A korábbi S-Bahn cikkem népszerűsége után úgy döntöttem a Müncheni U-Bahn is megérdemel egy önálló posztot itt. Többségében mindaz igaz rá, mint az S-Bahnra, így néhány bekezdés ismerős lesz majd a korábbi cikkemből. A két rendszer bár különálló, nincs köztük átjárás, mégis egy szerves egészet alkot, kiváló átszállási kapcsolatokkal és tarifaközösséggel.
A müncheni metró (németül: U-Bahn München) a harmadik legnagyobb németországi város, München földalattivasút-rendszere. A hálózatot a Münchner Verkehrsgesellschaft, röviden MVG üzemelteti. A hálózat hossza 100,3 km, 6 vonalból áll, melyen kereken 100 állomás található (összehasonlításképp a budapesti metró a kisföldalatti vonalával együtt, de még a 4-es metró nélkül összesen 31,4 km hosszú, és 42 állomás található rajta). 2010-ben 360 millió utas vette igénybe.
A Münchener Freiheit U-Bahn megálló
A Müncheni U-Bahn sematikus vonalhálózata
A Müncheni U-Bahn méretarányos vonalhálózata
A hálózat érdekessége, hogy nem minden metró közlekedik végállomástól végállomásig, sőt bizonyos járatok más járatok vonalát közösen használja. Emiatt nem csak az irányra, hanem a járatszámra is oda kell figyelni. Így a föld alatt találhatunk három peronos és négyvágányos metrómegállókat is, az alagútban meg néhány helyen négy sín is fut párhuzamosan. Szerencsére az utastájékoztatás magas színvonalú, így szinte lehetetlen eltéveszteni, hogy melyik járat hová tart.
A hálózaton három különböző típus közlekedik.
A legrégebbi típus az MVG A metrókocsi sorozat
Szintén MVG A sorozat, de már az újabb festéssel
Eggyel fiatalabb típus, az MVG B metrókocsi sorozat
Az MVG B sorozat volt a város következő metrókocsi-sorozata. 1981 és 1995 között gyártotta a MAN, az DWA és az WMD München részére. Összesen 63 kétrészes motorkocsi készült. Ezek a kocsik is kettesével vagy hármasával csatolva közlekednek. Ezeken a kijelző már digitális. A prototípus az MVG múzeumában van kiállítva.
És a legújabb típus az MVG C metrókocsi sorozat
A legújabb típus pedig az MVG C sorozat. Az Adtranz és a Siemens gyártotta 2000-től. Összesen 18 szerelvény készült el. A szerelvény végig átjárható, az utastérben digitális kijelzők tájékoztatják az utasokat a következő megállóról és az átszállási lehetőségekről.
U-Bahn jegyautomata egy aluljáróban, a németen kívül még öt másik nyelvet választhatunk és elfogad készpénzt és bankkártyát is
Bár U-Bahn jegyautomata van, de kimondottan U-Bahn jegy nincs, hála a teljes tarifaközösségnek. Az U-Bahnon utazhatunk BayernTickettel, vagy Tagestickettel. De léteznek vonaljegyek is. A fontosabb jegyárakat a következő táblázat tartalmazza (forrás: MVV honlap):
MVV jegyárak | 2011 12. 11.-től | Az árak euróban értendők | |
Geltungsbereich | Single-Tageskarte | Partner-Tageskarte |
Innenraum (München város, fehér zóna) | 5,60 | 10,20 |
München XXL (fehér és zöld zóna) | 7,50 | 13,10 |
Außenraum (zöld, sárga, piros zóna) | 5,60 | 10,20 |
Gesamtnetz (összes zóna) | 11,00 | 20,00 |
3 Tages Innenraum (fehér zóna) | 13,80 | 23,70 |
Kinder-Tageskarte Gesamtnetz (összes zóna) |
2,70 |
Az U-Bahn kijelzője, minden fontos információval
Néhány szót a kijelzőkről is: Ezek minden metrómegállóban megtalálhatóak, minden peronon több is található belőlük. A pontos idő mellett tájékoztat a következő három járat érkezéséről és végállomásáról is. Ha már csak kevesebb, mint kettő perc maradt, akkor csak a leghamarabb érkező járat száma és végállomása látható, kettő vagy három közbenső megállóval együtt. A járatszám melletti kis grafika pedig azt mutatja meg, hogy a következő szerelvény hány részes lesz, és a peron mely részén áll majd meg.
A fent látható képen egy háromrészes U6 járat érkezik, mely Garching-Forschungszentrum megállóig közlekedik, Münchener Freiheit és Fröttmaning állomások érintésével. Az alsó sorban további információk olvashatóak.
Marienplatz U-Bahn megálló, egy régi, MVG A metrókocsival
A metróhálózat sematikus térképe minden metrókocsi ajtaja felett is megtalálható
Az S-Bahn, U-Bahn és a villamos sematikus térképe minden állomáson megtalálható
Az U-Bahn megállókat mindig egy hatalmas kék színű tábla fehér U betűvel jelöli
Mozgólépcső, szigorúan a "jobbratarts" szabály alkalmazásával
Egy rövid bekezdés erejéig külön kitérnék a mozgólépcső-használatra is. Magyarországon még annyira nem terjedt el, de Nyugat-Európában már a mindennapok része, hogy az utasok nem mint a birkák, hanem szépen sorban a mozgólépcső jobb oldalán utaznak. A bal oldali sáv így végig szabadon marad azoknak, akik sietnek. Így nincs lökdösődés és tolakodás!
Magyarországon álom, itt napi valóság: Az U-Bahn és az S-Bahn közös peront használ Neuperlach Süd megállónál
Utastájékoztatás felsőfokon! Eltéveszteni sem lehet!
Ostbahnhof U-Bahn megálló, átszállási lehetőség Regionalzugra, S-Bahnra és autóbuszra is
Neuperlach Süd U-Bahn megálló, egyike a kevés felszíni állomásnak
Utolsó kommentek