HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2012.09.26. 21:34 Balogh Zsolt

A Müncheni U-Bahn

A korábbi S-Bahn cikkem népszerűsége után úgy döntöttem a Müncheni U-Bahn is megérdemel egy önálló posztot itt. Többségében mindaz igaz rá, mint az S-Bahnra, így néhány bekezdés ismerős lesz majd a korábbi cikkemből. A két rendszer bár különálló, nincs köztük átjárás, mégis egy szerves egészet alkot, kiváló átszállási kapcsolatokkal és tarifaközösséggel.

A müncheni metró (németül: U-Bahn München) a harmadik legnagyobb németországi város, München földalattivasút-rendszere. A hálózatot a Münchner Verkehrsgesellschaft, röviden MVG üzemelteti. A hálózat hossza 100,3 km, 6 vonalból áll, melyen kereken 100 állomás található (összehasonlításképp a budapesti metró a kisföldalatti vonalával együtt, de még a 4-es metró nélkül összesen 31,4 km hosszú, és 42 állomás található rajta). 2010-ben 360 millió utas vette igénybe.

01k.jpgA Münchener Freiheit U-Bahn megálló

01k.jpgA Müncheni U-Bahn sematikus vonalhálózata

mapk.pngA Müncheni U-Bahn méretarányos vonalhálózata

A hálózat érdekessége, hogy nem minden metró közlekedik végállomástól végállomásig, sőt bizonyos járatok más járatok vonalát közösen használja. Emiatt nem csak az irányra, hanem a járatszámra is oda kell figyelni. Így a föld alatt találhatunk három peronos és négyvágányos metrómegállókat is, az alagútban meg néhány helyen négy sín is fut párhuzamosan. Szerencsére az utastájékoztatás magas színvonalú, így szinte lehetetlen eltéveszteni, hogy melyik járat hová tart.

A hálózaton három különböző típus közlekedik.

03k.jpgA legrégebbi típus az MVG A metrókocsi sorozat

09k.jpgSzintén MVG A sorozat, de már az újabb festéssel

09k.jpgEggyel fiatalabb típus, az MVG B metrókocsi sorozat

Az MVG B sorozat volt a város következő metrókocsi-sorozata. 1981 és 1995 között gyártotta a MAN, az DWA és az WMD München részére. Összesen 63 kétrészes motorkocsi készült. Ezek a kocsik is kettesével vagy hármasával csatolva közlekednek. Ezeken a kijelző már digitális. A prototípus az MVG múzeumában van kiállítva.

13k.jpgÉs a legújabb típus az MVG C metrókocsi sorozat

A legújabb típus pedig az MVG C sorozat. Az Adtranz és a Siemens gyártotta 2000-től. Összesen 18 szerelvény készült el. A szerelvény végig átjárható, az utastérben digitális kijelzők tájékoztatják az utasokat a következő megállóról és az átszállási lehetőségekről.

04k.jpgA Müncheni U-Bahn

05k.jpgU-Bahn jegyautomata egy aluljáróban, a németen kívül még öt másik nyelvet választhatunk és elfogad készpénzt és bankkártyát is

Bár U-Bahn jegyautomata van, de kimondottan U-Bahn jegy nincs, hála a teljes tarifaközösségnek. Az U-Bahnon utazhatunk BayernTickettel, vagy Tagestickettel. De léteznek vonaljegyek is. A fontosabb jegyárakat a következő táblázat tartalmazza (forrás: MVV honlap):

MVV jegyárak | 2011 12. 11.-től Az árak euróban értendők
Geltungsbereich Single-Tageskarte Partner-Tageskarte
Innenraum (München város, fehér zóna) 5,60 10,20
München XXL (fehér és zöld zóna) 7,50 13,10
Außenraum (zöld, sárga, piros zóna) 5,60 10,20
Gesamtnetz (összes zóna) 11,00 20,00
3 Tages Innenraum (fehér zóna) 13,80 23,70
     
Kinder-Tageskarte Gesamtnetz
(összes zóna)
2,70

06k.jpgAz U-Bahn kijelzője, minden fontos információval

Néhány szót a kijelzőkről is: Ezek minden metrómegállóban megtalálhatóak, minden peronon több is található belőlük. A pontos idő mellett tájékoztat a következő három járat érkezéséről és végállomásáról is. Ha már csak kevesebb, mint kettő perc maradt, akkor csak a leghamarabb érkező járat száma és végállomása látható, kettő vagy három közbenső megállóval együtt. A járatszám melletti kis grafika pedig azt mutatja meg, hogy a következő szerelvény hány részes lesz, és a peron mely részén áll majd meg.

A fent látható képen egy háromrészes U6 járat érkezik, mely Garching-Forschungszentrum megállóig közlekedik, Münchener Freiheit és Fröttmaning állomások érintésével. Az alsó sorban további információk olvashatóak.

07k.jpgMarienplatz U-Bahn megálló, egy régi, MVG A metrókocsival

08k.jpgA metróhálózat sematikus térképe minden metrókocsi ajtaja felett is megtalálható

10k.jpgAz S-Bahn, U-Bahn és a villamos sematikus térképe minden állomáson megtalálható

Az U-Bahn jeleAz U-Bahn megállókat mindig egy hatalmas kék színű tábla fehér U betűvel jelöli

11k.jpgMozgólépcső, szigorúan a "jobbratarts" szabály alkalmazásával

Egy rövid bekezdés erejéig külön kitérnék a mozgólépcső-használatra is. Magyarországon még annyira nem terjedt el, de Nyugat-Európában már a mindennapok része, hogy az utasok nem mint a birkák, hanem szépen sorban a mozgólépcső jobb oldalán utaznak. A bal oldali sáv így végig szabadon marad azoknak, akik sietnek. Így nincs lökdösődés és tolakodás!

12k.jpgMagyarországon álom, itt napi valóság: Az U-Bahn és az S-Bahn közös peront használ Neuperlach Süd megállónál

14k.jpgUtastájékoztatás felsőfokon! Eltéveszteni sem lehet!

15k.jpgOstbahnhof U-Bahn megálló, átszállási lehetőség Regionalzugra, S-Bahnra és autóbuszra is

16k.jpgNeuperlach Süd U-Bahn megálló, egyike a kevés felszíni állomásnak

komment

Címkék: münchen


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr964798553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása