Portugália az Ibériai félsziget délnyugati részén található. Nyugaton és délen az Atlanti-óceán partja húzódik, keleten és nyugaton a legnagyobb európai nagysebességű vasúti hatalmával, Spanyolországgal határos. Az ország vasúthálózata történelmi okokból szintén az 1668 mm-es ún. Ibériai-nyomtávolsággal épült ki, akárcsak egyetlen szomszédjának, Spanyolországnak.
Egy Alfa Pendular Lisszabonban a Lisboa-Oriente állomáson (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Az ország nagysebességű vasúti közlekedése 1999-ben indult meg, mikor a Portugál Államvasutaknál menetrendszerinti forgalomba állt a tíz db hatrészes billenőszekrényes Pendolino motorvonat. Dedikált nagysebességű pálya nem épült számukra, így a többi vonattal közös vasútvonalon közlekednek. Legnagyobb sebességük 220 km/h, ezt azonban csak rövid szakaszokon tudják kihasználni.
Az Alfa Pendular szinte teljesen megegyezik a z olasz ETR 480 sorozattal. Az Adtranz gyártotta a szerelvényeket a már megszűnt portugál Sorefame armadorai üzemében. A gyártásban alvállalkozóként részt vett az olasz Fiat és a német Siemens is.
Az Alfa Pendular (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A forgóvázakat újratervezték, hogy a szélesebb portugál vasúthálózaton közlekedni tudjon. A két középső motorkocsiban helyezték el a nyolc vontatómotort, melyek összteljesítménye 4000 kW. Az elrendezésnek hála a motorvonatnak a tengelyterhelése rendkívül alacsony, csupán 13,5 tonna. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a hagyományos pályákon is gyorsabban haladhasson, mint a többi vonat. Fedélzetén összesen 301 ülőhely található.
Az utastér (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A vonat kocsiszekrénye 8 fokban képes bedőlni a vasúti ívekben, mely lehetővé teszi, hogy gyorsabb legyen, mint a többi vonat, miközben az utasok kevésbé érzékelik az oldalirányuló gyorsulást, így komfortosabban utazhatnak. A hidraulikus billenőrendszert a vonat első és utolsó kocsijában található giroszkópok szabályozzák.
A technológia lehetővé teszi, hogy a régi vonalvezetésű vasútvonalakon is nagyobb sebesség legyen elérhető nyomvonal-korrekció vagy átépítés nélkül. Hátránya, hogy a bonyolultabb hidraulikus billenőtechnika karbantartásigényesebb, így a vonatok üzemeltetése drágább.
A legnagyobb sebesség, melyet elért Portugáliában 236,6 km/h volt. A sebességtesztre Lisboa-Oriente állomás közelében került sor.
Lissabon Oriente (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A vonatok útvonala az ország északi részén található Braga városból indul, dél felé haladva érinti Braga, Famalicão, Porto-Campanhã, Vila Nova de Gaia, Espinho, Aveiro, Coimbra-B, Pombal, Entroncamento és Santarém nevű városokat. A következő állomása Lisszabon, ahol érinti a két legnagyobb állomást, Santa Apollóniát és az Orientet és egy kisebbet, az Entrecampost. A főváros után folytatja az útját dél felé, követve a tengerpart vonalát, miközben érinti Pinhal Novo, Tunes, Albufeira, Loulé városokat, végül befut az ország déli részén található Faroba.
Végállomás, Faro (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Az országban mindössze csak 314 km-nyi vasút alkalmas a 200-220 km/h sebességű közlekedésre.
Több, csak a személyszállítás céljára épített nagysebességű vasútvonal terve is napvilágot látott már 300-350 km/h sebességgel, de a 2008-ban kirobbant gazdasági világválság miatt ezeket bizonytalan időre elhalasztották.
Tervezett vasútvonalak:
Portugália és Spanyolország már régóta tervezi, hogy Lisszabon és Madrid között végig nagysebességű vasút fog húzódni, ám az építkezés Portugáliában még nem indult meg. A spanyol oldalról viszont már közelednek a sínek Lisszabon felé.
Ha megépül ez a vasúti kapcsolat, akkor ez a vonal lesz Portugália első normál nyomtávolságú vasútvonala. A 206 km hosszú vasútvonalat vegyes használatra tervezik, egyaránt közlekednének rajta a lassabb tehervonatok és a nagysebességű motorvonatok 300-350 km/h sebességgel. A spanyol határ és Madrid között a távolság 439 km-nyi, melyből már elkészült 48 km a Madrid-Sevilla nagysebességű vasút részeként. 2008 végén a spanyol kormány megkezdte Badajoz és Mérida városok közt is a vasútépítést.
Napjainkban a két ország fővárosa között a vasúti összeköttetés nem épp utasbarát, inkább elszomorítóan szegényes: Egy közvetlen éjszakai vonat (Hotelzug) 10 óra 40 perces menetidővel és egy három átszállásos kapcsolat 18 óra 23 perces menetidővel a választék, pedig a távolság autóval csak 638 km.
Ha az új vasút végig elkészül, akkor a menetidő kb 3 órára rövidülne a két főváros között. Ez azonban még a jövő zenéje.
Lisszabon és Porto között is új 290 km hosszúságú vonalat terveztek 300 km/h sebességgel, kiváltva a jelenlegi egyvágányú vasútvonalat, melyen az Alfa Pendular is közlekedik.
A harmadik tervezett vonal a Porto és Vigo közötti szakasz, melyet két részletben építettek volna meg. Ez a vonal szintén vegyes használatra fog épülni, 250 km/h legnagyobb sebességgel.
Ezekkel a vonalakkal az ország teljes hosszában lehetséges lenne nagysebességgel utazni, Vigon keresztül pedig tovább a spanyol vasúti szerencsétlenségről elhíresült Santiago de Compostela városig.
Ha minden terv megvalósulna, akkor Portugália összesen 1006 km hosszúságú, normál nyomtávolságú nagysebességű vasútvonallal büszkélkedhetne.
Jelenleg azonban a portugál kormány pénzügyi okokra hivatkozva minden ezirányú tervet bizonytalan időre felfüggesztett.
Források:
* Az angol Wikipédia High-speed rail in Portugalia szócikke;
* Az angol Wikipédia Alfa Pendular szócikke
Utolsó kommentek