HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.12.30. 23:53 Balogh Zsolt

Megindult a forgalom a Pajeras-bázisalagúton keresztül

Spanyolország nagysebességű vasúthálózata tovább bővült 2023-ban is, egy már közel 20 éve építés alatt álló alagúttal a nagysebességű AVE hálózat immár elér Asztúriáig is. Az eredetileg 2024-re tervezett átadást előrébb hozták 2023 végére, a menetrend szerinti személyforgalom november 30-án indult meg az ország északi részén található Cordillera Cantábrica hegységen átvezető Pajares bázisalagúton keresztül, miután előző nap VI. Fülöp király részvételével ünnepélyesen megnyitották az alagutat.

AVE, pajeras- bázisalagút, spanyolországAz ünnepi vonat megállt Leónban a Madridból Oviedóba tartó útja során (fotó: Toma Bacic)

Az 50 km hosszú Variante de Pajares megnyitása, amely magában foglalja a 28,4 km hosszú bázisalagutat és összesen 40,4 útvonal-kilométernyi alagutat, megszünteti a vonatok számára a León és Oviedo közötti kanyargós, a magasan fekvő hágón való áthaladás szükségességét. A 2004 óta épülő útvonalat régóta stratégiai prioritásnak tekintik a Madrid és az asztúriai városok közötti menetidő csökkentése érdekében.

Az új átkelés építésének költségeit most legalább 3,7 milliárd euróra becsülik, ami 2 milliárd euróval több, mint az eredeti előrejelzés, amely szerint a vonalnak 2010-ben kellett volna készen állnia a forgalomra. Maga a bázisalagút tervezési sebessége 275 km/h, a vonal többi szakaszát pedig 200 km/h sebességre tervezték.

A 28 km-es bázisalagút bejárata

A Királyi vonat

November 29-én 13 óra 35 perckor indult el az ünnepélyes avatóvonat Madrid Chamartínból. A vonaton VI. Fülöp király, Pedro Sánchez miniszterelnök, Óscar Puente nemrég kinevezett közlekedési miniszter, Alfonso Fernández Mañueco, Kasztília és León regionális kormányának vezetője, valamint asztúriai kollégája, Adrián Barbón utazott. A vonat 3 óra 10 perc alatt ért Oviedóba, ahol gaita, azaz asztúriai dudás fogadta.

 A RENFE kezdetben napi öt pár Madrid-Oviedo-Gijón vonatot indít Talgo S130 sorozatú nyomtávváltós szerelvényekkel. Az 508 km-es útvonalra jellemzően 3 óra 50 perc a menetidő végállomástól végállomásig, az új útvonal megnyitásával a menetidő valamivel több mint 1 órával csökken. 2024 közepétől a RENFE várhatóan több vonatot vezet indít, és az S130 sorozatú vonatszerelvényeket Talgo Avril S106 sorozatra cseréli; továbbá tervezi egy olcsó Avlo szolgáltatás indítását Gijón és a főváros között, amely minden közbenső állomáson megáll.

A "geológiai akadályok" leküzdése

A megnyitó ünnepségen Sánchez miniszterelnök azt mondta, hogy az új nagykapacitású, nagysebességű vonallal Asztúria régió "megfordította a korábbi vasúti elszigeteltséget".

"Asztúria és Kasztília és León megnyílt az új befektetések és lehetőségek előtt" - tette hozzá. "Ma már nem olyan erősek azok a geológiai akadályok, amelyek elválasztják Asztúriát a félsziget többi részétől. Ez a lendület nem áll meg itt. Több mint 9 milliárd eurós portfólió van folyamatban a nagysebességű vonalak kiépítésére más területeken, például Kantábria, Baszkföld, Navarra és Extremadura területén; valamint a földközi-tengeri és atlanti folyosókon való további előrehaladásra, olyan stratégiai tétekre, amelyek döntően hozzájárulnak területünk strukturálásához és versenyképesebbé tételéhez".

Adrián Barbón, az asztúriai regionális hatóság elnöke hangsúlyozta, hogy "mától kezdve Asztúria közelebb áll ahhoz, hogy elhiggye, hogy inkább jövője van, mint múltja. A Pajares megnyitása egy pszichológiai korlát lebontását jelenti. Ettől a történelmi naptól kezdve a hercegség a jövő iránti éhséggel kezdi meg a változások évtizedét".

A régió a turizmus jelentős fellendülésében reménykedik, a helyi önkormányzat arra számít, hogy az Asztúriába vasúton érkező látogatók száma a jelenlegi évi 260 000-ről több mint 600 000-re nő.

A nyomtáv bonyolultsága

Az eredetileg az 1990-es években tervezett útlerövidítés tervezése és kivitelezése számos késedelmet szenvedett, részben a projekt terjedelmének változása és a kormány új vonalak fejlesztésére vonatkozó politikájának módosítása miatt.

A kétcsöves bázisalagút egyik járata széles, 1668 mm-es nyomtávú pályát tartalmaz, amely a jövőben 1435 mm-es normál nyomtávú pályára is átépíthető.

Az eredmény egy olyan vasútvonal, amely üzemeltetési szempontból rendkívül összetett, nem utolsósorban a normál és az 1668 mm-es nyomtávú vágányok keveréke miatt. Míg a régió legtöbb vasútja széles nyomtávot használ, a spanyol politika általában az 1435 mm-es nyomtávot részesíti előnyben a nagysebességű vonalak esetében.

Fonódott vágány az alagútban

A Pajares-projekt során azonban világossá vált, hogy Asztúriában egy teljesen új hálózat kiépítése belátható időn belül nem valószínű, hogy életképes lenne, és hogy az alagút alapvonalát mindenképpen áruszállításra is használni kellene. Ennek eredményeképpen a nyomtávváltó állomások Leónban és Campomanesben, az alagút északi portáljának közelében találhatók, és maga az alagút egy széles nyomtávú és egy két nyomtávú vonallal rendelkezik. A széles nyomtávú vonalat olyan keresztaljakra fektették, amelyek a jövőben 1435 mm-es nyomtávra alakíthatók át.

A Gijón-León vasútvonal és a novemberben átadott alagút. Az alagút jelentősen lerövidíti majd az utat a jövőben, kihagyva a jelentős akadályt jelentő Pajares-hágót (kép forrása: Wikimedia Commons)

Hasonlóan bonyolult a villamosítás is. A vágányt 25 kV 50 Hz-en táplálják, hogy megfeleljen a León és Madrid közötti 1435 mm-es nyomtávú nagysebességű vonalnak. A hegyvonulat két oldalán lévő szakaszok azonban továbbra is a régi 3 kV-os egyenfeszültségen vannak bekötve. Ez azt jelenti, hogy az Asztúria felé a Pola de Lénától északra vezető útvonalon közlekedni kívánó személyszállítónak változó nyomtávú, több rendszerű motorvonatokból álló flottával kell rendelkeznie; jelenleg csak a RENFE flottája felel meg ennek a követelménynek. Az árufuvarozási piacon az üzemeltetőknek szintén többáramnemű villamos mozdonyokra van szükségük, hogy ne kelljen dízelüzemű vontatáshoz folyamodniuk.

A régi útvonal

Az új nyomvonal megnyitása kétségeket ébresztett a Rampa de Pajares-en átvezető korábbi vonal jövőjével kapcsolatban, még akkor is, ha az jelentős hasznot jelentene a magánüzemeltetők vagy a többáramnemű járművekkel nem rendelkező új belépők számára.

A közlekedési minisztérium szerint a régi vonal fenntartása a következő 15 évben mintegy 700 millió eurós kiadást igényelhet. A vonalon jelenleg számos ideiglenes sebességkorlátozás van érvényben, némelyik akár 30 km/órás sebességgel is, és gyakoriak a meghibásodások, amelyeket az elhasználódott villamos berendezések okoznak. Rossz időjárás esetén a földcsuszamlások veszélye is fennáll, télen pedig a hó okozhat gondot.

A Pajares-hágón átvezető régi útvonal jövője bizonytalan.

November 19-én az ALSA Rail egy 269 sorozatú villanymozdony által vontatott chartervonatot közlekedtetett Gijón és Villamanín között, amelyen a 260 ülőhely majdnem mindegyike elkelt. Az utasok között vegyesen voltak vasútrajongók és helyiek, és az utazás szép időben zajlott, ami arra késztette a magánüzemeltetőt, hogy a jövőben felmérje a turistaforgalom lehetőségeit a nyári szezonban. Az ALSA Rail karbantartó bázissal rendelkezik Asztúriában, és az 1668 mm-es nyomtávú, egyenáramú villamosítással rendelkező déli összeköttetés fenntartása üzemeltetési szempontból előnyös lenne.

Az idén más európai alagútfolyosók - nevezetesen a svájci Gotthard - meghibásodása szintén rávilágított a nemzeti és nemzetközi vasúti hálózatok redundanciájának fontosságára.

A Gijónig történő jövőbeli hosszabbítás

A Pajares-projekt munkálatainak 2004-es megkezdésekor a kormány határozott tervei között szerepelt a nagysebességű hálózat északabbra, Gijónig történő meghosszabbítása, hogy a város és Madrid közötti utazási idő még tovább csökkenhessen, mintegy 2 óra 30 percre.

Az új vonal megnyitása mintegy egy órával csökkentette az Asztúria és Madrid közötti menetidőt.

A következő években azonban kérdések merültek fel a meghosszabbítás optimális útvonalával kapcsolatban, különösen azért, mert az eredeti javaslatok elkerülték Oviedo központját, és egy Gijón keleti szélén lévő állomást tartalmaztak.

2016-ban a kormány egy olyan módosított útvonalat terjesztett elő, amely Gijón és Oviedo városközpontját is kiszolgálja, de ehhez sokkal több alagútépítésre lesz szükség. Azóta a tervek nem sokat haladtak előre, és komoly kétségek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a Pola de Lenától északra valaha is normál nyomtávú síneket fektetnek-e le. Praktikusabb megoldás lehet az asztúriai hálózat nagyobb részének vegyes nyomtávúvá alakítása, ami megfelel az ország északi részén máshol alkalmazott gyakorlatnak, nevezetesen a "baszk Y" tervnek, amely egy kettős nyomtávú folyosót tartalmaz a francia határ közelében vekvőHendaye-ig.

A Pajeras projekt története

Forrás

* Railway Gazette - Pajares cut-off opens to plug Asturias into Spanish high speed network

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: spanyolország ave


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3718291883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása