HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2022.05.03. 23:28 Balogh Zsolt

Terepasztal-bemutató: H0-s Ausztria Kecskeméten

Néhány nappal korábban egy kedves ismerősömtől egy meghívást kaptam egy H0-s terepasztal megtekintésére. A sors különös véletlene, hogy a terepasztal ráadásul abban az épületben található, melynek a bontása is felmerült a kecskeméti gyalogos felüljáró építése kapcsán.

kecskemet terepasztal H0Egy életkép a terepasztalról

Mivel hamarosan indulok vissza Ausztriába, nem sokáig halogathattam a látogatást és egy rövid látogatást tettem a MÁV szociális épületében, ahol kifaggattam az építőt és megcsodáltam munkáját.

Vendéglátóm, András a MÁV-nál mozdonyvezető, így innen is ered a modellvasutak iránti érdeklődése. Még gyerekkoromban láttam a kecskeméti vasútmodell-kiállításon hatalmas N méretarányú gyűjteményét és akkor nagyon irigykedtem rá, de most már én is gyűjtő vagyok, igaz, szerényebb gyűjteménnyel. Ő az évek alatt nagyobb méretarányra váltott, most már a H0-s modellek gyűjtője.

kecskemet terepasztal H0A terepasztal végében található hurokfordító, mely egy olajfinomítót kerül meg

kecskemet terepasztal H0A terapasztal másik vége, ez inkább Ausztria lankásabb vidékeit modellezi

Mivel én magam is építek egy TT méretarányú asztalt, kritikus szemmel vettem szemügyre ezt az építményt. Meglepő, hogy azonos problémákra (vasúti töltés, elektronika, vezérlés...) mennyiféle különböző megoldás létezhet. Érdemes minden módszert élőben is megnézni és a tapasztalatokról faggatózni, ki tudja, hogy a jövőben az otthoni terep építésénél melyik módszert követem majd én is.

kecskemet terepasztal H0Életkép tehenekkel és mezőgazdasági földekkel

A hosszúkás, L alakú asztal minden pontja meg volt töltve élettel, rövid ott tartózkodásom ideje alatt nem is sikerült minden pontját felfedeznem. Legelésző tehenek egyik oldal, vadászok a terítékkel a másik oldalt, amott svájci figurák alpesi kürtökkel, a templomnál esküvő, a buszállomáson piaci forgatag... Ezek az apró részletek teszik élethűvé a terepasztalokat, hogy a mozgó vonatok a hozzájuk illő környezetben roboghassanak.

kecskemet terepasztal H0Esküvő a templomnál, a távolban alpesi kürtöt fújó népviseletbe öltözött figurák csoportja

kecskemet terepasztal H0Svájci első osztályú emeletes kocsik haladnak át az állomáson. A steril gyári kocsikat számtalan figura behelyezésével sikerült megtölteni élettel

kecskemet terepasztal H0Buszállomás piaccal Az épület nem gyári, saját ötlet alapján házilag épült!

kecskemet terepasztal H0A buszállomás mellett egy mai, modern állomás, mindennel, ami csak kellhet. Tetején a ma már divatos napelemek, benézve az üvegeke át jegypénztárakat és állomási szupermarketet is felfedezhetünk

kecskemet terepasztal H0Az egyszintes, síkvidéki asztalt egy lépcsős gyalogos felüljáró és egy közúti híd töri meg

A sínek vonalvezetése egyszerű, ám mégis ravasz. Nekem is pár percbe tellett kiismerni, hogy honnan hová tartanak a vonatok. Vonatból nem volt kevés, összesen 15 volt az asztalon, melyből akár hét is képes volt egyszerre közlekedni. Megfelelő automatika nélkül az erre való figyelés nagy koncentrációt igényel, egy baleset pedig a drága modellek miatt ugyancsak költségessé válhat.

Ezért egy terepasztal szempontjából mindig is kritikus fontosságú a vezérlés, vagyis az, hogy mennyire működik az asztal önállóan, emberi beavatkozás nélkül, mondjuk egy kiállításon. András asztala nem a mai digitális rendszerrel épült, hanem a hagyományos analóg módon.

kecskemet terepasztal H0Ipartelep a város szélén. Egy tolatómozdony önállóan tologatott egy tartálykocsit a két iparvágányon

Az elsőre bonyolultnak tűnő pálya valójában egy hatalmas oválpálya, melynél az "ovális" két oldala egy kétvágányú fővonallá van "összenyomva". Így elektrotechnikailag minden mozdony ugyanabba az irányba tart, csak a szemlélőnek tűnik úgy, hogy néha egymással szemben haladnak. Ráadásul így minden vonat bejárja a hálózat egészét, de mégse tudnak frontálisan ütközni. A kitérők egy része rugós, vagyis mindig ugyanabba az irányba állnak, helytelenből érkező vonat pedig egyszerűen átlöki magának.

A hosszú ovális térközökre van osztva (akárcsak a valóságban), egy térközben pedig egyszerre csak egy vonat tartózkodhat. Ha utolérés történne, a szigetelt sínek megakadályozzák, a túl gyors vonat egyszerűen csak megáll és kivárja az idejét, amíg a következő térközbe léphet. ezzel hat vonat biztonságosan közlekedhet, míg a hetedik egy elszigetelt üzemként a teherkocsikat tologathatja. Ehhez pedig elegendő mindössze egyetlen Fz1-es transzformátor!

kecskemet terepasztal H0Almabtrieb az asztalon! A díszesen feldíszített tehenek a tél elől jönnek a völgybe le, hogy a téli hónapokat majd istállóban vészeljék át. A díszítésért a büszke gazdák a felelősek

kecskemet terepasztal H0Bicikliverseny a felüljárón

Magukról a járművekről nem készítettem képeket, de mindenképpen érdemes megemlíteni azokat is. A gyűjtemény elsősorban napjaink osztrák modern gépei, rengeteg magánvasúti mozdonnyal és kocsival. Az érdekesség kedvéért, na meg a svájci vasút iránti rajongásból kifolyólag közlekedik néhány emeletes svájci panorámakocsi is, de láthatunk olasz kocsikat és az egykori TEE hálózat bordó-krémsárga vagonjaiból is.

A tehervonatok irányvonatok, szerelvényenként egyforma kocsikkal. Volt gabonaszállító, tartályvonat és üres Eas kocsikból álló szerelvény is. Persze, ha akarjuk, a kocsikat tetszőlegesen keverhetjük is akár.

kecskemet terepasztal H0A számtalan ház is egyesével készült, a növényzet alapja fűszőnyeg

kecskemet terepasztal H0Az alpesi kürtösök közelebbről, a háttérben a BLS magánvasút tehervonata húz éppen el

kecskemet terepasztal H0Állomás a város szélén. ahhoz, hogy az állomás vágányok felőli oldalát is megcsodálhatjuk, egy ügyesen elhelyezett tükör gondoskodik. Ezzel maga az asztal is nagyobbnak tűnik, feleslegessé téve egy háttérposztert

kecskemet terepasztal H0Madártávlatból a vasútüzem

Mivel az épület a MÁV szociális épülete, ezen az asztalon kívül még további terepasztaloknak is otthont ad, mint például a kecskeméti kisvasút Törökfái állomását bemutató modulnak és Béla ismerősöm saját TT méretarányú asztalának is. Az épület többi részében pihenőszobák találhatóak.

A fényképezés mellett még beszélgettünk is a magyar vasút jövőjéről, az új járművekről, a tram-train-ről, a V0-ról, a már említett új felüljáróról és a modellezés nehézségeiről. Szinte hihetetlen, de ez az asztal mindössze fél év alatt készült el (bár a hozzávalók gyűjtése már korábban elkezdődött)!

Amit még kiemelnék, az az antikolás vagy más néven koszolás. ez az az eljárás, mikor a gyári "steril" modelleket és házakat a modellezők korommal, olajjal, rozsdával tesznek még élethűbbé, mondván, patyolat tiszta mozdony a valóságban nincs. Érdekes világa ez a modellezésnek, de mi abban maradtunk, hogy a vasútmodellek a világnak egy ideális pillanatát rögzítik, és ha szeretjük a vonatok világát, nem csúfítjuk el az összképet, még ha a valósághoz ez is állna közelebb.

a szomszédos helyiségben az építéshez szükséges kellékek és a modellek dobozai voltak. A fal mellé állítva pedig két TT méretarányú lecsupaszított asztal, melyekre vagy a végleges bontás vagy pedig egy vállalkozó kedvűtől a befejezés vár...

kecskemet terepasztal H0Magányos, félkész asztal várja új gazdáját...

Szólj hozzá!

Címkék: kecskemét index2 terepasztal


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2917823127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása