A RENFE Viajeros 2023. július 28-án megkezdte a Madrid és Marseille közötti nyílt hozzáférésű nemzetközi nagysebességű járatok üzemeltetését, miután július 13-án már elindította a Barcelona-Lyon járatot.
A két útvonalat korábban a RENFE (Spanyol Államvasutak) 2013 óta az SNCF-fel (Francia Államvasutak) együttműködve üzemeltette, de ezeket a járatokat 2021 decemberében megszüntették, miután a francia parner inkább az Ouigo márkanév alatt indított járatokat, hogy versenyezzen a RENFE-vel a spanyolországi belföldi útvonalakon.
Egyre több helyen láthatunk egymás mellett spanyol és francia motorvonatokat. A fokozódó verseny nyertesei egyértelműen az utasok lesznek! (kép forrása: railwaygazette.com)
A spanyol nemzeti üzemeltető úgy döntött, hogy saját francia leányvállalatot hoz létre, hogy a két nemzetközi szolgáltatást az európai nyílt hozzáférés szabályai szerint kereskedelmi üzemként újraindítsa.
A RENFE Viajeros megalakulása 2023. júniusban fejeződött be, bár a vállalat már 2022 decemberében megkapta a biztonsági tanúsítványt, hogy a Perpignan melletti határtól Lyon Part-Dieu és Marseille Saint-Charles felé közlekedjen.
Mindkét nemzetközi járatot a RENFE kilenc AVE S100 F motorvonatával üzemeltetik, amelyeket az Alsthom gyártott, és amelyeket Franciaországban való közlekedésre szereltek fel. Ezeket korábban a RENFE és az SNCF közötti együttműködési megállapodás részeként már bevetették a két útvonalon, a TGV Duplex motorvonatokkal együtt, amelyeket az SNCF továbbra is üzemeltet Párizs és Barcelona között. A nyílt hozzáférésű járatok indulási ideje is megegyezik a korábbi mintával.
Fokozatos bővítés
A RENFE Viajeros első nyílt hozzáférésű vonata 2023. július 13-án 08.22-kor indult Barcelona Santsból, és 13.20-kor érkezett Lyon Part-Dieu városába. Ez a szolgáltatás kezdetben heti négy napon, péntek és hétfő között közlekedik, a vonatok útközben Girona, Figueres-Vilafant, Perpignan, Narbonne, Béziers, Montpellier Saint-Roch, Nîmes és Valence-TGV állomáson állnak meg. Az üzemeltető várhatóan szeptember 1-jétől indít minden nap egy-egy járatot.
Perpignan határállomáson várakozik egy spanyol AVE motorvonat. Az állomáson korábban én is megfordultam. (kép forrása: railwaygazette.com)
A Madrid-Marseille útvonalon július 28-án további nyílt hozzáférésű járatok indultak. Az első vonat 13.25-kor indult Madrid Atochából és 21.30-kor érkezett Marseille Saint-Charles-ba. A járatok Guadalajara, Zaragoza, Camp Tarragona, Barcelona Sants, Girona, Figueres-Vilafant, Perpignan, Narbonne, Béziers, Montpellier Saint-Roch, Nîmes, Avignon TGV és Aix-en-Provence TGV állomásokra közlekednek.
A lyoni útvonalhoz hasonlóan a RENFE Viajeros fokozatosan építi ki a Madrid - Marseille szolgáltatást. A vonatok kezdetben hetente háromszor közlekednek, pénteken, szombaton és vasárnap indulnak Madridból, és másnap térnek vissza. A napi járatok várhatóan október 1-jétől indulnak.
A Barcelona-Lyon menetjegyek árai 19 eurótól indulnak, míg a Madrid-Marseille jegyek 29 eurótól kaphatók.
Alakul a verseny
A közös vállalat megszűnését követően az SNCF folytatta a Párizs-Barcelona TGV-járatát egy hat TGV Duplex motorvonatból álló, Spanyolországban való használatra átalakított kis szettel. Ezek a vonatok most az Ouigo España biztonsági rendszer keretében közlekednek, amely a teljes spanyolországi 1435 mm-es nyomtávú hálózatot lefedi. Az SNCF jelenleg napi két vonatot közlekedtet a francia főváros és Barcelona között, de várhatóan még 2023 vége előtt mindkét irányba egy harmadik járatot is indít.
A RENFE világossá tette, hogy a jövőben a francia személyszállítási piac liberalizálásával összhangban álló, régóta fennálló terjeszkedési törekvésének részeként a teljes francia hálózatra vonatkozó engedélyt kíván kérni. A vállalat már kérelmezte a Lyon és Párizs közötti közlekedésre vonatkozó biztonsági tanúsítványt, és engedélyt kér új Talgo Avril S106 típusú motorvonatainak franciaországi közlekedésére.
Utasok szállnak be egy AVE vonatba Lyon Part-Dieu állomáson Franciaországban (kép forrása: railwaygazette.com)
A szükséges engedélyek megszerzésétől függően a RENFE Viajeros 2024-től napi öt vonatot tervez indítani Párizs és Lyon között, amelyek közül egyet Lyonból Barcelonába is meghosszabbítana.
A két ország vasúthálózata korábban meglehetősen ellenségesen állt egymáshoz. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Spanyolország vasúthálózatát 1668 mm-es nyomtávolsággal építette ki, szemben az európai 1435 mm-rel. A két ország vasúthálózata így fizikailag is elkülönült egymástól. Az enyhülést a nyomtávváltó Talgo vonatok hozták el, melyek már át tudták lépni a határt a nyomtávolság-problémák ellenére is.
Mikor elkezdődött Spanyolország nagysebességű vasúthálózatának kiépülése Madrid és Sevilla között, már előre látták azt a jövőt, amikor a nagysebességű járatok akadály nélkül közlekedhetnek Franciaország felé. A normál nyomtávolságú spanyol hálózat 2010 decemberében érte el a határt és ettől kezdve vált lehetővé normál nyomtávolságú vonattal is átlépni a határt.
A spanyol AVE és a francia TGV egymás mellett Figures-Villafant állomáson 2013-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Azóta a két ország még jobban közeledik egymáshoz, minden évben újabb és újabb járatokat jelentenek be, melyek Franciaország és Spanyolország között közlekednek. Kevesebb átszállás, több közvetlen járat, bővülő uticélok, nagyobb ülőhely-kapacitás, csökkenő jegyárak... A piacnyitás egyértelmű nyertesei az utasok!
Források
* Railwaygazette.com - RENFE expands its open access operations in France
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek