Gyerekkoromban sokat ábrándoztam a LEGO-katalógusokat lapozva, hogy micsoda szuper LEGO vonatokat gyártanak Dániában. Sajnos számomra mindegyik elérhetetlen álom volt csupán... Még felnőttként is meg-megálltam a kirakatok előtt és néztem, hová fejlődnek a készletek. De számomra akkor is az 1991-1996-os korszak volt a LEGO aranykora!
1991-es és 2022-es készletek vegyesen
Egyszer aztán rádöbbentem, hogy felesleges évek-évtizedek után is ábrándozni, miért is nem vehetnék néhány LEGO készletet is magamnak? Az első néhány kisebb készlet után aztán beindult a gyűjtés, és végre megvásárolhattam az 1991-es zászlóshajót is, a Metroliner vonatot (4558-1)!
A Metroliner vonat a LEGO amerikai piacra szánt készlete volt, ezért egy amerikai Amtrak vonatot mintáz, bár pontos típust nehéz lenne hozzárendelni. A készlet később kapott egy kiegészítő kocsit is, egy emeletes panorámavagont (4547-1). Ezek a készletek mind a mai napig jól tartják az árukat,egy bontatlan Metroliner készlet ára meghaladja a 400 ezer Ft-ot is. Én beértem egy olcsóbb, használt és hiányosabb készlettel is, ami számomra ugyanolyan nagy örömet okozott és szép dísze a polcomnak otthonomban.
A Metroliner eredeti doboza
A panorámavagon azonban használtan is drága, túl sok pénz a méretéhez képest. Így úgy tűnt, elengedtem ezt a régi álmot.
A Metroliner
A Metroliner nagyon okosan és ötletesen lett kialakítva, a lehető legtöbbet kihozták a készítők a készletből. A vonaton található két vezetőállás, egy motortér, egy poggyásztér, egy pici hálókocsi-szakasz két ággyal, egy pici bár pultossal, és a középső kocsiban ülésekkel az utasoknak. Mindez egy háromrészes szerelvénybe bepakolva!
A készlethez jár még egy oválpálya peronnal, ülőhelyekkel és lámpaoszlopokkal.
A panorámakocsi
A szerelvény pár évvel később egy kiegészítőkocsit is kapott, a 4558-as számú panorámavagont. Ez az alsó szinten 4 ágyat, a felső szinten öt ülést és kettő kis asztalkát tartalmazott. Színében tökéletesen passzol a Metrolinerhez.
A Metroliner kocsi összeépítve
Ára számomra a lélektani határ felett van, bár néha azért felbukkan egy-egy olcsóbb, hiányos készlet is. Egy használt Club Car árából megvásárolható egy bontatlan, hiánytalan, új, 2025-ös LEGO vonatszett.
A Cargo Railway
A Metroliner után a LEGO újabb és újabb klassz vonatos készleteket dobott piacra, majd 1996-ban egy igazi rettenet jelent meg, a 4559-es számú fekete-sárga vonatkészlet. A szerelvény olyan koncepciót követ, amit gyerekként sem értettem, felnőttként meg aztán végképp nem. Persze nem teljesen logikus egy gyerekjátékon a realitást szigorúan számon kérni, de a LEGO korábban olyan jó készleteket adott ki, akkor ezt mégis hogyan sikerült összehozni?
A Cargo Railway doboza
A szerelvény a Cargo Railway nevet kapta és egy készletben ötvözte a korábban külön-külön is megvásárolható személyszállító- és teherszállító vonatokat. A készlet egy ovális pályából áll, de peront nem kapunk hozzá. A mozdonyka egy kamionhoz hasonlító masina, mágneses LEGO-kapcsolók és ütközők nélkül. Az első vagon egy nyerges kamionpótkocsihoz hasonlóan egy nyeregszerkezettel támaszkodik a "mozdonyra", Még kitámasztó lábai is vannak, amivel le tudja talpalni az elejét, hogy ne bukjon orra. Ez a kocsi két db személyszállító! konténert szállít, továbbá két kisebb teherkonténert is, az egyikben pénz!, a másikban levelek találhatóak. A második kocsi hagyományos mágneses kapcsolóval csatlakozik az elsőhöz, ez szintén két konténert szállít, melyekben egy-egy ágy! található. Ehhez is tartozik egy pénzszállító- és egy üzemanyag-szállító mini-konténer. A személyszállító konténerek üvegajtajai nyithatóak. A második kocsi végén nincs se kapcsoló, se ütköző...
A speciális vonat, bár szétkapcsolható, semmilyen más formában nem összeállítható, hiszen a három elemnek minden végén vagy másfajta kapcsolója van, vagy egyáltalán semmilyen sincs. Ezt a készletet nem lehetséges összekapcsolni eredeti formájában semelyik másik LEGO-vonattal sem.
A készlethez jár még egy rámpa, amin egy speciális teherautó fel tud tolatni, majd egy csap segítségével egy konténerre rá tud csatlakozni. Némi segítséggel a konténert le tudja venni, de ezután lerakni már sehová sem tudja, miközben a vonaton még további három konténer fent maradt. Persze-persze, a játszó gyerek le tudja venni a csapról, hogy a többi konténert is levehesse a vonatról, de!
Apropó konténerek: a LEGO kiadott konténerhajót kamionnal és konténerszállító kocsit is konténerekkel és daruval, de az ezekhez járó konténerek szélessége 4 stud mindösszesen, a Cargo Railway konténerei viszont 6 stud szélesek, így itt sem lehetséges a kombinálásuk.
Ezt az egész koncepciót már gyerekként is gyűlöltem, de felnőttként sem zártam a szívemben, ám néhány napja még is vásároltam egyet Cargo Railwayt magamnak. Hogy miért? Mert megláttam benne egy érdekes lehetőséget és így a két különböző vonat története egy ponton összekapcsolódik számomra.
A saját panorámakocsi
Miután elborzadtam a panorámakocsi toronymagas árán, próbáltam alternatív megoldást keresni. Eszembe jutott, hogy talán meg tudnám vásárolni alkatrészenként és akkor megépíteném magamnak. Némi kalkuláció után azonban gyorsan lemondtam erről is, ugyanis a kocsinak a legtöbb alkatrésze ritka és speciális, a darabonkénti áruk magas, mindent összevásárolva pedig még drágább lesz a készlet. Persze ha esetleg más színek is szóba jöhetnek, akkor olcsóbb is lehet a dolog. Egyszer valahogy felfigyeltem arra, hogy a Cargo Railway rengeteg olyan elemet is tartalmaz, amit a panorámakocsi is, miközben a hiánytalan készlet legalább 20%-kal olcsóbb, mint egy használt panorámakocsi. Megtalálható benne a kerekek, a kapcsolók és ütközők, a drága felfelé nyitható üvegablakok, rengeteg sárga és fekete LEGO elem az oldalfalhoz, figurák, sőt még ülésekhez való kék kockák is!
Ráadásul a Cargo Railwayból még egy frankó kis gőzmozdony is megépíthető!
A Cargo Railway B modellje
A terv így hát megszületett, már csak egy eladó donor vonatot kellett találnom. De ez sem tartott sokáig, ugyanis modellgyűjtő barátom bátyja épp árult egyet, csak el kellett hoznom az összeépített szörnyet.
És akkor nekiálltam az építésnek!
Az építés
A vásárlás utáni második estén végre nekiláthattam az építésnek. Először is a sárga vonatot apró darabokra szedtem és közben egy újabb, nem várt meglepetés is ért: a személyszállító konténerek rövidebb oldalfalai valójában a ritka vonatablakok, így ezeket sem kell beszereznem külön.
Az elpusztított Cargo Railway maradéka a szőnyegen
Az építés nem volt nehéz, de azért kellett gondolkozni is, ugyanis nem pont olyan elemek álltak rendelkezésre, mint az eredeti építési útmutatóban, néhány helyen így eltértem az építéstől. A színekkel is játszottam, hogy a lehető legpofásabb kinézete legyen a kocsinak. Az összeépítése után még jó sokszor szétszedtem, mire elégedett lettem a színekkel és az ablakok elrendezésével. Az oldalfal felét LEGO kockákból építettem, mivel a vonatablak kevés volt. Az ajtók helyét egyelőre kihagytam és sárga kockákkal pótoltam. Egy webáruházban sikerült fekete ajtókat is találnom hozzá, hamarosan azok is megérkeznek.
Néhány elemet a régi kimaradt kockáim közül guberáltam össze, de a kocsi 95+%-ban a Cargo Railway elemeiből épült meg.
Az elkészült kocsi az asztalomon
Oldalnézetből
A kocsi mindenképpen egyedi lett, a sárga-fekete színek eléggé kontrasztosak. Szerintem jobb formában vannak így az elemek, mint konténerekké összeépítve.
Nyitott tetőablakokkal
Szerelvénybe sorolva
Ezek után következett a kis gőzös megépítése. Ez lesz majd az igazi kihívás, ugyanis ehhez nem jár építési útmutató, a képek alapján kell kitalálni és összeépíteni. Nehezítés, hogy csupa fekete elemből áll, amit még nehezebb szemmel megfigyelni. Azonban már nem maradt elegendő elem, így az félbemaradt egyenlőre.
A félig elkészült gőzös
Összességében úgy érzem, jó üzletet kötöttem. A Cargo Railwayból kijött a hőn áhított panorámakocsi, egy fél gőzmozdony és még maradt egy doboznyi fel nem használt elem, egy oválpálya és a hozzá tartozó trafó és menetszabályozó.
Ráadásul egészen másfajta élmény volt egy saját, egyedi, eddig még nem látott kocsit megépíteni, mint csak megrendelni az összeépített változatát.
Bővebben a Cargo Railwayról itt olvashatsz: Végigjátszás: 45559 Cargo Railway
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek