Stuttgart és a német államvasút, a Deutsche Bahn nagy fába vágta a fejszéjét, amikor belevágtak a Stuttgart 21 projektbe, mely Közép-Európa legnagyobb vasútfejlesztése, hatása pedig, he elkészül, egészen Budapestig ér!
A jövendőbeli pályaudvar már elkészült vonatfogadó csarnoka, egyenlőre még vágányok nélkül (kép forrása: www.sueddeutsche.de)
Stutgartnak történelmi okokból egy központi fejpályaudvara van, ahová számos irányból futnak be a járatok. Mivel Stuttgart nem csak végállomása a vonatoknak, hanem átmenő állomása is, fejpályaudvarán a vonatok egy része irányt is vált, majd pár perc tartózkodás után továbbhalad. A városból olyan távoli városok érhetőek el vonattal, mint Párizs, Bécs vagy épp Budapest.
A 19. századi infrastruktúra azonban nem alkalmas a 21. század igényeihez, így a város a vasúti közlekedését radikálisan elkezdte átalakítani, a teljes projekt pedig a Stuttgart 21 nevet kapta, utalva mind a városra, mind a 21. századra. Legutóbbi látogatásom óta jelentős változások történtek a városban, de messze még a teljes készültség.
Elkészült az utolsó tetőablak is az új főpályaudvar mennyezetén
A Stuttgart 21 saját Youtube csatornája hétről-hétre beszámol arról, hogy hogyan halad a munka. Van is miről, mert nem csak egy új föld alatti állomás épül, hanem az oda vezető vonalak és épülnek folyamatosan.
Stuttgart korábbi (fekete színnel jelölve) és a Stuttgart 21 (piros színnel jelölve) során megépült vágányok. Az alagutak szaggatott vonalakkal van jelölve.
Stuttgart Hauptbahnhof vágányhálózata 2009-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A fejpályaudvarok nagy hátránya, hogy az érkező és az induló vonatok gyakran akadályozzák egymás mozgását, ezért rendkívül bonyolult vágánykapcsolatokra van szükség ahhoz, hogy a bármely irányból érkező vonat bármely más irányba tovább tudjon haladni. egy átmenő pályaudvar kevesebb vágánnyal is több vonatot képes fogadni.
A jelenlegi 8 peronos, 16 vágányos állomás helyett egy föld alatti, mindössze 4 peronos és 8 vágányos állomás épül! A peronok hossza 420 méter lesz. A hozzá vezető vasútvonalak nagy része szintén a föld alá költözik, a kesze-kusza, mindenhonnan mindenhová elvezetni tudó, mindent mindennel is összekapcsoló vágánytenger pedig felszámolásra kerül. Az így nyert földterületeket a város lakóövezetekké és parkokká alakítja át.
Stuttgart új átmenő pályaudvarának sematikus nézete (kép forrása: Wikimedia Commons)
A kisebb pályaudvar a kevesebb vágányával több vonatot lesz képes fogadni, mint az elődje. Nagy előnye lesz, hogy mivel átmenő állomás, elmarad a vonatok irányváltása, sőt a vágányhálózat kialakítása lehetővé teszi, hogy az egymás útját keresztező vonatok külön szintű kereszteződésekkel kerüljék ki egymást.
A történelmi Bonatz-épület a városképet meghatározó fogadóépülettel, a toronnyal, a jegycsarnokkal és az árkádokkal továbbra is az új közlekedési állomás bejárata marad.
Az új, építészetileg egyedülálló átmenő állomással a stuttgarti vasúti csomópont képes lesz megbirkózni a láthatóan növekvő utasforgalommal, és gyors, kényelmes csatlakozásokat garantálni a regionális és a régiók feletti vonatforgalomban.
Az Arnulf-Klett-Platzról nézve az új állomás közvetlenül a Bonatz-épület jelenlegi végállomás peroncsarnoka mögött helyezkedik el, amelyet teljesen felújítanak, és az oldalszárnyaktól eltekintve megmarad.
A vágányok a mai vágányszinthez képest mintegy tizenegy méter mélységben lesznek.
Az állomás minden irányban egy nagyrészt alagutakban futó gyűrűrendszeren keresztül kapcsolódik majd a regionális és a távolsági vasúti hálózathoz.
A nyolc bejövő és kimenő vágánnyal rendelkező átmenő állomás lényegesen nagyobb vonatforgalmat tud lebonyolítani, mint a jelenlegi végállomás, amely összesen csak öt bejövő és kimenő vágánnyal rendelkezik, és a vágányzónában sok a keresztezési konfliktus, ami lassítja a forgalmat.
A vágányok föld alá költöztetésével a város hatalmas területeket nyert, aminek egy része park lesz (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)
A fő projekt mellett eltörpül, de a jövőben a távolsági vonatok érinteni fogják a Stuttgarti nemzetközi repülőteret is, ahol szintén egy új, föld alatti állomás épül a repülőtér utasfogadó terminálja alatt. A vonatról leszállva egy mozgólépcsőzés után máris a repülőtér forgatagába csöppenünk majd bele, hosszas gyaloglás, metrózás, mozgójárdázás nélkül.
Lépcsők a vágányokhoz (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)
A még üzemelő fejpályaudvar és az alatta elhelyezkedő új átmenő pályaudvar (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)
Az építkezés már több mint 10 éve tart, és előreláthatólag 2024 decemberére készül el. Az építkezés alatt, korlátozásokkal bár, de a forgalmat fenntartották.
Az építkezés során az ikonikus stuttgarti állomásépület megmarad, bontás helyett felújítják (kép forrása: www.stuttgarter-zeitung.de)
Az építkezés része több, a város alatt áthaladó alagút is, továbbá a Wendlingen-Ulm nagysebességű vasútvonal is, melyet tavaly adtak át. Az átszervezések része az is, hogy a Budapest és München között közlekedő Kálmán Imre éjszakai vonat immár nem csak a bajor fővárosig közlekedik, 2023. decemberétől az új végállomása Stuttgart lett!
A fejpályaudvarhoz vezető vágányok. A jövőben a hosszú vágányrengeteg bontásra kerül, a helyét pedig a város értékesíti és beépíti.
Az építkezés befejezésével következik a felszabadított területek értékesítése. Ötletekből nincs hiány, a város múzeumokat, koncerttermet, kultúrális központot álmodott az értékes belvárosi területekre.
Ezen a térképvázlaton jól látszik, mennyi helyet nyer majd a város, ha befejeződik a projekt (kép forrása: Wikimedia Commons)
A projekt hivatalos és igényesen elkészített bemutatófilmje, melyben az egész projektet áttekinthetjük.
További információk
* www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek