Madrid ikonikus pályaudvara, az Atocha már sok posztot ihletet, dicsérve és ámuldozva az egykori vonatfogadó csarnok átalakításán és újszerű, különleges felhasználásán. Ám a legendás állomást nem csak a pálmaház miatt érdemes megtekinteni, a kívül-belül megújult épület másban is példamutató lehet számunkra.
A madridi Atocha pályaudvar csarnoka az esti órákban
Atocha állomás (ismert még mint Estación de Madrid Atocha, vagy Madrid Puerta de Atocha) Madrid legnagyobb és legforgalmasabb állomása, ahonnan egyaránt indulnak regionális-, távolsági- és nagysebességű járatok az ország minden irányába. Ezen kívül nemzetközi vonatok közlekednek a határon túlra Franciaország és Portugália felé. 2004 óta közvetlen nagysebességű AVE járat közlekedik Marseille főpályaudvarára.
Története
1851. február 9-én nyílt meg Madrid első vasútállomása, a Estación de Mediodía. Az állomást 1892-ben egy tűzeset elpusztította, így a helyére épült meg az új vasúti pályaudvar. Tervezője Alberto Palacio spanyol mérnök, aki Gustav Eiffellel együttműködve tervezte meg az új állomást és a vas tetőszerkezetét. Henry Saint James mérnök is részt vett a projektben. A hasonlóság a budapesti Nyugati pályaudvarral és a nagyobb párizsi fejpályaudvarokkal szembeötlő, ám mégis sikerült valami kis spanyol stílust is belecsempészniük, amivel egyedülálló és ikonikus épületet emelhettek a spanyol fővárosban.
A csarnok könnyed és légies tetőszerkezete
Az Atocha nevet Atocha szűzasszonyának szentelték.
A vonatfogadó vágányokat egy kb. 27 méter magasságú és a 157 méter hosszúságú fordított hajótest formájú tetővel fedték be. Az impozáns tetőszerkezetet oldalról téglafalak tartják, melyeken magas és hosszúkás ablakokon át áradhat be a napfény. Az eredeti állomásépületet és a csarnokot a vonatforgalom növekedése miatt többször is átépítették. Legnagyobb és legjelentősebb bővítése 1985-ben történt Rafael Moneo tervei alapján.
A csarnok díszes oldalablakai
A pályaudvar homlokzata
1992-ben nyílt meg a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonal, melynek madridi végállomása az Atocha lett. Ekkor alakították ki jelenlegi páratlan formáját a pályaudvarnak. Mivel a hosszú szerelvények már nem fértek volna el a az egykori műemlék jellegű csarnokban, ezért egy modern fejpályaudvart építettek a nagysebességű járatoknak közvetlenül a régi állomás mögé.
Az AVE vonatok indulási csarnoka, a jegyellenőrzés végett érvényes jegy nélkül ettől közelebb nem juthatunk a vonatokhoz
Az egykori vonatfogadó csarnok pedig elveszítette korábbi vasúti funkcióját, a vágányokat elbontották és egy hatalmas utasforgalmi területet alakítottak ki üzletekkel, kávézókkal és éjszakai klubokkal a párizsi Orsay Múzeumhoz hasonlóan. A tetőszerkezet alatti hatalmas területből 4000 m²-t egy fedett trópusi kert foglalja el sétálóutcákkal, padokkal és egzotikus növényekkel. A homlokzathoz közel pedig egy kicsi tó is található, melyben aranyhalak és teknősbékák élnek.
Napozó teknősök a pálmaház saját tavában, nyugalmukról egy derékmagasságú üvegfal gondoskodik
A pálmaház teljes hosszában
Az elővárosi vonatok vágányait Madrid fokozatosan alagutakba helyezte át, kialakítva a Cercanías Madrid jelenlegi hálózatát. Így történt ez Atocha esetében is, az elővárosi járatok peronjait a föld alatt találjuk ma már.
A nagysebességű vonatok modern terminálját szintén Rafael Moneo tervezte.
Az állomást két madridi metróállomás, az Atocha és az Atocha Renfe szolgálja még ki. Az utóbbit akkor adták át, amikor az új terminálépület épült és közvetlenül kapcsolódik a vasútállomáshoz.
2004. március 11-én bomba robbant az állomáson, megölve 191 és megsebesítve 1800 embert. A spanyol kormány az ETA baszk terrorszervezetet gyanúsította a robbantással és emellett annak ellenére is kitartott, hogy az al-Kaida jelezte, az ő művük a támadás. Az elhunytak emlékére épült a közelben található Emlékezés erdeje.
A 2004-es madridi terrortámadások (amelyeket spanyolul a dátum rövidítésével általában 11-M néven említenek) összehangolt pokolgépes merényletsorozat volt a madridi helyiérdekű vasúti hálózaton 2004. március 11-e reggelén, három nappal a parlamenti választások előtt és éppen 2 évvel és 6 hónappal az amerikai 2001. szeptember 11-ei terrortámadások után. A robbantásokban 191 ember meghalt és 1800-an megsérültek.
Emlékükre épült a közelben található Retiro parkban látható Emlékezés erdeje.
A hivatalos nyomozás szerint a támadás mögött egy, az al-Káida vonzáskörében álló terrorcsoport állt, amely azonban nem volt közvetlen kapcsolatban az al-Káidával.
A terroristák a robbanóanyagot bányászoktól vásárolták.
A választások közelsége miatt a robbantások különleges politikai hangsúlyt kaptak. A hatalmon lévő Spanyol Néppárt (PP) támogatta az Egyesült Államokat az iraki háborúban, és ezért Aznar miniszterelnök el akarta kerülni, hogy a választókban az a benyomás keletkezzen, hogy a terrortámadást a kormány politikája provokálta ki. Ezért a néppárti vezetők eleinte az ETA baszk szeparatista szervezetet vádolták a merénylettel. A választást végül az ellenzéki szocialista párt (PSOE) nyerte meg.
Az elemzők szerint a robbantásokkal kapcsolatos elhibázott politikai kommunikáció szerepet játszott a néppárti kormány bukásában. Huszonegy hónapnyi nyomozás után a bíróság a marokkói Jamal Zougamot bűnösnek találta a támadásokban (forrás: Wikipédia).
Napjainkban a pályaudvart Spanyolország nemzeti vasúttársasága, a RENFE használja, tulajdonosa és üzemeltetője az ADIF. Naponta kb. 16 millió utas fordul meg Madrid Atocha állomáson, továbbá rengeteg turista is, akik csak az állomásból kialakított üvegházra kíváncsiak.
Az utóbbi évek alatt Spanyolország is gőzerővel kezdte kiépíteni nagysebességű vasúthálózatát, így egyre több nagysebességű vonal végállomása lett az Atocha. Jelenleg már nem csak Sevilla, hanem Barcelona, Valladolid, Toledo és Levante felé is utazhatunk nagysebességű AVE vonatokkal Madridból.
A spanyol vasúthálózat 1668 mm-es nyomtávolsággal épült ki, míg a madridi metróhálózat 1445 mm-essel. A két, a világon máshol ritkán használt nyomtávolságot 1992-től még kiegészítette az AVE vonatok 1435 mm-es sínpárja is, így itt, az Atochán három különböző nyomtávolság is megtalálható. Madridban ez nem számít különlegességnek, hiszen a metró, a hagyományos vasúthálózat és az AVE több állomáson is összetalálkozik, ám Európa más országaiban ettől azért kevesebb különböző nyomtávolság is elegendőnek bizonyult.
A várakozó vonatok között Európa több különböző nagysebességű motorvonatát is megtalálhatjuk: A német ICE, a francia TGV, a spanyol Talgo vagy az olasz Pendolino Spanyolországra adaptált változata mind megfordul az Atochán
A távlati tervek között szerepel egy normál nyomtávolságú vasúti alagút megépítése is, mely megszüntetné az AVE számára is a fejpályaudvar jelleget és az Atocha is átmenő állomássá válhatna.
További álmok közé tartozik még a Madrid-Lisszabon nagysebességű vasútvonal megépítése is. A vonalnak az eredeti elképzelések alapján már el kellett volna készülnie, ám a 2008-2009-es pénzügyi válság Spanyolországot és Portugáliát is annyira megviselte, hogy a megépítését először csak későbbre halasztották, majd 2011-ben véglegesen le is tettek róla. Pedig ha megépülne, a menetidő a két főváros között mindössze csak 2 óra 45 perc lehetne...
Szolgáltatások
A vasút Madridban nem rossz szomszéd, az állomás területén számos igényes és minőségi üzletet is találunk, amiket kávézók, gyorséttermek egészítenek ki. Szinte az egész terület ingyenes wifivel van lefedve. A mellékhelyiségek fizetősek, cserébe viszont az állapotuk és tisztaságuk magas színvonalú. A többszintes állomás különböző szintjei között mozgólépcsők, mozgójárdák és liftek teremtenek kapcsolatot.
Az utasforgalmi rész, szemben a vonatok indulását mutató nagyméretű táblával
A metróhoz és az elővárosi vonatokhoz csak beléptetőkapukon át lehet bejutni, a távolsági vonatokhoz még ezen felül csomagátvilágítás is tartozik. A spanyol távolsági vonatok biztonsági ellenőrzései a repüléssel vetekednek, így közelről távolsági vonatot fotózni teljességgel lehetetlen. Cserébe viszont az utazás során már nem kérnek jegyeket ellenőrzésre az utasoktól.
A pályaudvar területe biztonságos és kulturált, a peronokra a jegyellenőrzés végett nem tudnak kéregetők, utcai árusok és alkalmi zenészek ingyen lejutni, ami hatásos szűrőnek bizonyul velük szemben hosszú távon.
A pálmaház
Az Atocha állomás növényvilága is figyelemre méltó: 260 különböző faj 7200 egyede található itt a világ szinte minden tájáról, többek között Ausztráliából, Amerikából és Ázsiából.
Az üvegházban a trópusi és a szubtrópusi övezetek növényei vannak vegyesen elültetve, ezért a hőmérséklet 22 és 24 fok közötti, a páratartalom pedig 60 és 70 százalékos. A világítás legnagyobbrészt természetes, a napfény a tető- és az oldalablakokon át süt be, de emellett mesterséges fényt is kapnak, melyekkel megpróbálják szimulálni a napsugárzást (fehér és sárga fények segítségével).
Fentről, a mozgójárdákról nézve
A trópusi térben bemutatott növények egyik jellemzője, hogy a bemutatott növények nagy részét az emberiség a történelem folyamán valamilyen módon hasznosította. Találhatunk közöttük mahagónit, kenyérfát, gumifát, kókuszpálmát, utazók pálmáját és még banánt is. A kisebbek közül említésre méltó a kávécserje és a kakaóbab, melyek termését szintén régóta hasznosítják az egész világon.
A fák között, a "váróteremben"
Így vonatra várakozás közben egy kellemes és gondozott környezetben ücsöröghetünk a pályaudvaron állandó 22-24 fokban. Körbe a falak mentén pedig vendéglátó helyek kiülős teraszai hívogatnak egy kis pihenésre, kávéra vagy egy szendvicsre.
A pálmaház az esti fényben
Hosszú sorokban várakoznak a taxik az épületet megkerülő rámpán...
A sor másik vége az AVE vágányai felett várakozó taxikkal
Kitüntetés az utazó ügynöknek (spanyolul: Homenaje al agente comercial), a magas bronzszobor 1998 óta merül a jegyzeteibe
A Cercanías Madrid
A Cercanías Madrid a főváros elővárosi vasúthálózata. A kilenc vonalból álló 370 kilométeres hálózaton 90 állomás található, a városon belüli részeken, ahol a járatok fonódnak a vonatok követési ideje csúcsidőben 3-4 perc. A vágányok a városon belül a legtöbb helyen alagutakban haladnak, az állomások többsége metrókapcsolattal is rendelkezik. Mivel a vonatok kevesebb helyen állnak meg, mint a metrók, továbbá a sebességük is magasabb, így ezek a járatok Madrid leggyorsabb közlekedési eszközei, ha a város két távoli pontja között szeretnénk utazni.
A járatokat naponta 880 000 fő veszi igénybe, ami mintegy negyede a városi metróhálózat forgalmának.
Az Atocha Cercanías bejárata
A Cercanías Madrid vágányai, tovább egyenesen már alagútban haladnak a sínek
A 8-as és a 9-es vágány, előrenézve már a nap süt be a kijárat irányából
A különböző nyomtávolságok egyik kétségtelen előnye, hogy így az elővárosi- és a távolsági utasok teljesen elkülönülnek egymástól, mind a várakozás, a jegyvásárlás és a jegyellenőrzés során is.
Elővárosi vonatok jönnek mennek az állomáson
Kávézó a csarnokban
A régi és az új állomás madártávlatból (kép forrása: www.uic.org)
A pályaudvar elhelyezkedése a Google térképén
Források
* A spanyol Wikipédia Invernadero de Atocha szócikke;
* Az angol Wikipédia Madrid Atocha railway station szócikke
Utolsó kommentek