Marokkó, hivatalos nevén Marokkói Királyság, egy arab állam Északnyugat-Afrikában. Az ország az Atlanti-óceán partján fekszik, és a Gibraltári-szorostól kezdődően, a Földközi-tengerrel is határos. Egyike azon pár afrikai országnak, mely szomszédos Európával, emiatt a kultúrája is hasonló.
Marokkó egyik vasútállomása Fes Ville Nouvelle városában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az ország felkapott turisztikai célország lett. Éves GDP-je 138 millió, míg Magyarországé 136 millió dollár. Ám Marokkóban több, mint 32 millióan élnek, így az egy főre jutó GDP is csak kb harmada a magyarnak.
A települések elsősorban a part menti sávban vannak, így a vasúti közlekedés is ezen a kisebb területen a fejlettebb.
Casablanca vasútállomására érkezik egy személyszállító vonat élén egy japán gyártású ONCF E 1250 sorozatú mozdonnyal (kép forrása: Wikimédia Commons)
Vasúthálózatának hossza 1907 km, melyből 1003 km villamosított 3000 volt egyenárammal. Nemzeti vasúttársasága az Office National des Chemins de Fer du Maroc, röviden ONCFM. Az első vonalat még a franciák építették 1916-ban keskeny nyomtávolsággal. 1923-ban a teljes hálózat átépült 1 435 mm-es nyomtávra.
Ez az erődnek tűnő épület szintén vasútállomás, mégpedig a 320 ezer fős lakosságú Tetouanban (kép forrása: Wikimédia Commons)
Marrakech vasútállomása kívülről... (kép forrása: Wikimédia Commons)
... és a belülről (kép forrása: Wikimédia Commons)
ONCF DF 112 sorozatú dízelmozdony tehervonattal. A mozdony az SNCF CC 72000 sorozat marokkói változata, francia származása elsőre is látható a jellegzetes Z alakú orrkiképzésen (kép forrása: Wikimédia Commons)
ONCF DF 115 sorozat Taourirt közelében. A sorozatból mindössze 6 db-ot szereztek be 1967-ben Franciaországból (kép forrása: Wikimédia Commons)
ONCF DH 370 sorozatú dízelmozdony Casablanca és Oujda között egy személyszállító vonattal (kép forrása: Wikimédia Commons)
Egy másik a négy ONCF DH 370 sorozatú mozdonyból Oued-Metlili közelében (kép forrása: Wikimédia Commons)
ONCF E 1100 sorozatú villamos mozdony egy üres foszfátszállító vonattal (kép forrása: Wikimédia Commons)
Marokkó a világ legnagyobb foszfát készletével rendelkezik, mely a műtrágyagyártás egyik alapanyaga, de az élelmiszeripar is felhasználja. Az ország készleteivel csak Kína szállhat versenybe. Az iparág 2011-ben csaknem 7 milliárd dollár bevételt termelt, ez a királyság költségvetésének a hat százaléka. A következő évekre tervezett 15,5 milliárd dolláros befektetés, fejlesztés eredményként a foszfátbányászat az évi 30 millió tonna mennyiségről, 50 millió tonnás kapacitásra bővül. Ezzel párhuzamosan fokozzák a műtrágya előállítást is, a mostani 3,5 millió tonnát megháromszorozzák 2017-ig.
így a foszfátbányászat a vasút egyik legnagyobb megrendelője, ami meg is látszik a teherforgalomban. Hosszú tehervonatok szállítják az értékes nyersanyagot a bányákból a kikötőkbe, hogy onnan a világ minden pontjára eljusson.
Egy ONCF E 1400 sorozatú mozdony valahol Mechra Benabbou és Khemisset között. A mozdony alapja a szintén francia Alstom Prima II sorozat. A mozdonyból összesen 20 db-ot szereztek be 2010-ben a személy- és teherforgalomhoz. (kép forrása: Wikimédia Commons)
Emeletes villamos motorvonat Marokkóban, a típus a Treno Alta Frequentazione motorvonatcsaládba tartozik, azonos az olasz FS FS ALe 426 sorozattal (kép forrása: Wikimédia Commons) Az ország 24 darabot tart üzemben ezekből a jellegzetes motorvonatokból
Tangier vasútállomása, két év múlva ide már akár nagysebességű vonattal is utazhatunk! (kép forrása: Wikimédia Commons)
Az ország vasúthálózata európai színvonalú, sok modern mozdony és motorvonat közlekedik, nem pedig 40-50 éves roncsok, melyeket még a gyarmatosítók hagytak sorsukra réges-rég. A képek alapján az állomások is tiszták és rendezettek.
Marokkó folyamatosan fejleszti a hálózatát, sőt még saját nagysebességű vasútvonalat is épít, mely a tervek szerint 2015-ben fog megnyílni. A vonalat francia technológiával és segítséggel építik, és a vonatokat is a francia Alstom szállítja. A jövőbel Casablanca-Tangier vasútvonalhoz már megrendelték a 14 TGV 2N2 sorozatú emeletes nagysebességű motorvonatot is, melyek egyenként 533 férőhelyesek lesznek. A vonatok a tervek szerint a 350 km hosszú vasútvonalon maximum 320 km/h sebességgel fognak közlekedni. A további tervek 1500 km-nyi vasútvonalról szólnak és egy tenger alatti vasúti alagútról is Spanyolország felé. Egyszer majd Párizsból Madridon át egészen Casablancáig utazhatunk TGV-vel, vagy annak az utódjával!
A marokkói nagysebességű vasút egyik TGV szerelvénye, középen Nicolas Sarkozy, a Francia Köztársaság elnöke (kép forrása: http://riadzany.blogspot.de)
A marokkói nagysebességű vasút egyik TGV szerelvényének látványterve (kép forrrása: bluedoorhotel.com)
Remélem egyszer én is eljutok majd ebbe az országba, hogy a saját szememmel is láthassam, hogy tényleg olyan szép-e, mint a fényképeken!
Utolsó kommentek