A leggyorsabb vonatokról már többször is szó esett itt a blogon. De a nagy sebesség semmit sem ér, ha a távolság amúgy is rövid vagy pedig a megállók vannak túl közel. A következő lista a világ leggyorsabb vonatait sorolja fel, de nem a legnagyobb sebességük alapján, hanem a két megálló közötti átlagsebességet figyelembe véve.
Nagysebességű vasútvonalak Kelet-Ázsiában 2020-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Gondolom nem árulok el nagy meglepetést azzal, ha már az elején leírom, a leggyorsabb vonatok és a leggyorsabb járatok között lesz némi átfedés és hogy több listán is szereplő vonal nem Európában, hanem a távoli Ázsiában található.
Nagysebességű motorvonat Kínában (kép forrása: Railwaygazette.com)
A Railway Gazette vasúti magazin kétévente levégzett világméretű sebesség-felmérése szerint Kína rendelkezik a leggyorsabb menetrend szerinti járatokkall a világon, lényegesen gyorsabbakkal, mint bármely más ország. A teljes lista megtekinthető a Railway Gazette International magazin 2019. júliusi számában.
Jeremy Hartill, a Railway Performance Society nevű szerezet által összeállított, a májusi és júniusi adatok felhasználásával készített 2019. évi világsebesség-felmérés azt mutatta, hogy Kínában több vonat menetrendszerű átlagsebessége meghaladja a 300 km/h sebességet az állomások között, ez egy olyan mérföldkő, amellyel jelenleg egyetlen más ország sem rendelkezik. Ezt a páratlan teljesítményt a Peking–Sanghaj nagysebességű vasútvonal tette lehetővé, ahol a maximális sebességet 350 km/h-ra emelték. Ezzel ez a vonal rendelkezik a leggyorsabb elérhető tempóval a hagyományos vasútvonalak között.
A leggyorsabb két vonat Peking Nan és Nanking Nan állomások között közlekedik, az 1021,9 km-es távolságot 193 perc alatt, 317,7 km/h átlagsebességgel teszik meg. Számos járat átlagsebessége Nanking és Csinan között szintén meghaladja a 300 km/h sebességet.
Kína annyira előre haladt az elmúlt két évben, hogy a 2017. évi felmérés leggyorsabb vonata, amely Sicsiacsuang-tól Csengcso-ig haladt 283,4 km/h sebességgel, már nem szerepel az idei kínai bejegyzések között.
NTV ETR 675 sorozatú motorvonat Torinoban, ezek a motorvonatok biztosítják a legnagyobb átlagsebességű összeköttetést Olaszországban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A leggyorsabb vasúti szolgáltatások Kínán kívül jelenleg Olaszországban található, ahol az .italo nyílt hozzáférésű vasúttársaság nagysebességű vasúti járata Milano Rogoredo és a Reggio Emilia AV állomások közötti 145,3 km-es távolságot mindössze 32 perc alatt teljesíti, 272,4 km/h átlagsebességgel. Bár csak csekély lemaradással, ezt követi a harmadik hellyel Franciaország. Franciaország 2011-ig szerepelt a második helyen, a leggyorsabb vonatai az LGV Est nevű vonalon futottak 2007-től.
TGV motorvonat az LGV Est nevű nagysebességű vasútvonalon. Hiába a sebességvilágrekord, a napi üzemben ez a teljesítmény "csak" a harmadik helyre elegendő (kép forrása: Wikimedia Commons)
A leggyorsabb menetrend szerinti járatok 2019-es felmérése alapján a legfontosabb országok a következők: Kína, Olaszország, Franciaország, Japán, Spanyolország és Tajvan, amelyek mindegyike legalább egy menetrendszerű járatot üzemeltet 250 km/h vagy nagyobb átlagsebességgel. Németország a hetedik, az Egyesült Királyság a 13., az USA a 19. helyen áll.
Marokkót (8.) és Szaúd-Arábiát (15.) először vonták be a világsebesség-felmérésbe, miután mindkét ország új nagysebességű vonalakat adtak át. Összességében a 2019-es felmérés azt mutatja, hogy a világ vasútvonalain a sebesség tovább nőtt 2017-hez képest. A nemzetközi szolgáltatásokat is beleértve, jelenleg 22 országban válthatnak jegyet az utasok olyan vonatra, amely átlagsebessége meghaladja a 160 km/h-t. Ezek között az országok között Magyarország neve még nem szerepel és figyelembe véve a tervezés és kivitelezés sebességét is, a következő 15 évben még nem is fog.
Az idei felmérés rögzíti a dízelmeghajtású nagysebességű vonatok üzemeltetéseinek befejezését is a Nagy Nyugati Fővonalon Londonból Bristolba és Dél-Walesbe, miután több mint 40 éven át kimagasló szolgáltatást nyújtottak. Ezeknek a 200 km/h sebességű vonatok bevezetése az Egyesült Királyságot az 1977-es felmérés második helyére vezette. Az Egyesült Királyság továbbra is az egyetlen ország a felsorolásban, ahol a dízelüzemű vonatok továbbra is a leggyorsabb szolgáltatások között szerepelnek, bár a leggyorsabb belföldi vonatok jelenleg a délkeleti „Javelin” járatok London St Pancras és Ashford (Kent) között, a HS1 nevű nagysebességű vasútvonalon.
„A nagysebességű vasút fenntartható alternatívát kínál a légi közlekedés számára, csökkenti az energiafogyasztást és az üvegházhatású gázok kibocsátását” - mondta Chris Jackson a Railway Gazette főszerkesztője. „Ez különösen akkor válik fontossá, ha egyre többen akarják abbahagyni a repülést az éghajlati veszélyhelyzetre reagálva. Ahol a vonatok képesek átlagosan 250–300 km/h sebességgel haladni, a vasút vonzó opcióvá válik az 1000 km vagy annál hosszabb utakra, amelyek megtehetőek 3–4 óra alatt.” (Bár a vonat nem olyan gyors, mint a repülő, azzal, hogy elmarad a lassú csomagellenőrzés, a hosszadalmas ki- és beszállás, mégis képes jobb utazási időket nyújtani, mint a repülés)
2018 októberében a világon összesen 42 978 km hosszúságú nagysebességű vasútvonal üzemelt és további 13 670 km állt építés alatt. A középtávú tervekben további 11 859 km, a hosszútávú tervekben pedig további 29 997 km szerepel. Ez azt jelenti, hogy ha minden beruházás megvalósul, akkor a jelenlegi nagysebességű hálózat több, mint a duplájára, 98 504 km hosszúságúra bővül! Ez pedig bizonyosan átrendezi majd a jelenlegi ranglistát is.
Nekünk, magyaroknak a legközelebbi helyezett a Bécs és St. Pölten között közlekedő Railjetek, melyek közül némelyik 176,3 km/h átlagsebességet produkál. Ez a 14. helyre elegendő a világranglistán.
A lista
A következő lista az első tíz helyezettet sorolja fel (egy ország csak egyszer szerepelhet, néhány esetben egy ország több olyan vasútvonallal is rendelkezik, melyek alapján a lista tíz helyéből többet is birtokolhatna):
Ország | Viszonylat | Távolság | Menetidő | Átlagsebesség |
Kína | Peking-Nanking | 1021,9 km | 193 perc | 317,7 km/h |
Olaszország | Milánó-Reggio Emilia | 145,3 km | 32 perc | 272,4 km/h |
Franciaország | Champagne-Ardenne TGV-Lorraine TGV | 167,6 km | 37 perc | 271,8 km/h |
Japán | Ómija-Szendai | 294,1 km | 66 perc | 267,4 km/h |
Spanyolország | Zaragoza Delicias-Guadalajara-Yebes | 242,3 km | 56 perc | 259,6 km/h |
Tajvan | Zuoying-Tajcshung | 179,5 km | 42 perc | 256,4 km/h |
Németország | Frankfurt Flughafen-Siegburg/Bonn | 143,3 km | 36 perc | 238,8 km/h |
Marokkó | Kenitra-Tanger | 193,9 km | 50 perc | 232,7 km/h |
Dél-Korea | Kvangmjong-Cshonan–Aszan | 74 km | 20 perc | 222,0 km/h |
Belgium/Franciaország | Brüsszel-Párizs | 313,6 km | 82 perc | 229,5 km/h |
Források
* www.railwaygazette.com - China out in front with the world’s fastest trains
Utolsó kommentek