2013 január 8-án újabb nagysebességű vasútvonal nyílt meg Spanyolországban! Ennek apropójaként következzen ez a post, amely bemutatja, hogy hogyan közeledik egymáshoz időben a francia és a spanyol főváros!
Hamarosan Madrid és Párizs között 300 km/h sebességgel utazhatunk végig, ezzel létrejön Európában a második nagysebességű vasúti kapcsolat két főváros között (jelenleg csak Brüsszel és Párizs közt van nagysebességű vasút)! Ehhez azonban még Figurestől Montepilleren át Nîmesig meg kell építeni a hiányzó szakaszt kb. 140 km hosszan. A tervek szerint ez 2020-ig fog elkészülni.
A Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonal, szaggatott vonallal az új vonal (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vasútvonal a spanyoltól eltérően normál nyomtávolságú, 25 kV 50 Hz-cel villamosított. Első szakasza 2003-ban nyílt meg a spanyol fővárostól Lleidáig, a folytatás pedig 2006-ban Tarragonáig. Barcelonáig 2008-ban értek el a vágányok. A maradék 130 km azonban csak kínkeservesen készült el a Girona alatt található alagút megépítésének a nehézségei miatt. De végül 2013 januárjára ez az akadály is elhárult, így megépült Madrid, Barcelona és Franciaország között az első normál nyomtávolságú vasúti kapcsolat!
Barcelona éjszaka, érdemes megismerni a várost!
A vonal megnyitása nem indult problémamentesen. Habár már 2003-ban megnyílt Lleidáig és a vágány geometriája lehetővé tenné a 350 km/h sebességet is, a megnyitás évében "csupán" 200 km/h sebességet engedélyeztek. 2006 május 19-én, két évvel a megnyitás után, felemelték a sebességet 250 km/h-ra, miután a spanyol ASFA biztosítóberendezést lecserélték ETCS Level 1-re. 2006 október 16-án a sebességet tovább növelték, egészen 280 km/h-ig. Még ugyanez év végén, december 18-ától az AVE a vonatok már Tarragonáig közlekedtek. 2007 május hetedikén újabb emelés történt: ekkortól már a szerelvények 300 km/h-val is száguldhattak.
A vonal további hosszabbítása több alkalommal is késett Barcelonáig műszaki problémák miatt. Közben a vonalon közlekedő járműveket lecserélték: az AVE 100 sorozatot a Siemens AVE 103 sorozata és a Talgo motorvonatai váltották le.
2011 októberében a sebességet ismét emelték 310 km/h-ig. A vonalon az ETCS Level 1-et pedig Level 2-re építették át.
Madrid és Barcelona közötti légifolyosó a világ legforgalmasabb légi útvonala! Hetente 971 repülőjárat repült a két város között mindkét irányban. Azonban a nagysebességű szolgáltatás beindulásával a vasút részaránya jelentősen nőtt a légi közlekedés kárára.
Napjainkban az utasok 80%-a utazik vonattal a két város között és csak 20% választja a repülőt. A RENFE további járatok indítását tervezi és fontolgatja az éjszakai üzemet is.
A 2012/2013-as menetrendtervezet és az új járatok
A vonalon tehervonatok már rendszeresen közlekednek Barcelona kikötője és Franciaország között. Hamarosan azonban beindul a nagysebességű nemzetközi- és a regionális közlekedés is. Az új pályán vegyes üzem lesz a későbbiekben is, emiatt több helyen 750 méter hosszú mellékvágányok épültek a tehervonatok számára, hogy félreállhassanak és így ne akadályozzák a személyforgalmat.
Barcelónából az eddigi 90 perc helyett Gironába már csak 37 perc az utazás, Figuresbe a 2 óra helyett pedig már csak kevesebb, mint fele, 53 perc az út!
Nyomtávváltós éjszakai hálóvonat Párizsban
Mikor én 2011-ben Párizsból Madridba utaztam, még csak átszállásos nappali járatok voltak, vagy nyomtávváltós Talgo kocsikból álló hálóvonatok. Vajon ezek 2013-ban megmaradnak még?
Madrid Atoca, a Madrid-Barcelona-Figures vonal kezdete
Induló vonatok Madrid Atocha állomáson, a képen három gyártó három nagysebességű szerelvénye látható (balról jobbra: egy Talgo, az Alstom TGV- je és a Siemens AVE 103 motorvonata)
A RENFE eredetileg 270 millió euró értékben tíz új, nagysebességű motorvonatot tervezett beszerezni a két főváros közötti forgalomra, azonban 2012 februárban bejelentették, hogy a költségek minimalizálása érdekében inkább 30 millió euróért tízet átalakítanak első nagysebességű AVE-vonatukból, az Alstom és a CAF által 1992-ben gyártott AVE 100 sorozatból, hogy képesek legyenek működni a Franciaországban használatos 1,5 kilovoltos egyenáramról is.
Ezek a szerelvények két 4400 kW teljesítményű vonófejből és a közte lévő 8 személykocsiból állnak. A szerelvényben megtalálható a spanyol ASFA és a német LZB vonatbefolyásoló rendszer. 2004-ben 9 szerelvényt felszereltek ERMTS rendszerrel is, és két kocsival meghosszabbították.
A két vonófejből és nyolc kocsiból álló, 8800 kilowatt teljesítményű szerelvények egyenként 329 utasnak kínálnak ülőhelyet. Az AVE 100 sorozat már több mint tizenöt éve közlekedik, de még mindig korszerűnek számítanak, mivel 2007 és 2012 között a teljes állományt belsőleg felújították. (forrás: iho.hu)
Barcelona Sants, a vonal korábbi végállomása
Szintén ezen a vonalon egy teszt során 2006 június 25 és 26 közötti éjjelen egy Talgo 350 motorvonat 365 km/h sebességet ért el, a következő hónapban pedig egy Siemens AVE 103 sorozatú motorvonat 403,7 km/h sebességet! Jelenleg ez a spanyol vasúti sebességrekord.
A vonalat több kritikai is érte: a város alatti alagút csupán néhány méterrel halad el Barcelona legnagyobb nevezetessége a Sagrada Família alatt és Casa Milà is veszélybe került az építkezés során. Számos bírálat érte a sok csúszás miatt is. A tervekben szereplő sebességet pedig mind a mai napig, 10 év után sem sikerült elérni.
Az új vonal egyik völgyhídja Barcelona és Figures között
A régi széles nyomtávolságú hagyományos és az új normál nyomtávolságú nagysebességű vonal helyenként szinte párhuzamosan fut, helyenként pedig keresztezik egymást. Az új vonal sokkal-sokkal egyenesebb, és rengeteg alagutat és völgyhidat tartalmaz: harminc alagút és hatvan viadukt épült meg. Az alagutak teljes hossza 34,2 kilométer, melyből a leghosszabb Barcelona alatt a főpályaudvart köti össze La Sagrera állomással 5,8 km hosszan. A völgyhídból pedig további 12,6 km épültek meg.
Átszállás Figuresben normál nyomtávról széles nyomtávra 2012 nyarán, hamarosan erre sem lesz szükség!
Az új vonalra új vonat is dukál! Az SNCF már megrendelte a TGV motorvonatok következő sorozatát. Összesen 56 (egyes források szerint 70) db TGV 2N2 sorozatú motorvonatot rendelt az Alstomtól, melyből 10-15 darab alkalmas lesz a spanyol üzemre is.
A TGV 2N2 a TGV Duplex továbbfejlesztett változata. Összesen 55 + 1 tartalék szerelvényt gyárt belőle az Alstom 2011 és 2014 között az SNCF számára, 30 db elsősorban a nemzetközi nagysebességű forgalomra, 25 pedig a belföldi forgalomhoz.
A vonatok egy része kétáramnemű (1,5 kV DC és 25 kV 50 Hz AC), egy részük pedig három áramnemű (1,5 kV DC, 15 kV AC és 25 kV AC). A szerződés tartalmaz további 40 motorvonatra szóló opciót is. Az SNCF 2012 február 17-én bejelentette, hogy igényt tart az opcióra is, melyekkel részben pótolja majd 2016-ban a TGV Atlantique vonatokat. Ezek a vonatok 2015-ig állnak majd forgalomba.
A motorvonatok a TGV Duplextől az alábbiakban térnek el:
* Nagyobb űrszelvény, ezáltal a felső rész tágasabb lett,
* Elektronikus viszonylatjelzők a kocsik oldalán,
* Több vészkijárat,
* Akadálymentesített belső tér a mozgássérültek számára.
A vonal megépítésének teljes költsége eléri a 4,2 milliárd eurót, melynek nagy részét a spanyol központi kormányzat állta, de több európai tőkealapból és az Európai Beruházási Banktól is érkezett támogatás a vasútvonal megépítéséhez (forrás: International Rail Journal)
Én kíváncsian várom, mit hoz az új menetrend, ha az ár és az utazási idő megfelelő lesz, idén is Spanyolországban fogok nyaralni. És hogy mivel utazom? Vonattal, természetesen!
Utolsó kommentek