A munkám, az utazások és a blogírás mellett néha-néha játszom is a JBSS Bahn játékprogrammal is. Fantázia pályámat, melyet még iskolásként kezdtem el és valamilyen okból az MMM nevet adtam, mind a mai napig építem és bővítem. Az évek alatt hatalmasra nőtt de még mindig nincsen kész.
Minden egyes utazásom alatt új dolgokat látok, melyek szeretnék megvalósítani virtuális terepasztalomon is. És emellett sokat tanultam a közlekedésről, így a korábban elkövetett baklövéseimet is átépítem, újragondolom.
S-Bahn szerelvények várakoznak indulásra egy elővárosi állomáson, mellette hatalmas P+R parkoló az ingázóknak, a vágányokat természetesen aluljárón át lehet megközelíteni
Több, mint öt éve, hogy itt a blogon bemutattam az MMM pályát, így érdemes ismét ejtenem róla pár szót, hogy mi minden változott, mik a terveim és milyen lesz egyszer, ha végre kész is lesz.
Azoknak, akik nem ismernék a JBSS Bahn programot, néhány szóban jellemezném a játékot. A programot egy német úriember fejleszti egyes-egyedül. Az első verzió még Commodore 64-re jelent meg, azóta pedig folyamatosan, kisebb-nagyobb szünetekkel, de mind a mai napig fejleszti. Grafikája nem számít modernnek, ám feladatát tökéletesen ellátja, és idővel hozzá lehet szokni. A játéknak nincs célja, csupán építeni lehet benne valós- vagy fantázia pályákat, amiket aztán változatos forgalommal népesíthetünk be.
Minden újabb Bahn verzió kínál pár újdonságot is, amivel a szimuláció még valósághűbbé tehető. Ilyenkor az újdonságokat is visszamenőlegesen be kell építeni a meglévő hálózatba.
Pénz nincs, utasok nincsenek, így bármilyen közlekedési elképzelésünket megvalósíthatjuk, anélkül, hogy a számítógép sürgetne, büntetne vagy akadályozna. Több mint 10 ezer járműből választhatunk, a beépíthető terület pedig 1024*1024 km2. A forgalom megszervezésére rengeteg lehetőségünk van: közúti, vasúti és vízi útvonalakat jelölhetünk ki járműveinknek, hogy aztán kitérőkkel, lámpákkal, megállókkal és garázsokkal szabályozzuk útjukat. Speciális elemek segítik a különleges műveletek végrehajtását, így a járművek irányt válthatnak, gyorsíthatnak, lassíthatnak, várakozhatnak, a vonatok szét- és összekapcsolódhatnak, a mozdonyok az állomásokon körüljárhatnak...
Egyedüli nehézség "csupán" az, hogy egy hálózat minél komplexebb, annál többször történnek váratlan, előre nem tervezett esemény, például az egyvágányú vonalon két vonat összeütközik, a villamosok feltorlódnak a végállomáson, a leakadó mozdony kocsik nélkül indul világgá... És mire észrevesszük, hogy elrontottunk valamit, a hiba továbbgyűrűzik és lehet, hogy csak egy korábbi mentést visszatöltve sikerül úrrá lenni a problémán, hogy aztán máshol történjen valami szerencsétlenség.
Vajon mi történhetett, hogy az évek óta stabil vonalon egyszer csak két gyorsvonat is egyszerre érkezett az állomás második vágányára, hogy ott ezután össze is ütközzön?
Nos az én pályám forgalma sem tökéletes, a 800 különböző mozgó jármű (vonatok, villamosok, hajók, metrók) előre eltervezett forgalma könnyedén átbillenhet egy kaotikus rémálommá. Mert hiába van rengeteg automatika telepítve, hiába vezérelnek mindent lámpák, egy hibásan beállított kitérő látszólag egy ártalmatlan hibát okoz az egyik járatnál, hogy azután az helytelenbe járva 50 km-rel arrébb összeütközzön egy másik vonattal. És ilyenkor a hibát nem elég elhárítani, ki kell nyomozni, hogy milyen események láncolata vezetett idáig.
Szerencsére a játék segítőkész, és beállítható, hogy milyen eseményt jelezzen vagy akár a szimulációt is állítsa meg.
A teljes pálya: pirossal a vasútvonalak, szürkével a közutak, narancsszínnel a települések, kékkel a vízfelületek, a sárga vonalak magasságvonalak, ezzel próbálom jelezni a domborzatot
Az MMM pálya már több, mint 10 éves, rengeteg időt öltem bele, ám úgy gondolom, nem volt hiábavaló. A pálya finomhangolása felér egy logikai fejtörő és egy türelemjáték keverékével, a minél tökéletesebb végeredményhez pedig néha a valós menetrendeket is tanulmányozni kell igazi példákból megtanulva a megoldást. És mióta ezzel a játékkal játszom, az állomások forgatagára, a sokat szidott menetrendekre és a járműfordulókra is máshogyan tekintek. Mert néha bizony egy kevésbé hozzáértő számára teljesen indokolatlan beruházásnak, menetrendi koncepciónak bizony valós és jogos oka van.
Kedvenc állomásaim egyike, mely az évek alatt nyerte el mostani formáját. Szinte hihetetlen, de mikor Puchbergben dolgoztam, az ottani állomás elrendezése szinte teljesen megegyezett az én általam korábban épített állomáséval. Szinte megálmodtam azt a helyet évekkel korábban, ahová később sokat utaztam (Puchberg állomása egy háromvágányos fejállomás, a végében egy kisebb vontatási teleppel, mellette pedig a fogaskerekű vágányai kezdődnek)
Magyar sínre magyar Railjet! A képen látható vonat egy CAF kocsikból és egy Taurus mozdonyból álló fantázia ingavonat, hasonló, mint az ÖBB Railjetje. Az ötlet nem az enyém, a Vasútgépészet című vasúti folyóiratból származik. A vezérlőkocsit a München-Nürnberg Expressz hasonló kocsijáról mintáztam, egyedi darab, nem része a játék alap járműkészletének. A pályámon ezek a szerelvények bonyolítják a nagysebességű forgalmat a főváros és egy távoli nagyváros között. A vonat hamarosan a repülőtér állomásához érkezik.
Egy kis Semmeringbahn hangulat, a vasútvonal jelentős vonalkifejtésekkel nagy emelkedőt küzd le, mire feljut a hegygerincre, eközben egy hurokkal saját magát is keresztezi
Balatoni hangulat: csörgős ingavonat hagyja el a háromvágányos állomást, ahol lehetőség van átszállni a túlpartra közlekedő sétahajóra. A turisták hadát egy McDonalds és egy Tesco áruház is várja az állomás közelében. Az indóházat egy kiállított gőzmozdony és egy mini-szökőkút teszi szebbé. A vasúti útátjárót magyar fényjelző biztosítja, évekig tartott rájönnöm, hogyan oldjam meg, hogy a fehér és a piros jelzés is villogjon.
A fővároson kívül két városnak is van villamoshálózata, ettől több városi közlekedést nem tervezek. A állomásépület előtti kis tér akár a müncheni Pasing állomásé.
Állatkert a főpályaudvar közelében. Ismerős elrendezés?
A nagysebességű vasútvonalak rendszeres karbantartást igényelnek, egy szerelvénnyi kő és egy aláverő szerelvény áll készenlétben a nyílt vonal egyik szervíz-állomásán. Hasonlók találhatóak Franciaországban a TGV pályája mentén is
Járműjavító a főváros közelében néhány különleges járművel: Egy eredeti festésű V63, egy nosztalgiaflottába tartozó V41 és egy soha el nem készült, csak a tervezőasztalon létező V47-es négytengelyes "kis-Gigant"
Elővárosi ingavonatok indulásra várnak, a hely akár Cegléd is lehetne
Fejpályaudvar valahol a végeken, a vasúti forgalom még errefelé elég gyér, de az állomás már várja a fővárosból és más vonalakról érkező vonatok hadát. P+R parkoló és buszállomás teszi teljessé a képet
A főváros fejpályaudvara, sok hiba és bosszúság forrása! Már éppen kezdi magát kiforrni, de én a bezárás mellett döntöttem, a fejpályaudvarok elavultak, csak a gond van velük...
...de már épül a fővárosom új átmenő pályaudvara, a villamosok és a buszok már érintik, parkoló is rendelkezésre áll, a forgalom ideterelése azonban még a jövő zenéje... egyelőre átmenő állomás a főpályaudvar felé igyekvő vonatoknak, szerepe hasonló, mint Kelenföldé, pedig akár a Bécsi főpályaudvar mása is lehetne!
Ipartelep a város szélén, a második vágányon várakozó ingavonat a fővárosba jár
Ismét egy kedves emlék megvalósítása a játék lehetőségeinek keretein belül: lehetne akár a Schlossanlage Schleißheim vagy a Herrenchiemsee kastély
A mellékvonalakra is jár minőségi szerelvény: kék színűre festett orosz motorkocsi várakozik az állomáson, a környezetet MÁV betonkerítés díszíti, ami szintén saját fejlesztés
Nagy a forgalom ezen a csomóponton, egyszerre futott be két irányból is a gyorsvonat és indul egy posta-bhv szerelvény is. Az állomás előtt a kisvasút végállomása van, némi nyíregyházi hangulatot teremtve
MÁV M62-es mozdony épp körüljárja a szerelvényét, hogy ismét útra keljen, az állomás és környéke néhány hete épült át nagymértékben
Völgyben fekvő állomás hajókikötővel, a háttérben látható viadukt a francia Morlaixban található hasonló völgyhíd hatására született, a kis szigetet pedig a Königssee hasonló szigete ihlette. A híd lecsukható, saját ötlet, hogyan lehet ilyen apró animációt megvalósítani, amivel még a játék fejlesztőjét is sikerült meglepnem!
Vidéki állomás, távol a településtől, mint Magyarországon oly sok helyen... Az egykori forgalom számára rakodó is épült, melyet már nem használnak. A fejlődést a közvilágítás kiépítése jelenti, ám az utasforgalom így is alacsony. A sín mellett távírópóznák állnak.
Az összeállításból kimaradt még a főváros villamoshálózata, a metró, a repülőgép, mely keresztülszeli a tájat, a nagysebességű vasút, a rendezőpályaudvarok gurítódombokkal és a hajóforgalom.
Ezen kívül még számtalan apró kis motívum található szerte az MMM pályán, sok-sok egyénileg rajzolt objektummal. A pálya építése azért is halad lassan, mert mellette az egyéni járművek és objektumok megrajzolása is rám vár. Mikor először töltöttem le a játékot, mindössze négyféle V43-as, kétféle V63-as (ráadásul azok is rosszul megrajzolva), by, bhv, Bo és Ao, továbbá InterCity kocsik jelentették a teljes választható magyar járműállományt, azok is katasztrofális minőségben megrajzolva. Az évek alatt megszületett a teljes jelenlegi MÁV járműflotta néhány különlegességgel együtt, készültek új perontetők, vasúti átjárók, fényjelzők, peronok, aluljárók, hidak és egy komplett autópálya-útcsomag is.
A villamosított vasútvonalak mellé felsővezeték tartó oszlopok is kerültek, ám vezeték már nem. Ennek két oka is van: egyrészt a vezeték aránytalanul vastag lenne a játék felbontása miatt, másrészt a vezetékcsomagnak rengeteg különböző elemből kellene állnia, hogy minden vágány villamosítható legyen. Ezt nem csak időigényes lenne elkészíteni, de a vonalak villamosítása is egy rémálom lenne.
További kompromisszumokat is kellett kötni, ugyanis lámpákkal sem lehet mindent megvalósítani. Sajnos az egyvágányú vasútvonalak állomásain a vonatok akkor is az egyik irányból mindig kitérőbe járnak, ha az átmenő fővágány szabad, mivel egy esetleges vonatkeresztre minden esetben készülni kell.
Munka van még bőven, további településeket szeretnék, sűrűbb közúthálózatot, ütemes menetrendet na és persze teherforgalmat is. Egyelőre azonban még a hálózat "stressztűrő" képességét próbálom javítani.
Jelenleg a pályámon 5930 kitérő, 384 kocsiszétkapcsoló/vonat-visszafordító pont, 4301 jelzőlámpa-rendszer (összesen 14226 jelzőből és "tengelyszámláló sínelemből" összeállítva), 1600 megállópont (állomásonként ebből lehet több is, minden vágányhoz saját kell), továbbá összesen 809 szerelvény (vonat, hajó, villamos, metró közösen) 7349 kocsiból összeállítva fut vagy várakozik valahol.
Közúti közlekedést továbbra sem tervezek, az megmarad a fantáziámban.
Öt év múlva ismét beszámolok róla, hol is tart az építkezés! :)
Ha érdekel a játék, a www.jbss.de weboldalról letöltheted, további információkért pedig látogass el a facebook oldalára.
Utolsó kommentek