Az Afrika északi részén elterülő Marokkó fejlettségét több európai ország is megirigyelhetné. Nem csak hogy színvonalas vasúti közlekedéssel rendelkezik, de ezen felül mertek még nagyot is álmodni és egy saját nagysebességű vasútvonal építésébe is belekezdtek.
A marokkói nagysebességű vasút egyik TGV szerelvényének látványterve (kép forrrása: bluedoorhotel.com)
A szerelvényeket és a szükséges technológiát a franciák szállítják, akiknek bőven van már tapasztalatuk a nagysebességű vasúti közlekedésben.
A kezdetben csupán csak 200 km hosszúságú vasútvonal Tanger és Kenitra között épül ki, de a távlati tervekben már egy 1500 km hosszúságú nagysebességű vasútvonal szerepel, mely felfűzi az ország legnagyobb városait Casablancán át egészen Agadirig.
Története
A marokkói TGV története már 2008-ban elkezdődött, mikor a francia elnök, Nicolas Sarkozy és VI. Mohammed király egy közös együttműködést írt alá. Az 1,8 milliárd eurós beruházásban a francia államvasút, az SNCF aktívan részt vesz, technikai segítséggel és szakemberekkel támogatja a beruházást. A segítségnyújtás nem is annyira egyedülálló, hiszen korábban Marokkó francia gyarmat volt, az ország első vasútvonalait is a franciák építették ki, akkor még keskeny nyomtávolsággal.
Az építésről szóló szerződést 2010 februárjában írták alá és az építkezés még ugyanezen év júniusában megkezdődött. Eredetileg a tervezett befejezési határidő 2015 volt, ám mint ahogy minden ilyen nagy építkezésnél lenni szokott, néhány évet csúsztak a kivitelezők és a költségkeretet is túllépték.
Az új 200 km hosszúságú vasútvonal teljesen azonos a francia TGV vonalakkal: 1435 mm-es nyomtávolsággal és 25 kV 50 Hz-ces áramrendszerrel épült ki. A vonatok tervezett sebessége 320 km/h lesz. A biztosítóberendezés ETCS (Level 1 és Level 2) lesz, melyet az Ansaldo STS és a Cofely Ineo szállít és üzemel be.
Összefoglaló videó a vonalról és az építéséről
Az új vasútvonal két részből tevődik össze:
* Tanger és Kenitra között új vasútvonal épül.320 km/h engedélyezett sebességgel. Kenitra és Casablanca között a meglévő vonalat újítják fel, itt az elérhető sebesség is kisebb lesz, csak 220 km/h-val haladhatnak a szerelvények. Ha mindkét szakasz elkészül, akkor Casablanca és Tangier között a jelenlegi 5 órás 45 perces menetidő 2 óra 10 percre csökken majd le.
* A tervezett második szakaszban a felújított vasútvonal helyett is új épül, Casablanca és Marrakech között pedig szintén a meglévő vasútvonalat újítanák fel. Ha minden szükséges beruházás elkészül, akkor Tangiertől egészen Marrakechig utazhatunk nagysebességgel, a jelenlegi 10 órás menetidő pedig kevesebb, mint 3 órásra rövidül majd.
Az új vonalra a szerelvényeket is a franciák szállítják, összesen 14 db 533 férőhelyes TGV Duplex (Euroduplex) emeletes vonatot 400 millió euró értékben.
Az első vonatok pedig már meg is érkeztek és az új vasútvonalon a tesztelésük pedig már el is kezdődött.
Az első TGV tesztfutása a vonalon
A távoli jövőben pedig még az is elképzelhető, hogy egy új tenger alatti alagúttal Marokkó és Spanyolország vasútja összekapcsolódjon és a szerelvények Európából közvetlenül Afrikába szállítsák az utasokat.
Némi késéssel, de lassan megvalósul Afrika első nagysebességű vasútvonala és Marokkó is beléphet azon országok elit klubbjába, ahol a vasút már nem csak egy hanyatló közlekedési eszköz, hanem egy kényelmes és modern jármű a távolsági utazásokhoz.
Utolsó kommentek