HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2023.06.07. 16:18 Balogh Zsolt

Segítség az utazáshoz: a menetrend tervezők

Réges-régen egy utazás legfontosabb kelléke egy menetrend-könyv vagy pedig a nyomtatott menetrend az állomáson és természetesen a jegypénztáros/információs személy, aki többnyire szintén könyvekből rakta össze a lehető legjobb ajánlatot. Aztán már csak a szerencsén és a menetrendet tervező felkészültségén múlott, hogy hogy sikerült az útvonalat megtervezni.

menetrend.jpgNyomtatott menetrendek, de már csak regionális szinten

Ennek azonban mára már szinte teljesen vége, a Deutsche Bahn a 2008-2009-es menetrendi évhez, az ÖBB pedig néhány év késéssel, a 2011-es menetrendi évhez adott ki utoljára nyomtatott országos menetrendet. Napjainkban már az utazásokat legtöbben online tervezik a számos online alkalmazás segítségével. Ezek közül szeretnék most bemutatni néhányat.

A menetrendi keresők nagy előnye, hogy a legkedvezőbb utazási lehetőséget ajánlja fel azonnal, a túl kockázatos átszállások helyett inkább későbbi vonatot ajánl, tudunk szűrni legkevesebb átszállás, leggyorsabb eljutás vagy legolcsóbb ajánlatok szerint (bár itt a rengeteg egyénre szabott kedvezmény miatt nem kell minden ajánlatát kritika nélkül elfogadni).

Elvira

A magyarországi vonatos utazások réges-régi programja az Elvira. Még az internet robbanásszerű elterjedése előtt is létezett, melyet CD lemezen lehetett beszerezni és teljesen offline működött. Utazásszervezésre szinte tökéletes volt, tudta a jegyárakat, átszállásokat, sőt még térképvázlatot is mutatott, hogy merre fog a vonatunk haladni, jelölve minden átszállást és megállót. Offline jellegéből adódóan azonban nem ismerte a vágányzárakat, pótlásokat, menetrendi módosításokat és az aktuális tudnivalókat sem.

Aztán jött az online felület, majd a még újabb https://jegy.mav.hu/, ami azóta is fejlődik, egyre újabb és újabb funkciókkal kibővítve. Az új Elvirára már a jegyvásárlást is rábízhatjuk (a régi felület már nem támogatja azt), így az állomási jegypénztárakat kihagyhatjuk az utazásunk során.

elvira.pngAz új Elvira

Hatalmas előnye, hogy teljesen magyar nyelvű, így használata minden magyarul tudó magyar számára egyszerű. 

Az Elvirának két hátránya biztosan van:

* bár azt ígéri, hogy az utazásszervezésnél a buszokat is figyelembe veszi, nekem nem sikerült olyan menetrendet kicsikarni belőle, ami buszt is tartalmazott volna, kivéve a Budapesten belüli pályaudvarok közötti átszállásokat.
* A külföldi vasútállomások közül csak a legfontosabbakat ismeri, így külföldi utazásokhoz korlátozottan használható. 

Menetrendek.hu

A menetrendek.hu egy nagyon jó magyarországi menetrend-kereső, mely a vonatokon kívül a buszjáratokat, a MAHART és a BAHART hajójáratait is tartalmazza, így olyan településekre is tud ajánlatot mutatni, melynek nincs vasútállomása. A vonatokat, buszokat és hajókat szükség szerint kombinálja, lehetséges, hogy egy utazást busszal és vonattal teszünk meg, vagy csak vonattal, vagy csak busszal. Mivel egymás alatt láthatjuk az összes lehetőséget, így választhatunk a több/kevesebb átszállás, hosszabb/rövidebb menetidő között vagy ha valamelyik járműtípust előnyben részesítjük, akkor csak azt. A menetrendek mellett árakat is közöl, jegyet azonban itt nem tudunk vásárolni.

menetrendek.pngA menetrendek.hu

Magyar nyelven kívül ismeri még az angol nyelvet és van gyengén látók számára készült változata is. Van egy beépített térkép-szolgáltatása is, mellyel az openstreetmap térképét használja az útvonal megjelenítéséhez. A térkép nagyítható/kicsinyíthető, hogy biztosak lehessünk benne, a megfelelő megállókat írtuk be.

Oebb.at

Ausztriai utazásunk során használhatjuk az Oebb.at weboldalat mely nem csak az ausztriai, hanem az összes európai vasútállomást és vasúti megállót tartalmazza. Tud jegyárakat is mutatni, de a kedvezmények közül nem ismer mindent. Segítségével vehetünk jegyet akár két magyarországi város közé is, bár nem ajánlott, kb háromszoros árat fog mutatni (Budapest Kecskemét között a kb. 2000 Ft helyett 21 eurót, ami kicsit több, mint 7700 magyar forint). A vonatunk útvonalát szintén kirajzolja, jelölve a vonatszámokat is rajta.

oebb.pngAz Oebb.at keresője

Az oldal csak német nyelven érhető el. A jegyárak csak tájékoztató jellegűek, és ne feledjük, hogy még külföldiként is találunk magunkra is érvényes kedvezményt, vagy valamilyen napijegyet. A weboldal, bár nem reklámozza kimondottan, ismeri az osztrák postbus hálózat autóbusz-járatait is, így olyan településekre is tud ajánlatot mondani, amelynek nincs vasútállomása vagy vasúti megállóhelye, de érinti valamilyen buszjárat.

Az utazásokhoz még további információkat is ad, például minden járat mellé odaírja, milyen rendszerességgel közlekedik, így csatlakozásmulasztás esetén mennyit kell várni a következő azonos járatra. Ez a funkció még a külföldi járatok esetében is működik. Ausztriában és Németországban pedig még az érkezési és indulási vágányszámok is szerepelnek a tervben.

Az integrált jegyrendszernek hála, egyetlen jeggyel végig tudjuk utazni a tervezett utunkat, álljon az nagyvasútból, kisvasútból, magánvasútból vagy autóbusz-útvonalból. Bár a legtöbb menetrendi keresőben van nyomtatási lehetőség, az ÖBB keresőjének van a legtartalmasabb és leginformatívabb nyomtatott változata. Még egy hatalmas QR-kód is a papírra kerül, mely bizonyára a vasúti dolgozók munkáját könnyíti meg probléma vagy újratervezés esetén.

Az Oebb.at weboldalt elsősorban Ausztrián belüli utazásokhoz ajánlom.

Bahn.de

A Német Államvasút menetrendi keresője, a Bahn.de számomra a legjobban használható vasúti menetrendi kereső Európán belül. Ismeri az összes európai vasútállomást, így bármely országból bármelyikbe is utazunk, tudunk vele menetrendet tervezni. Sajnos a buszjáratokat nem ismeri, még Németországon belül sem. A jegyárakat többnyire csak Németországon belül vagy Ausztria felé tudja kiszámolni, sok külföldi út esetében pedig egyszerűen csak az interrailt ajánlja fel. De ez számomra nem volt hátrány, hiszen Németországon belül bayerntickettel vagy valami ahhoz hasonló jeggyel utazom.

db.pngA Bahn.de menetrendi kereső

Ha beírtuk az útvonalat, a szükséges vasúti járatokat, a menetidőket és az átszállásra rendelkezésre álló időket is szépen, sorban, logikusan írja egymás alá. A menetrend-terveken szépen szerepelnek a szükséges vonatszámok is. Az utunkat és a különböző járatokon töltött időket grafikusan jeleníti meg egy csíkkal, ahol az azonos vonatnemeket azonos színek jelölik.

A kész lehetőségeket sorba rendezhetjük indulási idő, időtartam, ár vagy átszállások száma alapján.

Az összes ajánlatot kinyomtathatjuk egyben, azonban egy kiválasztott ajánlat részletes nyomtatása nem lehetséges vagy pedig túlságosan el van dugva valamilyen almenüpont alatt?

Google

Használhatjuk a Google térképének az útvonaltervezőjét is, ha az útvonaltervben az autót átváltjuk tömegközlekedésre. Előnye, hogy térképet itt is kapunk, ismeri a buszokat, vonatokat. A tervet jól elkészíti, figyelembe véve az átszállásokat, az átszállási időkkel együtt. Jegyárakat azonban nem közöl, és jegyet sem tudunk vásárolni. Persze ez nem is elvárás egy elsősorban térképszolgáltatásként működő térképtől.

google.pngA Google térképe és menetrendi keresője

A vonatszámok itt is megjelennek a menetrendi tervben.

Nyomtatásnál ki tudjuk nyomtatni a nekünk megfelelő tervet, továbbá az ehhez szükséges térképet is a nekünk megfelelő nagyításban. A nyomtatandó dokumentumhoz saját megjegyzést is tudunk fűzni.

Valószínűleg a Google ismeri a legtöbb szolgáltató menetrendjét egy személyben, így szinte bárhonnan bárhová tervezhetünk utazást nem csak Európán belül, hanem szinte az egész világon.

És nem is a Google lenne, ha az így kapott térképet és menetrendet ne tudnánk másokkal is megosztani egy link segítségével.

Európán kívül?

És mi a helyzet akkor, ha Európán kívül szeretnénk utazni? Szerencsére a komolyabb vasúttal rendelkező országoknak mindnek van valamilyen online menetrend tervezője, ezek felkutatására és bemutatására azonban én nem vállalkozom. De általában a nemzeti vasúttársaságok oldalán mindig van egy minimum belföld menetrend-tervező, ami a helyi nyelven kívül többnyire angolul is elérhető. Vagy pedig támaszkodhatunk a Google térképre, mely szintén ismer rengeteg tömegközlekedési szolgáltatót szerte a világon.

Vasútállomások nevei

A vasúti közlekedés bonyolultsága megköveteli, hogy minden egyértelműen, nem félreérthető módon jelezve legyen. ezek közé tartozik, hogy két azonos nevű vasútállomás nincs Európában, ha nevük még is azonos volt valamikor, egy hozzátoldott kiegészítővel mégis különbözővé tették őket egymástól. Ettől függetlenül a menetrendi keresőben lehetséges tévedésből rosszul beírni a nevet, de általában, ha több hasonló név is van, egy listát dob fel, amelyből tudunk választani. Két érdekesség ezek közül az, hogy az olaszok Münchent Monaco-nak nevezik, a magyarok pedig Venezia-t Velenceként ismerik. Ezen kívül még több hasonló és becsapós város-pár létezik.

Jó, ha ismerjük a célállomásunk eredeti nevét is, különben meg sem találjuk a kolozsvári vonatunkat... (kép forrása roviden.hu)

A magyarosított, de külföldön található városok magyar nevét a külföldi menetrendi keresők szintén nem vagy csak hiányosan ismerik (Bécs - Wien, Párkány - Sturovo...). Ezért mindig a város jelenlegi, hivatalos nevével végezzük a kereséseket.

Szintén fontos a külföldi utazás során, hogy ne a magyarul rögzült magyarosított városnév alapján próbáljunk tájékozódni. Az osztrák fővárost mi Bécsként ismerjük, de már az utazásunk kezdetén, Magyarországon is csak a Wien megnevezéssel fogunk találkozni. Wien fog szerepelni a menetjegyünkön, az állomáson a nyomtatott menetrendeken, az utastájékoztató monitorokon, a vonatok iránytábláján, de még a hangos utastájékoztató, még akkor is, ha magyar nyelven is szól, Wien-t fog mondani.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: segítség menetrend index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2918141170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása