HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.08.17. 23:02 Balogh Zsolt

A RENFE bővíti nagysebességű szolgáltatásait Franciaországban

A RENFE Viajeros 2023. július 28-án megkezdte a Madrid és Marseille közötti nyílt hozzáférésű nemzetközi nagysebességű járatok üzemeltetését, miután július 13-án már elindította a Barcelona-Lyon járatot.

A két útvonalat korábban a RENFE (Spanyol Államvasutak) 2013 óta az SNCF-fel (Francia Államvasutak) együttműködve üzemeltette, de ezeket a járatokat 2021 decemberében megszüntették, miután a francia parner inkább az Ouigo márkanév alatt indított járatokat, hogy versenyezzen a RENFE-vel a spanyolországi belföldi útvonalakon.

59290_renfe4_263095.jpgEgyre több helyen láthatunk egymás mellett spanyol és francia motorvonatokat. A fokozódó verseny nyertesei egyértelműen az utasok lesznek! (kép forrása: railwaygazette.com)

A spanyol nemzeti üzemeltető úgy döntött, hogy saját francia leányvállalatot hoz létre, hogy a két nemzetközi szolgáltatást az európai nyílt hozzáférés szabályai szerint kereskedelmi üzemként újraindítsa.

A RENFE Viajeros megalakulása 2023. júniusban fejeződött be, bár a vállalat már 2022 decemberében megkapta a biztonsági tanúsítványt, hogy a Perpignan melletti határtól Lyon Part-Dieu és Marseille Saint-Charles felé közlekedjen.

Mindkét nemzetközi járatot a RENFE kilenc AVE S100 F motorvonatával üzemeltetik, amelyeket az Alsthom gyártott, és amelyeket Franciaországban való közlekedésre szereltek fel. Ezeket korábban a RENFE és az SNCF közötti együttműködési megállapodás részeként már bevetették a két útvonalon, a TGV Duplex motorvonatokkal együtt, amelyeket az SNCF továbbra is üzemeltet Párizs és Barcelona között. A nyílt hozzáférésű járatok indulási ideje is megegyezik a korábbi mintával.

Fokozatos bővítés

A RENFE Viajeros első nyílt hozzáférésű vonata 2023. július 13-án 08.22-kor indult Barcelona Santsból, és 13.20-kor érkezett Lyon Part-Dieu városába. Ez a szolgáltatás kezdetben heti négy napon, péntek és hétfő között közlekedik, a vonatok útközben Girona, Figueres-Vilafant, Perpignan, Narbonne, Béziers, Montpellier Saint-Roch, Nîmes és Valence-TGV állomáson állnak meg. Az üzemeltető várhatóan szeptember 1-jétől indít minden nap egy-egy  járatot.

59302_renfephoto_386829.jpgPerpignan határállomáson várakozik egy spanyol AVE motorvonat. Az állomáson korábban én is megfordultam. (kép forrása: railwaygazette.com)

A Madrid-Marseille útvonalon július 28-án további nyílt hozzáférésű járatok indultak. Az első vonat 13.25-kor indult Madrid Atochából és 21.30-kor érkezett Marseille Saint-Charles-ba. A járatok Guadalajara, Zaragoza, Camp Tarragona, Barcelona Sants, Girona, Figueres-Vilafant, Perpignan, Narbonne, Béziers, Montpellier Saint-Roch, Nîmes, Avignon TGV és Aix-en-Provence TGV állomásokra közlekednek.

A lyoni útvonalhoz hasonlóan a RENFE Viajeros fokozatosan építi ki a Madrid - Marseille szolgáltatást. A vonatok kezdetben hetente háromszor közlekednek, pénteken, szombaton és vasárnap indulnak Madridból, és másnap térnek vissza. A napi járatok várhatóan október 1-jétől indulnak.

A Barcelona-Lyon menetjegyek árai 19 eurótól indulnak, míg a Madrid-Marseille jegyek 29 eurótól kaphatók.

Alakul a verseny

A közös vállalat megszűnését követően az SNCF folytatta a Párizs-Barcelona TGV-járatát egy hat TGV Duplex motorvonatból álló, Spanyolországban való használatra átalakított kis szettel. Ezek a vonatok most az Ouigo España biztonsági rendszer keretében közlekednek, amely a teljes spanyolországi 1435 mm-es nyomtávú hálózatot lefedi. Az SNCF jelenleg napi két vonatot közlekedtet a francia főváros és Barcelona között, de várhatóan még 2023 vége előtt mindkét irányba egy harmadik járatot is indít.

A RENFE világossá tette, hogy a jövőben a francia személyszállítási piac liberalizálásával összhangban álló, régóta fennálló terjeszkedési törekvésének részeként a teljes francia hálózatra vonatkozó engedélyt kíván kérni. A vállalat már kérelmezte a Lyon és Párizs közötti közlekedésre vonatkozó biztonsági tanúsítványt, és engedélyt kér új Talgo Avril S106 típusú motorvonatainak franciaországi közlekedésére.

59301_lyonrenfe_230102.jpgUtasok szállnak be egy AVE vonatba Lyon Part-Dieu állomáson Franciaországban (kép forrása: railwaygazette.com)

A szükséges engedélyek megszerzésétől függően a RENFE Viajeros 2024-től napi öt vonatot tervez indítani Párizs és Lyon között, amelyek közül egyet Lyonból Barcelonába is meghosszabbítana.

A két ország vasúthálózata korábban meglehetősen ellenségesen állt egymáshoz. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Spanyolország vasúthálózatát 1668 mm-es nyomtávolsággal építette ki, szemben az európai 1435 mm-rel. A két ország vasúthálózata így fizikailag is elkülönült egymástól. Az enyhülést a nyomtávváltó Talgo vonatok hozták el, melyek már át tudták lépni a határt a nyomtávolság-problémák ellenére is.

Mikor elkezdődött Spanyolország nagysebességű vasúthálózatának kiépülése Madrid és Sevilla között, már előre látták azt a jövőt, amikor a nagysebességű járatok akadály nélkül közlekedhetnek Franciaország felé. A normál nyomtávolságú spanyol hálózat 2010 decemberében érte el a határt és ettől kezdve vált lehetővé normál nyomtávolságú vonattal is átlépni a határt.

A spanyol AVE és a francia TGV egymás mellett Figures-Villafant állomáson 2013-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Azóta a két ország még jobban közeledik egymáshoz, minden évben újabb és újabb járatokat jelentenek be, melyek Franciaország és Spanyolország között közlekednek. Kevesebb átszállás, több közvetlen járat, bővülő uticélok, nagyobb ülőhely-kapacitás, csökkenő jegyárak... A piacnyitás egyértelmű nyertesei az utasok!

Források

* Railwaygazette.com - RENFE expands its open access operations in France

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: spanyolország franciaország ave nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8518195751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása