HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.03.06. 17:19 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Portugáliában

Portugália az Ibériai félsziget délnyugati részén található. Nyugaton és délen az Atlanti-óceán partja húzódik, keleten és nyugaton a legnagyobb európai nagysebességű vasúti hatalmával, Spanyolországgal határos. Az ország vasúthálózata történelmi okokból szintén az 1668 mm-es ún. Ibériai-nyomtávolsággal épült ki, akárcsak egyetlen szomszédjának, Spanyolországnak.

portugália alfa pendularEgy Alfa Pendular Lisszabonban a Lisboa-Oriente állomáson (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Az ország nagysebességű vasúti közlekedése 1999-ben indult meg, mikor a Portugál Államvasutaknál menetrendszerinti forgalomba állt a tíz db hatrészes billenőszekrényes Pendolino motorvonat. Dedikált nagysebességű pálya nem épült számukra, így a többi vonattal közös vasútvonalon közlekednek. Legnagyobb sebességük 220 km/h, ezt azonban csak rövid szakaszokon tudják kihasználni.

Az Alfa Pendular szinte teljesen megegyezik a z olasz ETR 480 sorozattal. Az Adtranz gyártotta a szerelvényeket a már megszűnt portugál Sorefame armadorai üzemében. A gyártásban alvállalkozóként részt vett az olasz Fiat és a német Siemens is.

portugália alfa pendularAz Alfa Pendular (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A forgóvázakat újratervezték, hogy a szélesebb portugál vasúthálózaton közlekedni tudjon. A két középső motorkocsiban helyezték el a nyolc vontatómotort, melyek összteljesítménye 4000 kW. Az elrendezésnek hála a motorvonatnak a tengelyterhelése rendkívül alacsony, csupán 13,5 tonna. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a hagyományos pályákon is gyorsabban haladhasson, mint a többi vonat. Fedélzetén összesen 301 ülőhely található.

portugália alfa pendularAz utastér (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonat kocsiszekrénye 8 fokban képes bedőlni a vasúti ívekben, mely lehetővé teszi, hogy gyorsabb legyen, mint a többi vonat, miközben az utasok kevésbé érzékelik az oldalirányuló gyorsulást, így komfortosabban utazhatnak. A hidraulikus billenőrendszert a vonat első és utolsó kocsijában található giroszkópok szabályozzák.

A technológia lehetővé teszi, hogy a régi vonalvezetésű vasútvonalakon is nagyobb sebesség legyen elérhető nyomvonal-korrekció vagy átépítés nélkül. Hátránya, hogy a bonyolultabb hidraulikus billenőtechnika karbantartásigényesebb, így a vonatok üzemeltetése drágább.

A legnagyobb sebesség, melyet elért Portugáliában 236,6 km/h volt. A sebességtesztre Lisboa-Oriente állomás közelében került sor.

portugália alfa pendularLissabon Oriente (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonatok útvonala az ország északi részén található Braga városból indul, dél felé haladva érinti Braga, Famalicão, Porto-Campanhã, Vila Nova de Gaia, Espinho, Aveiro, Coimbra-B, Pombal, Entroncamento és Santarém nevű városokat. A következő állomása Lisszabon, ahol érinti a két legnagyobb állomást, Santa Apollóniát és az Orientet és egy kisebbet, az Entrecampost. A főváros után folytatja az útját dél felé, követve a tengerpart vonalát, miközben érinti Pinhal Novo, Tunes, Albufeira, Loulé városokat, végül befut az ország déli részén található Faroba.

portugália alfa pendularVégállomás, Faro (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Az országban mindössze csak 314 km-nyi vasút alkalmas a 200-220 km/h sebességű közlekedésre.

Több, csak a személyszállítás céljára épített nagysebességű vasútvonal terve is napvilágot látott már 300-350 km/h sebességgel, de a 2008-ban kirobbant gazdasági világválság miatt ezeket bizonytalan időre elhalasztották.

Tervezett vasútvonalak:

Portugália és Spanyolország már régóta tervezi, hogy Lisszabon és Madrid között végig nagysebességű vasút fog húzódni, ám az építkezés Portugáliában még nem indult meg. A spanyol oldalról viszont már közelednek a sínek Lisszabon felé.

Ha megépül ez a vasúti kapcsolat, akkor ez a vonal lesz Portugália első normál nyomtávolságú vasútvonala. A 206 km hosszú vasútvonalat vegyes használatra tervezik, egyaránt közlekednének rajta a lassabb tehervonatok és a nagysebességű motorvonatok 300-350 km/h sebességgel. A spanyol határ és Madrid között a távolság 439 km-nyi, melyből már elkészült 48 km a Madrid-Sevilla nagysebességű vasút részeként. 2008 végén a spanyol kormány megkezdte Badajoz és Mérida városok közt is a vasútépítést.

Napjainkban a két ország fővárosa között a vasúti összeköttetés nem épp utasbarát, inkább elszomorítóan szegényes: Egy közvetlen éjszakai vonat (Hotelzug) 10 óra 40 perces menetidővel és egy három átszállásos kapcsolat 18 óra 23 perces menetidővel a választék, pedig a távolság autóval csak 638 km.

Ha az új vasút végig elkészül, akkor a menetidő kb 3 órára rövidülne a két főváros között. Ez azonban még a jövő zenéje.

Lisszabon és Porto között is új 290 km hosszúságú vonalat terveztek 300 km/h sebességgel, kiváltva a jelenlegi egyvágányú vasútvonalat, melyen az Alfa Pendular is közlekedik.

A harmadik tervezett vonal a Porto és Vigo közötti szakasz, melyet két részletben építettek volna meg. Ez a vonal szintén vegyes használatra fog épülni, 250 km/h legnagyobb sebességgel.

Ezekkel a vonalakkal az ország teljes hosszában lehetséges lenne nagysebességgel utazni, Vigon keresztül pedig tovább a spanyol vasúti szerencsétlenségről elhíresült Santiago de Compostela városig.

Ha minden terv megvalósulna, akkor Portugália összesen 1006 km hosszúságú, normál nyomtávolságú nagysebességű vasútvonallal büszkélkedhetne.

Jelenleg azonban a portugál kormány pénzügyi okokra hivatkozva minden ezirányú tervet bizonytalan időre felfüggesztett.

 Források:

* Az angol Wikipédia High-speed rail in Portugalia szócikke;
* Az angol Wikipédia Alfa Pendular szócikke

Szólj hozzá!

Címkék: portugália nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr665843783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása