Németországban Wendlingen és Ulm között már javában zajlik egy új vasútvonal építése, mely jelentősen lerövidíti mjad a menetidőt Stuttgart és Ulm, nagyobb léptékben tekintve pedig Stuttgart és München között.
Az új vasútvonal része az Európai magisztrálnak, mely az európai TEN-T nemzetközi vasúthálózat egyik eleme.
Hosszúsín-szállító szerelvény az épülő Wendlingen-Ulm nagysebességű vasútvonalon (kép forrása: www.bahn-manager.de)
A nagyszabású tervről, melyhez szorosan kapcsolódik a Stuttgart 21 nevű vállalkozás is, már többször szó volt itt a blogon. Az építkezés azóta sem állt le, ezért érdemes néhány pillantást vetni rá, hogy hogyan haladnak a kivitelezők.
A Wendlingen–Ulm nagysebességű vasútvonal a németországi Baden-Württemberg tartományban a Sváb-Alpokon (Schwäbische Alb) keresztül vezet, részben az A8-as autópályával párhuzamosan. A vasút 58 km hosszúságú, kétvágányú, 15 kV, 16,7 Hz-cel villamosított vonal lesz, az engedélyezett sebesség 250 km/h. Keleten Neu-Ulm állomáshoz, nyugaton a Stuttgart 21 projekthez fog kapcsolódni. A menetidő Wendlingen és Ulm között a jelenlegi 54 percről 28 percre fog csökkenni, úgy, hogy a vonatok megállnak a Stuttgarti repülőtéren is.
A Fildertunnel építése (kép forrása: www.antenne1.de)
Már állnak az oszlopok, hamarosan lehet fektetni a vágányokat is! (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)
Az épülő Filstalbrücke, ha elkészül, 85 méteres magasságban keresztezi a völgyet (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)
Az új vasútvonal jelentős hosszban új alagutakban fog haladni, mely jelentősen megnöveli az építkezés idejét és költségeit. Leghosszabb alagút a 8806 méteres Boßler és a 8176 méteres Albvorland alagút lesz, de a többi alagút között is találunk kilométeres hosszúságúakat.
Ez a vágánytenger fog részben megszűnni, részben a föld alá költözni (kép forrása: www.suedkurier.de)
Az új vasútvonaltól is jelentősebb vállalkozás a jelenlegi Stuttgarti fejpályaudvar kiváltása egy föld alatti átmenő állomással, mindezt a forgalom minimális zavartatása mellett. A régi főpályaudvar fejállomás jellegéből adódóan túlságosan helypazarló, ráadásul minden vonatnak irányt is kell váltania, mely időveszteséget okoz.
Az új főpályaudvar a jelenlegi állomás helyén, ám a föld alatt épül meg, jóval kevesebb vágánnyal. A csatlakozó vasútvonalak is a föld alatt érik el, jelentős városi területeket szabadítva így fel. A fejpályaudvarok további hátránya, hogy az érkező és az induló vonatok mindig egymás vágányútját keresztezik, további problémákat okozva. Ez elkerülhető bonyolult, többszintes vágánykapcsolatokkal, ám ez a megoldás csak tovább növeli a vasút helyfoglalását.
Az új föld alatti pályaudvar mindezekre megoldást kínál, a vasútállomás úgy lesz a városközpont része, hogy szinte észrevétlenül bújik meg az emberek lába alatt.
A felszabadult területeket később továbbértékesítik ingatlanfejlesztésekhez, egy részük pedig városi zöldterület lesz.
A vasútvonal térképvázlata (kép forrása: Wikimedia Commons)
Pillanatképek az építkezés jelenlegi állásáról
Az elkészült vasútvonalat és az új Stuttgarti főpályaudvart bemutató animáció
Az építkezésnek némi magyar vonatkozása is van, ugyanis ez a rövidke szakasz része a Párizs és Pozsony közötti európai TEN korridornak is, melynek egy leágazása bekapcsolja Budapestet is. Így ez az új vasútvonal a jövőben lerövidíti a vasúti utazást Stuttgartba vagy akár Párizsba is!
Jelenleg a leggyorsabb menetidő Párizs és Budapest között 13 óra 1 perc, azonban ha minden tervezett beruházás megvalósul, ez lecsökkenhet akár 10 óra 23 percre is. Ez még mindig sok egy átlag utas számára, ám éjszakai vonatokkal már elgondolkodtató ajánlat (A jelenlegi Budapest-Berlin EN 13 óra 51 perces menetidőt tud, és meglepően sokan utaznak a járattal).
A Wendlingen-Ulm nagysebességű vasútvonal és az új Stuttgarti főpályaudvar tervezett megnyitási határideje 2021. decembere.
Kíváncsian várjuk, hogy sikerül-e minden elképzelést valóra váltani!
Utolsó kommentek