Csehország nem csak a fővonalak fejlesztésére figyel oda, hanem a mellékvonalakéra is. Míg a fővonalak korszerű Vectron mozdonyokat, bérelt Taurusokat, Railjet szerelvényeket és felújított távolsági kocsikat, addig a mellékvonalak kettő-négyrészes motorvonatokat, dízel és villamos kivitelben is, kaptak és kapnak.
A cseh RegioFox, hivatalos nevén a ČD 847 sorozat (kép forrása: www.sektorkolejowy.pl)
A cseheknél szinte már hagyomány, hogy a motorvonat-sorozatok becenévként különféle állatneveket kapnak. A RegioPanther és RegioShark után érkezik a RegioFox sorozat, hogy a kevésbé forgalmas vonalak is attraktív járműveket kapjanak a régi és korszerűtlen magaspadlós motorvonatok helyett!
Története
A járművek a 2012 óta szolgálatban lévő ČD 844-es sorozat (RegioShark) továbbfejlesztése. Ezek megegyeznek a lengyel PESA gyártó LINK II sorozatával. 2021 elején a ČD keretmegállapodást kötött a PESA-val legfeljebb 160 darab ČD 847 sorozatú motorkocsi szállítására. Ebből a szerződésből 2023 márciusáig 76 darabot hívtak le, amelyek várhatóan 2024-ig állnak szolgálatba.
A PESA 2023 januárjában elkészült egy prototípussal. Jelenleg a csehországi Velim tesztpályán tesztelik.
Csinos motorvonat! (kép forrása: www.sektorkolejowy.pl)
A közösségi hálózatokon tartott nyilvános szavazást követően a ČD 2023 márciusában döntött a sorozat "RegioFox" elnevezéséről, mely a RegioShark II és a RegioWolf neveket utasította maga mögé.
A vonatok a Dél-csehországi, a Közép-csehországi, a Pardubicei, a Vysočina és a Hradec Králové-i kerületek kapják a tömegközlekedési hatóságok megrendelésének köszönhetően. Az új alacsonypadlós motorkocsik a 854-es, 842-es és 843-as sorozatú magaspadlós motorkocsikat váltják fel a mellékvonalakon.
Az új motorvonatok az ország nagy részén hoznak minőségi ugrást a mellékvonalak színvonalában (kép forrása: www.cd.cz)
Műszaki jellemzők
Az egység két járműrészből áll, amelyek középen egy Jakobs forgóvázra támaszkodnak. A kocsiszekciók alatti két szélső forgóváz hajtott. A Rolls-Royce Friedrichshafen dízelmotorjai alkalmasak a HVO bioüzemanyaggal való üzemeltetésre is.
A motorkocsik légkondicionálóval, 1. osztályú szakasszal, az utasok számára audiovizuális információs rendszerrel, kerékpárok és babakocsik szállítására szolgáló résszel, kerekesszékkel is megközelíthető akadálymentes WC-vel vannak felszerelve. A motorkocsi részben alacsonypadlós, 115 ülőhely található benne, ebből 15 felhajtható ülés, kilenc pedig az 1. osztályon található. A teljes befogadóképesség 335 utas.
A motorkocsik 120 km/h sebességgel is képesek haladni, így bátran kimerészkedhetnek a fővonalakra is.
Youtube videó a motorvonatról és a Velim tesztpályáról
Ez a beszerzés csak egy részlete annak a flottamegújító programnak, mely jelenleg zajlik Csehországban. Ezen felül érkeznek még villamos motorvonatok is szép számmal az országba.
El tudnátok képzelni ezeket kék-fehér színben, sárga MÁV logóval az oldalukon?
Forrás
* a német Wikipédia ČD-Baureihe 847 című szócikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek