Lassan 30 éve annak, hogy lehetséges vonattal közlekedni az Egyesült Királyság és a kontinentális Európa között. Az induláskor elérhető London-Brüsszel és London-Párizs járatok mellett az évek alatt újabb viszonylatok is indultak és évről-évre növekednek az utasszámok is. Az alagúton való átkelés azonban nem könnyű: a tenger alatti átkelést számos biztonsági intézkedés nehezíti, tovább a túloldalon, Angliában az infrastruktúra sem volt mindenféle jármű számára alkalmas. A HS1 megépítése az alagút angliai bejárata és London között némiképp egyszerűsítette a közlekedést, de az igazi áttörés elmaradt.
Eurostar 374 sorozat
Az Egyesült Királyságba való vonatozás egyik legnagyobb adminisztratív akadálya, hogy a Brit-szigetek nem léptek be a schengeni-övezetbe, ezért az útlevél-ellenőrzés elengedhetetlen. A Londonba induló vagy onnan érkező vonatok utasaira még útlevél-ellenőrzés vár, amit csak bizonyos állomásokon tudnak garantálni, ez pedig a lehetséges célállomások számát is korlátozza.
Az Eurotunnel, az alagutat üzemeltető vállalat a gördülőállomány beszállítóival és a biztonsági hatóságokkal együttműködve dolgozik a Csatornán átmenő vasúti közlekedésre vonatkozó előírások egyszerűsítésén. Ezeket a szabványokat beépítik a most fejlesztett vagy a jövőben épülő vonatok tervezésébe.
Az Eurotunnel, amely ma már a Getlink százszázalékos tulajdonában lévő leányvállalat, 2023. december 14-én jelentette be ezt a franciaországi Coquelles-ben, a Csatornaalagút terminálján tartott rendezvényen. A rendezvényt az alagút 1994. május 6-i hivatalos megnyitásának közelgő 30. évfordulója alkalmából tartották, és amely szerint a változás előkészíti az utat az Egyesült Királyság és az európai szárazföld közötti közvetlen nagysebességű vasúti szolgáltatások megduplázásához a következő 10 évben.
A vállalat szerint az alagúton keresztül közlekedő nagysebességű járatok megduplázása úgy érhető el, hogy a piacra jutási idő tíz évről öt évre csökken azon üzemeltetők számára, akik új járatokat kívánnak indítani London és Köln, Frankfurt, Genf, valamint Zürich között.
Nagysebességű katalizátor
Yann Leriche, a Getlink vezérigazgatója célul tűzte ki az Eurotunnel számára, hogy a következő 10 évben megduplázza a Csatorna-alagúton keresztül közlekedő nagysebességű vasúti szolgáltatásokat.
Yann Leriche, a Getlink vezérigazgatója szerint "a Csatorna-alagút a London és Európa nagyvárosai közötti nagysebességű személyszállítás felgyorsításának katalizátora. A nyílt hozzáférési modell vonzereje és az Eurotunnel mint infrastruktúra-üzemeltető által az új célállomások fejlesztésére ösztönzött lendület kulcsfontosságú tényező az Egyesült Királyság és a kontinentális Európa közötti alacsony szén-dioxid-kibocsátású mobilitás növekedése szempontjából".
2010-ben már járt németországi vonat Londonban, az egyszeri alkalmat azonban nem követte rendszeres forgalom
A holland székhelyű Heuro és a spanyol székhelyű Evolyn társaság is nyilvánosan jelezte érdeklődését egy, a jelenlegi üzemeltető Eurostarral versengő átmenő szolgáltatás iránt. A jelentések szerint a Csatornán át közlekedő nagysebességű járatok piaca iránt érdeklődő további potenciális üzemeltetők közé tartozik az olasz Trenitalia leányvállalata, a QBuzz, a német Deutsche Bahn, amely 2010 októberében bemutató ICE-vonatot hozott Londonba, a spanyol RENFE és a Virgin Group.
Több kapacitás áll rendelkezésre
Az alagúton jelenleg naponta mintegy 400 vonat közlekedik, amelyek többsége személygépkocsi- és teherautószállító-járat, de a Getlink egyik vezetője szerint elegendő kapacitás áll rendelkezésre sokkal több, akár napi 1000 vonat számára is, és "mindenki számára van hely". Ahogy Leriche fogalmazott, "sok lehetőség kínálkozik nagyon kedvező körülmények között", mivel a Getlink "megnyitja történelmünk második fejezetét".
A DB több mint egy évtizeddel ezelőtt tett erőfeszítéseit, hogy Frankfurt am Mainból és Amszterdamból Londonba indítson járatot, meghiúsította a biztonsági előírások bonyolultsága és az Egyesült Királyság határellenőrzésének való megfelelés költsége.
A Csatornán át közlekedő vonatokra vonatkozó előírások módosítását az EU Vasúti Ügynökségével, a franciaországi Établissement Public de la Sécurité Ferroviaire-vel és az Egyesült Királyságban a Rail & Road Office of Rail & Roaddal közösen dolgozták ki. Számos változtatást terveznek, míg azt a követelményt, hogy nagyon hosszú vonatokat kell közlekedtetni, hogy megállás esetén a vonat egy része mindenképpen a 375 m-es időközönként közlekedő alagutak egyik keresztirányú átjárója mellett legyen, már egy ideje megszüntették; a TMST motorvonatok 393,7 m hosszúak voltak, a Siemens által épített Velaro utódaik pedig 400 m hosszúak.
Az Eurostarral való versenyzéshez az üzemeltetőket többek között az Eurotunnel pénzügyi támogatásának lehetősége is vonzhatja, amely az ETICA (Eurotunnel Incentive for Capacity Additions) programján keresztül eddig 9 millió euróval járult hozzá az Eurostar London-Amszterdam járatához; ez az összeg az Eurotunnel szerint 2025-30-ban 23 millió euróra emelkedik.
Potenciális piacok
Az Eurotunnel megjegyzi, hogy az Eurostar London-Amszterdam útvonalán évente megtett 1 millió utazás a potenciális vasúti piacnak csupán egyharmadát teszi ki. Az Eurotunnel potenciális piacai közé tartozik a London-Frankfurt-Köln útvonal is, amely kevesebb mint 5 óra alatt elérhető, és a vasút a légi úton megtett évi 4 millió utazás felét képes lenne megszerezni. Hasonlóképpen, a London-Genf útvonalon a vasút évi 1 millió utast tudna szállítani 5 és fél órás menetidővel, miközben a légi piac ezen az útvonalon évente mintegy 2 és fél millió utat tesz ki. Bordeaux, Lyon és Marseille a további lehetséges célállomások.
Az Eurostar 2015 és 2020 között szezonális járatot indított Londonból Lyonba, Avignonba és Marseille-be, és korlátozott téli sportjáratokat üzemeltetett a francia Alpokba, ezek a 2023-24-es szezonban nem közlekednek, mivel az utasoknak most Lille-ben kell átszállniuk.
Leriche elutasította azt a felvetést, hogy az Eurostar által a londoni St Pancrasban használt meglévő terminál nem tudna több utast fogadni, ha más szolgáltatók további nemzetközi járatokat indítanának, és azt mondta, hogy "helyet találunk", és hogy a tárgyalások folyamatban vannak.
Források
* A Railwaygazette.com Change in safety rules opens door to more cross-Channel operators című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek