HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2021.12.03. 23:56 Balogh Zsolt

Kipróbáltuk a tram-traint!

2021. november 29-én elindult a szegedi tram-train, és míg az utasforgalmi próbák tartanak, ingyen kipróbálható ez a Magyarországon szokatlan, újszerű közlekedési eszköz.

2021. december 3-án én és a barátom is ellátogattunk Szegedre, hogy tegyünk egy kört a "vasvillával"

szeged tram train 2021 december próbaüzemAz első találkozás Szegeden!

A tram-train Szeged vasútállomását köti össze Szeged néhány fontos városi csomópontjával, majd Algyővel, hogy végül Hódmezővásárhelyre érkezzen, ahol egy kétvágányos fejállomás várja a hibrid-motorvonatokat a város vasútállomása előtt.

Mi is az a tram-train és miért van rá szükség?

Az első gondolat, hogy villamosok nagyvasúti vágányokon is közlekedjenek 1992-ben valósult meg a németországi Karlsruhe városban. Villamos nem közlekedhet a nagyvasúton, mert bár nyomtávolságuk azonos, se az alkalmazott áramnem, sem az űrszelvény nem azonos, az olyan apróságokról nem is beszélve, mint a biztosítóberendezések eltérő rendszere. Ráadásul egy esetleges közúti balesetnél a könnyebb, lassabb villamos okozta kár össze sem hasonlítható egy vonatéval, így az "igazi" vonatokat sem érdemes a városi vasutak sínjeire ráengedni. A megoldás egy olyan jármű, mely egyaránt biztonságosan közlekedhet a nagyvasúti vágányokon, miközben nem jelent életveszélyes fenyegetést a közúti szereplőknek sem. És ötvözni tudja a villamosok fordulékonyságát és elfogadottságát a városokban, miközben nagyobb távolságokra a már meglévő nagyvasúti infrastruktúrát is használni tudja.

Az ötlet bevált és több város is követte Karlsruhe példáját.

A karlsruhei vasút-villamos (kép forrása: Wikimedia Commons)

Szeged és Hódmezővásárhely két szomszédos nagyváros, köztük jelentős ingázó forgalommal. A két nagyváros között a vasúti közlekedés kevésbé kihasznált, mindkét település vasútállomásának kedvezőtlen fekvése miatt. A vonatot is igénybe vevő közlekedés így csak több átszállással valósulhat meg. Így adja magát a logikus megoldás: a belvárosokat villamossal tárjuk fel, melyek a kevésbé kihasznált nagyvasúti vonalon közlekednek majd a városok között. Az utazás így biztonságosabb, kevesebb átszállást igényel, és a járatok a városközpontot a másik városközponttal köti közvetlenül össze.

szeged tram train 2021 december próbaüzemA kötelező zártárcsa! Innen is tudhatjuk, MÁV járművel állunk szemben!

Az első üzemnapokat jelentős érdeklődés kíséri, sorra születnek a cikkek és a beszámolók róla. Mikor megérkeztünk vonattal a városba, az állomás előtt már ott várakozott a kék-fehér-sárga Stadler szerelvény, indulásra várva. Néhány percünk maradt csupán, ami alatt körbefotóztuk az új jövevényt. De nem csak mi, a kicsiny peron tele volt kíváncsi és érdeklődő utassal, akik a vonatvezetővel beszélgettek vagy a telefonjukkal készítettek történelmi fotókat.

Pár perc várakozás után el is indultunk és mint ha csak villamossal utaznánk, egy nem túl gyors, csendes szegedi városnézés részesei lettünk. Azt, hogy nem egy szegedi villamossal utazunk, mindössze a MÁV-os jegyvizsgáló jelenléte mutatta, aki jegyeket nem ellenőrzött, csak a maszkok megfelelő viselését ellenőrizte és válaszolt a kíváncsi utasok kérdéseire.

A négyes páholyban, ahol helyet foglaltunk rajtunk kívül még egy idősebb úr utazott, szintén elsőnek próbálva ki azt. Gyorsan beszédbe is elegyedtünk, így egészen Hódmezővásárhelyig egy útikalauzunk is akadt, aki mesélt a szegedi villamosokról és a tram-train fontosságáról. Meghallva ezt egy szomszéd ülésen utazó úr, bekapcsolódott a beszélgetésbe, szintén dicsérte a tram-traint, mesélt a projekt csúszásáról, a Tisza-híd felújításának nehézségeiről, sőt a lebombázott szegedi Tisza-híd közelgő újjáépítéséről is. Bevallom, ezt már kétkedve fogadtam, de lehet a szegediek tudnak valamit, amit mi még nem...

Így jó hangulatban telt az odaút, az óránként induló szerelvények jól megteltek, szabad ülőhelyek nem maradtak.

Szeged-Rókus állomáson a vezető beindította a dízelmotort, mely olyan halkan és csendesen dolgozott, hogy szinte észrevehetetlen volt, majd csak Hódmezővásárhely-Népkert állomáson kapcsolta ismét le, így a városi szakaszokat végig villamos vontatással tettük meg.

hódmezővásárhely tram train 2021 december próbaüzemMegérkeztünk Hódmezővásárhely vasútállomására, a végállomásra. Az utasok egy része még tanakodik, hogy mitévő legyen? Várjon egy órát vagy induljon el valamerre?

Úgy terveztük, hogy Hódmezővásárhelyen nem töltünk időt, megyünk és jövünk. A menetrendet azonban nem ilyen villámlátogatásra tervezték, mikor beérkeztünk a fejállomásra, az ellenjárat már csak az indulás pillanatát várta. Mire kinyitottuk az ajtókat, addigra a szegedi tram-train már kocogott kifelé a megállóból...

hódmezővásárhely tram train 2021 december próbaüzemRácsok közé zárva

Érdekesség, hogy a fejállomást magas kerítés veszi körül, melyen zárható ajtók találhatóak mindkét irányba. Véleményem szerint az üzem végén nem fog minden szerelvény visszatérni Szegedre, hanem kettő akár Hódmezővásárhelyen is tud éjszakázni, hogy reggel azonnal indulhassanak is az utasokkal. A vandálok ellen védi majd talán a magas kerítés az értékes járműveket.

hódmezővásárhely tram train 2021 december próbaüzemA járművet védő kapuk

Az ideiglenes menetrend csak óránként egy vonatot ír, így egy órás kényszerű hódmezővásárhelyi programot kaptunk. de nem csak mi bosszankodtunk, rajtunk kívül sokan mások is csak próba-utasok voltak, így csalódottan álltak a borult, hűvös időben, várva a következő járat indulását. Ráadásul a vonatvezető a szerelvényt lezárta, így csak a peron maradt...

hódmezővásárhely vasútállomásHódmezővásárhely nem túl attraktív vasútállomása...

hódmezővásárhely vasútállomás...és meglehetősen régimódi peronjai

Mi úgy döntöttünk vonattal megyünk vissza, de pont olyan időszakban érkeztünk, hogy vonat sem volt, csak egy Szentesre tartó Bzmot, azt viszont mi kihagytuk.

hódmezővásárhely tram train 2021 december próbaüzemÖrökségünk a lendület!

Így maradt a tram-train, de hogy ne unatkozzunk, néhány megállót gyalog tettünk meg. Hódmezővásárhely területén csak egy vágány épült, ami fokozott zavarérzékenységet jelent. Mikor a főtérre értünk, láttuk meg, hogy a Szeged felől érkező vasvilla késni fog, ami egyértelművé tette számunkra, hogy a hódmezővásárhelyi is késni fog, mivel az egy vágány miatt nem tudják egymást elkerülni.

hódmezővásárhely tram train 2021 december próbaüzemGyalogtúrán a városban. A vonal itt egyvágányú.

hódmezővásárhely tram train 2021 december próbaüzemVillamoskeresztezési lehetőség a városban

hódmezővásárhely tram train 2021 december próbaüzemÉrkezik a tram-train Szegedről pár perc késéssel

hódmezővásárhely tram train 2021 december próbaüzemAttraktív jármű

Félelmem beigazolódott, valóban késve érkezett a vonatunk, ezt az apróságot leszámítva azonban a visszaút is teljesen rendben zajlott. Kérdéses azonban, hogy ha már az órás ütem képes késéseket okozni, hogy fog majd megbirkózni a vonal a 30 perces, 20 perces, csúcsidőben 10 perces követéssel?

2021. december 1-én egy újabb tram-train jelent meg, az új vonalat Szeged és Szabadka között szeretnék megépíteni és üzemeltetni.

A kezdetek mindenesetre biztatóak és reméljük fognak még ilyen rendszereket építeni az országban.

Bővebben a szegedi tram-trainról:

* Szeged–Hódmezővásárhely tram-train a magyar Wikipédián

komment

Címkék: szeged

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.12.04. 07:59:09

A hídas bácsit jobban ki kellett volna faggatni!

G. Nagy László 2022.03.10. 23:48:17

Látom, komolyan veszed a vasút iránti lelkesedést. Van egy haverom, aki az összes magyar vasútvonal állomáshelyeit fejből sorolja, de még ő sem ír ilyen alapos és kidolgozott posztokat. Valódi szenvedély a tiéd, s mint ilyen, irigylésre méltó.