A Budapest-Belgrád-vasútvonal már évek óta épül, jelentős része ráadásul az Alföldön található, ahol én is élek. Régóta terveztem már, hogy kilátogatok és megnézem ezt a híres-hírhedt vonalat, de addig halogattam, hogy szinte már el is készült.
Végül azonban 2025. május végén egy szép napsütéses hétköznapon csak felkerekedtem Kiskunhalas felé, egyúttal végigutaztam a (Kecskemét-)Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas-vasútvonalat is, mely bár szülővárosom közelében halad, még is csak háromszor vetődtem el felé.
Bevallom, régen nagyon tetszettek a magyarországi vonatutak, az ország nagy részét bejártam fiatal felnőttként. De miután Németországban éltem, majd Ausztriába költöztem, és sokat vonatoztam Nyugat-és Dél-Európában mindenfele, azóta a magyarországi vonatutaktól a szívem szakad meg. Az országos csekély felújítások nem tartanak ütemet a hálózat fokozatos romlásával. Mindig csodálatom a magyar vasútnál dolgozókat, hogy ilyen körülmények közt is kitartanak! Rozsdaportól barnálló pályák, omladozó épületek, elhasználódott és koros járművek... és mégis! valahogy még mindig mozgásban maradt a rendszer! Többek között emiatt is hanyagoltam, hogy elutazzak Kiskunhalas felé.
Az indulásra várakozva Kecskeméten. A jármű a mai napon egy csíkos "fecske" inga papagáj Szilivel
A belgrádi vonal felújítása hozott némi újdonságot Kecskemét állomásra is, ugyanis a felújítás előtt Interrégió járt egészen Bajáig orosz motorvonattal, esetleg járműhiány esetén Bzmot motorkocsival Kiskunhalason át a villamosított-, majd onnan felsővezeték nélküli pályán. Mivel ezt a viszonylatot Kiskunhalasnál elvágták, kiszolgálhatóvá vált tisztán villamos járművekkel is a Kecskemét-Kiskunhalas szakasz. Így kerültek Kecskemétre a csíkos ingák, némi változatosságot hozva az évtizedek óta változatlan személyszállító járművek közé.
Kecskemét városát elhagyva az első látnivaló a Mercedes kecskeméti gyára, melyet éppen a kétszeresére bővítenek
A Kecskemét-Kiskunfélegyháza szakasz számomra már nem túlságosan izgalmas, az évek alatt többször is eljutottam Kiskunfélegyházáig, sőt többször még Szegedig is. A várost elhagyva a sínek a Mercedes kecskeméti gyára mellett haladnak el, mely még híresebbé tette a várost. A gyár jelentős munkaadó, sőt a kecskeméti vasúti teherforgalom nagy része is hozzá köthető. A megyeszékhely állomásán szinte mindig láthatunk néhány autószállító vonatot változatosabbnál változatosabb mozdonyokkal.
A gyárhoz kiágazó iparvágány menet közben a vonatból fotózva
Elhagyva a gyárat, majd a Szeged felé tartó 5-ös főutat keresztezve ágazik ki a nyílt vonalból a gyárat kiszolgáló iparvágány. Az első állomás Városföld, egy kicsi falu, de annál nagyobb állomással.
Az első nyoma a belgrádi vasútvonal átépítésének: hihetetlen mennyiségű bontott anyag felhalmozva Városföld állomáson. Ebből a mennyiségből talán fel lehetett volna újítani több, még faaljas felépítménnyel rendelkező mellékvonalat is.
Városföldet elhagyva a Ceglédtől induló 140-es számú vasútvonal kétvágányúvá válik, a 20 évvel ezelőtti beruházás egy több évtizedes hiányosságot orvosolt, ám csak egy állomásköznyi épült meg. A folytatást azóta is ígérgetik, de fejlesztés helyett a pálya folytatása csak folyamatosan romlik.
Városföld után immár kétvágányú a pálya. A második vágány idén ünnepli a 20. születésnapját, kár, hogy csak mintegy 14 km-re futotta a lendületből
Városföld megálló után a következő megálló Kiskunfélegyháza állomás. Itt elbúcsúztunk a 140-es vasútvonaltól és Kiskunhalas felé vettük az irányt.
Rövid megálló Kiskunfélegyházán, éppen a Szegedig közlekedő egy kocsis (néha még annyi se!) szegedi személyvonatot előzzük. A szerelvény a gazdaságosság csúcsa, de hát nincs mit tenni...
Elhagyva Kiskunfélegyházát az egykori szovjet laktanyák mellett haladunk el, melyek egy részének sikerült új funkciót találni. De az Alföld még mindig tele van elhagyatott katonai épületekkel, 35 év után is kísért a szovjet múlt.
Az M5-ös autópálya felüljárója, gyerekként, mikor még csak épült, gyakran ellátogattam ide keresztapukámmal, aki sofőrként dolgozott az autópálya építésén. Ennek a nyárnak az emlékére készítettem ezt az egyszerűnek tűnő, ám számomra régi kellemes emlékeket felidéző fotót
Haladva az Alföldön még néhány kisebb falut érintettünk, mint például Galambost és Jászszentlászlót. A sínek hullámzó rétek és szántóföldek mellett haladtak, melyet ligetes facsoportok törtek csak meg. Amíg a szem ellát, ugyanez a motívum ismétlődik: ültetett erdők és mezők, vadvirágok és kultúrnövények elszórva magányos tanyákkal és poros földutakkal. Néhány legelésző láma! volt csupán, mely kibillentett a magyar vidék egyhangúságából.
Galambos állomás
Mivel Kiskunhalas állomás még átépítés alatt áll, a vonatok nem jutnak el Kiskunhalasig. Néhány héttel korábban a végállomás Kiskunhalas Külső volt, egy ideiglenes állomás a Kecskemét felől érkező vonatoknak. A munkálatok előrehaladtával ez a megálló már megszűnt, viszont a fő állomás még nem készült el, így a vonalat egészen Kiskunmajsáig visszavágták. Akik továbbutaznak, azoknak itt kell pótlóbuszra szállni.
Megérkezés Kiskunmajsára, innen vonatpótló autóbusszal lehet Kiskunmajsáig továbbutazni
Kiskunmajsa állomás fotója kutyafuttában, útban a vonatpótló buszok felé
A buszos úton folytatódott a már vonatból megismert táj, ligetek és mezők váltogatták egymást a végállomásig.
Buszozás az Alföldön, ezen a napon se komolyabb híd, alagút, hegy, domb, de még csak egy kisebb bucka sem került az utamba. Nagyon furcsa ez Tirol után...
Megérkezés Kiskunhalasra, az állomás elé. A pótlóbusz hamarosan indul tovább, háttérben a megújuló állomás épülete látható
Kiskunhalas szobormozdonya, egy MÁV 375 sorozatú gőzmozdony
Kiskunhalason mindössze fél órám maradt a fotózásra, vagy választhattam volna a két órával későbbi vonatot is, de azt már túl sok időnek éreztem a fotózáshoz.
Épülnek a perontetők Kiskunhalas állomáson
Kiskunhalas állomás, mely egyenlőre zárva tart. Előtte konténerekben mosdók és jegypénztárak találhatóak
Az állomás körül mindössze egy kisebb kört tettem, át az aluljárón majd fel a felüljáróra, néhány távolabbi kép érdekében.
Az állomás megújult vágányhálózata a felüljáróról fotózva, a sínek innen Budapestig nyúlnak...
... míg a másik oldalon pedig Kelebián át egészen Belgrádig
A vágányhálózat szinte kész, a perontetők már épülnek, az aluljáró üzemel, már csak a környezetet kell kicsinosítani
A felvételi épület a vágányok felől
Ahogyan már többen is szóvá tették, most én is megbizonyosodtam róla: itt bizony bontott anyag is visszaépítésre került! Mentségükre szóljon, hogy itt egy védőváltó folytatásáról van szó, mely néhány méter múlva ütközőbakban végződik, vagyis itt komoly forgalomról és sebességről szó sem lesz!
Az évszám szerint a sínszál 1987-es, lassan 40 éves
A vágányok alatt aluljáró is épült, sajnos azonban a vágányok közötti peronokhoz nem lehet ezen az aluljárón át eljutni. A vágányokhoz épült egy másik is, ami viszont nem visz majd át az állomás túloldalára. Németországban, Ausztriában, Hollandiában, Olaszországban és még ki tudja hány helyen ezt sikerül eggyel megoldani, jobban integrálva az állomást a környezetbe.
A peronok itt már elkészültek, már csak az utastájékoztató kijelzők hiányoznak
A nézelődés olyan jól sikerült, hogy végül még is csak kevés lett az itt töltött idő és az utolsó 500 métert már futva kellett megtenni, hogy elérjem a buszomat. A hazaút ugyanolyan módon történt, mint az ideút, még az ingavonat is ugyanaz a szerelvény volt. Az ország és a megyebérletek korában az utazás ára már tényleg nem lehetne senkinek akadály, de szomorúan tapasztaltam, hogy csak abban a vagonban, melyben én is utaztam, 4 utasnak sem volt megfelelő jegye... Így a jegyvizsgálónak volt bőven munkája a hazafelé vezető utamon.
Indulás hazafelé, ismét átszállás Kiskunmajsán buszról a vonatra
Elhagyva Kiskunfélegyházát, Városföld felé tartunk a kétvágányos szakaszon. A sötétbarna fékporos ágyazaton egyértelműen látszik, hogy Kelet-Európában járunk
A Városföldön ledepózott rengeteg építőanyag ismét... mi lesz vajon a sorsuk?
Vonatkereszt Városföldön: egy V43-as "Szili" iparkodik Szeged felé a nyolckocsis szerelvényével és a szokásos késésével. A kétvágányú szakasz értelme épp az lenne, hogy a vonatkeresztek ne az egyvágányú szakaszok állomásain történjenek. A késő vonat miatt így mi is várakozásra kényszerültünk
A vasútvonal technikai részleteit és történetét én nem is részletezném, megtették ezt már sokan mások előttem, legutóbb Szente Ádám Youtuber a Selyemvasút című videójában. Aki részletesebben elmerülne a beruházás műszaki tartalmában, nézze meg videóját.
Részletes áttekintés és vonalbejárás Szente Ádám Youtuber videójában
Ha elkészül a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza, az az Alföldön éles kontrasztot fog jelenteni a többi vasútvonallal szemben. Bár a műszaki tartalma nem kiemelkedő európai összehasonlításban, Magyarországon mégis az egyik legkorszerűbb vonal lesz hibáival együtt is. Remélhetőleg a beruházás befejeződésével az Alföld más vonalai is kapnak egy alapos felújítást, mert az idő vasfoga a többi vonalon is keményen dolgozik. A kormány ígéretei között immár sokadik éve szerepel a Kecskemét-Lajosmizse-Budapest- és a Kiskunfélegyháza-Szeged-vasútvonalak felújítása és kapacitásának bővítése.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek