Angliát a kontinentális Európával összekötő Csatorna-alagút, bár rendkívül nagy potenciállal rendelkezik, mégis messze a teljes kihasználtsága alatt üzemel. Ennek oka a bonyolult politikai, üzleti és biztonságtechnikai környezet, mely az Eurostar vasúttársaságnak szinte kizárólagos monopóliumot biztosít, míg az új belépőket teljesen elleheteleníti. Sok társaság próbált már átjutni ezen az alagúton, ám többségük nem tudott megbírkózni az ellenséges környezettel.
Eurostar vonat a Csatorna-alagútban (kép forrása: Julien Knaub/Getlink)
Ám ez a helyzet talán végre változik, ugyanis a vasúti ágazat végre elérte azt a „fordulópontot”, amely megkönnyíti az Eurostarral versenyző új nemzetközi személyszállító vonatüzemeltetők indulását az Egyesült Királyságba tartó útvonalakon.
Ezt a Csatorna-alagút koncessziós vállalkozója, a Getlink is így látja, és a Virgin és az Evolyn is kihasználja ezt, és komoly javaslatokat dolgoz ki új szolgáltatásokra.
Yann Leriche, a Getlink vezérigazgatója 2024. november 19-én a londoni alsóházban az Egyesült Királyság parlamenti vasútügyi csoportjának (All-Party Parliamentary Rail Group) előadásában elmondta, hogy négy oka van annak, hogy „fordulóponthoz érkeztünk”.
Először is elmondta, hogy az utasok igényt tartanak a London és olyan városok közötti átmenő vonatokra, mint Köln, Frankfurt, Genf, Marseille és Bordeaux.
Bordeaux is már nagyon régóta szeretne közvetlen londoni kapcsolatot
Másodszor, szerinte most már könnyebb új nemzetközi járatokat indítani. A pályahasználati jogok megszerzésének bonyolultsága csökkent, a szabványok harmonizációja pedig egyszerűsítette a gördülőállomány jóváhagyási folyamatát. Ennek eredményeképpen a „ha holnap úgy döntenénk, hogy elindítunk egy Egyesült Királyság-Németország szolgáltatást”, akkor az üzembe helyezésig eltelt idő a becslések szerint 10 évről öt évre csökkent.
Harmadszor, politikai konszenzus van abban, hogy új vasúti szolgáltatásokra van szükség.
Végül pedig a magánszektor hajlandó finanszírozni és üzemeltetni az új szolgáltatásokat, a gördülőállomány magas költségei ellenére. Mindazonáltal a hosszú folyamatok kihívásokat jelentenek, és Leriche szerint az ágazat egészének hatékonyabb fellépésre van szüksége.
Új belépők
A Párizs-London útvonalon az Eurostarral való versengés terveit 2023 októberében jelentette be az új vállalat, az Evolyn, amelyet a spanyol Cosmen család vezet, és amelyet brit és francia ipari és pénzügyi partnerek támogatnak.
Jorge Cosmen vezérigazgató az APPRG-nek elmondta, hogy „meg vagyunk győződve arról, hogy nagyon jó lehetőség van” a Csatornán átívelő műveletekben, és az Evolyn profitálhat az Egyesült Királyság hosszú tapasztalatairól a nyitott vasúti piacon. Elmondta, hogy a vállalat tervei 1 milliárd eurós beruházást jelentenek.
Eközben a Virgin, amely korábban franchise-szolgáltatásokat működtetett az Egyesült Királyságban, a Csatornán átívelő szolgáltatással kíván visszatérni a vasúti piacra, valamint nyílt hozzáférési terveket tervez az Egyesült Királyságban.
2010-ben már járt németországi vonat Londonban, az egyszeri alkalmat azonban nem követte rendszeres forgalom
Nagyon izgatottak vagyunk, hogy visszatérjünk a vasútra, és a Csatornán átívelő műveletek „olyan piacot jelentenek, amelyet megzavarhatunk és növelhetünk” - mondta Phil Whittingham, a Virgin projektvezetője, a Virgin Trains és az Avanti West Coast korábbi vezetője az APPRG-nek.
Mind a Virgin, mind az Evolyn hangsúlyozta, hogy a piac növekedésére törekszik, nem pedig az Eurostar forgalmának kannibalizálására. "A verseny jót fog tenni a fogyasztóknak” - mondta Whittingham, hozzátéve, hogy "úgy gondoljuk, hogy akár 4 órás utazásokra is ki tudjuk venni az embereket a repülőgépekből".
Megjegyezte, hogy „vonatokat vásárolni nem könnyű”, és a típusjóváhagyás „sok munkát” jelent, de elmondta, hogy a Virgin már sok éve jelen van a vasúti piacon, és rendelkezik a szükséges tapasztalattal az akadályok leküzdéséhez. Elmondta, hogy a Virgin minden nagyobb vonatgyártóval beszélt, mielőtt két beszállítót kiválasztott, és úgy véli, hogy az új vonatokat állami garanciák nélkül is finanszírozni tudja, bár még tisztázni kell a depókhoz és állomásokhoz való hozzáférésre vonatkozó szabályokat.
Hozzáférési jogok
John Larkinson, a brit szabályozó hatóság, az Office of Rail & Road vezérigazgatója részletezte, hogy milyen bonyolult kérdéseket kell tisztázni azzal kapcsolatban, hogy kinek mihez van hozzáférése.
Bár a London St Pancras International állomás bármelyik vasúttársaság és utasai rendelkezésére áll, és Whittingham szerint a Virgin úgy véli, hogy vannak lehetőségek az utaskezelési kapacitás növelésére, kezdetben nem volt egyértelmű, hogy egy új üzemeltető jogosult lesz-e hozzáférni olyan dolgokhoz, mint a Premier váróterem. Azóta megerősítették, hogy igen.
Még jelentősebbek a kelet-londoni Temple Millsben található, az Eurostar által bérelt nagysebességű vonat-karbantartó depóhoz való hozzáféréssel kapcsolatos bonyolult kérdések. Larkinson elmondta, hogy ha egy új belépő nem tud megállapodni az Eurostarral, akkor a szabályozó hatóság megkövetelheti a hozzáférés biztosítását. Ehhez az ORR-nek jobban meg kell ismernie a depó elméleti kapacitását, ha hatékonyan működik; Larkinson szerint az eljárásnak nem kell nehézkesnek lennie, de „tisztességesnek és szilárdnak kell lennie".
A Csatorna-alagúton keresztüli kapacitás nem jelent problémát. Leriche, a Getlink munkatársa elmondta, hogy az infrastruktúrát úgy építették, hogy sokkal nagyobb forgalmat tudjon lebonyolítani, mint a jelenlegi forgalom, amely a 30 évvel ezelőtt prognosztizált forgalomnak csak fele.
Az új belépők ambícióival kapcsolatos további helyi aggodalmakat Sojan Joseph, Ashford parlamenti képviselője vetette fel, aki megkérdezte a feltörekvő üzemeltetőket, hogy megállnának-e az Ashford International állomáson. Az Eurostar 2020-ban felfüggesztette a járatokat, és a járványt követően soha nem tért vissza. Az Evolyn azt mondta, hogy látja a lehetséges keresletet, és megvizsgálja a piac bővítését.
Joseph a Railway Gazette Internationalnak azt mondta, hogy „ha Ashfordot kiszolgálják, akkor én támogatom őket!”.
A Londonból a Csatorna-alagúton áthaladó vonatok jelenleg csak Párizst, Lillét, Brüsszelt, Rotterdamot és Amszterdamot szolgálják ki közvetlenül, más városokat nem.
Forrás
* A Railway Gazette ‘Turning point’ reached for potential new Channel Tunnel train operators című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek