Az ausztriai Jenbach-Mayrhofen keskeny nyomtávolságú vasútvonalon több feltételes megálló is található, ahol csak akkor áll meg a vonat, ha van le- vagy felszálló is. Ezzel energiát takarítanak meg és egy esetleges késés esetében van lehetőség egy kis gyorsításra, a késésből való lefaragásra. Nem igaz viszont az, hogy a feltételes megállók miatt a vonatok hamarább érkeznek a végállomásra.
Erlach, egyike a vonal több feltételes megállójának
Jelenlegi lakó- és munkahelyem kb. egyforma távolságra található a Zell am zilleri vasútállomástól és az erlachi feltételes megállótól. Én hangulattól függően mindkettőt igénybe is veszem. Egy esős szeptemberi péntek délután szintén Erlachban szálltam fel és míg vártam a vonatra, néhány fotót is készítettem.
Erlach a Jenbach-Mayrhofen-vasútvonalon található az ausztriai Tirolban, nem messze Zell am Zillertől. A kis megálló a nagyobb szállodáktól és lakónegyedektől viszonylag távol található, minimális utasforgalommal, de azért néha-néha rajtam kívül is van egy-két le- vagy felszálló.
A megálló egy pici peronnal, egy esőbeállóval, egy digitális pontmátrix kijelzővel és peronvilágítással rendelkezik. A hagyományos megállókon kívül még egy extra jelző is van a vonatok számára, mely azt jelzi, hogy meg kell-e állnia a megállóban.
A jelzőt pedig a felszállni szándékozó utasok kezelik.
Az aprócska megálló és a jelző a vonatoknak
Felszállási szándékunkat két nagyméretű gombbal tudjuk jelezni. azt a gombot kell benyomni, amelyik irányba utazni szeretnénk, ennek hatására a jelzőn az ellenkező irányba egy nagy vörös fény kezd el villogni és egy hangszóró rendszeresen egy "beee" hangot kiadni. Ezzel a többi utas is tudja, hogy valaki már megnyomta a gombot. A jelző a peron közepénél található, ez a jelző "meghaladható" a vonatok számára, hiszen indulási jelzést már nem fog úgy sem adni.
A nagyméretű gombok, az egyik irányba a mayrhofeni, a másik irányba a jenbachi vonatokat állíthatjuk meg, a háttérben a vonal menetrendjén kívül a jenbachi állomásról induló vonatokat is leolvashatjuk
Jenbach felé tekintve. A peronon pad, biciklitároló, peronvilágítás is található. A képet teljessé a vakvezető sáv teszi teljessé.
Mayrhofen felé tekintve, bal oldalt látható a speciális jelző
Ha esetleg valaki túlságosan hamar nyomná meg a gombot, akkor kb 10 perc után a jelző ismét szabadra vált és a hangjelzés is elnémul.
A biciklitároló
A keskeny nyomtávolságú vonal sínjei sem holmi 100 éves, 20 kg-os sínszálak, hanem nagyvasúti sínek, méterenként 54 kg-mal! Az ágyazat tiszta, nem elgazosodott, homokba döngölt, de szükség is van rá, a vonatok maximális sebessége ugyanis 70 km/h!
Jegypénztár és jegykiadó automata nincs, a jegyeket a kalauzok árulják. Még akkor is vehetünk tőlük felár nélkül, ha olyan állomáson szállunk fel, ahol amúgy van jegykiadás.
Természetesen a vonaton is jelezni kell a leszállási szándékunkat egy olyan gombbal, mint ami a buszokon is megtalálható. A hangos utastájékoztató a vonaton be is mondja, hogy mely megálló következik és szükséges-e jelezni, mindezt német és angol nyelven is. A feliratok szintén kétnyelvűek.
Érkezik az ingavonat Mayrhofen felől, vezérlőkocsival előre. az első és az utolsó kocsi akadálymentesített, így babakocsival is kényelmes a felszállás.
A rendszer tökéletesen működik és mivel a felszálló, nem bérletes utasok amúgy is a kalauztól veszik a jegyet, aki közli, hogy egy feltételes megállóig utazik csak, az extra figyelmeztetést kap arról, hogy ne felejtsen el majd jelezni. A le- és felszállást a személyzet szintén figyeli, így utaslemaradást még nem láttam.
A feltételes megállók energiát takarítanak meg, miközben kevésbé forgalmas megállókat is kiszolgálnak. Kisebb, másodlagos szempont, hogy a kevesebb megállás a síneket és a fékrendszert is kíméli.
Magyarországon ilyen rendszert 2013. április 7-től a Hegyeshalom–Szombathely-vasútvonalon, a Rédics–Zalaegerszeg-vasútvonalon és a Szombathely–Kőszeg-vasútvonalon vezettek be.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek