Legelőször 2012 októberében, a müncheni Oktoberfest alatt jártam a Berchtesgaden Nemzeti Parkban, de mire odaértem, a régi kompakt fényképezőm akkumlátora teljesen lemerült, így sok képet nem sikerült akkor készítenem. Akkor megfogadtam, hogy ide még egyszer mindenképp visszatérek és megörökítem a hely összes szépségét. Erre majdnem két teljes évet kellett várnom, de megérte, mert időközben egy új fényképezőgépem is lett!
Sétahajó a Königsseen a St. Bartholomä kápolna előtt
Az akkori és a mai fényképek között a különbség ég és föld, így mindenképp megér egy további posztot ez a nemzeti park Ausztria és Németország határánál, az Alpokkal körbevéve.
Megérkezés Berchtesgadenbe a BLB vasúttársaság háromrészes Stadler FLIRT motorvonatával
Bajorország időjárása teljesen kiszámíthatatlan és előre megjósolhatatlan. Kollégáimmal már egy napja azon tanakodtunk, hogy a következő közös szabadnapunkon merre is induljunk, mivel mindenfelé esőt jósoltak. Egyedül Salzburg és környéke tűnt biztonságosnak ebből a szempontból, de volt már rá példa, hogy az időjárás-jelentés 100%-osan tévedett. Végül Berchtesgaden mellett döntöttünk, mely még Németországhoz tartozik, de már közel van az osztrák határhoz. A távoli kisváros és környéke több, egymástól merőben különböző programlehetőséget is kínált, így még rossz idő esetén is lett volna lehetőségünk valamit találni. Berchtesgaden festői környezetben fekszik, egy nemzeti park szélén. A természeti látványosságokon kívül itt található Adolf Hitler egykori hegyvidéki nyaralóháza is, a Sasfészek (Kehlsteinhaus), de a közelben egy sóbánya is várja az érdeklődőket egy kis bányavasúttal (hasonló, mint a szlovéniai Postojnai cseppkőbarlangban).
A tervünk szerint jó idő esetén a Sasfészekbe, rosszabb idő esetén a Königseehez, esőben pedig a sóbányába mentünk volna.
Berchtesgaden vasútállomása, napjainkban erősen túlméretezett
Az hogy végül melyiket választottuk, az időjárás idővel eldöntötte helyettünk, az idő bár borult volt, az eső nem esett, így a sétahajózást választottuk.
A München és Berchtesgaden közötti utat itt most nem részletezem újra, a München-Rosenheim-Salzburg és a Freilassing-Berchtesgaden-vasútvonal már többszörösen be volt mutatva itt a blogon.
Mint szinte mindenhol Németországban, itt is közös busz-vonat állomás várja az utasokat, így az átszállás mindenhol zökkenőmentes volt. A jegyvásárlással sem kellett sokat törődni, hiszen a teljes útra oda-vissza érvényes a BayernTicket, mely hármunknak mindössze 31 euróba került. Így egy jeggyel utaztunk a müncheni S-Bahnon, a Freilassingba tartó regionális vonaton, a BLB magánvasúton és a Königseehez közlekedő autóbuszon is.
Indulnak az autóbuszok Berchtesgaden állomás elől
A 841-es számú autóbusz-járat Berchtesgaden vasútállomása elől indul és egészen a Jennerbahn kötélvasútig közlekedik, az utolsó előtti megállója Königsee.
Érdekesség, hogy korábban egy normál nyomtávolságú, egyvágányú vasúti mellékvonal közlekedett itt az autóbuszok helyett. A vágányok Berchtesgaden állomásból ágaztak ki, keresztezték a város folyóját egy híddal, majd a Königsseer Ache folyó partját követve érték el Königssee-t. Már a kezdetektől fogva villamos üzeműre épült ki a rövid, mindössze 4,3 km-es vasútvonal. Mivel a tavon is akkumulátoros sétahajók közlekedtek, a vasútvonal áramellátása is a kezdetektől megoldott volt egy saját villamos erőmű által.
Az építkezést a Bajor kormány 1906. augusztus 16-án hagyta jóvá, az építkezést 1908. októberében kezdte meg a Bajor Királyi Államvasutak és mindössze kicsit több, mint fél év alatt, 1909. május 29-ére el is készült az új vasút. A villamosítás 1000 V-os váltakozó-árammal épült ki. A rövid vonal, bár kapcsolatban állt a mára már szintén megszűnt Berchtesgaden-Salzburg-vasútvonallal és a ma még szerencsére működő Freilassing-Berchtesgaden-vasútvonallal, távolsági vonatok mégis ritkán, alkalomszerűen közlekedtek rajta. Helyette maradt az átszállás az utolsó négy és fél kilométerre egy ingázó villamos motorkocsira. Az első világháború kitöréséig a motorkocsik főszezonban 20 percenként közlekedtek a város és a tópart között.
1920-tól a vasút része lett a Német Birodalmi Vasútnak. Jelentős változást hozott 1942, ekkortól ugyanis átalakították az áramellátást, az 1000 Volt helyett itt is bevezették az országszerte elterjedt és kiépített 15 kV 16,7 Hz-es áramrendszert.
A vasút új járművei a DRG ET 85 sorozatból kerültek ki. Ezt a típust 1927 és 1932 között gyártotta a Fuchs és a BBC. Összesen 39 db készült el belőle, melyből hat került ide a Königsee partjára.
A Königseebahn egykori szerelvénye a vonalon (Kép forrása: www.drehscheibe-online.de)
1960-tól az egyéni autós közlekedés egyre jobban kezdett elterjedni és ez megpecsételte a vonal sorsát. 1961-től már nem végeztek rajta karbantartást, így az állapota fokozatosan romlani kezdett. Ekkortól már csak nyáron közlekedtek a vonatok, télen átvették a helyüket az autóbuszok. Az utolsó vonat mindennemű bejelentés nélkül 1965 októberében ment el, majd a vasúttársaság bejelentette, hogy életbe lép a téli menetrend. 1966 tavaszán pedig közölte az utasokkal, hogy a téli menetrend marad véglegesen, a vonatok nem járnak már többet!
1971. március 8-án szűnt meg a vonal hivatalosan, a bontását még ebben az évben el is kezdték. A korábbi nyomvonal helyére sétálóutat építettek. Az egykori vasútállomás épülete még ma is áll, étterem üzemel benne.
A vasút járművei sem húzták sokkal tovább, a DRG ET 85 sorozatot 1977-ben teljesen leselejtezték. Egy példány a sorozatból megtekinthető Stuttgartban egy magángyűjtemény részeként.
A 2018-as téli olimpia rendezésére München is pályázott, akárcsak a francia Annecy és a dél-koreai Phjongcshang. Ha München nyert volna, akkor a szánkó-, szkeleton- és a bobversenyeknek Königsee adott volna otthont. Felmerült, hogy az olimpia miatt a megszüntetett vasútvonalat visszaépítik, hogy a versenyek helyszínét könnyebb legyen megközelíteni. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság 2011. július 6-án döntött a játék helyszínéről a dél-afrikai Durbanban, München nem nyert, az olimpia Phjongcshangban lesz megrendezve.
Ezzel a vasútvonal visszaépítésének a lehetősége is elveszett egyelőre.
Megérkezés a Königsse partjára, a következő megálló a Jennerbahn nevű kötélvasút
A Königsee egy természetes tó Németországban a német-osztrák határ közelében, a legközelebbi nagyobb település Berchtesgaden. Része a Berchtesgaden Nemzeti Parknak, emiatt csak elektromos meghajtású sétahajók közlekednek rajta, mindennemű más vízisport tilos. Hosszúsága 7,7 km, legnagyobb szélessége 1,7 km, legmélyebb pontja 190 m. Egyedül a kicsi, lakatlan Christlieger nevű sziget található rajta.
A tavat körbevevő hegyek miatt kialakuló visszhang világhírű, a sétahajózásnak mindig része a visszhang bemutatása is egy trombita segítségével.
A Königsee-n, hogy ügyeljenek a tisztaságra és a csendre, csak akkumulátor-meghajtású, elektromos sétahajók közlekednek. Egyedül a rendőrség és néhány vendéglátó-egység rendelkezik benzinmotoros csónakokkal. A 18 sétahajó Schönau am Königsse településen található kikötőből indul, hogy egy közel másfél órás, négy megállást is tartalmazó körút után visszatérjenek ide. A kishajók húszpercenként járnak, egy teljes kör ára 16 euró 90 cent, de lehetőség van hajó helyett a kijelölt túraútvonalakon megkerülni az egész tavat, vagy csak bizonyos megállókat kihagyva. A rövidebb hajóutak értelemszerűen olcsóbbak is. Gyerekek hat éves kor alatt ingyenesen utazhatnak, a kutyák után viszont három eurót kell fizetni.
Feltárul a nemzeti park érintetlen szépsége
Az első megálló félúton Schönau am Königsse és St. Bartholomä között történik, itt az idegenvezető egy rövid trombitakoncertet ad, melyet a környező sziklafalak szinte változatlanul visszavernek. A rövid bemutatókat mindig hatalmas taps és borravaló osztogatás kíséri.
Érkezik a hajó a túlpartról, balra a tó legnagyobb vízesése
Közben elhaladunk a további nevezetességek mellett, mint például a környék legnagyobb vízesése mellett is.
A Berchtesgaden Nemzeti Parkot 1978 augusztus elsején alapították, területe 208 km². A parkban szigorú szabályok vannak, tilos kempingezni, sátrazni, a kijelölt utakról letérni, virágot szedni, horgászni vagy a vadállatokat bármi módon bántani vagy zavarni (Ugye-ugye kedves Mónika? :) ). A szigorú védelem miatt az itt élő állatok meglehetősen szelídek, bár ez nem csak erre a természetvédelmi területre igaz.
Lehet ettől emlékezetesebb helyen megejteni az esküvői fotózást?
A hajókirándulás első megállója a St. Bartholomä kápolna, mely egy római katolikus templom. Csak gyalogosan a hegyeken át vagy hajóval közelíthető meg. Nevét Szent Bertalan apostolról kapta, aki az alpesi gazdák patrónusa. Az első kápolna a tóparton 1134-ben épült, 1697-ben átépítették barokk stílusúra, a Salzburgi katedrális mintájára. Jellegzetes két hagymakupolás tornyai és piros teteje a Königsee közismert nevezetessége, minden képeslapon vagy ajándéktárgyon megtalálható a képe.
A belsejében található oltárt Szent Bertalan, Szent Katalin és Szent Jakab tiszteletére emelték. A kápolna sok esküvőnek, esküvői fotózásnak is otthont ad. Így volt ez akkor is, mikor mi jártunk ott, a csinos párt nem csak a fotós, hanem sok bámészkodó is figyelemmel kísérte.
A közeli hegyekben, valamelyik távoli csúcs tetején bújik meg a Sasfészek is, Adolf Hitler egykori nyaralója
A hajókörútra váltott jegy lehetővé teszi, hogy bármelyik megállónál megszakítsuk az utazásunkat, ha kicsit jobban is szét szeretnénk nézni, majd a következő hajóra visszaszállva folytathatjuk utunkat tovább.
Ház a tóparton, remek helyszín lenne egy romantikus- vagy horrorfilmhez is
A Königsee végében található Salet kikötő az utolsó állomás. Innen több túraútvonal is indul fel a hegyekbe, vissza a kiindulási állomásra, a kápolnához vagy a közelben található kisebb tóhoz, az az Obersee-hez.
Az erdőben, a sziklák közül újabb vízesés tör előre, hogy belezuhogjon a tóba
Itt hagyott minket a hajó, magunkra maradtunk...
Akik esetleg az eddigi programok során megéheztek volna, itt, a Saletben található vendégházban ehetnek-ihatnak valami egyszerűbb német specialitást. Mi ezt kihagytuk és inkább továbbindultunk a következő tóhoz.
Középfölde, hobbitok nélkül! :)
Előttünk a távolban az Obersee
A nemzeti park második tava, a csodálatos Obersse, tükrén a teljes látóhatár tükröződik, hihetetlen látványt nyújtva
Tovább a Röthbachfall nevű vízeséshez
A túraútvonalak jól kiépítettek, gyakran a sziklafalba vájjva haladnak, néha szédítő magasságokban. A Röthbachfall nevű vízeséshez vezető út másfél órás a táblák szerint, mi azonban csak kb félútig jutottunk el. A sok lépcsőzéssel és a menet közbeni többszöri fotómegállásokkal sok idő elment, így végül kénytelenek voltunk visszafordulni.
Egy órányi gyaloglás után még mindig ugyanolyan kicsinek látszik a Röthbachfall...
Az utolsó hajó Saletből 18:20-kor indul vissza, aki azt lekési csak a hegyeken át egy több, mint öt! órás gyalogtúrával tud visszajutni Schönau am Königseebe. Mire mi visszaértünk, már szinte mindenki a hajóra várt, ezért az utolsó kilométereken senkivel sem találkoztunk. Úgy tűnik, mások sem szerettek volna gyalogosan nekivágni a visszaútnak!
Magunk mögött hagyjuk meseországot
Újra a St. Bartholomänál, a hely már teljesen elnéptelenedett
Visszafelé még ismét érintettük St. Bartholomä-t, de már teljesen kihalt volt. Felvettük az utolsó turistacsoportot, a fotózásban elfáradt ifjú párt és visszaindultunk Schönau am Königseebe.
Bár a felhők már eloszlottak, a nap már érezhetően ment lefelé...
Mind a tizennyolc sétahajó nyugovóra tért már, mára vége a műszaknak!
Az utolsó hajó megérkezése után a kikötő is elcsendesedett, a vendéglátó helyek és az ajándékboltosok már szorgalmasan pakoltak befelé, nyolc órára az egész település nyugovóra tért.
Az egész település elnéptelenedett, így mi is elindulunk haza
Nem maradt más hátra, mint megvárni az utolsó buszt és elindulni haza, Münchenbe!
A BLB Flirtje Freilassing állomáson, hamarosan érkezik a müncheni csatlakozás
Königsee és környéke a Google térképén
A Königsee-n a nyári szezon április 24-től október 20-ig tart, ebben az időszakban a hajók reggel nyolctól délután ötig közlekednek 20-30 percenként, a téli időszakban az első hajó egy órával később indul és a hajózás egy órával hamarább fejeződik be. Ezért ha tehetjük, inkább a nyári szezonban menjünk, de a Königsee és a körülötte elterülő Berchtesgaden Nemzeti Park egész évben életre szóló, felejthetetlen élményt nyújt.
Utolsó kommentek