HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.03.17. 00:20 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Szaúd-Arábiában

A mai cikkben a Közel-Keletre látogatunk, ahol hamarosan forgalomba állnak a spanyol Talgo nagysebességű szerelvényei. Szaúd-Arábiában eddig vasút is alig volt, ám látványos fejlődésként azonban 2015-től 444 km-nyi újépítésű vasútvonalon vonatozhatunk óránként 320 km/h sebességgel!

A későbbiekben pedig további vonalak építése várható az országban, igaz, ezek már alacsonyabb sebességre lesznek csak alkalmasak.

Haramain HSR nagysebességű Talgo vonataA Haramain HSR nagysebességű Talgo vonata (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Ha a vasútvonal elkészül, akkor a Harmain HSR lesz a világ első sivatagi nagysebességú vasútvonala!

Szaúd-Arábia lakosainak száma kb. 28 millió fő, melyből 5 millió a bevándorló és vendégmunkás. Az országban 1938-ban találtak először kőolajat, a termelés 1946-tól indult meg. Azóta a gazdaság a kőolajbányászatra és exportra épül, a folyamatosan növekvő gazdagságát ennek a hatalmas fekete arany készletnek köszönheti. Az olajipar állítja elő a GDB 45%-át, az állami bevétel 75 %-át, az exportbevétel 90 %-át. A hatalmas ország vasúthálózata fejletlen, hiszen a legfontosabb ásványkincset csővezetékekben a leggazdaságosabb szállítani. A lakosság eloszlása pedig egyenlőtlen, a Vörös-tenger melletti partmenti sávban él a lakosság többsége, míg az ország többi része nagyrészt lakatlan. Így a vasútvonalak hossza 2009-ben mindössze 1378 km volt.

Az ország lakosságának 100 %-a muszlim vallású. Szaúd-Arábiában található az iszlám legfontosabb és legszentebb zarándokhelye, Mekka is, ahol a Kába szentélyben őrzik a koromfekete Kába-követ. A legenda szerint a kő az égből hullott alá. Akkor még fehér volt, és csak azután lett fekete, hogy magába szívta az eredendő bűnt.

Minden muszlim vallású ember kötelessége, hogy egyszer életében elzarándokoljon Mekkába, így a ramadán idején az országot elárasztják a hívők a világ minden tájáról. Mivel Mekkába csak autóút vezet, szükségessé vált egy vasútvonal építése is a zarándokok számára.

A 444 km hosszúságú Haramain nagysebességű vasútvonal az ország nemzetközi repülőterét fogja összekötni Mekkával, hogy a több millió utazó kényelmesebben elérje célját.

Harmain HSR Szaud-ArábiaAlapozás (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

A 2009 márciusáben kezdődött építkezésen 14 vállalat dolgozik, melyből csupán 2 szaúdi, a többi 12 pedig spanyol. Megtalálható közöttük Spanyolország államvasútja, a RENFE is, éppúgy, mint a spanyol vasúthálózatot üzemeltető és építő ADIF. 2013-ban Spanyolország rendelkezett Európa leghosszabb nagysebességű vasúthálózatával, a 2515 km-nyi nagysebességű vasútvonal majd 500 km-rel több, mint a szintén világhírű francia TGV hálózata.

A vonal és az állomások építése 2547 millió eurót, a vonatokra 1257 millió eurót, a működtetésre és a karbantartásra 2932 millió eurót fordítanak. A projekt teljes költsége 6736 millió euró, magyar pénzben kifejezve, 310 forintos árfolyamon számolva, ez kb. 2088 milliárd forintnak felel meg.

Harmain HSR Szaud-ArábiaAz építkezés madártávlatból (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Az új vasútvonalhoz négy új vasútállomás is épül. Ebből kettő, Mekka és Medina fejpályaudvar-jellegű, kettő pedig, Jeddah és King Abdullah üzleti negyed állomása átmenő állomás lesz. Az épületek tervezésével a világhírű Foster + Partners-t és a Buro Happold építész- és tervezőirodákat bízták meg, melyek ebben a mezőnyben a leghíresebb irodák a világon, rengeteg nemzetközi tapasztalattal.

szaudAz állomás építése (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Az épületek tervezésénél kiemelt szempont volt, hogy egyediek legyenek és tükrözzék a helyi és az iszlám építészet múltját, különösen Mekka és Medina esetében. A világításnál fontos kritérium volt, hogy minél több természetes fény jusson be.

Az állomások építését két vállalat kapta, Mekka és Medina állomást a Saudi Bin Ladin Group, Jeddah és King Abdullah üzleti negyed állomást a Saudi Oger Joint Venture építheti fel.

Harmain HSR Szaud-ArábiaAz állomás tetőszerkezete (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Harmain HSR Szaud-ArábiaAz egyik állomás látványterve (kép forrása: Saudi Railways)

Harmain HSR Szaud-ArábiaAz egyik állomás látványterve (kép forrása: Saudi Railways)

Az épületekben lesz induló és érkező utasváró, kávézók, üzletek és VIP váróterem, de tartozik majd hozzá parkoló, sőt még mecset is, mind a négy város esetében 600 fős befogadóképességgel. Mindez azért, hogy a lehető legnagyobb kényelmet biztosítsák az utasoknak.

Természetesen ezzel együtt kiépül az állomás tömegközlekedési kapcsolata is.

Harmain HSR Szaud-Arábia térképA vasútvonal elhelyezkedése Szaúd-Arábiában (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Harmain HSR Szaud-ArábiaA világ első sivatagi nagysebességű vasútvonala (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Harmain HSR Szaud-ArábiaÉpül a pálya a lakatlan tájon (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

A vasútvonal végig kétvágányú, felsővezetékkel és  25 kV feszültséggel villamosított, de szokatlan módon a frekvencia nem az általánosan elterjedt 50, hanem a némiképp magasabb 60 Hz lesz. A pálya 360 km/h sebességre alkalmas, de a menetrend szerinti vonatok csak 320 km/h sebességgel fognak rajta közlekedni. A menetidő Jeddah és a 78 km-re található Medina között kevesebb mint fél óra, Medina és Mekka közötti 410 km-re pedig elég lesz kevesebb, mint 2 óra.

A vágányok, a járművek és az állomások úgy lettek kialakítva, hogy elviseljék az itteni nappali forróságot és az éjszakai lehűlést is. A.hőmérséklet egy nap alatt a vasút nyomvonalán 0 és 50 C fok között ingadozik.

Harmain HSR Szaud-Arábia Talgo vonatTalgo vonatok Szaúd-Arábiában (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

A vasútvonalra a már Spanyolországban ismert és bevált Talgo 350 sorozatú motorvonatok kerülnek, melyek maximális sebessége 330 km/h. Szaúd-Arábia állami vasúttársasága 42 db motorvonatot (más források szerint 35 db + 23 opció) rendelt meg. A forgalom indulásakor napi 35 járatpárt terveznek indítani.

A Talgo 350 sorozat, vagy ahogy a spanyol vasútnál ismert, az AVE S102 sorozat

A motorvonatot a spanyol Talgo és a Német ADTranz (napjainkban Bombardier Transportation) tervezte és gyártotta elsősorban a Madrid-Barcelona közötti nagysebességű vasútvonalra. Tervezési sebessége 350 km/h (melyről a típus a hivatalos nevet is kapta), ezt azonban nem sikerült elérnie a vontatómotorok 8000 kW teljesítménye végett. A minimum 330 km/h sebességre mindenképp szükség van, hogy tartani tudja a két város közötti 630 km-en a 2 és fél órás menetidőt.

A prototípus két vonófejjel és közte három betétkocsival 2002. október 11-én 362 km/h sebességet ért el. Később ez a szerelvény az ADIF-hoz került, ahol napjainkban mérővonati feladatokat lát el Spanyolország nagysebességű vasútvonalain. A tesztek után a RENFE 2004-ben 16 szerelvényt rendelt a Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonalra, melyek szállítása 2004-ben meg is kezdődött. A típus engedélyeztetéséhez a tervezett menetrendi sebesség 110%-át kell elérni ahhoz, hogy minden engedélyt megkaphasson, azonban 2004. június 26-án csak 362 km/h sebességre sikerült felgyorsulnia, így a 350 km/h sebességre való engedélyt nem kaphatta meg.

A tesztek után a vonatok közül nyolc a Madrid-Zaragoza-Lleida viszonylatra került, ahol 2005. február 26. óta menetrendszerint közlekednek. Kezdetben a vonatok maximális sebességét 200 km/h-ban korlátozták, ugyanis gondok merültek fel a biztosítóberendezéssel. 2007 május 7-től, miután az ETCS Level 1 biztosítóberendezést is üzembe helyezték, a vonatok sebességét 300 km/h-ra sikerült felemelni.

Az ETCS Level 2 üzembe helyezése lehetővé tette a sebesség további növelését 330 km/h-ra, így tarthatóvá vált a 2 és fél órás menetrend Madrid és Barcelona között. De addigra már a Siemens Velarói (melyek a német ICE 3 spanyol rokonai) is megérkeztek, így a két város közötti, megállás nélküli közlekedést is elorozták a Talgo 350 orra elől. A pórul járt vonatok így a lassabb, több helyen megálló járatokként közlekednek 2 óra 57 perces és 3 óra 23 perces menetidőkkel.

Később a RENFE további 30 hasonló motorvonatot rendelt még, némileg eltérő műszaki tartalommal. Ezeket a szerelvényeket 2008 és 2010 között szállították le. A motorvonatok az AVE S112 sorozatba kerültek.

A két vonófej közé maximum 12 Talgo betétkocsit lehet kapcsolni, melyben összesen 318 ülőhely található. A 322 tonnás vonat 25 kV 50 Hz feszültségről működik, a vontatómotorok a vonat két végén található vonófejekben találhatóak. Legnagyobb teljesítménye 8000 kW. Napjainkban a fent említett viszonylaton kívül még a Madrid-Málaga, Sevilla-Valencia és Madrid-Huesca városok között közlekednek.

A vonat orrának különleges kialakítása miatt kapta a spanyoloktól a "Pato" becenevet, mely magyarul egyszerűen csak "Kacsát" jelent, utalva rá, hogy a vonófej formája egy kacsacsőrre emlékeztet. A csőr kialakítása csökkenti a légellenállást és a vonat által keltett zajterhelést.

Remélhetőleg a Szaúd-Arábiába kerülő vonatokkal kevesebb probléma lesz, mint a spanyol testvéreikkel.

Harmain HSR Szaud-Arábia vonatbelső utastérA vonat belseje (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

szaudAz ülések a beépített képernyőkkel (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

A vonatokról található képeket elnézve az utastérben sem lesz ok a panaszra, a kényelmesnek tűnő bőrülések fejtámlájába LCD monitorok kerültek, hogy az utazás alatt se unatkozhassanak az emberek.

A szerelvények külső festése legnagyobbrészt fehér, csak a vonófejek vezetőállása környékén van némi barna szín. Oldalán díszítésként egy zöld és egy barna csík fut végig, megtörve a nagy hófehér felületet. A kacsacsőr orrára pedig az üzemeltető vasúttársaság logója került még fel.


A vasútvonal a Google térképén (View Haramain High Speed Rail in a larger map)

Így ha minden a tervek szerint halad, a 2015-ös ramadán idején a hívők már nagysebességű vonatal juthatnek el Mekkába a kába kőhöz.

 Források:
* Az angol Wikipédia Haramain High Speed Rail Project szócikke,
* Az angol Wikipédia AVE Class 102 szócikke,
* A Saudi Railways hivatalos honlapja

komment

Címkék: ázsia nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr155850593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pocaklakó minimanó 2014.03.17. 17:15:48

De miért nem a helyiek építik meg?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.03.17. 22:30:24

@pocaklakó minimanó: Mert se technikai tudásuk, se járműiparuk, se építési, se üzemeltetési tapasztalatuk nincs, pénzük viszont van!

pocaklakó minimanó 2014.03.18. 09:15:16

@Balogh Zsolt:

Érdekes, mert én meg folyton azt olvasom a különféle kiadványokban, hogy ennyire meg annyira fejlesztik az oktatást... meg effélék.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.03.18. 16:32:11

@pocaklakó minimanó: Ezt sajnos nem tudom, de esetleg még az lehet, hogy az oktatásra fordított idő és pénz még nem ért be. De lehet, hogy most lelkesen tanulják a vasútépítést és a következő szakaszt már önállóan fogják megépíteni. Akár csak Dél-Koreában!
süti beállítások módosítása