HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.10.25. 19:50 Balogh Zsolt

Megállás Erlachban

Az ausztriai Jenbach-Mayrhofen keskeny nyomtávolságú vasútvonalon több feltételes megálló is található, ahol csak akkor áll meg a vonat, ha van le- vagy felszálló is. Ezzel energiát takarítanak meg és egy esetleges késés esetében van lehetőség egy kis gyorsításra, a késésből való lefaragásra. Nem igaz viszont az, hogy a feltételes megállók miatt a vonatok hamarább érkeznek a végállomásra.

12.jpgErlach, egyike a vonal több feltételes megállójának

Jelenlegi lakó- és munkahelyem kb. egyforma távolságra található a Zell am zilleri vasútállomástól és az erlachi feltételes megállótól. Én hangulattól függően mindkettőt igénybe is veszem. Egy esős szeptemberi péntek délután szintén Erlachban szálltam fel és míg vártam a vonatra, néhány fotót is készítettem.

Erlach a Jenbach-Mayrhofen-vasútvonalon található az ausztriai Tirolban, nem messze Zell am Zillertől. A kis megálló a nagyobb szállodáktól és lakónegyedektől viszonylag távol található, minimális utasforgalommal, de azért néha-néha rajtam kívül is van egy-két le- vagy felszálló.

A megálló egy pici peronnal, egy esőbeállóval, egy digitális pontmátrix kijelzővel és peronvilágítással rendelkezik. A hagyományos megállókon kívül még egy extra jelző is van a vonatok számára, mely azt jelzi, hogy meg kell-e állnia a megállóban.

A jelzőt pedig a felszállni szándékozó utasok kezelik.

12.jpgAz aprócska megálló és a jelző a vonatoknak

Felszállási szándékunkat két nagyméretű gombbal tudjuk jelezni. azt a gombot kell benyomni, amelyik irányba utazni szeretnénk, ennek hatására a jelzőn az ellenkező irányba egy nagy vörös fény kezd el villogni és egy hangszóró rendszeresen egy "beee" hangot kiadni. Ezzel a többi utas is tudja, hogy valaki már megnyomta a gombot. A jelző a peron közepénél található, ez a jelző "meghaladható" a vonatok számára, hiszen indulási jelzést már nem fog úgy sem adni. 

12.jpgA nagyméretű gombok, az egyik irányba a mayrhofeni, a másik irányba a jenbachi vonatokat állíthatjuk meg, a háttérben a vonal menetrendjén kívül a jenbachi állomásról induló vonatokat is leolvashatjuk

12.jpgJenbach felé tekintve. A peronon pad, biciklitároló, peronvilágítás is található. A képet teljessé a vakvezető sáv teszi teljessé.

12.jpgMayrhofen felé tekintve, bal oldalt látható a speciális jelző

Ha esetleg valaki túlságosan hamar nyomná meg a gombot, akkor kb 10 perc után a jelző ismét szabadra vált és a hangjelzés is elnémul.

12.jpgA biciklitároló

12.jpgA keskeny nyomtávolságú vonal sínjei sem holmi 100 éves, 20 kg-os sínszálak, hanem nagyvasúti sínek, méterenként 54 kg-mal! Az ágyazat tiszta, nem elgazosodott, homokba döngölt, de szükség is van rá, a vonatok maximális sebessége ugyanis 70 km/h!

Jegypénztár és jegykiadó automata nincs, a jegyeket a kalauzok árulják. Még akkor is vehetünk tőlük felár nélkül, ha olyan állomáson szállunk fel, ahol amúgy van jegykiadás.

Természetesen a vonaton is jelezni kell a leszállási szándékunkat egy olyan gombbal, mint ami a buszokon is megtalálható. A hangos utastájékoztató a vonaton be is mondja, hogy mely megálló következik és szükséges-e jelezni, mindezt német és angol nyelven is. A feliratok szintén kétnyelvűek.

12.jpgÉrkezik az ingavonat Mayrhofen felől, vezérlőkocsival előre. az első és az utolsó kocsi akadálymentesített, így babakocsival is kényelmes a felszállás.

A rendszer tökéletesen működik és mivel a felszálló, nem bérletes utasok amúgy is a kalauztól veszik a jegyet, aki közli, hogy egy feltételes megállóig utazik csak, az extra figyelmeztetést kap arról, hogy ne felejtsen el majd jelezni. A le- és felszállást a személyzet szintén figyeli, így utaslemaradást még nem láttam.

A feltételes megállók energiát takarítanak meg, miközben kevésbé forgalmas megállókat is kiszolgálnak. Kisebb, másodlagos szempont, hogy a kevesebb megállás a síneket és a fékrendszert is kíméli.

Magyarországon ilyen rendszert 2013. április 7-től a Hegyeshalom–Szombathely-vasútvonalon, a  Rédics–Zalaegerszeg-vasútvonalon és a  Szombathely–Kőszeg-vasútvonalon vezettek be.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

1 komment

Címkék: index ausztria állomás


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9618243065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.10.28. 14:56:25

Az a rendszeres bégető hang elég dinkán hangzik, én úgy oldanám ezt meg, hogy valami világítana, ha már meg lett nyomva.
Tirolban vonatozgatni egy csoda lehet, a vasútmelegek és természetkedvelők mekkája.Egyszer nagyon kipróbálnám.
süti beállítások módosítása