HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (2) állomás (26) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (139) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (12) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (72) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (91) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (14) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (133) index2 (336) india (5) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (23) kenya (2) kína (53) kindertojás (2) kiskunhalas (1) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (43) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (12) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (192) nápoly (5) németország (97) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (34) olaszország (75) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (18) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (10) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (78) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szolnok (2) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (13) texas (1) tgv (50) tibee (9) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) USA (33) usa (5) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (12) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (8) zürich (2) Címkefelhő

2025.07.02. 21:14 Balogh Zsolt

Girona, Girona, Te csodás!

Girona Spanyolország autonóm közösségében, Katalóniában található, Girona tartomány fővárosa, a Ter, Onyar, Galligants és Güell folyók összefolyásánál. A város hivatalos lakossága 2024-ben 106 476 fő volt, de a Girona–Salt városi terület lakossága körülbelül 156 400 főre becsülhető (2020). Girona egyben a Gironès comarca és a Girona vegueria fővárosa is. Mivel ennek az ősi városnak a régi negyede nagy részben megmaradt, Girona népszerű turisztikai célpont. A város Barcelonától 99 km-re északkeletre található.

girona, vasút, spanyolországMegérkezés Gironába egy Renfe 447 sorozatú széles nyomtávolságú villamos motorvonattal az első emeletre

A várost két vasútvonal is érinti: a Barcelona–Girona–Portbou-vasútvonal és a LGV Perpignan-Barcelona nagysebességű vasútvonal. Girona könnyen elérhető Barcelónából, de a nagysebességű vonalnak hála távolabbi, francia nagyvárosokból is figueresi átszállással, mint például Lyon, Marseille vagy akár Párizs. A közepes méretű város a történelmi látnivalókon kívül még számos érdekes vasúti műszaki megoldást is kínál az arra fogékonyaknak.

Girona városa valamikor az 1970-es években gondolt egy merészet és a várost kettévágó vasútvonalát és annak központi állomását egy emelet magasságba emelte, mindent, ami nem szükséges a vasútnak a városban (tárolóvágányok, raktárak, és ehhez hasonló, múlt századból itt maradt rozsdaövezetek...) egyszerűen felszámolta. Maradt hát egy kétvágányos, széles nyomtávolságú vasútvonal (Spanyolországban történelmi okokból nem 1435 mm-es, hanem 1668 mm-es nyomtávolsággal épült ki a vasúthálózat), mely a városközpontban négyvágányossá bővül mindenféle sallang nélkül, megemelve. 

girona, vasút, spanyolországA város négyvágányos állomásának részlete. Én a középső peronon állok, a hátam mögött is található még két vágány. A mellettem lévő vágánynál fonódik az európai normál nyomtávolság (1435 mm) és az ibériai nyomtávolság (1668 mm)

girona, vasút, spanyolországA vágányok alatti váróterem

A vágányok alá költözött a kulturált és modern megjelenésű váróterem a jegykiadó automatákkal,  pénztárakkal és néhány vendéglátó üzlettel. Az állomás utasforgalmi része szellős, jól átlátható, az utcaszintről a vágányokhoz mozgólépcsők és liftek visznek fel.

A vágányoktól megszabadított területre parkolók és park került, egyedül a régi vasútállomás épülete maradt meg a tér távoli sarkában.

Néhány évtizeddel később, 2013-ban érte el a 2008-ban megnyitott 1435 mm-es nyomtávolságú Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonal folytatása Gironát. A nagysebességű vasút vágányait a városon át immár nem a magasban, hanem a föld alatt vezették át. A hagyományos állomástól nem messze épült egy újabb állomás, kizárólag a normál nyomtávolságú nagysebességű járatok számára. A nagysebességű vágányok néhány évnyi késéssel készültek el. Átmeneti megoldásként a hagyományos állomáshoz vezető vágányokat fonódott változatban építették meg, így a vonatok keresztül tudtak haladni Gironán, amíg az alagút és a föld alatti állomás elkészült.

girona, vasút, spanyolországA nagysebességű járatok állomása, nem messze a hagyományos állomástól. Itt a vágányok nem egy emelettel a föld felett, hanem épp ellenkezőleg, két emelet mélyen a föld alatt találhatóak

Girona hagyományos állomásától egy mozgólépcsőzés után jutunk a földszinti váróterembe, majd néhány méternyi sétával a téren keresztül érjük el a nagysebességű állomás egyszerű, szögletes épületét. A váróterem alapján még nem is sejthetünk semmi különlegeset, ám egy szinttel lejjebb haladva már körvonalazódik a nagysebességű vasút különleges státusza.

girona, vasút, spanyolországA nagysebességű állomás váróterme

girona, vasút, spanyolországIgényes és szép üzletek a vonatok utasainak

A vágányokhoz már csak érvényes jeggyel juthatunk le, kamerák és biztonsági személyzet figyelése közben. Még a csomagot is át kell világíttatnunk egy géppel, míg elérjük a peronokat.

girona, vasút, spanyolországTovább a föld alá, ettől közelebb már nem volt bátorságom fényképezni... :(

Sajnos a biztonsági személyzet nem szereti a kíváncsiskodó, jeggyel sem rendelkező fotózó vasútbarátokat, így a további fotózás elmaradt, pedig igazán érdekes látványt nyújtott mind a csomagátvilágító, mind az utána következő lépcsőrendszer, mely tovább vitt a föld alá, a nagysebességű vonatok vágányaiig. Hiába, a TGV-vel vagy AVE járatokkal való utazás a utasbiztonság szempontjából már inkább hasonlít a repüléshez, mint a hagyományos vonatozáshoz...

estacion_girona.JPGAmit én már nem láthattam: a 100 ezer fős Girona föld alatti, négyvágányos nagysebességű állomása (kép forrása: www.ciudadfcc.com/-/estacion-alta-velocidad-girona)

Gironából a 100 km-re található Barcelonába a menetidő nagysebességű AVE, AVL vagy EM vonattal 39 perc, a vonatok többnyire óránként egyszer indulnak.

Az állomás megtekintése után következett a városon átvezető beton felüljáró meglátogatása, mely sokkal érdekesebb volt, mint azt elsőre gondolnánk.

girona, vasút, spanyolországA városon keresztülhaladó hagyományos vasútvonal megemelt vágányai

A városon átvezető vágányokat végig megemelték és nem töltésre, hanem betonoszlopokra helyezték. Így a várost a vasút többé már nem vágja ketté, a sínek alatt aluljárózás nélkül a városban bárhol át lehet menni.

girona, vasút, spanyolországA betonhíd már körülbelül 50 éve áll a vonatok rendelkezésére

Talán sokan felszisszennek, hogy ez az építmény csúnya és városkép romboló, de ne feledjük, előtte a helyén egy vasútvonal futott, fizikai akadályként kettévágva a várost. A felüljáró építésével ráadásul eltűnt a vasutakat szegélyező "senkiföldje" is, mely a legtöbb városban meglehetősen lehangoló látványt nyújt.

Ráadásul a sínek által korábban foglalt helyet is sikerült újra hasznosítani, a vágányok alatt végig kerékpárút fut!

girona, vasút, spanyolországA híd alatt kerékpárút fut

A felüljáró és környéke rendezett, nem gettósodott el, nincsenek sötét zugok, sátrat vert hajléktalanok, illegális szemétlerakók. A betonépítmény úgy néz ki, mint ha csak tavaly épült volna, ám ez a naív elképzelés hamar szertefoszlott...

girona, vasút, spanyolországA kellemes hűvösben jól esik a séta vagy a biciklizés és még egy eső sem áztat el

...ugyanis a betont több helyen is gazdagon benőtte a növényzet, karvastagságú indákkal átölelve az oszlopokat. Ezek bizony nem egy év óta cseperednek itt!

girona, vasút, spanyolországA komor beton műtárgyat több helyen is benőtte valami futónövény, még zöldebb és hűvösebb klímát biztosítva az alatta közlekedőknek

girona, vasút, spanyolországNéhány oszlopot graffiti is díszített, de a legtöbbet inkább a buja növényzet takart

girona, vasút, spanyolországKeresztül a városon

Girona természetesen a vasúton kívül még számos érdekességet kínált, ezekről talán majd egy külön posztban fogok beszámolni, egy érdekességet kivéve!

Sok város rendelkezik olyan szoborral vagy műalkotással, melyet a turisták örökké megtapogatnak, hogy szerencséjük legyen. Az ódon, zöld szobroknak szinte mindig van egy-egy réztiszta, sárga pontjuk, amit az oxid nem tud kikezdeni a sok tapogatás miatt. Nos ilyen szobra Gironának is van (volt), amit nem csak tapogatni, hanem egyenesen megpuszilni illett, egy oszlopon felfelé mászó kicsi kőoroszlán és ennek a történetét részletező réztábla.  A 2019-es Covid azonban véget vetett az efféle régi hagyományoknak még Gironában is. A tiltott tevékenységre még egy tábla is figyelmezteti a gyanútlan idelátogatókat!

girona, vasút, spanyolországNe puszild meg a réztáblán látható lény fenekét!, figyelmeztet a tábla!

A gironai lény nem más, mint a ”a gironai oroszlán" – hivatalos nevén "La Lleona de Girona", bár igazából inkább egy karcsú, macskaszerű állatra emlékeztető kőszobor, nem kifejezetten klasszikus oroszlán.

A szobor egy középkori oszlopon kúszik felfelé, és a fenekét mutatja a járókelők felé. Az oszlop az egyik városkapu (a Sant Feliu-templom közelében) mellett található. A hagyomány szerint ha valaki megpuszilja az állat hátsóját, az garantáltan visszatér még Gironába. Már a középkorban is élhetett ez a helyi babona.

A régi időkben az emberek inkább megérintették vagy megcsókolták a szobrot, hogy szerencsét, hosszú életet vagy szerelmet hozzon.

Később ez szinte kötelező turista-rituálévá vált, a város egyik legismertebb, bár kissé bizarr látványosságává.

A 2019-ben kezdődő világjárvány után a város figyelmeztető táblát helyezett el, amely lebeszéli a turistákat a „pusziról” – higiéniai okokból. Ez azóta is ott van, és gyakran fényképezik is, mert különös kontrasztot ad a régi hagyomány és a modern egészségügyi világkép között.

Olyan híres lett a szobor, hogy szuvenírként is kapható (La Lleona mini változatban), és a városi túrák is szinte kivétel nélkül tartalmazzák ezt a megállót (én is így vettem csak észre, hogy kisebb tömeg állt mellette és fotóztak valamit).

A helyiek egy része viccesen azt mondja: „aki nem puszilta meg a Lleonát, az nem is járt Gironában”.

A „fenekét mutató kőoroszlán” nemcsak egy szobor, hanem Gironához szorosan kötődő kulturális mém, mely tökéletesen példázza, hogyan lesz egy apró köztéri részletből szinte zarándokhely.

A legalább 39 fokos kánikula igazán fejbekólintó volt, a napon tartózkodva még egy szalmakalap is védett a tűző naptól. Igazán meglepő és kellemes érzés volt újra az állomás felé indulni, végig a felüljáró alatt, mely kellemes árnyékot biztosított, elviselhetővé téve a nyári forróságot. A vasúti híd így nem csak egy szükségmegoldás, hanem egy zöld folyosó is a sűrűn beépített városban. 

girona, vasút, spanyolországVisszafelé az állomásra

girona, vasút, spanyolországÚjra a váróteremben

girona, vasút, spanyolországA fonódott vágány közelebbről, színe alapján már évek óta minden vonat a föld alatti állomást használja

girona, vasút, spanyolországÉrkezik a Barcelónába tartó vonatom, az állomást csak motorvonatok érintik, a sűrű vonatforgalmat a négy vágány szolgálja ki.

2012-ben még mozdonyos vonatot is lehetett az állomáson fotózni (kép forrása: Wikimedia Commons)

Girona tehát nemcsak történelmi városként, hanem a vasúti megoldásaival is figyelmet érdemel – számomra egy felejthetetlen igazi élmény volt!

Nektek hogy tetszik a gironai vasúti híd? El tudnátok képzelni hasonló megoldást Magyarországon is? 

Girona a Google térképén

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: spanyolország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr618900106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása