A mai cikkben a Közel-Keletre látogatunk, ahol hamarosan forgalomba állnak a spanyol Talgo nagysebességű szerelvényei. Szaúd-Arábiában eddig vasút is alig volt, ám látványos fejlődésként azonban 2015-től 444 km-nyi újépítésű vasútvonalon vonatozhatunk óránként 320 km/h sebességgel!
A későbbiekben pedig további vonalak építése várható az országban, igaz, ezek már alacsonyabb sebességre lesznek csak alkalmasak.
A Haramain HSR nagysebességű Talgo vonata (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Ha a vasútvonal elkészül, akkor a Harmain HSR lesz a világ első sivatagi nagysebességú vasútvonala!
Szaúd-Arábia lakosainak száma kb. 28 millió fő, melyből 5 millió a bevándorló és vendégmunkás. Az országban 1938-ban találtak először kőolajat, a termelés 1946-tól indult meg. Azóta a gazdaság a kőolajbányászatra és exportra épül, a folyamatosan növekvő gazdagságát ennek a hatalmas fekete arany készletnek köszönheti. Az olajipar állítja elő a GDB 45%-át, az állami bevétel 75 %-át, az exportbevétel 90 %-át. A hatalmas ország vasúthálózata fejletlen, hiszen a legfontosabb ásványkincset csővezetékekben a leggazdaságosabb szállítani. A lakosság eloszlása pedig egyenlőtlen, a Vörös-tenger melletti partmenti sávban él a lakosság többsége, míg az ország többi része nagyrészt lakatlan. Így a vasútvonalak hossza 2009-ben mindössze 1378 km volt.
Az ország lakosságának 100 %-a muszlim vallású. Szaúd-Arábiában található az iszlám legfontosabb és legszentebb zarándokhelye, Mekka is, ahol a Kába szentélyben őrzik a koromfekete Kába-követ. A legenda szerint a kő az égből hullott alá. Akkor még fehér volt, és csak azután lett fekete, hogy magába szívta az eredendő bűnt.
Minden muszlim vallású ember kötelessége, hogy egyszer életében elzarándokoljon Mekkába, így a ramadán idején az országot elárasztják a hívők a világ minden tájáról. Mivel Mekkába csak autóút vezet, szükségessé vált egy vasútvonal építése is a zarándokok számára.
A 444 km hosszúságú Haramain nagysebességű vasútvonal az ország nemzetközi repülőterét fogja összekötni Mekkával, hogy a több millió utazó kényelmesebben elérje célját.
Alapozás (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
A 2009 márciusáben kezdődött építkezésen 14 vállalat dolgozik, melyből csupán 2 szaúdi, a többi 12 pedig spanyol. Megtalálható közöttük Spanyolország államvasútja, a RENFE is, éppúgy, mint a spanyol vasúthálózatot üzemeltető és építő ADIF. 2013-ban Spanyolország rendelkezett Európa leghosszabb nagysebességű vasúthálózatával, a 2515 km-nyi nagysebességű vasútvonal majd 500 km-rel több, mint a szintén világhírű francia TGV hálózata.
A vonal és az állomások építése 2547 millió eurót, a vonatokra 1257 millió eurót, a működtetésre és a karbantartásra 2932 millió eurót fordítanak. A projekt teljes költsége 6736 millió euró, magyar pénzben kifejezve, 310 forintos árfolyamon számolva, ez kb. 2088 milliárd forintnak felel meg.
Az építkezés madártávlatból (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Az új vasútvonalhoz négy új vasútállomás is épül. Ebből kettő, Mekka és Medina fejpályaudvar-jellegű, kettő pedig, Jeddah és King Abdullah üzleti negyed állomása átmenő állomás lesz. Az épületek tervezésével a világhírű Foster + Partners-t és a Buro Happold építész- és tervezőirodákat bízták meg, melyek ebben a mezőnyben a leghíresebb irodák a világon, rengeteg nemzetközi tapasztalattal.
Az állomás építése (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Az épületek tervezésénél kiemelt szempont volt, hogy egyediek legyenek és tükrözzék a helyi és az iszlám építészet múltját, különösen Mekka és Medina esetében. A világításnál fontos kritérium volt, hogy minél több természetes fény jusson be.
Az állomások építését két vállalat kapta, Mekka és Medina állomást a Saudi Bin Ladin Group, Jeddah és King Abdullah üzleti negyed állomást a Saudi Oger Joint Venture építheti fel.
Az állomás tetőszerkezete (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Az egyik állomás látványterve (kép forrása: Saudi Railways)
Az egyik állomás látványterve (kép forrása: Saudi Railways)
Az épületekben lesz induló és érkező utasváró, kávézók, üzletek és VIP váróterem, de tartozik majd hozzá parkoló, sőt még mecset is, mind a négy város esetében 600 fős befogadóképességgel. Mindez azért, hogy a lehető legnagyobb kényelmet biztosítsák az utasoknak.
Természetesen ezzel együtt kiépül az állomás tömegközlekedési kapcsolata is.
A vasútvonal elhelyezkedése Szaúd-Arábiában (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
A világ első sivatagi nagysebességű vasútvonala (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Épül a pálya a lakatlan tájon (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
A vasútvonal végig kétvágányú, felsővezetékkel és 25 kV feszültséggel villamosított, de szokatlan módon a frekvencia nem az általánosan elterjedt 50, hanem a némiképp magasabb 60 Hz lesz. A pálya 360 km/h sebességre alkalmas, de a menetrend szerinti vonatok csak 320 km/h sebességgel fognak rajta közlekedni. A menetidő Jeddah és a 78 km-re található Medina között kevesebb mint fél óra, Medina és Mekka közötti 410 km-re pedig elég lesz kevesebb, mint 2 óra.
A vágányok, a járművek és az állomások úgy lettek kialakítva, hogy elviseljék az itteni nappali forróságot és az éjszakai lehűlést is. A.hőmérséklet egy nap alatt a vasút nyomvonalán 0 és 50 C fok között ingadozik.
Talgo vonatok Szaúd-Arábiában (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
A vasútvonalra a már Spanyolországban ismert és bevált Talgo 350 sorozatú motorvonatok kerülnek, melyek maximális sebessége 330 km/h. Szaúd-Arábia állami vasúttársasága 42 db motorvonatot (más források szerint 35 db + 23 opció) rendelt meg. A forgalom indulásakor napi 35 járatpárt terveznek indítani.
A Talgo 350 sorozat, vagy ahogy a spanyol vasútnál ismert, az AVE S102 sorozat
A motorvonatot a spanyol Talgo és a Német ADTranz (napjainkban Bombardier Transportation) tervezte és gyártotta elsősorban a Madrid-Barcelona közötti nagysebességű vasútvonalra. Tervezési sebessége 350 km/h (melyről a típus a hivatalos nevet is kapta), ezt azonban nem sikerült elérnie a vontatómotorok 8000 kW teljesítménye végett. A minimum 330 km/h sebességre mindenképp szükség van, hogy tartani tudja a két város közötti 630 km-en a 2 és fél órás menetidőt.
A prototípus két vonófejjel és közte három betétkocsival 2002. október 11-én 362 km/h sebességet ért el. Később ez a szerelvény az ADIF-hoz került, ahol napjainkban mérővonati feladatokat lát el Spanyolország nagysebességű vasútvonalain. A tesztek után a RENFE 2004-ben 16 szerelvényt rendelt a Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonalra, melyek szállítása 2004-ben meg is kezdődött. A típus engedélyeztetéséhez a tervezett menetrendi sebesség 110%-át kell elérni ahhoz, hogy minden engedélyt megkaphasson, azonban 2004. június 26-án csak 362 km/h sebességre sikerült felgyorsulnia, így a 350 km/h sebességre való engedélyt nem kaphatta meg.
A tesztek után a vonatok közül nyolc a Madrid-Zaragoza-Lleida viszonylatra került, ahol 2005. február 26. óta menetrendszerint közlekednek. Kezdetben a vonatok maximális sebességét 200 km/h-ban korlátozták, ugyanis gondok merültek fel a biztosítóberendezéssel. 2007 május 7-től, miután az ETCS Level 1 biztosítóberendezést is üzembe helyezték, a vonatok sebességét 300 km/h-ra sikerült felemelni.
Az ETCS Level 2 üzembe helyezése lehetővé tette a sebesség további növelését 330 km/h-ra, így tarthatóvá vált a 2 és fél órás menetrend Madrid és Barcelona között. De addigra már a Siemens Velarói (melyek a német ICE 3 spanyol rokonai) is megérkeztek, így a két város közötti, megállás nélküli közlekedést is elorozták a Talgo 350 orra elől. A pórul járt vonatok így a lassabb, több helyen megálló járatokként közlekednek 2 óra 57 perces és 3 óra 23 perces menetidőkkel.
Később a RENFE további 30 hasonló motorvonatot rendelt még, némileg eltérő műszaki tartalommal. Ezeket a szerelvényeket 2008 és 2010 között szállították le. A motorvonatok az AVE S112 sorozatba kerültek.
A két vonófej közé maximum 12 Talgo betétkocsit lehet kapcsolni, melyben összesen 318 ülőhely található. A 322 tonnás vonat 25 kV 50 Hz feszültségről működik, a vontatómotorok a vonat két végén található vonófejekben találhatóak. Legnagyobb teljesítménye 8000 kW. Napjainkban a fent említett viszonylaton kívül még a Madrid-Málaga, Sevilla-Valencia és Madrid-Huesca városok között közlekednek.
A vonat orrának különleges kialakítása miatt kapta a spanyoloktól a "Pato" becenevet, mely magyarul egyszerűen csak "Kacsát" jelent, utalva rá, hogy a vonófej formája egy kacsacsőrre emlékeztet. A csőr kialakítása csökkenti a légellenállást és a vonat által keltett zajterhelést.
Remélhetőleg a Szaúd-Arábiába kerülő vonatokkal kevesebb probléma lesz, mint a spanyol testvéreikkel.
A vonat belseje (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Az ülések a beépített képernyőkkel (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
A vonatokról található képeket elnézve az utastérben sem lesz ok a panaszra, a kényelmesnek tűnő bőrülések fejtámlájába LCD monitorok kerültek, hogy az utazás alatt se unatkozhassanak az emberek.
A szerelvények külső festése legnagyobbrészt fehér, csak a vonófejek vezetőállása környékén van némi barna szín. Oldalán díszítésként egy zöld és egy barna csík fut végig, megtörve a nagy hófehér felületet. A kacsacsőr orrára pedig az üzemeltető vasúttársaság logója került még fel.
A vasútvonal a Google térképén (View Haramain High Speed Rail in a larger map)
Így ha minden a tervek szerint halad, a 2015-ös ramadán idején a hívők már nagysebességű vonatal juthatnek el Mekkába a kába kőhöz.
Források:
* Az angol Wikipédia Haramain High Speed Rail Project szócikke,
* Az angol Wikipédia AVE Class 102 szócikke,
* A Saudi Railways hivatalos honlapja
Utolsó kommentek