HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2013.11.09. 21:57 Balogh Zsolt

Marokkó vasútja

Marokkó, hivatalos nevén Marokkói Királyság, egy arab állam Északnyugat-Afrikában. Az ország az Atlanti-óceán partján fekszik, és a Gibraltári-szorostól kezdődően, a Földközi-tengerrel is határos. Egyike azon pár afrikai országnak, mely szomszédos Európával, emiatt a kultúrája is hasonló.

marokkó Fes Ville Nouvelle vasútállomásMarokkó egyik vasútállomása Fes Ville Nouvelle városában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az ország felkapott turisztikai célország lett. Éves GDP-je 138 millió, míg Magyarországé 136 millió dollár. Ám Marokkóban több, mint 32 millióan élnek, így az egy főre jutó GDP is csak kb harmada a magyarnak.

A települések elsősorban a part menti sávban vannak, így a vasúti közlekedés is ezen a kisebb területen a fejlettebb.

marokko Casablanca vasútállomás ONCF E 1250Casablanca vasútállomására érkezik egy személyszállító vonat élén egy japán gyártású ONCF E 1250 sorozatú mozdonnyal (kép forrása: Wikimédia Commons)

Vasúthálózatának hossza 1907 km, melyből 1003 km villamosított 3000 volt egyenárammal. Nemzeti vasúttársasága az Office National des Chemins de Fer du Maroc, röviden ONCFM. Az első vonalat még a franciák építették 1916-ban keskeny nyomtávolsággal. 1923-ban a teljes hálózat átépült 1 435 mm-es nyomtávra.

marokko Tetouan vasútállomásEz az erődnek tűnő épület szintén vasútállomás, mégpedig a 320 ezer fős lakosságú Tetouanban (kép forrása: Wikimédia Commons)

marokko Marrakech vasútállomásMarrakech vasútállomása kívülről... (kép forrása: Wikimédia Commons)

marokko Marrakech vasútállomás... és a belülről (kép forrása: Wikimédia Commons)

marokko ONCF DF 112 sorozatONCF DF 112 sorozatú dízelmozdony tehervonattal. A mozdony az SNCF CC 72000 sorozat marokkói változata, francia származása elsőre is látható a jellegzetes Z alakú orrkiképzésen (kép forrása: Wikimédia Commons)

marokko ONCF DF 115 sorozatONCF DF 115 sorozat Taourirt közelében. A sorozatból mindössze 6 db-ot szereztek be 1967-ben Franciaországból (kép forrása: Wikimédia Commons)

marokko ONCF DH 370 sorozatONCF DH 370 sorozatú dízelmozdony Casablanca és Oujda között egy személyszállító vonattal (kép forrása: Wikimédia Commons)

marokko ONCF DH 370 sorozatEgy másik a négy ONCF DH 370 sorozatú mozdonyból Oued-Metlili közelében (kép forrása: Wikimédia Commons)

marokko ONCF E 1100 sorozatONCF E 1100 sorozatú villamos mozdony egy üres foszfátszállító vonattal (kép forrása: Wikimédia Commons)

Marokkó a világ legnagyobb foszfát készletével rendelkezik, mely a műtrágyagyártás egyik alapanyaga, de az élelmiszeripar is felhasználja. Az ország készleteivel csak Kína szállhat versenybe. Az iparág 2011-ben csaknem 7 milliárd dollár bevételt termelt, ez a királyság költségvetésének a hat százaléka. A következő évekre tervezett 15,5 milliárd dolláros befektetés, fejlesztés eredményként a foszfátbányászat az évi 30 millió tonna mennyiségről, 50 millió tonnás kapacitásra bővül. Ezzel párhuzamosan fokozzák a műtrágya előállítást is, a mostani 3,5 millió tonnát megháromszorozzák 2017-ig.

így a foszfátbányászat a vasút egyik legnagyobb megrendelője, ami meg is látszik a teherforgalomban. Hosszú tehervonatok szállítják az értékes nyersanyagot a bányákból a kikötőkbe, hogy onnan a világ minden pontjára eljusson.

marokko ONCF E 1400 sorozatEgy ONCF E 1400 sorozatú mozdony valahol Mechra Benabbou és Khemisset között. A mozdony alapja a szintén francia Alstom Prima II sorozat. A mozdonyból összesen 20 db-ot szereztek be 2010-ben a személy- és teherforgalomhoz. (kép forrása: Wikimédia Commons)

marokko FS FS ALe 426Emeletes villamos motorvonat Marokkóban, a típus a Treno Alta Frequentazione motorvonatcsaládba tartozik, azonos az olasz FS FS ALe 426 sorozattal (kép forrása: Wikimédia Commons) Az ország 24 darabot tart üzemben ezekből a jellegzetes motorvonatokból

marokko Tangier vasútállomásTangier vasútállomása, két év múlva ide már akár nagysebességű vonattal is utazhatunk!  (kép forrása: Wikimédia Commons)

Az ország vasúthálózata európai színvonalú, sok modern mozdony és motorvonat közlekedik, nem pedig 40-50 éves roncsok, melyeket még a gyarmatosítók hagytak sorsukra réges-rég. A képek alapján az állomások is tiszták és rendezettek.

Marokkó folyamatosan fejleszti a hálózatát, sőt még saját nagysebességű vasútvonalat is épít, mely a tervek szerint 2015-ben fog megnyílni. A vonalat francia technológiával és segítséggel építik, és a vonatokat is a francia Alstom szállítja. A jövőbel Casablanca-Tangier vasútvonalhoz már megrendelték a 14 TGV 2N2 sorozatú emeletes nagysebességű motorvonatot is, melyek egyenként 533 férőhelyesek lesznek. A vonatok a tervek szerint a 350 km hosszú vasútvonalon maximum 320 km/h sebességgel fognak közlekedni. A további tervek 1500 km-nyi vasútvonalról szólnak és egy tenger alatti vasúti alagútról is Spanyolország felé. Egyszer majd Párizsból Madridon át egészen Casablancáig utazhatunk TGV-vel, vagy annak az utódjával!

marokko TGV Nicolas SarkozyA marokkói nagysebességű vasút egyik TGV szerelvénye, középen Nicolas Sarkozy, a Francia Köztársaság elnöke (kép forrása: http://riadzany.blogspot.de)

marokko TGVA marokkói nagysebességű vasút egyik TGV szerelvényének látványterve (kép forrrása: bluedoorhotel.com)

Remélem egyszer én is eljutok majd ebbe az országba, hogy a saját szememmel is láthassam, hogy tényleg olyan szép-e, mint a fényképeken!

2 komment

Címkék: afrika marokkó tgv


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr925621273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.24. 03:40:59

A marokkói vasútról eddig kizárólag Rejtő könyvek útján szereztem információkat.

Döbbentem, mennyivel előttünk járnak.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.12.21. 16:44:02

Marokkóban Feztől Casablancán át Marrakechig vonatoztam, mindenhol meg voltam elégedve az állomások vagy a vonatok színvonalával.
süti beállítások módosítása