Spanyolország 1992 óta építi nagysebességű vasúthálózatát, mely mára már több, mint 3100 km hosszúságban épült ki, megelőzve ezzel még a szomszédos Franciaország TGV-hálózatát is. Ám hiába a korszerű infrastruktúra, az akár 310 km/h sebességgel közlekedő vonatok és a kiterjedt hálózat, az utasszámok jócskán elmaradnak attól, melyet egy ekkora hálózat el tudna szállítani.
A RENFE, Spanyolország államvasútja nem törekedett a kínálati menetrendre, mindössze azért sikerült évről-évre jó eredményeket felmutatnia, mert a hagyományos vasúthálózat még ettől is rosszabb. A piacnyitás itt kopogtat már a küszöbön, ezért a RENFE is kénytelen lépni.
Csatoltan haladó Avlo motorvonatok Spanyolországban
Az utasszámok felpörgetésének egyik módja, hogy alacsonyabb szolgáltatási szintet biztosító, "fapados" járatokat is indít. Az ígéretes és hiánypótló szolgáltatás elindítását azonban a világjárvány miatt többször is elhalasztani kényszerültek, de 2021-ben már sikerül elindítani.
A RENFE olcsó, nagysebességű szolgáltatása Avlo márkanév alatt, a Covid-19 járvány okozta több mint egyéves késést követően a tervek szerint 2021. június 23-án végre elindul. A dátum kiválasztása sem véletlen, ezen a napon fogják megünnepelni ugyanis a RENFE alapításának 80. évfordulóját. A szolgáltatás eredetileg 2020. áprilisában indult volna, ám a turizmus nagymértékű visszaesése miatt több mint egy évvel elhalasztották a tervezett indulást.
Az Avlo szerelvény grafikája
Az első jegyeket január 24-én elkezdték értékesíteni, a Madrid és Barcelona közötti 630 km-es utazás alapdíja 5 euró, ez három hétig, február 14-ig érhető el. A jegyeket eleinte csak az Avlo weboldalán lehetett megvásárolni, majd február elejétől elérhetővé váltak a RENFE csatornáin keresztül is. A RENFE egy induló szolgáltatást tervez napi négy oda-vissza útra Madrid, Barcelona és Figueres között, hozzátéve, hogy a menetrend módosítható a kereslet tükrében.
Az Avlo öt módosított Talgo 112 sorozatú motorvonatból álló flottát üzemeltet, amelyek egyenként 438 utas befogadására képesek. A nagysebességű RENFE flotta többi részéhez hasonlóan ezek is igazoltan megfelelnek a szigorúbb higiéniai előírásoknak, és megújuló forrásokból származó energiával működnek majd. A vonatok a RENFE fehér flottaszíne helyett lila fényezést kaptak, így feltűnően kilógnak majd a megszokott hagyományos vonatok közül.
A "fapados" utastér
A "fapados" nagysebességű vonatokat a francia SNCF is vezette be már több viszonylaton is. A francia szolgáltatás azonban több korlátozást is tartalmaz az alacsonyabb árért cserébe: sűrűbbre székezett vonatokat használnak, korlátozzák a felvihető csomagok számát és bizonyos esetekben a belvárosi pályaudvarok helyett külvárosi, olcsóbb állomásokat szolgálnak ki. A Brüsszel felé közlekedő Izy ráadásul útja egy részét nem is nagysebességű pályán teszi meg, így a menetideje is hosszabb a normál TGV-khez képest. A RENFE Avlo szolgáltatásáról egyelőre még nem érkeztek ilyen hírek, az ország eltérő nyomtávolságú hagyományos vasúthálózata miatt sem az útvonal, sem a végállomás nem változtatható meg a normál AVE vonatokhoz képest.
A szolgáltatás kezdetben Puerta de Atocha, Guadalajara-Yebes, Calatayud, Zaragoza-Delicias, Lérida Pirineos, Camp de Tarragona, Barcelona Sants, Girona és Figueras-Vilafant állomásokat fogja kiszolgálni.
A menetidő Madrid és Barcelona közötti közvetlen járattal 2 óra 30 perc lesz a 630 km-es útvonalon. Ez 252 km/h-s átlagsebességet fog jelenteni, a szerencséseknek mindössze 5 euróért!
Az értékesítést megkezdődően az első 24 óra alatt 100 ezer jegyet adtak el, ami mindenképpen kedvező startnak mondható.
Források
* www.railwaygazette.com - RENFE’s Avlo high speed service to launch in June
* Az Avlo hivatalos oldala
Utolsó kommentek