HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (182) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2024.06.03. 00:23 Balogh Zsolt

Utazás külföldre vonattal - Hogyan kezdjem el?

Életem első külföldre történő vonatozásom óta sok-sok év telt már el. Még 19 évesen éreztem vágyat, hogy nekem márpedig mindenféleképpen ki kell próbálnom a külföldi vonatozás élményét is. Azóta már 21 országban jártam, ebből 18-ban a vasúti közlekedést is kipróbáltam (a Vatikán, Belgium és Egyiptom vasútja kimaradt).

sajatut.png2024-ig az általam beutazott vasútvonalak. Tizennyolc országnyi vonatos élmény!

Az évek alatt egyre messzebb és messzebb jutottam, egyre nagyobb lett az önbizalmam is. Persze nekem se ment mindig minden simán, szaladtam én is bele csatlakozásmulasztásba, pályaudvaron való bolyongásba, azonnali újratervezésbe. De ezek nem szegték a kedvemet, sok új és váratlan élménnyel gazdagodtam közben.

A mostani bejegyzésben szeretnék ötleteket adni minden Kedves Olvasómnak, hogy hogyan is vágjon bele az első külföldre vezető vonatútjába.

Elérhető úticélok

Budapestről rengeteg város elérhető átszállás-mentesen, a magyar főváros a második helyen található azon a képzeletbeli listán, mely az átszállás nélkül elérhető fővárosokat tartalmazza. Budapestről utazhatunk Bécsbe, Berlinbe, Prágába, Pozsonyba, Zürichbe (nem főváros, de a legnagyobb város Svájcban), Varsóba, Zágrábba, Bukarestbe, ezen kívül pedig rengeteg útba eső nagyvárosba.

mavkulfold.jpgBudapestről elérhető fontosabb külföldi úticélok 2024-ben

Ha pedig az átszállást is bevállaljuk, egész Európa elérhető számunkra.

Programtervezés

Ha már kiválasztottuk a megfelelő úticélt, következhet a megfelelő vonat megtalálása. Ehhez segítséget kaphatunk a nemzetközi pénztárakban vagy több online útvonaltervező weboldalon. A MÁV Elvira oldala teljesen magyar nyelvű, hátránya, hogy csak a MÁV-Start járatait ismeri. A teljes európai vasúthálózat és az összes azon közlekedő járat naprakészen a Bahn.de weboldalon található meg.

A Bahn.de menetrendi kereső

A Google Térkép is jó alternatíva lehet, az is magyar nyelvű és sok közlekedési szolgáltató adatait tartalmazza.

A Google térképe és menetrendi keresője

A menetrendi keresők összehasonlításáról már korábban írtam egy hosszabb összefoglalót, érdemes azt is megnézni.

Jegyvásárlás

Nemzetközi jegyet vásárolhatunk online, MÁV Appból vagy személyesen a nagyobb állomások nemzetközi pénztárában. Vásárláskor vegyük meg a jegyet oda-vissza útra, így külföldön már nem kell aggódni a nyelvi nehézségek miatt. Bizonyos jegyeket csak a célországban lehetséges megvásárolni, de ez csak akkor fontos, ha átszállással utazunk. Az első utunknál elégedjünk meg a közvetlen vonatok által elérhető célokkal.

A MÁV egyik nemzetközi pénztára

Amennyiben online vásároltunk jegyet, vigyázzunk, hogy legyen az egész út során megfelelő térerő, mobilnet és a telefonunk legyen használható állapotban. Én ebben konzervatív vagyok, csak és kizárólag papír alapú jeggyel vagyok hajlandó utazni, elkerülve az online jegyekkel való kínlódást. A papírjegyeket eddig még mindig, mindenhol kivétel nélkül elfogadták, nálam bizonyított. Egyszer próbáltam az online módot, de akkor az érvényes jeggyel meg is büntettek, így nem kockáztatok többet.

Amennyiben rugalmasan szeretnénk utazni, jó választás lehet az Interrail bérlet.

Szállásfoglalás

Külföldi utazás során gyakran visszatérő probléma a megfelelő szállás megtalálása. Szállást legegyszerűbben a Booking.com weboldalon tudunk foglalni.Az oldal teljesen magyar nyelvű, az árakat láthatjuk többféle pénznemben. Válogathatunk ár, távolság, felszereltség vagy értékelés alapján. A szállást online kell kifizetni erre alkalmas bankkártyával. Ha nem rendelkezünk ilyennel, vagy nem bízunk a netes vásárlásokban, meg is kérhetünk valakit, hogy a kiválasztott szállást foglalja le számunkra, de a mi e-mail címünkkel.

A sikeres foglalás után egy e-mailt kapunk, melyben az adataink, a foglalásunk időpontja és a szállás címe látható. Ezt az e-mailt vigyük magunkkal akár okostelefonon, akár kinyomtatva. Miután megtaláltuk a szállásunkat, ezt a papírt átadva vagy a telefonunkon a foglalást bemutatva már nyelvtudás nélkül is megkapjuk a kulcsokat. Ami még kellhet: valamilyen okmány bemutatása (útlevél, személyi igazolvány) és készpénzben! kaució kifizetése, melyet távozáskor visszakapunk. Ennek ára 10-50 euró.

booking.jpgBerlini szállások a Booking.com oldalán

A szoba elfoglalásának időpontja, majd a legkésőbbi időpont az elhagyására már a Booking.com oldalán is elolvasható, ezt tartsuk be. Amennyiben hamarabb érkeznénk vagy valamiért később tudunk csak indulni, a szobát nem foglalhatjuk le, viszont a legtöbb szálláshely biztosít ingyenes csomagmegőrzést. Ha például órákkal korábban érkezünk, mint hogy a szobakulcsot megkaphatnánk, csak hagyjuk a csomagunkat a megőrzőben, és indulhat a városnézés! Mikor ismét visszaérkezünk, a csomagunkkal már elfoglalhatjuk a szállásunkat is.

Kevesen ismerik azt a tényt, hogy ha reggeli is van az árban, ám hamarább indulunk, mint hogy reggelizni is legyen időnk, kérhetünk ún. Lunch paket-tet. Ez egy egyszerű reggeli elcsomagolva, melyet akár már este is megkaphatunk és az út folyamán a vonaton vagy a váróteremben elfogyaszthatunk.

Éjszakai vonatozás

Költséghatékony megoldás lehet, ha az utazást kombináljuk az alvással, vagyis éjszakai vonattal utazunk. Így egyben letudhatjuk a szállás és az utazás költségét is.

Megtehetjük az oda- és a visszautat is hálókocsiban, így egy teljes napunk marad a célállomáson. Én így tettem meg annak idején a horvátországi utamat és jutottam el a tengerhez. Ma már azonban ilyesmire nem vállalkozom, legfeljebb a hazautat teszem meg valahonnan hálókocsiban.

Ne dőljünk be a vasúttársaságok marketingjének, az éjszakai vonatozás a pihenéstől igencsak messze áll. Kifogva néhány rossz utitársat, könnyen válhat az álomutazás rémálommá. Én azt javaslom, hogy érdemes a hálókocsis utazást a hazaútra tartogatni, amikor a fáradtságtól már úgy is könnyebben tudunk aludni és nem a célvárosunkba érkezünk meg hajnalban, fáradtan, hanem a saját otthonunkba.

Éjszakai vasúti járatok Európában 2020-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Utazzunk picit messzebb

Ha messzebb szeretnénk utazni, akkor viszont át is kell szállnunk. De ne ijedjünk meg ettől sem, az állomásokon rengeteg információ megtalálható, így gyorsan és könnyen megtalálhatjuk a csatlakozó vonatunkat. Első utazásunk során a csatlakozásra is hagyjunk bőven időt, hogy ne egy őrült rohanás legyen a vonatunk megtalálása.

openrail.jpgBudapest és Bécs környékének vasúthálózata az Openrailwaymap weboldalán

Amennyiben bevállaljuk az átszállást is, Európa szinte minden szegletébe eljuthatunk. Ha a menetrendet alaposan áttanulmányoztuk, jegyzeteljük ki az összes csatlakozó vonatunk vonatszámát is és indulási idejét is. a vonatszám egyértelműen azonosítja nem csak a viszonylatot, hanem a pontos járatot is, így esélytelen, hogy rossz vonatra szállunk fel. A vonatszám szerepel a menetrendi keresőkben, az állomáson található információs menetrendi táblákon és a peronokan található kijelzőkön is.

A jenbachi menetrendi tábla egy részlete, az összes vonattal, amely megáll Jenbachban. Vágányszámok nincsenek, de az időadatok, a vonatnem és a vonatszám alapján egyértelműen be tudjuk azonosítani a nekünk megfelelő járatot. A személyvonatoknál nincs minden állomás felsorolva, csak a fontosabbak.

Jegyek

A vonatjegyek ára széles skálán mozog, a legolcsóbb és a legdrágább ajánlat között akár négyszeres árkülönbség is lehet. Próbáljunk minnél korábban jegyet vásárolni, ez akár három hónappal az indulás előtt is lehetséges már! Így olyan baráti árakat is kifoghatunk, ami esetében nem lehet kifogás, hogy "túl drága nekem".

Vannak vonathoz kötött jegyek, melyekkel csak egy bizonyos nap egy bizonyos járatán utazhatunk csere, lemondás, visszaváltás..stb lehetősége nélkül. Ezek a legolcsóbbak, cserébe viszont fixen dátumhoz és vonathoz kötöttek.

A rugalmasan felhasználható jegyek ára magasabb, cserébe több napon is több vonatra érvényes, de csak egyszeri utazáshoz.

Fontos megjegyezni, hopgy amennyiben a vasút hibájából történik csatlakozásmulasztás vagy műszaki hiba, a vasúttársaság a fix, vonathoz kötött jegyeket is rugalmasan kezeli. A legtöbb esetben pótdíj-mentesen utazhatunk későbbi vonattal is. Ez nem jelenti azonban automatikusan azt, hogy egy átlagos, eseménytelen nap a fix jeggyel mégis inkább egy másik járaton utazunk egy másik napon.

3400_1457968590.jpgPélda egy ÖBB jegyre. A vonatjegy Linzből (Von Linz/Donau Hbf) érvényes Bécsbe (Nach Wien Hbf) május 29-én (Datum: 29:05) a 8 óra 32 perckor induló (Zeit 08:32) vonat másod osztályán (Klasse 2). A vonat érinteni fogja St. Valentin, Poechlarn, St. Pölten Neulengbach / Tullnerfeld állomásokat (über --> <1181> St. Valentin...). Várható érkezési idő 10 óra 5 perc (Zeit 10:05). A vonat száma RailJet 545 (Zug-> RJ 545). A jegy kedvezményes Sparschine jegy, ára 9 euró 90 cent volt (Preis: EUR 9,90), a 10%-os ÁFA értéke 90 cent (AT:10% EUR 0,90). A kisatírozott részek a kártyás fizetés miatt rákerült személyes adatok.

A nemzetközi jegyek megjelenése hasonló, legfeljebb az ár van rajta más pénznemben és a szövegek nem német nyelvűek. Mint látható, minden fontos információ szerepel rajta, így nem csak a vonaton, de már az állomáson is felmutatva segíteni tudnak a megfelelő vonat megtalálásában. A legfontosabb információ az RJ 545, mely egyértelműen azonosítja a Linzből Bécsbe tartó 8:32-es vonatot. Ilyen vonatszámmal nem hogy Ausztriában, de egész Európában sem közlekedik még egy vonat május 29-én, így eltéveszteni sem tudjuk a jegyhez tartozó vonatunkat.

Ami még fontos lehet

Ha rendelkezünk valamilyen okoseszközzel (tablet, telefon...), érdemes arra is letölteni a célállomáshoz kapcsolódó alkalmazásokat. Ebből rengetegfélét találunk: metrótérképeket, útikalauzt a nevezetességekhez, menetrendi keresőt, egyszerű térképet... Ellenőrizzük indulás előtt, hogy ezek az alkalmazások működnek-e offline.

Általános információkhoz jó lehet a Kiwix alkalmazás, melyhez letölthetjük a teljes magyar Wikipédiát képekkel vagy anélkül, így szinte bármilyen nevezetességnél olvashatunk történelmi vagy műszaki érdekességeket internetkapcsolat nélkül is.

Kedvcsináló videó az Osztrák Államvasutaktól egy kis ausztriai vonatozáshoz

A vasút az érvényes jeggyel rendelkező utasait nem hagyja cserben. Műszaki hiba esetében is biztosítja a továbbutazást valamilyen formában, ha pedig ez nem lehetséges, akár szállodai szobát is biztosítja az utasainak.

Ha úgy érzitek, hogy kimaradt valami, ami még fontos, írjátok meg kommentbe vagy az oldal Facebook oldalán.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

2 komment

Címkék: index európa


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2618419059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.06.03. 09:38:32

Köszönöm, hogy előhoztad a témát!

Olyan, mint nálunk az országbérlet hány országban van?

Működik-e olyan, hogy veszek - úticéltól függően - 2-3-4 országbérletet és ezt használom nemzetköziben is, meg ahová helyjegy vagy hálójegy kell?
(remélem érthető a szándék a kérdés mögött)

Előre is köszi!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2024.06.03. 12:25:19

@gigabursch: Létezik, van többféle napijegy. Németországban tartományonként van napijegy Bayernticket, Baden-Würtenberg-ticket... néven, vagy egy hónapos régiós jegy 49 euróért. Ausztriában szintén tartományonként, de csak két főtől, Angliában van napijegy, de csak szolgáltatónként, Olaszországban csak helyben vásárolható van.

Külföldieknek érdemes még az Interrail jeggyel megismerkedniük, van egész Európa összes vonatára érvényes, ennek ára akár kevesebb, mint 11 euró naponta! Lásd: www.interrail.eu/en
süti beállítások módosítása