A Kecskeméten át vezető Cegléd-Szeged-vasútvonalat többnyire elkerülik a különleges vonatok, errefelé nem járnak nemzetközi személyszállító vonatok, se nosztalgiajáratok. Így igencsak felpezsdült a helyi média, mikor kiderült, Cegléd felől Szegedig egy gőzmozdony által vontatott különvonat fog Kecskeméten áthaladni.
Kíváncsi nézelődők fotózzák a 424 sorozatú "Bivaly" gőzmozdonyt
A hír még ahhoz is eljutott, akit teljesen hidegen hagy a vasút és nekem is többen szóltak, nehogy lemaradjak erről a ritka eseményről. Május másodikán így nem volt kérdés, hogy én is az állomáson leszek, hogy szülővárosomban láthassak egy füstölő, pöfögő gőzmozdonyt!
A május másodikai menetet hetekkel korábban meghirdették, pontos menetrend is készült, hogy melyik városba mikorra érkezik, mennyi időt tölt ott és mikor indul tovább. Kecskeméten ráadásul egy egész órát várakozott, itt töltötték fel ugyanis vízzel, ami a gőztermeléshez szükséges.
A gőzmozdonyból az elsőt 1924-ben, az utolsót 1958-ban gyártották, szám szerint 514 készült belőle. A mozdonyvezetők rajongtak érte, Bivalynak nevezték el, és a 424-esen végzett szolgálat abban az időben a karrier csúcsát jelentette.
Várakozó tömeg az érkezés előtti percekben
Kiérve az állomásra az első dolog, ami szembeötlött, az a hihetetlen tömeg, ami a peronokon várakozott. Ilyen sok embert az állomáson én korábban még soha nem láttam, felnőttek és gyerekek várakoztak türelmesen mobiltelefonokkal és fényképezőgépekkel a kezükben, várva a gőzös érkezését.
Mindkét peron megtelt a kíváncsiskodókkal
Mi épp olyan helyen álltunk, ahonnan még elláttunk a Ceglédi út vasúti átjárójáig, így a sorompó lecsukódása majd egy perccel korábban jelezte, hogy érkezik a különmenet. Mindenki a távolba tekintett, hogy egy pillanatról se maradjon le, majd egyszer csak valaki felkiáltott mellettem: "Jön!"
A távoli füstpamacsok már jelzik, hogy érkezik a gőzös!
És valóban jött! Hatalmas fekete füstfelhőt pöfögve megjelent a távolban a mozdony fekete eleje, rajta az ötágú csillaggal, akik eddig még nem tették meg, azok most mind felemelték a fényképezőgépüket és mobiltelefonjukat, majd a folyamatos fényképezőgép-kattogás közepette közeledett egyet-egyet füttyentve.
Lassan megérkezik a Bivaly
Minden hangot elnyomott a mozdony szuszogása és pöfögése, majd szépen lefékezve megállt a 13. vágányon, közel az egykori vízdaruhoz.
A pályaszáma, és egy táblázat, melyből kiderül, Magyarországon kívül még Szlovákiában és Csehországban közlekedhet
A peronon hirtelen megláttam egy ismerős arcot, Nagy Józsefet, akit a vasútbarátok körében országszerte jól ismernek, aki nélkül nem történhet sehol sem vasúti esemény az országban. Az érkezés után ő is a mozdonyhoz sietett, hogy az érdeklődőket megpróbálja távolabb tartani a mozdonytól, hogy a vízvételezés is elkezdődhessen.
Kíváncsi nézelődők fotózzák a 424 sorozatú "Bivaly" gőzmozdonyt
A különvonat Cegléd felől végül befutott és mint egy médiasztárt a vörös szőnyegen, mindenki próbálta lefotózni. Igazán jó képeket kevesen tudtak készíteni, mert érkezés után a látogatók elözönlötték a vonatot és síneket, az érdeklődés egészen az indulásig kitartott. Az én fotóim is inkább dokumentum-jelleggel készültek, inkább a várakozás hangulatát örökítették meg, mintsem magát a mozdonyt. De szerencsére a különvonat hosszú útja során sok-sok fotó készült, így a 2025-ös alföldi gőzmozdonyos vonatozást másoknak sikerült szép fotókkal megörökíteni.
Ettől jobb képet nehéz volt készíteni a zsúfolt peronon...
Az érdeklődők között volt fiatal és idős, sőt meglepetésemre sok-sok hölgy is!
Az érdeklődők elárasztották a síneket, Kecskemét állomás rég látott ennyi érdeklődőt
Az érdeklődés később sem csillapodott
A szerelvény a 13. vágányon várakozott egy órán keresztül
A típus maga így már elmúlt 100 éves is, bár a Kecskemétre látogató 247-es számú jóval fiatalabb. Érdemes kitérni arra is, hogy az utolsó 1958-ban hagyta el a gyárat, míg napjainkban Magyarországon a legnagyobb darabszámban közlekedő V43 sorozatú villamos mozdonyt pedig mindössze 5 évvel később, 1963-ban kezdték el gyártani!
A 2025. május 2-3-i menetrend
A kecskeméti vasútállomás szociális épületében évek óta épül egy H0-s méretarányú terepasztal, mely többnyire csak előzetes bejelentkezés alapján látogatható. E nap alkalmából azonban a nagyközönség is megtekinthette, és éltek is a lehetőséggel, hosszú sorok kígyóztak az épületben Csapó András osztrák-svájci témájú analóg rendszerű terepasztala előtt.
A szomszédos épületben bemutatott H0-s terepasztal
A bejáratnál egy kisebb TT méretarányú német asztal is helyet kapott, melyet Beregszászi Béla készített és ezen a napon üzemeltetett is a látogatók örömére.
Youtube videó az indulásról
Még aznap, mikor a gőzös meglátogatta az Alföldet, a helyi médiát, a közösségi oldalakat és a Youtube-ot is elárasztották a friss fotók és videók, hogy aki élőben lemaradt róla, az is láthassa. Jó volt látni, hogy ekkora érdeklődést vonzott ez a különmenet, így bízhatunk benne, hogy a jövőben is lesznek hasonló programok az Alföldön és aki most lemaradt róla, az később még bepótolhatja!
Ez a nap nemcsak a vasútbarátoknak, hanem minden kíváncsi érdeklődőnek különleges élményt nyújtott. Reméljük, nem kell sokat várni a következő ilyen alkalomra, és a gőzösök még sokáig pöföghetnek az Alföldön!
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek