Spanyolország rendelkezik Európa leghosszabb és a világon a második leghosszabb nagysebességű vasúthálózatával. Az állami vasúttársaság, a Renfe azonban nem töri össze magát, hogy a több milliárd euróbl megépült hálózatot ténylegesen kihasználja. A spanyol hálózat a világ legkihasználatlanabb nagysebességű vasúthálózata.
AVE motorvonat halad Katalóniában, Barcelona és Girona között, éppen külön szintben keresztezi a régi tengerparti vonalat Maçanet-Massanes állomásnál
Nem csoda hát, ha a szomszédos országok szemet vetettek erre a piaci résre és megpróbálnak minél nagyobb szeletet kihasítani a tortából. Az elkényelmesedett spanyol államvasútnak azonban nem igazán tetszik ez a trend.
Az Francia Államvasutak, az SNCF fapados leányvállalata, az Ouigo tovább bővítette tevékenységét Spanyolországban, és április 19-én napi két oda-vissza járatot indított Madrid-Valladolid között.
"Az egyszeri viteldíjak 9 eurótól indulnak, és kezdetben heti 14 000 jegyet kínálnak. Az üzemeltető további olcsó jegyeket tehet elérhetővé TGV Duplex emeletes vonatszerelvényeinek többszöri közlekedtetésével, ha a kereslet ezt indokolja" - nyilatkozta az Ouigo.
Eközben június 1-jétől ezek a járatok Madridtól egészen Alicante és Albacete felé is közlekednek, a legtöbb vonat pedig Cuencában is megáll.
Spanyolország jelenlegi, épülő, és tervezett nagysebességű vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
A 2024-es év hátralévő részében az Ouigo tervezi a szolgáltatások kiterjesztését Murcia felé, a vonatok várhatóan június vége körül indulnak. Az év második felében az üzemeltető várhatóan Sevilla, Córdoba és Málaga felé is indít vonatokat.
A fapados szolgáltató legújabb bővítési terveinek bejelentése vitát váltott ki a helyi médiában, miután Óscar Puente közlekedési miniszternek tulajdonított megjegyzések azt sugallták, hogy az Ouigo és társa, a nyílt hozzáférést biztosító Iryo „árdömping” taktikát alkalmaz. Puente azzal fenyegetőzött, hogy feljelenti a két szolgáltatót a versenyhatóságnál, a CNMC-nél, amiért azok szerinte „rendkívül hűtlen taktikát” alkalmaznak.

Ouigo szerelvény Alicante állomáson (kép forrása: www.railtech.com)
Puente szerint a díjszabási politika azzal a kockázattal jár, hogy a RENFE-t, a hagyományos szolgáltatót „nagyon rossz eredményekre kényszeríti azokon az útvonalakon, amelyek egykor nagyon nyereségesek voltak”. Megemlítette, hogy az Ouigo évente 1 milliárd eurót fizet az infrastruktúra-üzemeltető ADIF AV-nak hozzáférési díjak formájában, és hozzátette, hogy „ezt nagyon is szem előtt fogom tartani a következő találkozón, amikor azt kérik majd, hogy az ADIF csökkentse a díjakat. A válaszom az lesz, hogy képesek megfizetni azokat”.
Hélène Valenzuela, az Ouigo España ügyvezető igazgatója erre úgy reagált, hogy „ez az első alkalom, hogy [a miniszter] szid minket azért, mert alacsony viteldíjakat kínálunk. Sem dömping, sem támogatások - ezek nem léteznek. Kapcsolatban állok az összes hatósággal, és szeretném a minisztert hamarosan a vonatainkon üdvözölni. Van a politika és van az üzlet, és mi az üzletben vagyunk."
A pályavasút, a teherszállítás és a személyszállítás szétválasztása azért történt meg minden országban, hogy új szereplőknek is legyen esélyük belépni a piacra. Ezt kihasználva az olaszok és a franciák beléptek a spanyol nagysebességű személyszállítási piacra. De Németországban és Ausztriában is sorra jelennek meg a privát személyszállító szolgáltatók. Magyarország azonban kivétel ebben is, a kormány a MÁV csoporttal együtt sikeresen szabotálta többször is az új szereplők megjelenését, így piaci verseny Magyarországon 2030 előtt nem várható.
Forrás
* A Railway Gazette weboldal ‘Price dumping’ row mars Ouigo’s latest expansion című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek