Prien am Chiemsee München és Salzburg között, a Rosenheim-Salzburg-vasútvonalon található kisváros. A Chiemsee nevű tó partján fekvő apró településen nem sokan laknak, állomása mégis nagy forgalmat bonyolít le. Ezt kedvező fekvésének, a hajókikötőjének és az innen induló Chiemsee-Bahn kisvasútnak köszönheti.
Münchenből vagy Salzburgból óránként indulnak a Meridian magántársaság Stadler Flirt3 regionális motorvonatai, miközben érintik Prien am Chiemsee-t is. De választhatunk magasabb kategóriát is, néhány IC is megáll itt, így a városnak közvetlen vasúti kapcsolata van Hamburggal, Kassellel, Frankfurttal, Stuttgarttal, Ulmmal és Augsburggal, csak hogy a legfontosabbakat megemlítsük.
Ismerjük hát meg Prien a Chiemsee-t, a Chiemsee nevű tavat és a kettőt összekötő kisvasutat!
A Salzburgba tartó Meridian Stadler Flirt3-as München-Ostbahnhofon
Prien am Chiemsee egy klimatikus gyógyhely Bajorországban, az Alpok lábánál. Természeti adottságainak hála régóta felkapott üdülőhely, melyet tovább erősített a Chimseen meginduló gőzhajóforgalom, az 1860-ban megnyitott München-Rosenheim és a Rosenheim-Salzburg vasútvonal is.
Számos étterem, vendégház, szálloda várja a gyógyulni vagy pihenni vágyókat erre a könnyen megközelíthető, mégis vidékies hangulatú helyre. Prien hajóállomása a Chimsee legfontosabb kikötője, hajójáratok indulnak innen a tóban található szigetekre és a tó túlpartján fekvő településekhez.
A korábban csak 300 lakosú falu mára 10 ezer fősre duzzadt, napjainkban a fő bevételi forrása a turizmus. A képgalérián, múzeumon és sportolási lehetőségeken kívül még a Prienavera élményfürdő is várja a vendégeket.
Prien am Chiemsee vasútállomása
Prien am Chiemsee állomása a rajta keresztülhaladó vasútvonallal nyílt meg egyidőben. Forgalma alapján jelenleg a német vasútállomáskategória 4. csoportjába tartozik.
Érkezik a kisvonat Prien am Chiemseebe
Prien a Chiemsee növekvő turizmusa tette szükségessé, hogy a város vasútállomását a kikötővel egy vasútvonallal kössék össze. Korábban az utasokat szekerekkel és lovaskocsikkal fuvarozták, mely egy-egy vonat vagy gőzhajó megérkezésekkor forgalmi torlódást is okozott már akkoriban is. Ezek miatt vált szükségessé egy modernebb közlekedési kapcsolat a két pont között.
Körüljárás után a kismozdony ismét a vonat élére kerül
Az 1000 mm-es nyomtávolságú 2 km hosszúságú vasútvonal rekordgyorsasággal, mindössze 70 nap alatt épült fel, az építkezés befejezése után már a következő nap fel is avatták a vonalat az utazóközönség számára.
Korábban a kisvasút a nagyvasúti állomás város felőli oldalára érkezett, de a veszélyes kisvasút-nagyvasút kereszteződést 1908-ban megszüntették, a kisvasutat pedig visszavágták és egy új végállomást építettek a nagyállomás másik oldalánál.
A kisvonat mozdonyszíne a kikötő közelében épült fel. Az eredeti épületet a rossz állapota miatt a közelmúltban lebontották, helyette egy modernebb épületet emeltek.
Modern vágányrendszer a vonalon
A vasútvonal mellett végig kiépített kerékpárút vagy gyalogút vezet, felváltva egyszer a jobb- egyszer a bal oldalon. Így a vonal veszélytelenül végigjárható és megtekinthető nem csak vonatmentes időszakokban.
A vasútvonal mellett sétálva bukkantam rá erre a virágokkal borított házra. A tulajdonosa se időt, se pénzt nem kímélve alakította ki ezt a parányi csodát a sínek mellett kicsi kerti tóval és sok-sok csodás virággal.
A pályaállapotokra nem lehet panasz, több magyar vonal is megirigyelné az ágyazat tisztaságát és a beépített sínanyag minőségét.
A legtöbb helyen egy alacsony sövény választja el a sínt a város utcáitól és házaitól. Az 1,9 km-es szakaszon a két végállomáson kívül nem épültek további megállók vagy kitérési lehetőségek. A sínen csak egy szerelvény ingázik, így a biztosítóberendezés telepítését is megspórolták. A síneket keresztező hét vasúti átjáróból ötöt csak egy andráskereszt véd, a két végpontnál szereltek csak fényjelzőket fel az autósok védelmére.
A vasútvonalat végig sövény szegélyezi
Vendégház a kikötő közelében, a vasútvonal pár méterrel halad el
A vonat előtt dolgozó mozdony valójában nem gőzmozdony, hanem egy dízelmozdony. 1962-ben gyártotta a Eisenwarenfabrik Halberger Hütte GmbH. Külsőleg szándékosan hasonlít a vasút eredeti kis gőzmozdonyához, hogy a vonal eredeti történelmi formáját minél jobban megőrizze.
A rajta található mozdonykürt is a régi gőzmozdonyok sípját idézi, így a kevésbé járatos embereket könnyűszerrel be tudja csapni, de nem az elvetemült vasútbarátokat, akik egyből keresztüllátnak a csaláson.
A vonat mozdonya, melyet nem gőz hajt, hanem dízelmotor
A dízelmozdony hidraulikus erőátvitelű, eredeti motorja egy Deutz-Motor volt, melyet 1990 és 1991 között egy 151 kW-os MAN Typ D 2866 E dízelmotorra cseréltek. Maximális sebessége 18 km/h.
A vasút igazi gőzöse a mozdonyszínben egy motorcsónakkal
A Chiemsee-Bahn számára a Lokomotivenfabrik Krauss, München 1887-ben gyártott két B n2t tengelyelrendezésű mozdonyt 1814 és 1818 pályaszámmal.
Ebből az egyik kismozdony mind a mai napig Prienben dolgozik, és még manapság is rendszeresen közlekedik a vasútvonalon. Akkori áron 12500 német aranymárkába került.
A típus egy ún. gőztramway, melyet elsősorban városi közlekedéshez terveztek, mikor még a villamosok nem jelentek meg. Ezeknél a mozdonyoknál a legfontosabb követelmények a csendes üzem, a minimális füst és az alacsony sebesség.
A müncheni Krauss álltal gyártott gőzgép 1937-ben kapott egy felújítást, majd 1957-58 telén egy új kazánt a Arnold Jung Lokomotivfabrik mozdonygyártól. Az új kazántól a korábbi 60 LE teljesítménye 100 LE-re nőtt. Maximális sebessége 15 km/h.
Évente 2200-szor teszi meg a város és a kikötő közötti utat, melynek során kb. 25 tonna szenet füstöl el.
A teljes szerelvény Prien-Stockban
Első-másodosztály poggyásztérrel
A kisvasúton 1887 és 1888 közötti időből származó, eredeti vagonok közlekednek. A kilenc első- és másodosztályú kocsit a müncheni MAN gyártotta. A kéttengelyes kis zöld kocsik egyenként 8400 mm hosszúak, légfékkel rendelkeznek.
A kocsik közül négy zárt, a többi nyitott kialakítású. A zártak közül egy ún. szalonkocsi 24 ülőhellyel, egy másik pedig egy vegyes első-másodosztályú kocsi 8 plüss üléssel a gazdagabbaknak és további 16 ülés a kevésbé tehetőseknek. Ez a vagon egy kisebb poggyászteret is tartalmaz még.
Az első osztályú vagon is üvegezett, belül 24 férőhelynyi vörös plüss üléssel.
A másodosztályú kocsik a lehető legyegyszerűbb kialakításúak. Belül igazi fapados üléselrendezés várja az utasokat, üvegablakai nincsenek, a rossz idő ellen csak néhány letekerhető átlátszó ponyva véd.
A vagonok között menet közben nem lehet átszállni, a választott ülőhelyünk a teljes útra szól.
A vasútüzemhez még kettő teherkocsi is tartozik, az első nyitott vagont 1888-ban gyártották, 15 köbmétert vagy 5,5 tonnát bír el, a második kocsi 1987-ben került a vasúthoz. Ezekkel a gőzmozdonyokhoz szükséges szenet szállították a Prien-Stockban található mozdonyszínhez. Valószínűleg ma is csak vasútüzemi célokhoz használják őket.
Minimalista kisvasúti ütköző-vonókészülék
Visszaindul a kisvonat Prien am Chimseebe
A környékbeli szállodatulajdonosok már többször tiltakoztak a kisvonat zaja ellen, de mindezidáig nem sikerült elérniük a vasútvonal megszüntetését. A legutóbbi ilyen szavazás során a Chiemsee-Bahn üzemidejét további 50 évvel meghosszabbították, így 2036-ig a vasút jövője biztosítva látszik.
A Herrenchiemsee kastély a Herreninsel szigeten
Ha pedig már Stock-Prineben járunk, feltétlenül próbáljuk ki az egyik tavon közlekedő hajót is, melyek közül még egy igazi lapátkerekes gőzös is üzemel! A járatok folyamatosan ingáznak a a partmenti városok és a tavon található szigetek között. A Herreninsel sziget ráadásul további látnivalót is kínál, a Herrenchiemsee kastélyt!
A Herrenchiemsee kastélyról majd a következő posztban lesz szó!
A Chiemsee-Bahn csak főszezonban közlekedik május közepétől szeptember közepéig. Naponta kilenc pár járat kocog végig 20 km/h maximális sebességgel a rövid vonalon, majdnem ütemes menetrend alapján (indulások Prienből: 10:15, 11:15, 12:15, 13:35, 14:15, 15:15, 16:15, 17:15, 18:15).
Egy oda-vissza utazás ára 3 euró, az első osztályon való utazáshoz további egy eurót kell még fizetni. A menetidő kb. 8 perc, mely 14 km/h-s átlagsebességet jelent.
Irodalom
- Marcus Hehl: Die Chiemsee-Bahn, Ek-Verlag, Freiburg im Breisgau 1997, ISBN 3882558067
- Gerd Wolff: Deutsche Klein- und Privatbahnen; Teil 7: Bayern, Ek-Verlag, Freiburg im Breisgau 2002, ISBN 3882556668
Források
- A német Wikipédia Chimsee-Bahn című cikke
- A magyar Wikipédia Chimsee című szócikke
- A magyar Wikipédia Prien am Chimsee című szócikke
- A kisvasút hivatalos weboldala
- A kisvasút a www.schmalspur-europa.at weboldalán
Utolsó kommentek