellett várni. Jelenleg már 931 villamoskocsi (ebből 193 alacsonypadlós) koptatja a síneket és továbbiak beszerzése is folyamatban van.

prága T3 tatra villamosT3-as pótkocsival

prága T3 tatra villamosA belvárosban a 22-es vonalán

prága T3 tatra villamosA fonódó viszonylatoknak hála nem ritkák a bonyolult elágazások és kereszteződések sem a városban. A képen három viszonylat villamosa is látható, egy ilyen fotóhoz nem kell se türelem, se szerencse, a belvárosban egymást érik a járművek

prága T3 tatra villamosCsatoltan közlekedő modernizált T3-as villamosok

A T3-as villamosokból Prágába is szép számmal kerültek, 1960 és 1989 között összesen 1193 kocsi érkezett, melyből még 2014-ben is 699 volt forgalomban. Mára már hét különböző altípusa közlekedik.

Megkezdődött a modernizációjuk is, melynek során új vontatómotorokat és új áramszedőket kaptak, de megváltozott a viszonylatjelző tábla is, a korábbi táblákat digitális kijelző váltotta le. Megújult az utastér, az utastájékoztató pedig vizuálisan is és hanggal is tájékoztatja az utasokat a következő megállóról.

prága T3 T6A5 tatra villamos MoldvaTatra T6A5 a Moldva folyó felett

A Tatra T6A5 villamosból 296 épült 1991-1998 között a ČKD-nál, melyből 150 szolgál a fővárosban. Elődjéből, a Tatra KT8D5-ből pedig további 47 közlekedik Prágában.

prága Škoda 14 T villamosŠkoda 14 T a vár közelében

A Škoda 14 T félig alacsonypadlós villamos külsejét nem kisebb cég, mint a német Porsche tervezte. Alapja a Škoda 05 T. Az együttműködés azonban nem sikerült túl jól, a villamosok nem túl népszerűek az utasok között, emiatt a város a 2006 és 2009 között beszerzett járművektől már most, alig 8 év használat után szeretne megválni.

prága Škoda 15 T villamosŠkoda 15 T

A városi flotta legfiatalabb tagja a Škoda 15 T villamos, melyet 2009-től gyárt a Škoda. A már 100%-ban alacsonypadlós járművek akár 80 km/h sebességgel is képesek közlekedni. Már több mint 50 szolgál Prágában az eddig megrendelt 250 villamosból. Emellett a darabszám mellett szinte teljesen eltörpül a budapesti 40 darabos Combino beszerzés.

prága Škoda 15 T villamos MoldvaA 17-es villamos a Moldva partján

prága Škoda 15 T villamosA Károly híd közelében

Érdemes még pár szót ejteni a város villamosvonalairól is. Mivel a hálózat meglehetősen régen, 1875-ben alakult, bőven megmaradtak még a korabeli technikai megoldások is. Ilyen többek között a szűk belvárosi utakon közlekedő villamosok is, melyek, ha kell, még a házak alatt is átbújnak. A fenti kép a szegedieknek bizonyára ismerős már, a Tisza-parti városban is találkozhatunk ilyen megoldással. ehhez hozzájönnek még a kockakővel kirakott vágányok, a szűk ívek, a meredek emelkedők és a néha egyvágányúvá szűkülő villamospályák is.

prága Škoda 15 T villamosIsmét a vár előtt, de most egy Škoda 15 T érkezik

Amint a képeken is több helyen látszik, a villamosok komoly szerepet játszanak a tömegközlekedésben. Mivel a metróhálózat még nem épült ki teljesen, és csak három vonalból áll, a személyforgalom nagy része még a felszínen halad: 2012-ben 324,2 millió utas választotta a villamost, 12 millióval többen, mint előző évben.

prága Škoda 15 T villamosŠkoda 15 T

A villamosok után következzen néhány kép a városról is, majd a prágai várról, mely a világörökség része.

prága húsvét Szűz Mária-templomHúsvéti vásár Prágában, a háttérben a város egyik nevezetessége az óvárosban található Szűz Mária-templom

A Szűz Mária-templom különleges formájú tornyaival szintén a város jellegzetes épülete. A gótikus stílusú templom a 14. században épült, kéttornyú, 80 méter magas tornyáról messziről felismerhető.

prága Szent Vencel tér Nemzeti múzeumA Szent Vencel tér, előtérben a prágai metró egyik aluljárója, háttérben a Nemzeti múzeum épülete

prága Szent Vencel térA Szent Vencel tér folytatása, melyet körbe híres és drága szállodák és üzletek szegélyeznek. A téren éjjel-nappal zajlik az élet

prágaA Károly-híd felé

prága Károyl hídKeresztül a folyón

Prága egyik legismertebb nevezetessége a Károly-híd, melyet a korábban itt álló fahíd és kőhíd helyett építettek. Az 142-es tavaszi jeges árvíz elvitte a korábbi hidat, ezért annak alapjait felhasználva 1357-ben megkezdődött egy új kőhíd építése. Jó munkához idő kell, gondolhatták már korábban is, hiszen az új híd teljes elkészültére 45 évet kellett várni, hogy 1402-ben megnyílhasson. Eredetileg csak röviden Kőhídnak, később Prágai hídnak nevezték, jelenlegi nevét 1870-ben kapta, építtetőjének tiszteletére.

prága Károyl hídA híd pilléreit szegélyező szobrok közül az egyik

Jelentősége azért óriási, mert abban az időben csak nagyon kevés nagy és állandó híd épült, így a prágai híd messze földön híres lett. Prágának sokáig az egyetlen átkelője volt, sőt, a fővároson kívül máshol nem is lehetett állandó hídon átjutni a Moldva túlpartjára.

Az 516 méter és 10 méter széles híd mindegyik pillérjére egymással szembe szoborcsoportokat helyeztek. Ezzel ez a legtöbb szobrot tartalmazó híd az egész világon. Az első az 1400-as években került a hídra, az utolsó pedig 1928-ban.

prága Károyl hídA túlparton

Szinte minden régi hídhoz tartozik legenda vagy valamilyen babona. Így van ez a Károly híd esetében is: ahonnan 1393-ban Nepomuki Jánost a vízbe lökték, oda egy sárgaréz keresztet és öt csillagot helyeztek a hídkorlátra. Aki az öt ujjával egyszerre megérinti az öt sárgaréz csillagot, annak teljesülni fog egy titkos kívánsága.

Korábban a hídon lovaskocsik, omnibuszok, később villamosok és autóbuszok is átkelhettek, napjainkban azonban már kizárólag csak a gyalogosoké. A hídon találkozhatunk karikaturistákkal, ajándékot árulókkal és zenészekkel is, ezekkel együtt igazi sétálóutca-hangulata van az átkelőnek.

prágaA Szent Miklós templom

A híd kapujától már nyilak mutatják az utat fel a vár felé. A kimerítő séta során régebbinél-régebbi épületek közt haladunk, jelentős szintkülönbséget legyőzve, hogy elérjük a Hradzsin teret. A város legmélyebb és legmagasabb pontja között 233 méteres a szintkülönbség, mely jól látszik a városban való utazások során is. Hegyre fel vagy hegyről le, ahogy épp a domborzat változik.

prága Érseki palotaA prágai Érseki palota

prága Hradzsin téA Hradzsin tér

Fent, a vár dombján pedig minden épület egyben műemlék és látványosság is.Korábban itt a vár kiszolgálását végző jobbágyok laktak. 1541-ben tűzvész pusztított itt, melynek során minden épületet ujjá kellett építeni. A jobbágyházak helyett apránként szebbnél-szebb paloták épültek, a tér pedig szegénynegyedből egy előkelő díszudvarrá alakult.

A helyet sikerült eredeti, történelmi formájában megőrizni, nem ékelődött a házak közé egyetlenegy új ház, bevásárlóközpont vagy autóparkoló se.

prága királyi palotaA királyi palota

prága őrségváltásAz őrségváltás

A vár kapujainál mozdulatlan díszőrség várja a látogatókat, melyet óránként leváltanak katonás és látványos őrségváltási ceremóniában. A frissen érkező új menetelő egyenruhás őröket mindig egy vezető kíséri, aki a turistákat illedelmesen félreállítja, hogy a katonák ne essenek ki a ritmusból. Miután az őrségváltás lezajlott, a megfáradt őröket szintén ugyanezzel a módszerrel vezetik el.

Számomra az első érdekes volt, a második már kevésbé, mikor pedig néhány óra múlva még egybe belefutottam, akkor már inkább komolytalannak és erőltetettnek tűnt, mintsem komolynak...

prágaA vár felé

prága Hradzsin, Szt. György-bazilikaHradzsin, Szt. György-bazilika

Bent a várban látványosság ér látványosságot, nehéz választani és mindet végiglátogatni. Minden épületnek saját története van és természetesen mindet sikerült kiváló állapotban megőrizni. Nem futottam bele lezárt, felújítás alatt álló, vagy életveszélyesnek nyilvánított részekbe, mindenfelé, minden irányba szabadon lehetett sétálgatni.

A tér kiemelkedő látványossága a Szent Vitus székesegyház, mely már magasságával és méretével is tekintélyt parancsoló. Látványa messzire kiemelkedik a többi épület közül, így már távolról felismerhető. Talán kicsit olyan, mint Párizsnak az Eiffel torony...

prága Szent Vitus székesegyházA Szent Vitus székesegyház szemből...

prága Szent Vitus székesegyház...hátulról...

A székesegyház Csehország legfontosabb temploma, cseh királyok nyughelye, a gótikus, illetve neogótikus stílusok kiváló építészeti példája. Nevét Szent Vitusról kapta, kinek tiszteletére a korábban itt álló, római templom helyére emelték. Szent Vitus a gyógyszerészek, vendéglősök, sörfőzők, vincellérek, rézművesek, táncosok és színészek, fiatalok, háziállatok, a csehek, Prága, Szászország és Szicília védőszentje. Vid, másként Vitus, Vida ifjú ókeresztény vértanú, a középkor végének kedvelt pártfogója, a tizennégy segítőszent egyike.

prága Szent Vitus székesegyház...és oldalnézetből

De ami miatt én igazából jöttem, az a Kézművesek utcája, más néven az Arany utcácska volt. Képről már korábban is ismertem ezt a középkorból fennmaradt, igazi középkori hangulatot árasztó utcát, így ideje volt élőben is megtekintenem. A várfal tövéhez épült, apró kétszintes épületeket kezdetben a vár védői, később a középkori kézművesek lakták, de a vásárlók számára eladótérként is funkcionáltak.

Az egyik házban Franz Kafka író, egy másikban pedig Jaroslav Seifert Nóbel díjas író lakott és alkotott.

Napjainkban minden egyes ház részben egy mini-múzeum, részben ajándékbolt. A felső szinteken pedig egy hatalmas kiállítás található középkori lovagi páncélokból, sisakokból, fegyverekből és használati tárgyakból. Az utca végén kínzóeszközöket bemutató tárlat található, középtájon pedig a kíváncsiak kipróbálhatják az íjpuskával való célbalövést is.

prága Kézművesek utcájaA Kézművesek utcája...

prága Kézművesek utcája... mely a világörökség része!

A várfalról nagyon szép kilátás nyílik Prágára és az azt keresztező Moldva folyóra is, érdemes itt is eltölteni néhány percet, mielőtt elindulnánk a hosszú lépcsőn lefelé, vissza a városba.

prágaKilátás a várból a városra

Innen pedig nem maradt más hátra nekem, mint visszatérni az állomásra, majd visszautazni Münchenbe... Prága nagyon szép város, három napnál mindenképpen többet érdemelt volna, ezért remélem később még újra eljutok ide, hogy további részeit is felfedezhessem és megörökíthessem.

prága Moldva Károly-híd Prágai vár Szent Vitus székesegyházPrága jelképei együtt: A Moldva, a Károly-híd és a Prágai vár a Szent Vitus székesegyházzal

A Prágába való vonattal való utazásról és további vonatos tippekhez a München-Prága vonattal poszt foglalkozik részletesebben.

Remélem másoknak is sikerült felkeltenem az érdeklődését és mások is elutaznak ebbe a csodálatos városba. Megéri, én legalábbis nem csalódtam benne!

Források

* Az angol Wikipédia Trams in Prague című szócikke
* A Prágai várnegyed bemutatása, nevezetességei

5 komment

Címkék: prága csehország villamos index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr656085680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.05.14. 16:07:06

az az irdatlan sok, majdnem 600km pálya hogy jön ki? az még a viszonylathosszok összegének is soknak tűnik. nem hinném, hogy többszáz km üzemi vágányuk lenne.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.05.14. 23:47:00

@milliliteratura: Véleményem szerint azért ilyen sok, mert a legtöbb vonal kétvágányú, ez már alapból egy kettes szorzót ad, ehhez hozzájönnek az üzemi vágányok, és lehetséges, hogy vannak még három, sőt négyvágányú részek is (Münchenben például van, igaz csak nagyon rövid részen)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.05.15. 13:02:19

@Balogh Zsolt: nos, ahogy nézem, egyszerű félrefordítás, valóban a viszonylatok összhossza az 518 km. (azaz pl a pesti nagykörút bágányainak teljes hosszát kétszer kell venni, mert a 4-es és a 6-os is végig megy rajta.) ez így átlag tizenvalahány kilométeres viszonylathosszt ad, ami elég keménynek tűnik első hallásra (a mi 1-esünk ott átlag alatti hosszúságú...).

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.05.15. 17:20:30

@milliliteratura: Valóban, a szöveget pontosítottam is a Prágai Közlekedési Társaság honlapja alapján.

A viszonylatok hosszáról egy némiképp hiányos áttekintés található a német wikipédián: de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Prag#Liniennetz

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.05.18. 01:23:04

Köszönöm, remek írás.

El kellene mennem Prágába ismét.....
süti beállítások módosítása