HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.05.01. 00:36 Balogh Zsolt

Európa legforgalmasabb vasútállomásai

A vasútállomásokat többféleképpen is sorba lehet rendezni: kor, méret, vágányok száma..., ám jelentőségét talán leginkább az ott megforduló utasok száma alapján lehet felbecsülni. Az ide vezető út azonban hosszú volt, az európai vasúti közlekedés jelenlegi formáját több, mint 175 év alatt érte el.

koln_hauptbahnhof_foto_nuran_atis.jpgKöln Hauptbahnhof a maga 116 milliós éves forgalmával fel sem fért a tízes listára! (kép forrása: Wikimedia Commons)

Európa rengeteg forgalmas és patinás vasúti csomóponttal rendelkezik, a vasúti utazási kedv is igen magas, így sok állomás akár a 100 milliót is meghaladó éves utasmennyiséggel büszkélkedhet, miközben az Amerikai Egyesült Államok nemzeti vasúttársasága, az AMTRAK éves teljesítménye alig haladja meg a 30 milliót.

Következzen hát Európa 10 legforgalmasabb vasútállomás a legkisebb forgalmútól haladva a legnagyobbig!

A vasútállomásokat a forgalmuk szerint azért nehéz feladat sorba rendezni, mert nem áll rendelkezésre minden évről megbízható adat, így néhány esetben más-más évek felméréseit kell összehasonlítani, ami némileg torzíthatta a listát. További nehézség, hogy ezek a nagy állomások kiterjedt tömegközlekedési kapcsolatokkal is rendelkeznek, és nincs egységes defíníció arra nézve, mely közlekedési eszköz forgalma tartozzon bele az állomás forgalmába. Az S-Bahn még igen de a metró már nem?

Az adatok még a Covid előttről származnak, egy friss lista ezért lehetséges, hogy más sorrendet mutatna.

10. Madrid - Madrid Atocha

Madrid főpályaudvara az egyik kedvencem, igaz, csak kétszer jártam még ott. Az egykori vonatfogadó csarnokban egy pálmaházat rendeztek be, ahol kényelmesen és csendben várhatjuk a vonatunkat, teknősöket nézegetve a vízben. 

Az egykori vonatfogadó csarnok (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az állomás utasforgalma 2017-ben 116,6 millió fő volt, ami nem tartalmazza a közelben található Estación de Atocha-Cercanías elővárosi forgalmát. A fővárosi pályaudvarról indulnak ki Spanyolország nagysebességű vasútvonalai, továbbá a hagyományos Madrid-Barcelona-vasútvonal is.

Szomorú érdekessége az állomásnak, hogy azon kevés fővárosban található központi pályaudvar közé tartozik, ahonnan semelyik szomszédos ország fővárosába nem indul nemzetközi járat.

9. Milánó - Milan Centrale

Milánó főpályaudvara nem csak rendkívül forgalmas, hanem elképesztően nagy is! Mikor először találkoztam vele 2022-ben, akkor teljesen elvarázsolt. Az épület minden eleme monumentális, mikor Olaszország akkori vezetője, Mussolini elrendelte a felépítését, egyetlen cél lebegett mindenki szeme előtt: a legnagyobb és legimpozánsabb vasúti pályaudvar létrehozása, melytől minden Milánóba látogató embernek leesik az álla.

Milan Centrale vonatfogadó csarnoka,mely olyan hosszú, hogy a 16 kocsis vonatok is elférnek alatta (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 24 vágányos állomáson naponta 320 ezer, évente 120 millió ember fordul meg, hogy eljusson Olaszország és a környező országok távoli pontjaiig.

8. Berlin - Berlin Hauptbahnhof

Berlin főpályaudvar a legfiatalabb ezen a listán a maga 17 évével. A vasúti forgalom csak lassan vette birtokba a csomópontot, így lehet, hogy a jövőben jelentősége még tovább fog növekedni.

A csupa üveg Berlin Hauptbahnhof (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az épület mint ha egy pláza és egy emeletes vasútállomás fura keveréke lenne, három szinten közlekednek a vonatok, melyeket mozgólépcsők tucatjai kötnek össze, és üzletek és boltok sokasága várja az utasok rohamát. Itt még nem jártam, de tervben van.

2019-ben 120,1 millió utas fordult meg itt, hajszállal megelőzve a 8. helyezettet.

7. Róma - Roma Termini

Olaszország legnagyobb forgalmú pályaudvar a fővárosban, Rómában található. Éves utasforgalma 150 millió fő, melyet 32 vágány szolgál ki.

Roma Termini a peronok felől (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nevét a főépülettel szemben található Diocletianus termái ókori épületegyütteséről kapta, homlokzati frízét a Rómában élő híres magyar szobrászművész, Amerigo Tot (Tóth Imre) készítette.

Róma és a Roma Termini csalódás volt számomra, a pályaudvar nem a szépségéről maradt számomra emlékezetes.

Roma Termini éves utasforgalma több, mint Magyarország összes vasúti utasa egy év alatt.

6. Párizs - Gare de Lyon

A Párizson való első utazásom alkalmával jutottam el Gare de Lyon állomásra, mely már messziről látszódik hatalmas óratornyával. Két csarnokból áll, a régebbi az eredeti történelmi, míg az új a bővítés során épült mellé. A csarnokokban összesen 28 vágány található, a mélyben pedig további négy a RER vonatok számára.

Gare du Lyon és az óratornya Párizsban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az állomáson 2019-ben 150,2 millió utas fordult meg. Személyes élményeim közé tartozik, hogy innen indult az éjszakai Talgo vonatom Madridba az első Interrailes utazásom során. Azóta ez már történelem, nincsenek éjszakai vonatok Párizsból Spanyolország felé, jár helyette viszont TGV egészen Barcelonáig!

5. München - München Hauptbahnhof

A listán személyes kedvencem München Hauptbahnhof, ahonnan rengeteg utazásom kezdődött vagy ért véget 4 és fél éven át rendszeresen, de még mostanában is meglátogatom havonta-kéthavonta.

München Hauptbahnhof vonatfogadó csarnoka (kép forrása: Wikimedia Commons)

Naponta több mint 413 000 utas fordul meg itt. Az állomás 32 vágányos, továbbá a föld alatt van két S-Bahn és hat U-Bahn vágány is. Naponta több mint ezernégyszáz vonat (220 távolsági, 246 regionális, 967 S-Bahn ) indul innen Németország különböző részeibe, továbbá Európa nagyvárosaiba.

A pályaudvar jelenleg hatalmas átalakuláson esik át, hogy a folyamatosan növekvő vonat- és utasszámot továbbra is fogadni tudja. A fejlesztések részeként két további vágányt építenek a föld alá az S-Bahn vonatok számára.

2019-ben összesen 150,7 millió utas fordult meg a pályaudvaron.

4. Zürich - Zürich Hauptbahnhof

Zürich Hauptbahnhof Svájc legnagyobb városában, de nem a fővárosában található. Az alpesi ország legnagyobb vasúti csomópontja.

Zürich Hauptbahnhof a levegőből (kép forrása: Wikimedia Commons)

A pályaudvar teljes mértékben multimodális közlekedési csomópont, hiszen a zürichi városi közlekedés minden formájára az átszállási lehetőség a pályaudvar közvetlen közelében biztosított. A pályaudvar naponta akár összesen több mint 2900 szerelvényt indít. 2018-ban a 26 vágányos pályaudvar összesen 154,6 millió utast fogadott.

A pályaudvart én két körutazás során is érintettem, legutoljára 2022-ben, mikor Genovában jártam.

3. Frankfurt am Main - Frankfurt Hauptbahnhof

A lista ezüstérmes helyére egy német pályaudvar került, a Frankfurt Hauptbahnhof.

Földrajzi elhelyezkedésénél fogva Németország egyik legfontosabb és legforgalmasabb vasúti pályaudvara, 2014-ben naponta 450 000 utas használta. 2010-ben napi 342 távolsági vonat, 290 regionális vonat és 1100 S-Bahn vonat indult innen. A hatalmas vasútállomásnak 24 fővágánya, 4 S-Bahn vágánya és 4 metróvágánya van.

Mint egy terepasztal, Frankfurt Hauptbahnhof Németország 2. legforgalmasabb pályaudvara (kép forrása: Wikimedia Commons)

A pályaudvar 2019-ben 179,9 millió utast fogadott, de ez Németországban "csak" a második helyezésre elegendő.

Hogy jártam-e már itt, azt nem tudom, a München-Amszterdam éjszakai vonatutam során Frankfurtot érintettük, de hogy az éjszaka folyamán főpályaudvarra betértünk-e, azt nem tudom.

2. Hamburg - Hamburg Hauptbahnhof

Németország legforgalmasabb pályaudvara nem a fővárosban, hanem az Északi-tenger közelében található. A hatalmas állomás mindössze 12 vágányos ám mégis naponta több mint 450 000 utas fordul meg itt, ezzel az ország legforgalmasabb pályaudvara. Az állomás 12 vágányos, ebből négy S-Bahn vágány, de további nyolc U-Bahn vágány található alatta. Naponta 1702 vonat indul innen Németország különböző részeibe, továbbá Európa nagyvárosaiba. 2019-ben 196 millió utas fordult meg a pályaudvaron.

Hamburg Hauptbahnhof vonatfogadó csarnoka (kép forrása: Wikimedia Commons)

Meglepő lehet, hogy a legkevesebb vágánnyal rendelkező állomás bonyolítja majdnem a legnagyobb forgalmat. Ez azért lehetséges, mert eddig a berlini pályaudvart kivéve a listán szereplő állomások mind fejpályaudvarok voltak, legfeljebb csak az elővárosi járatok tudtak irányváltás nélkül áthaladni rajtuk. A hamburgi pályaudvar azonban átmenő, így joval több vonatot képes indítani. Meglátogatása a távoli terveim között szerepel.

1. Párizs - Gare du Nord

Ezzel elérkeztünk a lista első helyezettjéhez, a Párizsban található Gare du Nord-hoz. A 32 vágányos állomás 2019-ben 292,2 millió utast fogadott, ezzel nem csak Franciaország, hanem egész Európa legforgalmasabb pályaudvara. Éves utasforgalma meghaladja a MÁV-Start éves forgalmának a kétszeresét.

A vonatfogadó csarnok (kép forrása: Wikimedia Commons)

A pályaudvar elsősorban az innen induló nagysebességű vonatairól ismert, itt szállhatunk fel a Londonba, Brüsszelbe vagy Amszterdamba közlekedő nagysebességű vonatunkra. De ezen felül regionális és RER vonatok is indulnak inen, továbbá alatta található az azonos nevű metróállomás is.

A pályaudvar a jövőben újabb megújuláson vesz részt, hogy a 2024-ben Párizsban megrendezésre kerülő olimpiai játékokra érkező utasáradattal is megküzdhessen.

Utasforgalma elképesztő, hát ha még hozzá tesszük, hogy alig egy metrómegállónyira található még egy hatalmas pályaudvar további 29 vágánnyal és 41,2 milliós forgalommal!

Párizs összes fejpályaudvarát meglátogattam már egy kivételével, többet többször is, így a Gare du Nord sem maradt ki az életemből. Remélhetőleg a jövőben is ellátogatok még ide, Európa legforgalmasabb pályaudvarára.

Utószó

A listán szereplő pályaudvarok hatalmas utasforgalmakat bonyolítanak le, a városokat és a vonatokat használókat ezen lista alapján mégsem érdemes hasonlítgatni és ebből következtetéseket levonni. Ugyanis a nagyobb városoknak többnyire több jelentős pályaudvaruk is van és az utasszám ezek között eltérően oszlik el. Valamelyik város több, nagyforgalmú pályaudvart is birtokol, valamelyik viszont kevesebbet, e még nagyobb forgalommal.

És Ti hány rekorder pályaudvaron jártatok már? Írjátok meg kommentbe!

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

Források

* a magyar Wikipédia Európa legforgalmasabb vasútállomásai című szócikke

4 komment

Címkék: spanyolország franciaország németország európa állomás


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3118114370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2023.05.01. 10:23:07

Milánó, Róma és Hamburg hiányzik a listáról

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.05.01. 18:54:43

@sncf: Honnan hiányolod? Mindhárom város állomása szerepel a listán.

sncf 2023.05.01. 18:56:32

@Balogh Zsolt: És Ti hány rekorder pályaudvaron jártatok már? Írjátok meg kommentbe!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.05.01. 19:39:11

@Balogh Zsolt: Vagy úgy! :) Akkor te is szépen bejártad Európa nyugati felét már! :)
süti beállítások módosítása