Spanyolország nagysebességű vasúthálózatán meglehetősen vegyes járműállomány közlekedik. A német Siemens és a francia Alstom motorvonatai mellett a hazai gyártójuk, a különleges technikai megoldásairól híres Talgo is szállított járműveket a spanyol AVE hálózatra.
A szerelvény még utasok nélkül Córdoba állomáson 2022-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A legutolsó beszerzés ismét a hazai gyártót részesítette előnyben, 10 Talgo S106 Avril nagysebességű motorvonat érkezett és állt forgalomba a RENFE nemzeti vasúttársaságnál május 21-én.
Az Alta Velocidad, Rueda Independiente, Ligero (nagy sebesség, független kerék, könnyű súly) a Talgo család legújabb fejlesztése. A 330 km/h-s maximális sebességű 106 sorozatú szerelvények két hajtott vonófejjel és 12 betétkocsival rendelkeznek. A konfiguráció hasonló a korábbi Talgo szerelvényekhez, a két hajtófej alatt összesen négy hajtott forgóváz található, közöttük 12 Talgo kocsival, a már ismert egytengelyes forgóvázakkal összekötve.
A RENFE Talgo Avril belseje (Fotó: RENFE)
A széles, 3200 mm-es kocsiszekrények célja a rakodási nyomtáv maximális kihasználása, a személykocsik pedig 3+2 és 2+2 üléses kialakításúak.
A Talgo Avril szerelvény
A nyomtávváltó szetteket a Madridból Galíciába és Asztúriába tartó AVE márkájú járatokon, az 1435 mm-es rögzített nyomtávú változatot pedig a fővárosból Barcelonába, Valènciába, Alacantba és Murciába tartó olcsó Avlo járatokon vetik be.
Késedelmes szállítás
A RENFE 2016 novemberében és 2017 májusában összesen 1,3 milliárd euró értékű szerződést kötött a Talgóval 15 fix nyomtávú és 15 nyomtávváltó vonat szállítására. A szállítások 2021 januárjában kezdődtek volna meg, de a járvány, majd alkatrészhiány, végül pedig szoftverproblémák miatt késedelmet szenvedtek.
RENFE Talgo Avril (Fotó: RENFE)
Februárban a RENFE közölte, hogy 167 millió eurós bírságot szab ki a Talgóra, április 1-jétől az első vonatok hivatalos átadásáig pedig további 60 000 eurót naponta.
Mindegyik szerelvény 25 000 km problémamentes próbaüzemet teljesített, mielőtt forgalomba állt.
Útvonalak
Az Avril-flotta az S130/730 Alvia, az S112 Avlo és az S120 nagysebességű vonatokat váltja fel, amelyeket így más útvonalakon is bevetnek majd. Az Avril vonatok képesek a normál és az ibériai nyomtávolságú hálózaton is közlekedni, továbbá alkalmasak a 25 kV 50 Hz váltó- és a 1,5 kV/3 kV egyenáramú felsővezeték alatti közlekedésre is.
Nagysebességű vonalak és járatok Spanyolországban 2024-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
Forrás
* Railway Gazette - Avril high speed trains enter service
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek