Az elmúlt két évben viszonylag kevés változás történt a világ leggyorsabb menetrend szerinti vonatjáratain, azonban további fejlesztések várhatók, mivel egyre több új vonal és gyorsabb vonat kerül forgalomba. A Railwaygazette újságírója, Jeremy Hartill megvizsgálta a leggyorsabb járatokat az egész világon és összehasonlította azokat.
Nagysebességű motorvonat Kínában
Kína, amelynek bővülő nagysebességű vonalhálózata mára megközelíti az 50 000 útvonal-kilométert, továbbra is dominál a Railway Gazette World Speed Survey felmérésében, és továbbra is az egyetlen ország a világon, amely rendszeres menetrend szerint közlekedő vonatokat üzemeltet, amelyek átlagsebessége meghaladja a 300 km/órát!
Kína az indonéziai gyorsvasút-üzemeltetőknek köszönhetően is nyomot hagyott a legújabb, kétévente megrendezett Railwaygazette felmérésben. A 2023 októberében megnyitott, 178 km hosszú Jakarta–Bandung-vasútvonal a kínai nagysebességű vasúti-technológia első sikeres exportja, bár a viszonylag rövid állomásközi távolságok miatt a Whoosh márkájú járatok jelenleg még csak az alsóbb helyezéseket tudják megszerezni.
A rangsorolás kritériumai
Az I. táblázatban szereplő országok rangsorolásának fő kritériuma a normál hétköznapi menetrendben a különböző állomáspárok között a leggyorsabb indulás-megállás közötti menetidő. Egyes esetekben a vonatok mindkét irányban ugyanolyan menetrend szerint közlekednek. Más esetekben az egyik irányban a legjobb szolgáltatás üzemeltetési okokból egy-két perccel lassabb lehet. Az ilyen szolgáltatásokat ezért kihagyjuk, még akkor is, ha más állomáspárok között lassabb menetidők szerepelnek a lista alján.
Ahhoz, hogy egy ország bekerüljön a felmérésbe, legalább egy menetrend szerinti járatot kell üzemeltetnie, amelynek átlagos sebessége legalább 160 km/h. Ez gyakran a táblázat alján lévő változásokhoz vezet, ahol a vasutak, amelyek általában 200–220 km/h maximális vonalsebességgel közlekednek, néhány évig megjelennek, majd ismét kiesnek, ha a legjobb menetrendjüket kissé lazítják. Ez az év is ilyen eset, három ország már nem éri el a minimális küszöbértéket. Egy tipikus, 40-60 perces indulás-megállás közötti úton 1-2 perces fokozatos változás is elegendő lehet ahhoz, hogy jelentősen megváltozzon az átlagsebesség.
I. táblázat: A leggyorsabb menetrend szerinti állomás-állomás közötti sebességek különböző állomáspárok között | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Járatok | Honnan | Hova | Távolság km-ben | Idő percben | Sebesség km/h | Megjegyzés |
Kína 350 km/h | ||||||
G27/G29 | Peking Nan | Nanking | 1021,9 | 193 | 317,7 | |
Több járat is | Nanjing | Jinan Xi | 616,0 | 117 | 315,9 | mindkét irányban |
Több mint 10 vonat óránként | Peking | Tiencsin | 117,0 | 30 | 234,0 | |
Franciaország 320 km/h | ||||||
TGV 5842 | Champagne-Ardenne TGV | Lorraine TGV | 167,6 | 37 | 271,8 | |
Ouigo 7897 | Lyon St Exupéry | Aix-en-Provence TGV | 289,4 | 64 | 271,3 | |
Several trains | Paris Est | Strasbourg | 439,6 | 105 | 251,2 | |
TGV 12261 | Paris Montparnasse | Bordeaux St Jean | 537,0 | 131 | 246,0 | |
Japán 320 km/h | ||||||
Hayabusa 17 | Omiya | Sendai | 294,1 | 65 | 271,5 | |
Több járat is | Morioka | Sendai | 171,1 | 38 | 270,2 | mindkét irányban |
Több járat is | Kokura | Hiroshima | 192,0 | 45 | 256,0 | mindkét irányban |
Nozomi 97 | Shin Yokohama | Nagoya | 316,5 | 75 | 253,2 | |
Olaszország 300 km/h | ||||||
FR 9805 9391 | Milano Rogoredo | Reggio Emilia AV | 145,3 | 33 | 264,2 | |
Több Italo és Frecciarossa járat is | Roma Termini | Napoli Afragola | 209,9 | 55 | 229,0 | |
Tajvan 300 km/h | ||||||
Több járat is | Zuoying | Taichung | 179,5 | 42 | 256,4 | |
Spanyolország 305 km/h | ||||||
09725 03173 | Zaragoza-Delicias | Guadalajara-Yebes | 242,3 | 57 | 255,1 | |
AVE 03990 | Ciudad Real | Zaragoza-Delicias | 456,7 | 115 | 238,3 | |
Renfe/Ouigo/Iryo | Madrid Atocha | Barcelona Sants | 621,0 | 157 | 237,3 | |
Marokkó 320 km/h | ||||||
Összes vonat | Kénitra | Tanger | 193,9 | 50 | 232,7 | mindkét irányban |
Németország 300 km/h | ||||||
Több ICE | Frankfurt Flughafen | Siegburg-Bonn | 143,3 | 37 | 232,4 | |
Több ICE | Halle | Erfurt | 92,8 | 27 | 206,2 | |
ICE 827 | Nürnberg Hbf | Ingolstadt | 90,1 | 27 | 200,2 | |
Nemzetközi | ||||||
Több Thalys is |
Paris Nord | Brussels Midi | 313,6 | 82 | 229,5 | mindkét irányban |
Több ICE is | Paris Est | Saarbrücken | 379,8 | 108 | 211,0 | |
ES9010 | London St Pancras | Paris Nord | 491,1 | 153 | 192,6 | |
Több Thalys is | Rotterdam Centraal | Antwerpen Centraal | 95,0 | 32 | 178,1 | |
Szaud-Arábia 300 km/h | ||||||
Több járat is | Medina | KAEC | 267,7 | 70 | 229,5 | |
Több járat is | Jeddah | KAEC | 103,0 | 34 | 181,8 | |
South Korea 305 km/h | ||||||
Many trains KTX | Gwangmyeong | CheonanAsan | 74,0 | 21 | 211,4 | |
Several KTX | Dongdaegu | Daejeon | 133,3 | 40 | 200,0 | |
Több járat is | Gwangju | Iksan | 92,7 | 29 | 191,8 | mindkét irányban |
Turkey 250 km/h | ||||||
Several trains | Eryaman | Eskisehir | 225,0 | 64 | 210,9 | |
3 trains | Selçuklu YHT | Eskisehir | 335,3 | 96 | 209,6 | |
Több járat is | Eryaman | Selçuklu YHT | 289,0 | 85 | 204,0 | |
Indonézia 350 km/h | ||||||
Összes járat | Padalarang | Halim | 97,2 | 29 | 201,1 | |
Russia 250 km/h | ||||||
776A | Bologoye | Chudovo | 201,0 | 61 | 197,7 | |
784A | Tver | Chudovo | 365,0 | 121 | 181,0 | |
UK 300 km/h* | ||||||
2 járat | Stratford International | Ashford International | 80,8 | 27 | 179,6 | |
19.42 | Stafford | Watford Jn | 186,9 | 64 | 175,2 | |
18.57 | Grantham | Stevenage | 125,1 | 43 | 174,6 | |
Ausztria 230 km/h | ||||||
Westbahn járatok | St Pölten Hbf | Wien Hütteldorf | 54,1 | 19 | 170,8 | |
Több Railjet is | St Pölten Hbf | Linz Hbf | 123,9 | 44 | 169,0 | mindkét irányban |
Több Railjet is | Wien Meidling | St Pölten Hbf | 61,0 | 22 | 166,4 | mindkét irányban |
USA 255 km/h | ||||||
Acela 2152, 2166 | Baltimore Penn | Wilmington | 110,9 | 40 | 166,4 | |
* Csak a nemzetközi járatok közlekednek 300 km/h sebességel, a belföldi járatokat 225 km/h sebességre korlátozzák. |
Az I. táblázat első oszlopa az egyes országok maximális megengedett vonatsebességét mutatja. Ez nem mindig jelzi az országok rangsorát a táblázatban, mivel ez a sebesség csak a vonal egy rövid szakaszára vonatkozik. Egy másik tényező, hogy számos nagysebességű vonalon a hagyományos vasúti pályák használatával lassú a vonatok be- és kihajtása az állomásokra, ami lassítja a menetrend szerinti közlekedést. Más vasutak a korszerűsített hagyományos vonalakon tartósabb nagy sebességű közlekedést, és így jobb átlagos sebességet érhetnek el, mint azok, amelyeknek vannak külön nagysebességű infrastruktúrával rendelkező szakaszai.
A II. táblázat néhány érdekes nagysebességű menetrendet sorol fel, amelyek nem felelnek meg a felmérésbe való felvétel feltételeinek, de figyelemre méltóak, mivel a világ nagysebességű személyszállítási piacának más aspektusait is kiemelik. A nagysebességű vonatok jelenleg négy kontinensen közlekednek: Észak-Amerikában, Európában, Afrikában és Ázsiában. Ausztráliában, Brazíliában és Chilében hosszú távú tervek vannak kidolgozás alatt, így a közeljövőben további két kontinensen is megjelenhetnek a nagysebességű vasutak.
A konszolidáció kulcsfontosságú
A 2019-es felmérés óta viszonylag kevés változás történt a legjobb teljesítmények terén, és hogy a vezető vasúttársaságok elsősorban a 2020-21-es Covid-19-járvány által okozott széles körű zavarok után a „normális” állapot visszaállítására koncentráltak.
Kína következő generációs CR450 vonatai lehetőséget nyújtanak arra, hogy a menetrend szerinti járatok kereskedelmi sebessége meghaladja a 350 km/h-t.
A konszolidáció továbbra is jellemzője az idei eredményeknek. A világ leggyorsabb menetrend szerinti vonatait üzemeltető Kína főbb menetrendjei 2019 óta nem változtak. A Peking Nan és Nanking Nan közötti két járat az 1022 km-es távot 193 perc alatt, átlagosan 317,7 km/h sebességgel teszi meg. Az ilyen magas átlagsebesség eléréséhez hosszú, megszakítás nélküli futás szükséges egy 350 km/h sebességre engedélyezett vonalon, és jelenleg egyetlen más ország sem rendelkezik ehhez megfelelő útvonalakkal. A két vonat 4 perc különbséggel közlekedik, ami nagyon szorosnak tűnik, de 350 km/h sebességnél a távolság valójában 23 km. A kínai nagysebességű vasúti szektor másik figyelemre méltó aspektusa a közlekedő vonatok nagy száma. A Peking és Tiencsin közötti rövid távú járatok óránként akár tízszer is közlekedtetnek, átlagos sebességük 234 km/h.
A második helyet jelenleg Franciaország foglalja el, ahol a Champagne-Ardenne TGV és a Lorraine TGV állomások közötti leggyorsabb LGV Est menetrend 1 perccel rövidült, így az átlagsebesség 271,8 km/h-ra nőtt.
Az európai nagysebességű vasút egyik új jellemzője az állami tulajdonú piaci szereplőn kívüli üzemeltetőkkel való verseny, valamint az alacsony költségű alternatívák kínálata mind a fő üzemeltető, mind a versenytársai részéről. A második leggyorsabb szolgáltatás Franciaországban egyike ezeknek: a Ouigo olcsó TGV átlagosan 271,3 km/h sebességgel száguld Lyon St Exupéry és Aix-en-Provence TGV között, ami csak kissé lassabb, mint a legjobb szolgáltatás az LGV Est vonalon.
A két legjobb francia szolgáltatás közötti szűk különbséget Japán leggyorsabb vonata választja el, amely ezzel a harmadik helyre kerül. A JR East 1 perccel gyorsította a Hayabusa 17 Omiya és Sendai közötti menetrendjét, így az átlagsebessége 271,5 km/h lett, ami mindössze 0,3 km/h-val marad el a franciaországi leggyorsabbtól. És itt nem csak egy üzemeltetőről van szó. Az I. táblázat japán része tartalmazza a JR East, a JR Central és a JR West által különböző állomáspárok között üzemeltetett Sinkanszen szolgáltatásokat.
II. táblázat: egyéb jelentős nagysebességű rekordok | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ország | Honnan | Hová | Távolság km-ben | Menetidő percben | Sebesség km/h-ban | Megjegyzés |
Kína G79/G80 | Beijing Nan | Guangzhou Nan | 2103,0 | 437 | 288,7 | Mindkét irányban négy megállóval |
Franciaország Több ICE |
Paris Est | Strasbourg | 439,4 | 106 | 248,7 | Leggyorsabb ICE |
Anglia | London King’s Cross | Doncaster | 250,7 | 89 | 169,0 | Leggyorsabb dízelüzemű járat |
Oroszország 751AJ | St Petersburg | Moscow | 650,0 | 235 | 166,0 | Megállásokkal |
Németország Flix 16.44 | Halle | Erfurt | 92,8 | 34 | 163,8 | Mozdony-vontatta vonat |
Olaszország leggyorsabb vonatai is egy perccel gyorsabbak lettek idén, így átlagos sebességük 264,2 km/h-ra nőtt. A Róma–Nápoly útvonalon az állami tulajdonú Trenitalia és nyílt hozzáférésű versenytársa, az NTV-Italo azonos menetrendet kínál, ami szintén új jelenség Európában.
A következő hat hely változatlan maradt. A leggyorsabb menetrend szerinti járatok Tajvanon, Spanyolországban, Marokkóban, Németországban és Szaúd-Arábiában megegyeznek a 2023-as adatokkal, akárcsak a „Nemzetközi” kategóriánkba sorolt legjobb határon átnyúló járatok. Az Eurostar leggyorsabb London–Párizs vonatai jelentősen lelassultak, de a korábban a Thalys által üzemeltetett, ma már az Eurostarhoz tartozó Rotterdam–Antwerpen járatok továbbra is megfelelnek a felvétel kritériumainak – annak ellenére, hogy sem Belgiumban, sem Hollandiában nincsenek belföldi járatok, amelyek megfelelnének a kritériumoknak.
Dél-Korea leggyorsabb járatai is változatlanok maradtak, de az ország egy hellyel feljebb került a táblázatban, mivel Törökország lelassította legjobb járatait. Indonézia új belépő a 12. helyen, nagyon konzisztens szolgáltatással – az összes Whoosh vonat a Jakarta–Bandung útvonalon a standard menetrend szerint közlekedik. Oroszország egy másik ország, ahol egy percet levontak a legjobb időkből, így a hagyományos vasútvonal felújított szakaszán a tervezett átlagsebesség 197,7 km/h.
Sinkanszen Japánban (Fotó: Wikimedia / Maeda Akihiro)
A Tohoku Shinkansen szolgáltatásait az E5 és E6 sorozatú vonatszerelvények kombinációja biztosítja, mint például ez a Hayabusa/Komachi 30 kombinált vonat, amely Nasushiobara városán halad át Tokió felé.
Az Egyesült Királyságban sem történt változás az idei évben. Kicsit meglepő, hogy a 225 km/h sebességű, speciális nagysebességű vonalon közlekedő 395-ös sorozatú villamos motorvonatok átlagos sebessége csak 4 km/h-val gyorsabb, mint a hagyományos vonalakon közlekedő legjobb 200 km/h sebességű járatoké. Ismét a megállások közötti távolság a meghatározó tényező, ami előnyt jelent a lassabb járatok számára. Az Egyesült Királyság az egyetlen dízelüzemű járatot is biztosítja, amely szerepel ebben a vizsgálatban, amint azt a II. táblázat mutatja.
Az I. táblázat alján sem Ausztriában, sem az Egyesült Államokban nem történt változás a leggyorsabb menetrendekben. Svédország, Portugália és Üzbegisztán mind kiesett a rangsorból ebben az évben, mivel menetrendjük kissé lassabb, mint 2023-ban.
Egyéb figyelemre méltó járatok
A II. táblázatban a China Railway G79 és G80 vonatai figyelemre méltó példák, amelyek a mai nagysebességű üzemeltetési minták egy másik aspektusát szemléltetik. Bár ezek nem a leggyorsabb vonatok az országban az állomás-állomás menetrendek tekintetében, hatalmas távolságokat tesznek meg, átlagos végsebességük pedig megállásokkal együtt is meghaladja a 290 km/órát. Globális kontextusban ez olyan, mintha Párizs és Bukarest vagy New York és New Orleans között 7 óra alatt lehetne utazni.
Mint korábban, a német InterCity Express vonatok leggyorsabb teljesítményét Franciaországban lehet megfigyelni. Itt kihasználhatják az LGV Est speciális infrastruktúráját, míg hazai útvonalukon a lassú állomásmegközelítések akadályozzák őket. Az Egyesült Királyság továbbra is az egyetlen olyan ország, ahol dízelüzemű nagysebességű vonatok közlekednek, amelyek állomások közötti átlagos sebessége 160 km/h. Az orosz Szapszan vonatok megmutatják, hogy mit lehet elérni egy jól kiépített hagyományos vasútvonalon új vonal építése nélkül.
Felújított TGV Duplex vonatszerelvény az LGV Est Européen vonalon, ahol a két közbenső állomás közötti sprinttel az SNCF Európa leggyorsabb üzemeltetője (Fotó: olrat / Shutterstock)
A felmérésben szereplő szolgáltatások szinte mindegyike villamos motorvonatokkal vagy fix összeállítású szerelvényekkel működik. Az Egyesült Királyságban és Ausztriában azonban mozdonyos ingavonatok is (pl.: Railjet) szerepelnek a listán, Németországban pedig a nyílt hozzáférésű Flix üzemeltető mozdonyos járatot indít Halle és Erfurt között, amely éppen hogy eléri a 160 km/h-s határértéket.
A következő ugrás?
Visszatekintve az elmúlt három felmérésre, úgy tűnik, hogy – bár évről évre voltak kisebb változások – a mai vasúti technológiával a mindennapi közlekedésben elérhető alapvető határértékek már elérhetők.
A hosszú távokat lefedő, 350 km/h sebességre tervezett vonalaknak köszönhetően Kína képes elérni a 317 km/h-s átlagsebességet. A 310–320 km/h maximális sebességgel közlekedő járatok átlagosan körülbelül 270 km/h sebességet érnek el, míg a 200 km/h-ra korlátozott hagyományos vonalakon az átlagsebesség körülbelül 175 km/h.
Ez felveti a kérdést: mi lesz most a nagysebességű vonatokkal? Mit tartogat a jövő? A folyamatban lévő fejlesztéseket tekintve két téma tűnik ki, mindkettő Kínában figyelhető meg.
A nagyon hosszú távú vonalakon, ahol a vonalak gyorsabb sebességre vannak kialakítva, az új vonatok teljesítményükben jelentős változást ígérnek. A CRRC következő generációs Fuxing vonatszerelvényei, a CR450AF és a CR450BF 450 km/h-s végsebességre és 400 km/h-s üzemi sebességre lettek tervezve. Ez a nagyobb teljesítmény jelentős időmegtakarítást jelenthet, és a megfelelő vonalakon akár 350 km/h feletti átlagos sebességet is elérhet.
Whoosh szolgáltatás a Shutterstockon. A Jakarta felé tartó Whoosh szolgáltatás indulásra vár Bandung Padalaran állomásán; a 2023-ban megnyitott új vonal nagymértékben kihasználja a kínai technológiát. (Fotó: haryanta.p / Shutterstock)
A másik fejlemény a nagysebességű hálózat folyamatos bővítése, bár néhány kiegészítő útvonal a spektrum alsó végén helyezkedik el, 200–250 km/h vonalsebességgel.
Számos ország, amely idén nem szerepel a felmérés listáján, korábban már szerepelt, és a jövőben is újra megjelenhet, nevezetesen Egyiptom – ahol két, 250 km/h sebességű nagysebességű vonal épül, összesen 1760 km hosszúságban, és egy harmadik, 225 km hosszú vonal is tervben van.
Portugália nemrég megkezdte a régóta tervezett Lisszabon–Porto nagysebességű vonal első szakaszának építését. A 290 km hosszú vonalat 2028-tól fokozatosan tervezik megnyitni, és a befejezés után várhatóan 79 perc alatt lehet majd végigutazni, átlagos sebessége a vonatoknak 220,3 km/h lesz.
Bár a jelenlegi svéd kormány törölte a sokat emlegetett, Stockholmot, Malmö-t és Göteborgot összekötő Y alakú hálózatot, a főváros déli részén található Ostlänken folyosón folytatódnak a munkálatok, és megkezdődött a Göteborg és Borås között, a Landvetter repülőtéren keresztül haladó 60 km-es nagysebességű vonal tervezése. Mindkét vonalat 250 km/h maximális sebességre tervezik.
Vannak olyan országok is, amelyek soha nem tartoztak a 160 km/h feletti klubba, de most már vannak olyan vonalaik, ahol ilyen átlagsebesség elérhető, például Lengyelország és Dánia. A lengyel projektpromóter CPK előrehalad a 350 km/h sebességű nagysebességű Y hálózat fejlesztésével, amely összeköti az ország néhány főbb agglomerációját, míg Dánia korszerűsíti a jövőbeli Fehmarn-szoros fix összeköttetéshez vezető vonalat, és 2024-ben 200 km/h-ra emelte a maximális sebességet a Koppenhága és Ringsted közötti új vonalon. Végül vannak olyan országok, amelyek első nagysebességű vonalaikat fejlesztik, és valamikor felkerülnek a listára – nevezetesen India, ahol már megkezdődött a pályaépítés a 508 km-es Mumbai–Ahmedabad folyosó egyes szakaszain.
Trenitalia és NTV Italo nagysebességű motorvonatok Roma Termini pályaudvaron
A következő néhány évben a legvalószínűbb fejlemény az lesz, hogy több ország kerül fel az I. táblázatba, de közülük csak kevesen fogják növelni a legnagyobb sebességeket.
Forrás
* Jeremy Hartill - World Speed Survey 2025: China still ahead as Whoosh joins the club
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek