A legutóbbi modellvasút-bemutatómban Csapó András által épített, analóg rendszerű, svájci és osztrák témát feldolgozó H0-s terepasztalát ismertettem, mely Kecskeméten található a vasútállomás közelében. Szegeden azonban egy egészen más rendszerű, szintén H0-s terepasztal látható december elején az Agórában.
A modulrendszerű asztalon tekintélyes hosszúságú szerelvények is tudnak úgy közlekedni, hogy a mozdony nem az utolsó kocsit üldözi
A magyar témájú modulrendszerű asztalnak több építője és tulajdonosa is van, a modellvilág összeállítása és üzemeltetése azonban egészen más jellegű és szigorú csapatmunkát igényel. Lássuk, hogyasn is működtethető egy modulrendszerű, digitális terepasztal!
Kecskemétről Szegedre vonattal utaztam, napokkal korábban az új menetrend életbe lépése előtt. Az ígéret, miszerint a hosszabbá váló menetidők elősegítik, hogy a vonatok kevesebbet késsenek és a közlekedés kiszámíthatóbbá váljon, nagyon is ráfér a (Budapest-) Kecskemét-Szeged vonalra, én már évek óta nem találkoztam pontosan érkező vonatokkal.
Érkezik a 25-ös TRAXX Budapest felől és indul tovább hamarosan Szeged felé. A Bombardier mozdonyai meglehetősen ritkák errefelé, többnyire az 50-60 éves Sziliké a főszerep
Szegedre érkezés után a pályaudvaron botlottam bele egy kiállított, TT méretarányú terepasztalba. A vonalvezetés meglehetősen komoly vasútözemet tenne lehetővé, ám a szerelvények itt nem mozogtak.
a Szegedi nagyállomáson kiállított TT méretarányú terepasztal
Az állomásról kilépve összefutottam az immár kétéves szegedi Tram-train-nel is, majd néhány fotó után az Agóra felé vettem az irányt. Ám egy elnézett utca, majd két téves útbaigazítás után meglehetősen nagy kerülővel érkeztem csak meg a kiállítás helyszínére. Bent igazán vegyes kavalkád fogadott, ugyanis e szombaton a pénzgyűjtők is egy börzét tartottak amihez hozzájött még az Agóra több állandó kiállítása is. A jegyvásárlás meglehetősen vontatottan haladt, egy pénztáros volt, aki nem csak a modellkiállításra, hanem színházi előadásokra és még ki tudja mi mindenre árult jegyeket De azért csak sikerült nekem is bejutnom.
Az egykori Tiszán átívelő híd makettje mint egy modul. Az igazi hidat a visszavonuló német csapatok robbantották fel, ez a vasúti kapcsolat azóta is fájóan hiányzik, pótlását már évtizedek óta ígérgetik, de 80 év sem volt elég még rá... Legalább kicsiben már elkészült.
A Bobó vasútmodellező klub fő attrakciója a hatalmas modulrendszerű H0-s asztal volt, de ezek mellett akadt még más vasúti látnivaló is bőven.
A modulrendszerű terepasztal építésnél a készítők szabványos méretű modulokat készítenek, melyek tetszőleges sorrendben és hosszban összekapcsolhatóak. Szigorú szabványok szabályozzák a modulok magasságát, hosszát és szélességét, azért, hogy összekapcsolás után egy egységes képet nyújtsanak. A modulok szállítása könnyebb, mint a nagyobb asztaloké, a kisebb helyigény miatt az otthoni elkészítésük is egyszerűbb.
A modulrendszer másik előnye, hogy olyan, helyigényes témákat is fel lehet dolgozni, amire egy kisebb terepasztalon nem lenne lehetőség. Ezen a modulon egy vasúti felüljáró építése zajlik éppen
Egyszerre nevezhetjük előnynek és hátránynak azt a tényt, hogy mivel mindegyik modul másé, az építése is más-más technikákkal zajlott. A modulok határánál egyedül a nyomtávolság az, ami folyamatos, minden más az építők fantáziáján és ügyességén múlt. eltérő sínrendszerek, eltérő ágyazatok, különbözően kidolgozott növényzet, semmiben kezdődő majd a semmiben végződő utak... Hátránya, hogy a szakaszhatárok emiatt nem mindig esztétikusak, előnye viszont, hogy többféle eltérő építési technikát is megfigyelhetünk. Ágyazatos sín vagy modellsín? Faaljas vagy betonaljas vágányok? Festett vagy festetlen felépítmény? Mindenre találunk példákat, amit a későbbi, saját asztalunkon alkalmazhatunk.
Egy hosszú, szélsőperonos állomás az egyik modulon. a távolban épp egy Railjet érkezik, irányítója a kép közepén látható sárga pólós, hosszú hajú csinos fiatal hölgy...
...aki a szerelvényét egészen a fejállomás-modulig elkísérte. A Railjet az első vágányra érkezik és hamarosan indul is vissza kisérőjével együtt
Az irányítást itt több személy végzi, de nem fejetlenül, hanem összehangoltam, akár csak az igazi vasútnál.
A szerelvények közlekedését össze kell hangolni, hogy azok ne ütközzenek össze, ne torlódjanak fel és lehetőleg mozgásban legyenek a látogatók örömére.
A vonatvezetők itt a távirányítóval vagy mobiltelefonnal a kezükben sétálnak a szerelvényük mellett, gyorsítva, lassítva, megállva vagy egyév vonatmozgásokat lebonyolítva, míg a modulok kezelői a jelzőket és a kitérőket kezelik, hogy minden vonat a megfelelő vágányra érkezzen.
Alföldi téma: Balástya állomás, ezen az állomáson én is keresztülhaladtam Szeged felé
Vonatok várakoznak indulásra az egyik modulon
Mivel itt a vonatok nem csak egyszerűen köröznek, a kiállítóknak itt folyamatosan figyelniük kell a szerelvényekre. Nem is játék ez már, hanem felelősségteljes munka! Sajnos emiatt nem is nagyon sikerült szóba elegyednem a készítőkkel.
Napelemek telepítése
A modellezők otthon, szabadidejükben készíthetik a modulokat, majd nagyobb rendezvényeken a kész elemeket összekapcsolják. A szerelvényeket többnyire digitálisan vezérlik, bár lehetséges az analóg üzem is.
A sok összekapcsolt modul már nem csak egy pici részletet tud bemutatni, hanem egy teljes vasútvonalat, melyen sok állomás található és jóval több szerelvény közlekedhet, mint egy átlagos méretű terepasztalon. A vonatirányítók a digitális távirányítóval vagy újabban már mobiltelefonnal tudják a járműveket irányítani, a kiadott utasítások kizárólag csak egy bizonyos járművet vezérelnek. A kiadott parancsok wi-fi hálózaton keresztül érkeznek be a rendszer központjába, mely a kapott utasításokat a sínekbe továbbítja. A sínen közlekedő járművek pedig csak a nekik címzett üzenetet dolgozzák fel. Ezzel elkerülhető a pálya szakaszolása, mint ahogyan az az analóg üzemnél kötelező.
Mivel a rendszer digitális üzemű, lehetséges minden irányba közlekedni, vonatkereszteket lebonyolítani, állomásokon körüljárni vagy tehervonatokkal tolatási műveleteket végezni, mindezt párhuzamosan a többi jármű vezérlését meg nem zavarva.
Magyar stílusú útátjáró
Ezen az íves modulon már felsővezetéktartó oszlopokat is telepítettek, talán egyszer felsővezeték is létesül majd itt?
Egy egyszerű, nyílt vonali modul
A gyerekek számára volt egy egyszerű, két körből álló egyszerű terepasztal is, ahol veszélytelenül próbálhatták ki a vasútmodellek irányítását
A terepasztal különlegessége a MÁV Ikarus 260 sorozzatú, prototípus motorkocsi volt, mely a valóságban is létezett. A buszból átalakított vasúti járművet a mellékvonalak olcsó kiszolgálására képzelték el, ám a kísérletek végül nem váltották be a hozzá fűzött reményeket. Az egy szem járművet végül visszaalakították normál autóbusszá
Középállomás melynek saját forgalmistája is volt
A kitérőket ezen a kapcsolótáblán lehetett vezérelni. Hasonló épül nálam is
Egy GySEV Szili traktorokkal és vasáruval megrakodva. Vezetője szintén egy kedves hölgy volt
Érdekes volt még számomra, hogy a klubtagokat sok hölgy is elkísérte és segédkezett a vonatok irányításában. És nem csak egyszerűen segítettek, hanem szakszavakkal irányítottak is, teljesen beleélve magukat a feladatba. Talán főállásban a vasútnál dolgonak vagy ők maguk is modellezők? Vagy csak eltanulták az évek alatt?
Körfűtőház működő, motoros fordítókoronggal
A fejpályaudvar-modul, a szerelvények végállomása. Innen körüljárás után indultak vissza a szerelvények
A modulrendszer egy hiányossága, hogy a modulok magasságát szabvány rögzíti, ezért minden vágány azonos magasságban fut, a vasút csak közutat vagy vizet keresztezhet, más működő vasútvonalat nem. A pályát feldobta néhány alagút és a Tisza-híd maga, de az a bonyolult vonalvezetés, amit a terepasztaloknál a helyszűke is megkövetel, itt nem jelent meg. A Szegeden bemutatott vasútvonal végig ugyanabban a síkban haladt.
ABbmot motorkocsi három bhv kocsival
A teljes modulrendszer hossza 65 méter, melyre 160 méternyi sínt fektettek le. A vágányokon akár 30 vonat is közlekedhet felváltva.
Személyes kedvencem a TT méretarányú, angliai témát feldolgozó terepasztal. A készítője, Kiss Árpád lelkesen mutatta meg, menyni apróságra odafigyelt és mennyi, máshol nem látható, egyedi elem került beépítésre. A brit hangulat számomra teljesen átjött!
Az emeleten a MÁV-Start is képviseltette magát néhány posta-bhv üléssel
A kiállítás alatt összefutottam T. Hámori Ferenccel is, aki immár 20 éve szerkeszti az Indóház magazint és népszerűsíti a vasúti utazást. Végre személyesen is megismertük egymást és válthattunk pár szót a publikálás nehézségeiről és az irigykedőkről. Régi ismeretségünknek köszönhetően még egy Indóház tiszteletpéldánnyal is gazdagabb lettem.
Szegeden az Indóház is képviseltette magát: régebbi és friss Infdóház magazinok, az új nagy Nohab könyv, egyéb könyvek, bögrék és naptárak tartoztak a választékhoz
A vasútmodell-kiállításokhoz mindig egy kisebb modellvásár is tartozik, hogy a friss élmények hatására mi is belevághassunk a vasútmodellezésbe
A Bobó modellezőklub bemutató videója a Youtube-on
A kiállítás helyszíne a Google térképén
További információk
* A Bobo Vasútmodellező Klub hivatalos oldala
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek