Európa északi részén fekvő Dánia vasútüzeméről csak ritkán érkeznek hírek. Az alig 5,7 milliós lakosságú ország vasúthálózata azért jelentős, mert rajta keresztül zajlik Németország és Svédország közötti vasúti áruforgalom. A német határtól Koppenhágán át a svéd határig vezető vasútvonal kimagasló színvonalú, nagyrészt kétvágányú, 25 kV 50 Hz-cel villamosított és 160-180 km/h sebességgel járható. Ezen kívül még a főváros körüli S-tog vonalak villamosítottak, az ország egyéb vonalai azonban jellemzően egyvágányúak és dízelüzeműek.
Épülnek az új vágányok Koppenhágában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ám a forgalom Dániában is lassan, de biztosan növekszik, így nekik is szükséges a nemzetközi trendekkel lépést tartani. A Koppenhága-Fredericia/Taulov-vasútvonal forgalma miatt szükségessé vált egy új vasút építése a főváros és Ringsted között. Az új vonalat pedig a távolsági utasforgalom igényei miatt 250 km/h sebességre építik ki, ezzel ez lesz az ország első nagysebességű vasútvonala, ha teljesen elkészül.
Története
A vonal építésének az ötlete már a 90-es évek elején felmerült, de mégis mintegy 30 évbe került, mire megvalósult.
2016. szeptember 13-án Køge Nord állomás építésének ünnepélyes kezdése. 2016. szeptember 28-án a dán közlekedési miniszter, Hans Christian Schmidt, a Strukton Rail A / S társasággal hivatalosan szerződést kötött a 60 km hosszú vonal felépítésére. A munka 2016. november 1-jén kezdődött Ringstedben és 2017. május 1-ig tartott. Az első szakasz Ringstedtől Køge Nord állomásig tart, majd az vonal folytatódik Hvidovre felé. A Hvidovre-Vigerslev rövid szakaszát 2017. február 1-jén adták át a Hvidovre és Valby alagútjainak befejezése után.
Tesztszerelvény a vonalon (fotó: Allan Støvring-Nielsen)
Az első vonat 2018 október 24-én közlekedett az új vonalon a Hector Rail jóvoltából.
Műszaki jellemzői
Az új vasútvonal kb. 60 km hosszúságú lesz, végig két vágánnyal épült ki, a nagysebességű vonatoknál szinte szabványnak tekinthető 25 kV 50 Hz-ces váltakozó árammal villamosították. 2019 májusától a megengedett legnagyobb sebesség 180 km/h lesz, melyet 2023-ig szeretnének egészen 250 km/h sebességre feltornászni.
A főváros közelében található Ny Ellebjerg állomásnál fog kiágazni a régi fővonalból és Ringsted állomáson kívül még a félúton található Køge város új állomását érinti.
Az épülő Køge Észak vasútállomás (kép forrása: Wikimedia Commons)
Køge városának új vasútállomása a város északi részén épül fel, a várost elkerülő autópálya közvetlen szomszédságában. A hatvágányos állomásnak négy peronnal is rendelkező, továbbá kettő átmenő vágánya lesz. A távolsági Intercity és nemzetközi vonatokon kívül regionális és S-Tog vonatok is érinteni fogják. Az előzetes tervek napi 90 ezer utassal számolnak.
Az építkezés állása 2018 októberében Køge városa mellett (kép forrása: www.bane.dk)
A vasútvonalon öt alagút épült (teljes hosszuk 2000 méter), de nem a domborzati viszonyok miatt, hanem a városi környezet védelme érdekében, továbbá négy híd (1800 méter hosszúságban),továbbá 36 közúti-, vasúti- és gyalogos híd a keresztirányú forgalom számára. Dánia jelenleg legnagyobb építkezéshez összesen 128 ezer m³ vasbetont, 105 ezer tonna acélt, 358 ezer m³ kavicsot és 327 ezer m³ kőzúzalékot használtak fel.
A 60 km-es vasútvonalhoz mintegy 180 ezer vasbetonaljat használtak fel. A vasúti sínszálak méterenként 60 kg-ot nyomnak és egyenként 120 méter hosszúságúak. Összesen
A vágányfektető géplánc hossza 300 méter, mely naponta 1800 métert haladt előre. A vonal biztosítóberendezése ETCS Level 2 rendszerű lesz majd, ám a folyamatos hibák miatt végül a hagyományos dán biztosítóberendezést, az ATC-t is telepíteni kellett. Emiatt a vonal kapacitása kezdetben csak egy vonat/irány/óra lesz.
A kavicságy kialakítása (kép forrása: www.bane.dk)
A felsővezeték építése (kép forrása: www.bane.dk)
Vágányépítés (kép forrása: www.bane.dk)
Vágányszabályozás (kép forrása: www.bane.dk)
A töltés formájának kialakítása (kép forrása: www.bane.dk)
A vasútvonal maximális kapacitása 24 vonat/irány/óra lesz, szemben a régi vonal 17 vonat/irány/óra kapacitásához képest. Ezzel a beruházással így hosszú időre megoldódni látszik Koppenhága elérése vonattal északnyugat felől. És ez nem csak a távolsági utasoknak lesz nagy könnyebbség, mivel így a régi vonalon is kapacitás szabadul fel a regionális járatok és a tehervonatok számára.
Az elkészült vágány (kép forrása: www.bane.dk)
A beruházás 10,4 milliárd dán koronába (mintegy 447 milliárd magyar forintba) került.
Források
* A német Wikipédia angol és német nyelvű szócikkei a vasútvonalról
* www.railway-technology.com
Utolsó kommentek