Sokan utaznak vonattal, kicsit izgulva, hogy minden átszállás rendben menjen, érvényes legyen a vonatjegy és ne történjen semmi fennakadás. De sokan vannak azok is, akik az utazást folyton halogatják, félve a külföldi élményektől, veszélyektől. Az ilyesztő dolgok közé tartozik még az átszállás is két vonat között egy ismeretlen város ismeretlen állomásán is.
Pedig a vonattal történő utazás egyszerű és biztonságos, az utasok számára rengeteg segítség található az állomásokon és a pályaudvarokon, amelyek segítik az utazást. Csak tudnunk kell, hogy mire figyelnünk. Ezek a tényezők közé tartozik a vonatszám is, mely rengeteg helyen szerepel, segítve a helyes döntést utazásnál, átszállásnál vagy épp egy újratervezésnél, és megerősít abban is, hogy biztosan a jó vonaton ülünk.
A vasúti közlekedés során minden egyes közlekedő vonat (nem pedig viszonylat) egyedi számot kap. Ez nem csak a vasúti utasoknak szól, hanem a vasúti ágazat működésést segíti. Egy vonatszámot egy nap csak egyszer osztanak ki, így a vonatszám egyértelműen azonosítja azt a járatot, amivel utazni szeretnénk.
A vonatszám szerepel:
* a menetrendi keresőkben;
* a vonathoz kötött menetjegyen;
* A legtöbb távolsági vonaton, ha van külső kijelzője vagy az ajtón egy kifüggesztett papírlapon;
* Az állomásokon kifüggesztett menetrendeken;
* Az állomási utastájékoztató monitorokon;
* és többnyire a vonatok belsejében felszerelt monitorokon.
Jegyellenőrzésnél a jegyvizsgáló is a jegyen szereplő vonatszámot figyeli többnyire, és mikor a jegyeket még kézzel kezelték és tollal firkantottak rá valamit, szintén a vonatszámot írták fel.
Így ha nem is tudunk mindent, érkezési időt/indulási időt, vágányszámot... pusztán a vonatszám tudatában is tudunk boldogulni.
Jellemző eset, hogy valaki például egy köztes állomásig utazik (a példánkban legyen ez Kiskunfélegyháza, ez valós példa), akkor a kijelzőkön annyit lát, hogy a vonat a Budapest Nyugati Pályaudvar-Ferihegy-Kőbánya-Kispest-Cegléd-Nagykőrös-Szatymaz-Szeged útvonalon közlekedik, Kiskunfélegyháza pedig nem szerepel a listában. A hangosbemondó sem mindig említi Kiskunfélegyházát, pedig az bizony ezen az útvonalon található Kecskemét és Szatymaz között. Az egyszeri utas így elbizonytalanodhat, hogy vajon tényleg jó vonatra várakozik-e a jó peronon.
A kijelző második sorában szereplő kiirás meglehetősen kurta, pedig az IC 702 ettől azért több helyen is megáll!
A vonatszám ismerete azonban itt is a segítségünkre siet. Az IC egy része helyjegyes, és ha rendelkezünk helyjeggyel, azon szerepelni fog az IC 702-es vonatszám is, ami a kijelzőn is megjelenik. Ezzel a számmal még találkozunk a vonat ajtajára felhelyezett iránytáblákon és a kocsikban található képernyőkön is.
Egy vonathoz és dátumhoz kötött ÖBB nemzetközi jegy Bécs (Wien) és Venezia (Velence) közötti utazáshoz. A vonatszám "train number" néven van kiemelve. Az EN 237 április 5-én indul Wien Hauptbahnhofról és április 6-án érkezik meg Venezia Santa Lucia állomásra. Az EN 237 szám szerepelni fog az összes állomási kijelzőn és magán a vonaton is.
De lássunk most egy konkrét, külföldi példát is. Néhány napja Zell am Zillerből Innsbruckba utaztam. Számomra ez már nem kihívás, csukott szemmel is eltalálnék oda, de azért készítettem néhány fotót, hogy megmutassam a kevésbé gyakorlott utazóknak is a külföldi utazás rejtelmeit.
A tervezés a bahn.de menetrendi keresővel kezdődik, ahol megkeressük azokat a vonatokat, amelyekkel utazni szeretnénk.

A menetrendi kereső a 10:01-kor induló R132-es személyvonatot ajánlja, majd 20 percem lesz átszállni az EC 83-as számú, Riminibe tartó EuroCityre.
A zelli állomáson kint is van a vonatom a kijelzőn: Jenbach, R132, biztosan jó vonatra szállok. De azért vessünk egy pillantást a nyomtatott menetrendekre is:
Miután sikeresen megérkeztem Jenbachba, lássuk a további teendőket: 11:00-kor indul is egy EC Innsbruckba, EC83 számon, Rimini felé. Most már csak a vágányszámot kell kideríteni és már várhatom is az EC-t, hogy 11:18-ra Innsbruckba érkezzek (én azonban mégsem az EC-vel mentem, hanem az előtte pár perccel, 10:51-kor induló 5112-es számú S-Bahnnal. Bár lassabb volt, az legalább nem 18 percen át egy alagútban megy az Új-Alsó Inn völgyi vasútvonalon, hanem a felszínen).

A peronon várakozva készítettem az alábbi fotót is. Még ha a városnevek nem is mondanának semmit, a vonatnem (REX2), és az indulási idő alapján biztosan nem ez lesz az én vonatom!
Az utolsó kép már pusztán illusztráció, nem az utazás során készítettem. De mégis álljon itt, hogy el tudjuk képzelni az utazás utolsó mozzanatát is:
Utastájékoztató monitorok egy Regionalexpress járaton. Üdvözöljük a REX 1632-es járaton, mely St. Valentin-ig fog közlekedni.
Az utazás tervezésénél a vonatszámokat feljegyezve sokkal biztosabban tájékozódhatunk az állomásokon, különösen a nagyokon, ahol több vonat is indulhat azonos időpontba. Ha az utazásunk olyan, hogy a járatokkal nem mindig a végállomásokig utazunk, nagyon hasznos, ha tudjuk a vonatszámokat is, mert így ha a célállomásunk nem szerepel se a kijelzőkön, se a nyomtatott menetrendeken, a vonatszám alapján akkor is biztosan a megfelelő vonatra szállunk fel!
Továbbá, ha utazásunk során egy hagyományos pénztárban vásárolunk menetjegyeket és pótjegyeket, a pénztáros is hálás lesz, hogy konkrétan meg tudjuk nevezni azokat a járatokat, amire át szeretnénk szállni, nem pedig az "asszem 10-kor indul a Keletiből" jellegű információkkal próbálkozunk. A vonatszámokkal kiegészített menetrendi tervezetünket a vonatjegyekkel kombinálva pedig még olyan állomáson is segítséget kaphatunk, ahol senki sem berszél közös nyelvet velünk.
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek