HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.07.14. 22:31 Balogh Zsolt

Épül az új stuttgarti főpályaudvar

Stuttgart és a német államvasút, a Deutsche Bahn nagy fába vágta a fejszéjét, amikor belevágtak a Stuttgart 21 projektbe, mely Közép-Európa legnagyobb vasútfejlesztése, hatása pedig, he elkészül, egészen Budapestig ér!

stuttgart.jpgA jövendőbeli pályaudvar már elkészült vonatfogadó csarnoka, egyenlőre még vágányok nélkül (kép forrása: www.sueddeutsche.de)

Stutgartnak történelmi okokból egy központi fejpályaudvara van, ahová számos irányból futnak be a járatok. Mivel Stuttgart nem csak végállomása a vonatoknak, hanem átmenő állomása is, fejpályaudvarán a vonatok egy része irányt is vált, majd pár perc tartózkodás után továbbhalad. A városból olyan távoli városok érhetőek el vonattal, mint Párizs, Bécs vagy épp Budapest.

A 19. századi infrastruktúra azonban nem alkalmas a 21. század igényeihez, így a város a vasúti közlekedését radikálisan elkezdte átalakítani, a teljes projekt pedig a Stuttgart 21 nevet kapta, utalva mind a városra, mind a 21. századra. Legutóbbi látogatásom óta jelentős változások történtek a városban, de messze még a teljes készültség.

Elkészült az utolsó tetőablak is az új főpályaudvar mennyezetén

A Stuttgart 21 saját Youtube csatornája hétről-hétre beszámol arról, hogy hogyan halad a munka. Van is miről, mert nem csak egy új föld alatti állomás épül, hanem az oda vezető vonalak és épülnek folyamatosan.

Stuttgart korábbi (fekete színnel jelölve) és a Stuttgart 21 (piros színnel jelölve) során megépült vágányok. Az alagutak szaggatott vonalakkal van jelölve.

Stuttgart Hauptbahnhof vágányhálózata 2009-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

A fejpályaudvarok nagy hátránya, hogy az érkező és az induló vonatok gyakran akadályozzák egymás mozgását, ezért rendkívül bonyolult vágánykapcsolatokra van szükség ahhoz, hogy a bármely irányból érkező vonat bármely más irányba tovább tudjon haladni. egy átmenő pályaudvar kevesebb vágánnyal is több vonatot képes fogadni.

A jelenlegi 8 peronos, 16 vágányos állomás helyett egy föld alatti, mindössze 4 peronos és 8 vágányos állomás épül! A peronok hossza 420 méter lesz. A hozzá vezető vasútvonalak nagy része szintén a föld alá költözik, a kesze-kusza, mindenhonnan mindenhová elvezetni tudó, mindent mindennel is összekapcsoló vágánytenger pedig felszámolásra kerül. Az így nyert földterületeket a város lakóövezetekké és parkokká alakítja át.

Stuttgart új átmenő pályaudvarának sematikus nézete (kép forrása: Wikimedia Commons

A kisebb pályaudvar a kevesebb vágányával több vonatot lesz képes fogadni, mint az elődje. Nagy előnye lesz, hogy mivel átmenő állomás, elmarad a vonatok irányváltása, sőt a vágányhálózat kialakítása lehetővé teszi, hogy az egymás útját keresztező vonatok külön szintű kereszteződésekkel kerüljék ki egymást.

A történelmi Bonatz-épület a városképet meghatározó fogadóépülettel, a toronnyal, a jegycsarnokkal és az árkádokkal továbbra is az új közlekedési állomás bejárata marad.

Az új, építészetileg egyedülálló átmenő állomással a stuttgarti vasúti csomópont képes lesz megbirkózni a láthatóan növekvő utasforgalommal, és gyors, kényelmes csatlakozásokat garantálni a regionális és a régiók feletti vonatforgalomban.

Az Arnulf-Klett-Platzról nézve az új állomás közvetlenül a Bonatz-épület jelenlegi végállomás peroncsarnoka mögött helyezkedik el, amelyet teljesen felújítanak, és az oldalszárnyaktól eltekintve megmarad.

A vágányok a mai vágányszinthez képest mintegy tizenegy méter mélységben lesznek.

Az állomás minden irányban egy nagyrészt alagutakban futó gyűrűrendszeren keresztül kapcsolódik majd a regionális és a távolsági vasúti hálózathoz.

A nyolc bejövő és kimenő vágánnyal rendelkező átmenő állomás lényegesen nagyobb vonatforgalmat tud lebonyolítani, mint a jelenlegi végállomás, amely összesen csak öt bejövő és kimenő vágánnyal rendelkezik, és a vágányzónában sok a keresztezési konfliktus, ami lassítja a forgalmat.

A vágányok föld alá költöztetésével a város hatalmas területeket nyert, aminek egy része park lesz (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)

A fő projekt mellett eltörpül, de a jövőben a távolsági vonatok érinteni fogják a Stuttgarti nemzetközi repülőteret is, ahol szintén egy új, föld alatti állomás épül a repülőtér utasfogadó terminálja alatt. A vonatról leszállva egy mozgólépcsőzés után máris a repülőtér forgatagába csöppenünk majd bele, hosszas gyaloglás, metrózás, mozgójárdázás nélkül.

Lépcsők a vágányokhoz (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)

A még üzemelő fejpályaudvar és az alatta elhelyezkedő új átmenő pályaudvar (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)

Az építkezés már több mint 10 éve tart, és előreláthatólag 2024 decemberére készül el. Az építkezés alatt, korlátozásokkal bár, de a forgalmat fenntartották.

Az építkezés során az ikonikus stuttgarti állomásépület megmarad, bontás helyett felújítják (kép forrása: www.stuttgarter-zeitung.de)

Az építkezés része több, a város alatt áthaladó alagút is, továbbá a Wendlingen-Ulm nagysebességű vasútvonal is, melyet tavaly adtak át. Az átszervezések része az is, hogy a Budapest és München között közlekedő Kálmán Imre éjszakai vonat immár nem csak a bajor fővárosig közlekedik, 2023. decemberétől az új végállomása Stuttgart lett!

A fejpályaudvarhoz vezető vágányok. A jövőben a hosszú vágányrengeteg bontásra kerül, a helyét pedig a város értékesíti és beépíti.

Az építkezés befejezésével következik a felszabadított területek értékesítése. Ötletekből nincs hiány, a város múzeumokat, koncerttermet, kultúrális központot álmodott az értékes belvárosi területekre.

Ezen a térképvázlaton jól látszik, mennyi helyet nyer majd a város, ha befejeződik a projekt (kép forrása: Wikimedia Commons)

A projekt hivatalos és igényesen elkészített bemutatófilmje, melyben az egész projektet áttekinthetjük.

További információk

* www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

1 komment

Címkék: index németország stuttgart állomás


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7118160640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerardus A. Lodewijk 2023.08.16. 23:58:14

A Süddeutsche Zeitung olvasóilevél-írói messze nem ilyen optimisták (és szvsz sajnos igencsak van rá alapjuk): www.sueddeutsche.de/kolumne/stuttgart-21-s21-bahn-hauptbahnhof-1.5924058
Egyikük fel is idézi azt a régi nyílt titkot, hogy az S21 nem vasúti, hanem lényegében ingatlanprojekt.
süti beállítások módosítása